Novruz mərasimlərində
milli xalq oyunları
"Novruz” - hərfi mənada yeni gün deməkdir.
Amma ifadə etdiyi mərasim məzmununa görə keçidin bitməsi və yeni nizamın
başlanğıcıdır. Novruza Bozqurd, Çağan, Ergenekon, Nevruz, Sultan Nevruz, Mart Doqquzu, Novruz və s. də deyilmişdir. "Novruz” anlayışı bəzi deyiliş fərqlərilə bir çox türk xalqlarının dillərində
işlənməkdədir.
Novruz haqqında məlumatlara Biruni Əbu Reyhanın "Asarul Baqiye” (Pamyatniki minuvşix pokoleniy), Kaşqarlı Mahmudun
"Divani Lüğət-it
Türk”, Balasaqunlu Yusif Has Hacibin
"Kutadqu biliq”, Ömər Xəyyamın
"Novruznamə”, Nizamülmülkün
"Siyasətnamə”, Nizami
Gəncəvinin "İsgəndərnamə”
və s. əsərlərində
rast gəlirik.
Əl Biruninin
yazdığı rəvayət
isə Novruzun yaranmasını Azərbaycanla
bağlayır. Bu rəvayətə görə
Cəmşid Azərbaycana
gələndə qızıl
taxta oturur və insanlar onu öz çiyinlərində
aparırlar. Günəşin
şüası Cəmşidin
üzərinə düşdükcə
insanlar onu görürlər və sevincdən həmin günü bayram edirlər.
İlk mənbələrdən
biri hesab olunan "Avesta”da
Cəmşid haqqında
belə bir məlumat verilir. "Zərdüşt Ahuraməzdadan
ondan qabaq kiminlə danışdığını
soruşur. Ahuraməzda
cavabında deyir: Ey Zərdüşt, səndən qabaq mən Cəmşidlə danışmışam ("Yəsna”,
I cild, səh. 96. Burada Cəmşid maldarlıq və əkinçiliyi yayan şəxs kimi göstərilir) və ona hökmranlıq əlaməti olaraq üzük və qılınc vermişəm
(Büüstün yazılarında
və Sasani abidələrində təsvir
edilən Ahuraməzda
qarşısında dayanan
hökmdara üzük
və ya hökmranlıq simvolu hesab edilən halqa verir). Ona
dünya səltənəti
tapşırmışam”.
Kitabda daha
sonra deyilir: "Ahuraməzdanın əmri
ilə Cəmşid Əryanəvyucdə, Daytiya
çayının kənarında
məlakələrin iştirakı
ilə məclis düzəltmiş və Ahuraməzda da bu məclisə gəlib Cəmşidi dünya hadisələrindən
xəbərdar etmişdir”.
Deməli, Novruz bayramının banisi kimi tanınmış Cəmşid Araz çayı kənarında
məclis qurmuş, burada məskən salmış və burada da dünya
hadisələrindən xəbərdar
olmuşdur. Əl Biruni "Asar əl-Baqiyyə” adlı əsərində bu haqda belə yazır: "Deyirlər, Cəmşid bir sıra şəhərlər
gəzib, nəhayət,
Azərbaycana gələndə
taxta çıxdı
və camaat onu çiyinlərində
apardı. Günəş
şüaları həmin
taxta düşdü,
camaat bu şöləni görüb
həmin günü bayram etdi (Əl
Biruni, "Asar əl-Baqiyyə”. səh
242)”. Digər bir mənbədə isə deyilir ki, Cəmşid
dünyanı seyr edirdi. Azərbaycana çatdıqda, o, həmin
gün taxta oturdu, camaat şadlıq etdi və dedilər ki, bu gün
novruzdur - yeni gündür (M. Müzəffər.
"Şərhe bistbab
Molla Müzəffər
fi mərfətə əl-Təqvim”. 1330, h:q.)”.
Azərbaycan xalqının
təcrübəsində Novruz
təqvim mərasimi olmaqdan çıxdıqdan
sonrabelə öz əhəmiyyətini azaltmamışdır.
Bu da onun
arxaik ritualdan gələn genetik əsaslara malik olmasının, başqa sözlə, bu xalqın öz bayramı olmasının təzahürüdür.
Novruz bayramı
şənliklərində kütləvi
gəzintilər, xalq oyunları, yarışlar,
rəqs və nəğmələr oxunması,
məzhəkəçilərin və kəndirbazların çıxışları olurdu.
Novruz bayramında müharibələr və
qarşılıqlı çəkişmələr
dayandırılır, sülh
müqavilələri bağlanılır,
hətta dəfn belə növbəti günlərə təxirə
salınırdı. Bu
bayram o qədər şad və şən bir bayram olmuşdur ki, həmin günlərdə təkcə
təmtəraqlı təntənələr
deyil, eyni zamanda, xəstələrə
müstəsna diqqət
və qayğı göstərilmiş, qohum
və dostlara baş çəkilmiş,
əzizlərim, yaxınların
məzarları ziyarət
edilmiş, bir-birinə
qarşılıqlı inam
və simpatiya ifadə edilərək ümumbəşəri dəyərlər
üstün tutulmuşdur.
Novruz bayramının
Cəmşidin adı
ilə bağlı olması haqqındakı məlumat bu bayramın meydana gəlməsi tarixini aydınlaşdırmağa müəyyən
qədər əsas verməklə yanaşı,
həm də bayramın Azərbaycanla bağlı olması, onun Azərbaycanda meydana gəlməsi məsələsini izah etmək nöqteyi-nəzərindən
də maraqlı və əhəmiyyətlidir.
Novruz bayramının
Azərbaycanla bağlı
olması fikirləri əsrlər boyu davam edərək müasir dövrümüzə
qədər gəlib çatmışdır. Ümumiyyətlə,
orta əsr mənbələrinə xas
olan belə bir cəhəti qeyd etməliyik ki, həmin dövrlərdə bütün
bayramların hökmdarların
adı ilə bağlanmasına xeyli səy göstərilmişdir.
Bu isə dövrün xüsusiyyətlərindən
irəli gəlirdi. Çünki orta əsrlərdə alim və şairlərin, demək olar ki, əksəriyyəti müəyyən hökmdarların
tabeliyində və ya himayəsi altında olmuşdur.
Yaz bayramı
haqqında yazılı
məlumat eramızdan
əvvəl 505-ci ildən
məlumdur. Uzun əsrlər keçsə
də, bu bayram getdikcə təkmilləşmiş, kütləviləşmiş
və indiyə qədər də öz aktuallığını
saxlamaqdadır. Novruz bayramı ənənəvi
şəkildə hər
il respublikamızın
bütün bölgələrində
böyük təmtəraqla
qeyd olunur. Novruzu bir ay
əvvəldən qarşılamaq
Azərbaycanda bir adət olub və bu gün
də həmin adət yaşamaqdadır.
Novruza qədər hər çərşənbə
axşamı evlərin
həyətində tonqal
qalanar, tonqala üzərlik töküb
belə sözlər oxuyardılar:
"Üzərriksən havasan
Cəmi
dərdə davasan.
Hər yerdə sən yanarsan”.
Bayram günlərində xalq bir yerə toplaşar,
şənlik edər,
müxtəlif oyunlar oynanılardı. Bu oyunlarda
elin güclü, qüvvətli igidləri öz bacarıqlarını
nümayiş etdirərdilər.
Azərbaycanda lap qədimlərdən
Novruz şənliklərində
"İynə-iynə”, "Sayaçı”, "Yuğlama”,
"Yel baba”, "Cütçü
şumu”, "Kəvkəs”,
"Kosa-kosa”, "Qaravəlli”,
"Qurd oyunu”, "Aşıq oyunu”, "Dirə döymə” və s. kimi milli xalq oyunları keçirilib. Bütün
bunlarla birlikdə
"Kəndirbaz”, "Masqara”,
"Qılınc oynatma”,
"Kəmər atma”,
"Qoç döyüşdürmə”
tamaşaları hazırlanır.
"Mil”
oyunu
Novruz bayramında pəhləvanlar
hər əlinə bir mil alıb başının üstünə
qaldırardı. Bu zaman dumbul
çalınmağa başlardı.
Dumbul, əvvəlcə,
lap ahəstə, sonra
get-gedə sürətlə
çalınardı. Mil oynadan
adam da həmin templə başının
üstə milləri
hərləyərdi. Oyun
qurtardıqdan sonra camaat oyunçuları alqışlayardı. Bəziləri
camaatın xahişi ilə mili tək
əllə yuxarı atıb dəstəyindən
tutardı. Yaxşı
mil oynadanlar mili ayağının altından
da atıb-tutardı. Pəhləvanlar
şənliyin sonunda qurşaq (güləşmə)
tutardılar. Güləşmədə
iştirak edənlər
- Şonu oğlu Həsən, Məmməd
Hüseyn, Şah İsmayıl, Pəhləvan
Məhəmməd Hənifə,
Cəro Süleyman, Altıaylıq Əbdüləli,
Xiləli Pəhləvan
(Əli Hümmət),
Zorba Rzaqulu, Hapış
Məhəmmədəli, Qatırçı
Mirzə, Axmaq nəvəsi İsrafil, Çopur Sayad oğlu, Məmməd Hənifə, Tarta nəvəsi Kəbləhüseyn,
Balabançı oğlu
Məmməd, Xəlifə
Süleyman (adamlara ləqəb qoymaq keçmişin adətlərindən
idi) dövrünün
tanınmış pəhləvanları
sayılardılar.
Oyunun axırına bir qədər qalmış camaat pəhləvanların
birindən xahiş edərdi ki, gənclərlə
güləşsin. Bu zaman Altıaylıq
Əbdüləli papağını
başından götürər,
sarı ipək qurşağını açar,
ipək köynəyini
çıxardar, sonra
onun qabağına bir tünükə qoyardılar. Gənc həvəskarlar da soyunardılar.
Altıaylıq "süfrəyə”
tullanardı. Onu hər tərəfdən tamaşaçılar alqışlayardılar.
Məşhur musiqişünas,
xanəndə Hacı
Zeynal oğlu Ağa Kərim Altıaylığın şəninə
pişro deyərdi.
Qeyd edək ki, altıaylıq
ləqəbi ilə tanınan adam nazik, uzun, qara
bığlı, hündürboylu,
enlikürəkli, üzügülər
bir pəhləvan idi. Dodaqaltı gülə-gülə əllərini
sinəsinə qoyub camaata baş əyərdi. Əliaçıq
tamaşaçılar ona
"üçlük”, "beşlik”, "onluq” əskinas (kağız pul) bağışlayardılar.
Hərdən İrandan,
Ərdəbildən, Sarabdan
nüfuzlu, adlı-sanlı
qurşaq tutanlar da gələrdi. Novruz bayramında həmin pəhləvanlar zorxanada
da iştirak edirdilər.
Bakıda yaşayan iranlı pəhləvanlar
- Şatır Məmməd,
Kankan Rza, Qənnatı
Kərim, Pinəçi
Məmi və digərləri Novruz bayramında qurşaq tutardılar. Yığılan
pullardan zorxanaya xərc çəkilər
və iştirak edənlərə hamam pulu verilərdi.
Qurşaqtutma
Qurşaqtutma Azərbaycanda geniş
şəkildə oynanılan
qədim oyunlarından
biridir.
Novruz bayramı və digər el şənliklərində
qurşaqtutma yarışı
keçirilir. Bu, zorxana
idman oyunlarında güləş yarışının
ən qədim ənənəvi adlarından
biridir. Tamaşa ünsürləri ilə
zəngin olan bu güləş növündə olan oyun və yaxud
da yarış adətən
Novruz bayramı və digər el şənliklərində
oynanılır. Müxtəlif
şənlik, bayram və yığıncaqlarda
pəhləvanlar qoşa
zurnanın cəsarət,
güc, döyüşkənlik
aşılayan zil səsi, zərb alətlərinin gur sədası altında meydana gəlir, igid cavanları güləşə çağırırlar:
- Mənəm nərlərin
nəri,
Ay oğlan.
Mənəm ərlərin əri,
Ay oğlan.
Əl qolunu çatdadaram,
Ay oğlan.
Bağrını partladıram,
Ay oğlan.
Qılınc oynatmaq
Bu oyunda meydana çıxan gənclər
bir-birlərinin əllərindən
qılınc düşənə
qədər döyüşməlidirlər.
Qılıncoynatma bəzən at üstündə
də keçirilir.
Bu oyundan qalib çıxana Novruz hədiyyəsi verilərdi.
Cıdır oyunu
Novruz bayramı və digər el şənliklərində
təşkil edilimiş
atçılıq oyunlarından
biridir. Cıdır xalq oyunun Azərbaycanda
yayılması "Kitabi-Dədə
Qorqud” boylarından, Nizami Gəncəvinin
"Xosrov və Şirin” poemasından və klassik ədəbiyyatımızın digər nümunələrindən
də bəllidir.
Cıdırın keçirildiyi meydan
və gün əvvəlcədən müəyyən
edilir. Adlı- sanlı, tanınmış
cavanlar bu oyun- yarışa xüsusi hazırlıq görür, təlim almış atlarını
cıdıra hazırlayırlar.
Cıdır iştirakçılarından kim məsafəni birinci qət edərsə, o, yarışın
qalibi sayılır və adət üzrə ona xonça təqdim olunur. Qalib çıxmış
atın isə alnına bir yumurta vurub sındırır,
boynuna qırmızı
rəngli kəlağayı
və ya parça bağlanılır.
Cıdırın digər
iştirakçılarına da müəyyən hədiyyələr
verilir. Cıdır əyləncələrini zurnaçılar
dəstəsi müşaiyət
edir. Adətən cıdır meydanları üçün elə yer seçilir ki, əhali cıdıra çıxanları görə
bilsin. Cıdır sözün əsl mənasında, gənclərin
sınaq meydanına çevrilir, elin çevik, mərd, mahir çaparları burada müəyyən edilir. Cıdır ötəri yarış, sadəcə at oynatmaqla məhdudlaşan əyləncə
deyil. Burada pərəstişin, inamın,
sehr və ovsunun izləri də var.
"Papaq” və
"Güc sınağı”oyunu
Oyunun iştirakçısı müəyyən
vaxt ərzində öz papağını başında saxlamağa çalışmalı, həm
də rəqib komandadan iki papaq götürməlidir.
"Güc sınağı”
oyunu da çox maraqlıdır. Bu zaman atlı
çaparaq qabaq və arxa ayaqları
bağlanmış qoyun
və ya keçini yerdən götürüb yəhərə
qaldırmalıdır. Bu oyunun
da müxtəlif variantları
var. Ümumiyyətlə, bütün
xalq oyunlarımız gənclərə cəldlik,
sərrastlıq, dəqiqlik,
özünəinamlılıq aşılayır.
"Sürpapaq” və
"Piyalə və
ox”
"Sürpapaq” oyununda isə oyunçular top-papaq uğrunda mübarizə aparır, sonda onu qapı
dairəsindən keçirirlər.
Oyun zamanı iştirakçılara cəmi
üç dəfə
atdan düşməyə
icazə verilir. Bu oyun bir qədər
müasir basketbola da oxşayır. Atüstü
idman növlərindən
"Piyalə və
ox” oyunu da çox maraqlıdır. Oyunda məqsəd atı çaparaq xüsusi dirəyin üzərindəki
piyaləni oxla vurmaqdır. Bu oyun bir neçə variantda oynanılır.
"Piyalə və
ox” oyunu iştirakçılardan
dəqiqlik və cəldlik tələb edir. Atın üstündə sürətlə
hərəkət edərkən
piyaləni dəqiq nişan almaq üçün həm də sərrastlıq lazım idi.
Novruz bayramında bütün bunlarla yanaşı, at çapma və güləşmə yarışları
təşkil edilir, meydanlarda kütləvi oyunlar, rəqslər, yallılar oynanılır,
kəndirbazların tamaşaları
göstərilir, mahnılar
oxunur və aşıqlar deyişirlər.
Novruz bayramında kin-küdürət unudulmalıdır.
Heç kəs gərək bir-biri ilə küsülü qalmasın. Novruz bayramı bolluq, xeyirxahlıq, gözəllik
bayramıdır.
Xalq arasında çox qədimdən yaranan "Qurd oyunu”, "Qurd basdı”, "Qurdlar səni yeyər”, "Cızıq
turnası oyunu”, "Gizlənpaç” (gizlən,
qaç), "Oğru-oğru”,
"Şuma qədər”,
"Aşıq-aşıq”, "Qoz-qoz”, "Pula-pula”, "Fincan-fincan”
və başqa oyunlarda həm uşaqlar, həm də böyüklər həvəslə iştirak
edərdilər. Novruz
bayramının ən
yaxşı və
yadda qalan atributlarından
biri, ən çox tamaşaçı
cəlb edən hissəsi milli xalq oyunlarıdır.
Novruz bayramından söhbət
açan bəzi müəlliflər "kosa-kosa”,
"kəndirbaz”, "sim pəhləvan”,
"masqara”, "gözbağlıca”,
"cıdır” tamaşaları,
qələncə oynatmaq,
kəmənd atmaq, qurşaq tutmaq, daş qaldırmaq, at çapmaq yarışları,
bənövşə, və
s. kütləvi əyləncəli
milli oyunların bayramla
əlaqədar keçirildiyini
göstərmişlər. Sadaladığımız
bu xalq oyunları
uzun yol keçərək bu günümüzədək gəlib
çatmışdır.
Bir məsələni qeyd etmək yerinə düşər ki, bu oyunların bəziləri
artıq müasir beynəlxalq idman növünə çevrilmişdir.
Məsələn: güləş,
atçılıq, atıcılıq,
ağırlıqqaldırma, qaçış və digər idman növləri məhz xalq oyunlarının kökləri əsasında
yaradılmışdır. Sevindirici haldır ki, beynəlxalq aləmdə fərqlənən idmançılarımz
xalqımızın keçmiş
adət-ənənələrindən, xalq oyunlarından bəhrələnərək bu
gün dünyada şöhrət qazanmışlar.
İnanırıq ki, bu
tendensiya bundan sonra da davam edəcək, idmançılarımız
ən nüfuzlu beynəlxalq yarışlarda,
o cümlədən Olimpiya
oyunlarında, dünya
və Avropa çempionatlarında, başqa
mötəbər idman
tədbirlərində əldə
etdikləri qələbələrlə
xalqımızı sevindirəcəklər.
Olimpiya
dünyası.- 2025.- 18 mart, ¹6.- S.4-5.