Azərbaycan roman janrının şah əsəri – "Nadir Şah"

 

 Yunus Oğuz heç kəsin yaza bilmədiyini qələmə aldı

 

Çoõdan idi ki, yazıçı-publisist, eyni zamanda tanınmış türkoloq-alim Yunus Oğuzun "Nadir şah" romanına kənar nəzərlərlə yanaşmaq və bu əsər barədə düşündüklərimi yazmaq istəyirdim. Amma bu kitab barədə ölkənin məşhur simalarının heyranlıqla söz demək istəkləri, "OLAYLAR"ın isə hamıya yer verməkdə õəsislik etməsi bir qədər gözləməyə məcbur edirdi. Ən çoõ mane olan isə özümün bu kitabın bədii redaktoru olmağım idi.

 

Paõıllıq və qısqanclıqdan doğan hücumlar 

 

Necə də olsa, o həm də mənim iç köynəyimdən keçmişdi, övladım qədər əziz idi və mən onu sevə-sevə redaktə etmişdim və bu işimdən böyük həzz almışdım. Bu kitab barədə mənim resenziya yazmağımda kimlərsə zərrəbin götürüb qeyri-təvazökarlıq əlamətləri aõtara bilərdilər. Buna görə də susub müşahidə aparmaq daha yaõşı idi.  Yunus Oğuz "Nadir şah" romanını yazmaqla bu böyük türk hökmdarına elə bir abidə ucaltmışdı ki, çətin  sonra daha kimsə bu mövzuda nəsə bir şey yazmış olaydı. Bu böyük işdə azacıq da olsa pay sahibi olmağın özü də böyük  şərəf idi. Amma son vaõtlar  bu əsərin artan şöhrəti, böyük tiracla və qısa vaõt ərzində satılıb qurtarması çoõlarını narahat etməyə başlayıb və bu barədə bəzi hədyan  və ədəbsiz yazılara rast gəlmək olur. Düşünürəm ki, bu əsər təkcə kitabın təqdim olunduğu rəsmi Dövlət müsabiqəsinin digər iştirakçılarının nəzərində deyil, həm də Yunus Oğuzun ictimai-siyasi oponentlərinin düşüncəsində böyük qısqanclıq doğurmuş və buna görə də müəllifin özünə və əsərinə doğru hücuma keçmək əmri verilmişdir. Bu hücumlarda da özümə qarşı müəyyən qədər pay hiss edərək mövzuya geniş şəkildə toõunmağı məqsədəmüvafiq sandım. Təkcə  Yunus Oğuzun çoõ böyük zəhmətinə qarşılıq olaraq yoõ, həm də  Nadir şah şəõsiyyətinə  hörmət əlaməti kimi! Yunus Oğuz  çoõ az sayda şəõsiyyətlərdəndir ki, onun adı heç bir siyasi qalmaqalla bulaşmamış, öz aktiv siyasi fəaliyyəti dövründə hansısa õarici ölkəyə bağlanmamış, hər hansısa bir qrup mənafeyinə õidmət göstərməmişdir. O nə etmişsə  öz Vətəninə və Dövlətinə sədaqət çərçivəsində və təmənnasız etmişdir. Onun ədəbi yaradıcılığı  da bu istiqamətdə köklənmişdir. Tariõi canrda bu romana qədər də Yunus Oğuz elə dəyərli əsərlər yazırdı ki, buna görə özünü fəõrlə azərbaycanlı sanan hər bir kəs ona minnətdarlıq etməli idi. Amma,.. Bu yerdə ən çoõ M.Ə.Sabirin bəzi şeirləri yada düşür.  

 

Haqqı tapdalanan hökmdarlara münasibət

 

Əvvəlcə onu qeyd edim ki, məşhur bir sərkərdə olaraq Nadir Şah tariõdə haqqı daha  çoõ tapdalanan şəõsiyyətlərdəndir. Ümumiyyətlə, İranın türk kökənli bütün hökmdarlarına qarşı ölümündən sonra zaman-zaman böyük haqsızlıqlar edilmişdir. İstər Böyük Şah İsmayıl olsun, oğlu Təhmasib şah olsun, Ağa Məhəmməd şah Qacar olsun, ya da Nadir şah Əfşar – bu böyük şəõsiyyətlərin barəsində tariõi məlumatları ya fars, ya osmanlı türkləri, ya da ruslar yazmışdır və ya mövcud zamana gəlib çıõan məlumatlar yalnız onların yazılarıdır. Onlar isə, təbii ki, öz tariõi düşmənləri barədə əsil həqiqətləri comərdcəsinə qələmə almayacaq, yalnız öz münasibətləri kontekstindən  səlnamə yaradacaqdılar. Ən maraqlısı, qəribəsi, bəlkə də acınacaqlısı o idi ki, ərəblər, farslar, ruslar, õüsusən də avropalılar,  həmişə tariõi görmək istədikləri kimi yazır, türklər isə tariõi yaratmaqla məşğul olurdular. Zamanında bizim bəzi hökmdar yazarlarının qələmə aldığı  səlnamələr də özündən əvvəlki sülalənin alçaldılması, kiçildilməsi və bunun fonunda  iqtidarda olan sülalənin nüfuzunun  yüksəldilməsi məqsədini güdürdü. Əcnəbi müəlliflər isə azərbaycanlı olmadıqları səbəbindən təbii ki, ən incə məqamlara vara, zamanın, millətin və õalqın psiõologiyasını duya və bu şəõsiyyətlərin həqiqi və milli obrazını yarada bilməzdi. Məsələn,  Ağa Məhəmməd şah Qacar barəsində "Õacə şah" əsərini yazmış fransız müəllif nə qədər böyük məharətini işə salmağa çalışsa da, hökmdarın şiyə müsəlman obrazına bircə uğurlu ştriõ də əlavə edə bilməmişdi. Onu "Õacə şah" adlandırmasının özü də Böyük hökmdara qarşı həqarət idi. İnsanın fiziki eybini qabartmaq təkcə mədəniyyətsizlik yoõ, həm də anti-padiya təzahürüdür. Bu halda Ağa Məhəmməd şah Qacarın qaniçən, qəddar, zalım obrazının qəbul ediləcəyi bir həqiqətdir. Halbuki, namaz qılan, oruc tutan, bir qatı şiyə müsəlman heç vaõt bunca zalım ola bilməzdi. O ki qalmışdı hökmdar ola. Bu kimi müəlliflər Azərbaycan õalqının vəhşi obrazının yaradılması məqsədini güdürdülər. Õristian Avropaya bunu bilmək və hər zaman böyük türk hücumundan  qorunmaq üçün duyuqda qalmaq tələb olunurdu. Eləcə də Böyük Şah İsmayılın Õətayi təõəllüsü də təhrif olunaraq, onun guya ki, Hürrün qəbrini açması və buna görə õəta etməsi ilə bağlanmışdı. Onun məhz bu õətadan sonra qələbə üzünə  həsrət qaldığı yazılırdı. Halbuki Böyük şah məhz 13 qələbədən sonra cəmi bir məğlubiyyətə uğramışdı. O vaõta kimi isə o Õətayi təõəllüsü ilə nəinki qəzəllər, hətta divan da yazmışdı.Bir türkün yaratdığı böyük tariõi saõtalaşdırmaq və gözdən salmaq naminə farslar hətta onun adı ilə, özünün õəta etdiyini etiraf edən qəzəllər yazmaqdan da çəkinməmişdilər. Eləcə də Nadir şah barəsində hər cür hədyanlar yazılmış, onun qaniçən, zalım, qəddar  bir obrazı yaradılmışdı. Sanki o vəhşi, adamyeyən, dinsiz-imansızın biri olmuşdur. Təəssüflər olsun ki, Azərbaycan cəmiyyəti Yunus Oğuzun təqdim etdiyi "Nadir şah" romanına qədər bu böyük hökmdarın məhz misli görünməmiş qəddar bir şəõsiyyət olduğunu  qəbul edir, bunu etiraf edən pyes və məqalələr yazırdı. Ən azı düşünmək lazım idi ki, Nadir şah hər kimdirsə, bizim õalqın milli enercisinin  yetirməsi, onun mentalitet təcəssümü idi və ona həqarətlə yanaşılması dolayısı yolla elə õalqın özünə qarşı bir həqarət hesab olunacaqdı. Azərbaycan õalqı dünyanın ən humanist və mömin bir õalqı olaraq, heç vaõt bunca qəddar ola bilməzdi. Təbii ki, tariõdə böyük bir imperiya yarada bilmiş  bir sərkərdə bunu şeir yazaraq, mahnı oõuyaraq, rəqs edərək, daim kitab oõumaqdan həzz alaraq və ya  rəsm çəkərək həyata keçirdə bilməzdi. Necə ki onun tariõ səhnəsinə qədəm qoymasına qədər sonuncu Səfəvi şahları bu yola üstünlük vermiş və nəticədə hakimiyyət tamam zəifləyib vecdən çıõmışdı. Õalqa hələ Qərbin anlamadığı bir zamanda demokratiya yedizdirməyə çalışan Təhmasib şah Mirzə də məhz elə bu düşüncənin  faciəsini  yaşadı. Nadir õanın qətiyyətli, sərt addımları, düşmənə qarşı barışmaz mübarizəsi nəticəsində nəinki dövlət qərb tərəfdə osmanlıların, şərqdə əfqan və özbəklərin, şimalda isə rusların aramsız hücumlarından õilas oldu, eləcə də ölkənin əraziləri çoõ genişləndi. Buna görə də o öz rəqiblərini, dövlətə õəyanət edən şəõsləri, şərəfsizləri, hətta ən yaõın adamı, ailə üzvü, özünün oğlu olsa belə bağışlamadı. Dövlətçilik yaradılması və qorunması baõımından bunun mahiyyət etibarı ilə nə qəbahəti vardı ki! Û Pyotr öz oğlunu õaricə qaçdığı üçün türmədə döyə-döyə, İvan Qroznı isə öz oğlunu dəyənəklə vurub öldürürsə də rus õalqı heç bunu dilə gətirmir, əksinə onların rus dövlətçiliyi uğrunda õidmətlərini qabardaraq  özlərinin milli atası səviyyəsinə qaldırırdı. Hətta bütün dövrlərin ən pozğun və əõlaqsız qadını sayıla biləcək hökmdar Yekaterinaya "matuşka" deyərək  bütün zamanlar ərzində ehtiram bildirirdilər. Õatırlayaq fahişə Úezofinadan ötrü dəli-divanə olan fransız sərkərdə Bonapart Napoleonu. Digərlərini də bir-bir õatırlamaq olar. Heç onlar öz ayranına turş demirdilər. Bizim külbaşlar isə... Biz öz içimizdə ideallıq aõtaran, amma başqalarına  revizionist nəzərlərlə baõa bilməyən õalqıq. Yəni belə formalaşdırılmışıq. Ay nə bilim, Nadir şah zalım olub, qəddar olub və daha nələr. Məncə dövlətin naminə nə edibsə, Nadir şah lap belə əcəb edib! O vaõt Nadirə qarşı õəyanətkar mövqedə duran toplumlar elə indi də eyni mövqedədir. Biz həmin etniklərə, qonşulara və dini təriqətlərə qarşı üzgörənlik etməklə, səbir göstərməklə, humanizm hisslərini qabartmaqla nəyə nail olmuşuq ki?! "Nəaliyyətimiz" göz qabağındadır:  Nadir şahın bizə miras saõladığı və ərazisi milyon yarım kvadrat-kilometrlə ölçülən bir dövlətdən heç 84 min kvadrat-kilometrlik bir şey qalmayıb. Tariõ qalibləri mühakimə etmir. Nadir şah isə həmişə  qaliblər sırasında olmuşdur. Düşmənlər onu mərdi-mərdanə və müharibələrdə, döyüşdə deyil, yalnız daõili intiriqalar sayəsində öldürə bildilər. Nadir bütün rəqiblərinə qarşı mərdanə döyüşdü, hətta qatı düşməni olan türk sərkərdəsinə qalib gəldikdən sonra onun meyitinin təhqir olunmasın6a imkan vermədi, böyük şərafətlə öz elinə yola saldırdı. Bunları subut edən qapalı tariõi faktları dəqiqliklə araşdırıb üzə çıõartmaq və onun barəsində bütün həqiqətləri həm də məhəbbətlə qələmə almaq böyük hünər və ürək işidir. Mən Yunus Oğuzun gərgin araşdırmaları ilə, dünyanın dörd bir yanından hər cür materialları toplayaraq, hər cümləsindən yüz bir cavab çıõartması ilə şəõsən tanış olduğuma görə onun bu əsərini həm də Azərbaycan tariõinin qaranlıq məqamlarına işıq salan çoõ böyük həqiqətlər toplusu hesab etmək zorundayam. Yunus bəyin bu əsərini bir qələm təcrübəsi hesab edənlər  necə də yanılırlar. Ən azı ona görə ki, bu onun sayca yeddinci, tariõilik baõımından 4-cü  kitabı idi. Yunus Oğuz bu əsəri ilə həm də õalqın öz övladlarına böyük rəğbət və məhəbbət abidəsini ucaltdı. Böyük şəõsiyyətlərimiz barəsində başqalarının verdiyi rəyə istinad etmədən öz araşdırmalarının nəticəsini daha üstün hesab edərək tariõi roman yazan bir müəllif olaraq özündən sonra gələcək tariõ yazıçıları üçün bir məktəb yaratdı   tariõi şəõsiyyətlərə  milli məhəbbətlə yanaşma məktəbini. 

 

Ömrünü tariõ yazmağa həsr edən yazıçı-publisist

 

Etiraf etməliyik ki, son on illiklər ərzində Azərbaycan ədəbiyyatı  cəmiyyətdə gedən iqtisadi-siyasi böhran, qayğısızlıq və digər obyektiv və subyektiv səbəblər ucbatından  acınacaqlı duruma düşmüşdür. Ölkədə kitab biznesinin qurulmaması, bununla məşğul olmuş əvvəlki idarələrin və kitab mağazalarının dağıdılması   təkcə oturuşmuş yazarları deyil, ədəbiyyata gəlmək istəyən gənc qüvvələri də acınacaqlı duruma salmışdır. Belə bir zamanda çörəkpulu barədə  deyil, ədəbiyyat barədə düşünən, gözəl əsərlər yazmağa çalışmaq, öz şəõsi vəsaiti hesabına kitab buraõdırmaq və onu satmağı bacarmaq əsil qəhrəmanlıq sayıla bilər. Õüsusən də, əgər bu kitab õalqın yüz illiklərdən gələn böyük  tariõi həqiqətlərini ifadə edirsə, gərgin araşdırmalar lazım gəlirsə, bu ikiqat qəhrəmanlıq sayılmalıdır. Yunus Oğuz "Nadir şah" romanını yazdığı, nəfis şəkildə dərc etdirdiyi  qısa vaõt ərzində artıq 5 min (!) nüsõə ilə tamam sata bildiyi üçün  üçqat qəhrəman hesab edilməlidir. İnsan üçün ən dəyərli nemət ona verilmiş ömür payıdır. Ömür isə konkret zaman kimi başa düşülür. Bu zaman anlayşı uşaqlıq, yeniyetməlik, gənclik,  kamillik, müdriklik, qocalıq və ahıllıq kimi müõtəlif dövrlərə və eləcə də illərə, aylara, həftələrə, günlərə  bölünür. Dəyərli insan bu ömrü, bu zamanı, illəri, ayları özü, ailəsi, Vətəni, eli-obası və yaşadığı ölkənin ictimai mühitinə bir fayda  vermək üçün õərcləyir. Elə insanlar üçün bəzən özünün şəõsi rifahı, rahatlığı, keyfi-əyləncəsi üçün vaõt qalmır. Deyim ki, öz ömrünün az qala yarısını sevgili Azərbaycanın milli azadlıq hərəkatına, dövlətçiliyin qurulması və möhkəmlənməsinə, ictimai fikrin azərbaycançılıq və türkçülük kondekstində formalaşdırılmasına, publisistikanın inkişafına və böyük türk tariõinin və onun tərkib hissəsi olan Azərbaycan  tariõinin doğru-dürüst yazılmasına sərf edən Yunus Oğuz kimi bir şəõsiyyət üçün də özünün şəõsi-rifah halı, məşhurluq, şan-şöhrət anlayışları yoõdur.       

 

 

Hafiz Mirzə

 

Olaylar.- 2009.- 6 mart.- S. 13.