Muğam ifaçısı yalnız notları yox,
ruhunu da dinləyici
ilə bölüşür
İlkin Əhmədov: "Ustadı
təkrarlamaqdansa, ondan
ilham almaq lazımdır"
Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin
ən dəyərli incilərindən biri olan muğam, əsrlərin sınağından
keçərək bu
günə qədər
öz sehrini qoruyub. Onun dərin
fəlsəfəsi, zəngin
melodiyası və təsir gücü təkcə dinləyiciləri
deyil, ifaçıların
özlərini də sınağa çəkir.
Xanəndəlik isə
bu incəsənətin
ən məsuliyyətli
qollarından biridir - həm böyük ustadlardan miras qalan irsə sahib çıxmaq, həm də öz nəfəsini, öz baxışını
bu irsə qatmaq tələb olunur. Bu səbəbdən
xanəndənin yolu yalnız musiqi öyrənmək deyil, həm də daxili aləmini kəşf etmək, onu musiqi ilə
ifadə etmək yoludur.
Müsahibimiz isə bu sənətin
incəliklərinə dərindən
bələd olan, səhnədə olduğu
müddətdə dinləyici ilə mənəvi bağ qurmağı bacaran, Azərbaycan Respublikasının Əməkdar
Artisti, xanəndə,
müğənni İlkin
Əhmədovdur. Onunla
söhbətimiz muğamın
sirli aləmi, sənətkar məsuliyyəti
və musiqinin insana təsiri ətrafında oldu.
-İlkin bəy,
bir xanəndə üçün ən çətin olan nədir? Ustadlara sadiq qalmaq, yoxsa
öz üslubunu yaratmaq?
-Xanəndəlik sənətində ən çətin məqam ustadlara sadiq qalmaqla yanaşı, özünəməxsus bir
üslub yaratmaq arasındakı incə balansı qorumaqdır. Siz də qeyd
etdiniz ki, ustadlara sadiq olmaq bir mənada
tərbiyə və borc hissidir. Bu, sənətin əsasını təşkil
edir. Hər bir xanəndə gənc yaşlarından etibarən ənənəvi
muğam məktəblərinin
qaydalarını, zəngin
bəstəkar irsini, muğamın dərinliklərini
mənimsəməli, ustadların
ifa tərzini dərindən öyrənməlidir.
Bu sadiqlik, muğam sənətinin təməl sütunudur və onu gələcək
nəsillərə çatdırmaq
üçün zəruridir.
Lakin eyni
zamanda, əsl sənətkarı adi ifaçıdan fərqləndirən
əsas amil öz üslubunu yaratmaqdır. Bu, yalnız texniki bacarıqlarla əldə edilən bir şey deyil. Bu, xanəndənin daxili aləmini, hisslərini, şəxsi təcrübələrini və
sənətə olan fərdi baxışını
ifadə etməsidir. Öz üslubunu yaratmaq, ustadlardan öyrəndiklərini kor-koranə
təkrarlamaq deyil, onlardan ilhamlanaraq yeni və təkrarsız
bir səs tapmaqdır. Bu yolun hər addımı cəsarət,
təcrübə və
bədii axtarış
tələb edir. Bu səbəbdən də hər ifaçı və ya pedaqoq bu
məsuliyyətli yolu
layiqincə qət edə bilmir. Öz üslubu olan xanəndə, ifa etdiyi muğama
öz ruhunu, fərdi hisslərini qatır və tamaşaçının qəlbinə
fərqli bir yolla toxunur.
-Bugünkü gənclərin muğama marağı barədə
nə düşünürsünüz?
Sizcə, ənənəni
qorumaq üçün
hansı addımlar vacibdir?
-Bu gün
gənclərin muğama
marağının artması
həqiqətən sevindirici
haldır. Bu, milli musiqimizin gələcəyi üçün
böyük bir ümid mənbəyidir. Bir çox gənc istedadlı ifaçı muğamı
öyrənmək və
bu sənətdə öz yerini tapmaq üçün böyük həvəs göstərir. Bu marağı qorumaq və daha da
artırmaq üçün
bir sıra vacib addımlar atılmalıdır.
Siz də
qeyd etdiyiniz kimi, televiziyalar və digər media orqanları bu işdə böyük rol oynamalıdır. Təəssüf
ki, bəzən keyfiyyətsiz, bayağı
musiqilərin daha çox yer aldığı proqramlara
rast gəlirik. Milli musiqimizin, xüsusən də muğamın daha geniş auditoriyaya çatdırılması
üçün məqsədli
təbliğat aparılmalıdır.
Yüksək keyfiyyətli
muğam ifalarının,
muğam müsabiqələrinin
və bu sənətə həsr olunmuş maarifləndirici
verilişlərin sayı
artırılmalıdır. Bununla yanaşı, təhsil sistemində muğamın öyrədilməsinə
daha çox diqqət yetirilməlidir. Məktəblərdə və
musiqi ocaqlarında muğam dərsləri genişləndirilməli, gənc
nəsillərə milli
musiqimizin tarixi və nəzəri əsasları dərindən
öyrədilməlidir.
Bundan əlavə,
muğamın müasir
auditoriyaya daha cəlbedici şəkildə
təqdim olunması üçün müxtəlif
layihələr həyata
keçirilə bilər.
Məsələn, muğamın
caz, klassik musiqi və digər janrlarla sintezini əhatə edən layihələr yaradıla bilər. Bu yanaşma, muğamın gənc dinləyicilərə daha
yaxın olmasına kömək edə bilər. Həmçinin,
sosial media platformalarından istifadə
edərək muğam
sənətinin təbliği
genişləndirilməlidir. Gənc xanəndələrin
ifaları, muğam haqqında qısa, maraqlı videolar və məlumatlar sosial şəbəkələrdə
yayılaraq daha çox gəncə çata bilər.
-Sizin həyatınızda
elə bir ifa olubmu ki,
səhnədən düşəndən
sonra özünüz
də heyrətə gəlib "bu mən idim?" demisiniz?
-Səhnədə ifa etdiyiniz an
o qədər dərin
və təsirli olur ki, ifadan
sonra özünüzə
belə "bu mən idim?" deməyinizə heyrət etmirsiniz, amma içdən bir təəccüb duyğusu
yaşayırsınız. Bu,
sadəcə texniki bacarıqların nümayişi
deyil, ifa zamanı bütün daxili enerjinin, emosiyaların və ruhun musiqi ilə
vəhdətə gəlməsidir.
Bu cür ifalar nadir hallarda
baş verir və adətən xanəndənin öz hisslərinin və düşüncələrinin tamamilə
sənətlə birləşdiyi
anlardır.
Bu hissi
yaşamaq üçün
cəsarət və təcrübəni birləşdirmək
lazımdır. Təcrübə,
illərlə qazanılmış
bilik, ifa texnikası və sənətkarın özünü
dərk etməsi deməkdir. Cəsarət isə bu təcrübədən
kənara çıxaraq,
yeni bir şey sınamaq, risk almaq və
ürəyinin səsini
dinləmək deməkdir.
Bu iki keyfiyyət
bir araya gəldikdə, ifa o qədər səmimi və təsirli olur ki, ifaçının
özü belə ifanın gücündən
heyrətə gəlir.
Bu ifalar unudulmaz olur, çünki onlar yalnız notların ardıcıllığı deyil,
həm də sənətkarın daxili aləminin bir parçasıdır. O an
ifaçı özünü
kənardan seyr edir və öz
bacarıqlarına yenidən
inanır, "Demək
ki, bunu bacara bilərmişəm və etdim" deyə düşünür.
Bu, hər sənətkarın karyerasında
yaşaya biləcəyi
ən dəyərli və mənalı anlardan biridir.
-Muğam insanın
ruhuna təsir edir, sağaldıcı gücü var deyirlər. Siz öz həyatınızda
muğamın bu təsirini hiss etmisinizmi?
-Muğamın insanın ruhuna təsir etməsi, sakitləşdirici və sağaldıcı gücə
malik olması barədə deyilənlər
həqiqətən də
haqlı təriflərdir.
Siz də qeyd etdiniz ki,
bir neçə ifaçının səsindəki
qəribə sehr sayəsində rahatlıq
tapmısınız. Bu,
sadəcə bir musiqi növü deyil, həm də daxili dünyamızı zənginləşdirən,
bizi gərginlikdən
azad edən bir terapiya vasitəsidir.
Muğam ifasını
dinləyərkən yaşanılan
ağlamaq, içdə
yüngüllük və
rahatlıq tapmaq hissi musiqinin ruhumuza necə dərinliklə təsir etdiyinin bariz nümunəsidir. Bu, Şərq fəlsəfəsinə
görə, muğamın
hər bir ladının insan orqanizmi və psixologiyası ilə bağlı olmasından irəli gəlir. Hər bir muğamın,
hər bir ladın fərqli bir duyğuya təsir etdiyi və fərqli bir ruh halı
oyatdığı iddia
edilir.
Muğamın bu müalicəvi gücü, onun səs, ritm və melodiya ilə birləşərək
insan beyninin və emosiyalarının ən dərin qatlarına təsir etməsi ilə izah olunur. Muğam
ifaçısının səsindəki
duyğu, ifanın dərinliyi dinləyicini öz aləmindən ayırır və ona yeni bir
mənəvi dünya
açır. Bu o anda beynin açılması,
gərginliyin azalması
və gündəlik işlərə daha rahat bir əhval-ruhiyyə
ilə davam etməyin yeganə səbəbidir. Bu, musiqinin sadəcə bir əyləncə vasitəsi deyil, həm də mənəvi inkişaf və sağlamlaşma mənbəyi olduğunu bir daha sübut
edir.
-Muğam ifa edərkən ən çox kimlərin sözlərinə,
hansı şeirlərə
üstünlük verirsiniz
və bunun səbəbi nədir?
-Muğam ifa
edərkən şeir
seçimi sənətkarın
ifasına dərinlik qatan ən vacib
amillərdən biridir.
Muğamın özü
bir fəlsəfədir
və bu fəlsəfəni ən yaxşı şəkildə
ifadə edən vasitə sözdür. Siz də qeyd
etdiniz ki, aydın və xalqın başa düşəcəyi cümlələr
olan şeirlərə
üstünlük verilir.
Bu, çox haqlı bir yanaşmadır. Muğam ifası sənətkar ilə dinləyici arasında bir körpü qurur və bu körpü
dinləyicinin şeirin
mənasını, ifadə
olunan duyğunu başa düşməsi ilə daha da
möhkəmlənir.
Müxtəlif dövrlərin şairlərinin
- Füzuli, Nəsimi,
Səməd Vurğun,
Bəxtiyar Vahabzadə
kimi - qoşma, qəzəl və digər şeir formalarından istifadə etmək muğamın ifasına zənginlik qatır. Xalqın başa düşəcəyi
sözlər seçməyin
səbəbi, muğamın
xalqın özündən
qaynaqlanan bir sənət olmasıdır.
Muğam ifaçısı
şeiri ifa edərkən bu sözlərin mənasını
öz hissləri ilə birləşdirir və ona yeni
bir həyat verir. Bu, ifaçının
sözlərə verdiyi
fərdi yanaşma, onu musiqi ilə
birləşdirərək duyğuları
ifadə etmək bacarığıdır. Bu
səbəbdən də
muğam ifası zamanı seçilən şeirlər təkcə
gözəl sözlər
deyil, həm də xalqın mədəniyyətini, adət-ənənələrini
və fəlsəfəsini
əks etdirən mənəvi dəyərlərdir.
-Səhnədə ifa edərkən xalqın alqışını,
sevgisini hiss etmək bir sənətkar üçün
hansı duyğunu yaşadır?
-Hər bir
sənətkar üçün
səhnədə xalqın
sevgisini və alqışını hiss
etmək unudulmaz bir duyğudur. Siz də bu
məsələyə realist
yanaşaraq qeyd etdiniz ki, hər
sənətkarın maddi
gəlir əldə etmək məqsədi var. Lakin sənətin
əsl dəyəri, maddi qazancdan daha böyükdür. İfa zamanı beyninizdə yaradıcılıq
və improvizasiya edərkən alqışlar
haqqında düşünmürsünüz.
O an yalnız ifanızın mükəmməlliyinə,
musiqinin dərinliyinə
və dinləyicilərlə
qurduğunuz mənəvi
bağa fokuslanırsınız.
Məhz bu
an ifaçı ilə dinləyici arasında bir enerji mübadiləsi yaranır. Tamaşaçıların
diqqətli baxışları,
ifanın hər notuna diqqətlə qulaq asması sənətkar üçün
ən böyük mükafatdır. Bu alqışlar yalnız bir alqış deyil, həm də sənətkarın
zəhmətinə, istedadına
və ruhuna verilən qiymətdir. Xalqın sevgisini hiss etmək, sənətkarın öz
yolunun doğru olduğuna inanmasına səbəb olur. Bu, sənətkarı daha da böyük
nailiyyətlərə ruhlandırır
və ona gələcəkdə daha
yaxşı ifalar yaratmaq üçün motivasiya verir. Səhnə enerjisi, alqışların səsi,
tamaşaçıların heyranlığı sənətkarın
ruhunu qidalandıran və onu daha
da gücləndirən
bir vasitədir. Bu o andır ki, sənətkar öz fəaliyyətinin əsl mənasını dərk edir və sənətin yalnız bir peşə deyil, həm də bir həyat tərzi olduğunu bir daha anlayır.
Olaylar.- 2025.- 19-25
sentyabr, №32.- S.21.