Azərbaycanda distant təhsil

 

 Layihə çərçivəsində müsahibimiz ADPU-nun Kompyuter  Mərkəzinin  direktoru dosent İlham   Əhmədovdur:  

 

Bu gün respublikada bəlkə də yüzlərlə gənc virtual olaraq müxtəlif ölkələrin universitetlərində  distant  ali    əlavə  təhsil  alırlar. Yəqin  ki, valideynlər də,  tələbələr    təhsilin keyfiyyətindən və səviyyəsindən çox məmnundurlar.  Gələcəkdə   işverən  təşkilatlar  da  bu  kadrların hazırlığından məmnun qalacaqlar.  Virtual  məzunların  alacaqları diplom da bizim milli diplomlardan fərqli  olaraq bütün dünyada  tanınacaq. Bolonya prosesi tələblərinə uyğun olaraq  bu  diplomlar bizim  ölkədə  də problemsiz tanınacaq. Strateji  məqsədi  qlobal informasiya - təhsil  məkanına  inteqrasiya olan milli təhsil  sistemimizdə distant təhsilin (DT) tətbiqi bu gün aktualdır. Çünki  bu  gün DT sistemi olmayan ölkələrin təhsilinin sabah heç bir perspektivi ola bilməz. DT təhsil innovasiyasıdır, informasiya  cəmiyyətinin, innovasiya cəmiyyətinin  təhsilidir. Təəssüflə  qeyd  edək  ki,  bu   günə  qədər Azərbaycan dilini müstəqil  öyrənmək  istəyən  əcnəbilər üçün  heç  bir  elektron  dərslik,  distant  təhsil  resursu hazırlamamışıq. Amma Moskva Dövlət Beynəlxalq  Əlaqələr Universiteti Azərbaycan dilini öyrənən  tələbələri  üçün  belə  bir  elektron  dərslik artıq   yaradıb. Bu  istiqamətlərdə  elektron resurslarımızı artırmalıyıq,  bunun  xalqın  mədəniyyətinin təbliğində  böyük  imkanları  var. Bizim respublikada   distant  təhsilin  inkişafı məsələsinə ilk  dəfə  2000-ci  ildə,   təhsilin  təkmilləşdirilməsi  ilə  əlaqədar ölkə Prezidentinin məlum  sərəncamında  rast  gəlinir. Sonralar  daha  bir  neçə  dövlət  proqramlarında  da DT-nin  inkişaf  etdirilməsi   xüsusi qeyd  edilib.  Təəssüf  ki,  bu  illər  ərzində  qeyd  edilən məsələlər  praktik  olaraq  reallaşmayıb. Bütün  dünyada bu  gün  DT  texnologiya  kimi  qəbul edilir,  çünki onun  təhsil  forması  kimi  qəbul  edilməsi  bu  texnologiyanın  geniş  tətbiqini əngəlləyə  bilər.   Amma DT-nin  texnologiya  kimi  qəbul  edilməsi  ondan fasiləsiz təhsilin  bütün səviyyələrində (orta, ali və  diplomdan  sonrakı  mərhələlərdə), bütün formalarında (əyani, qiyabi, eksternat  v.s.) istifadəni  mümkün edir.  Bununla  belə yeni  təhsil qanununda  DT təhsil  formalarından  biri  kimi qeyd  edilir. Yəqin  ki,  DT sistemi  respublikada formalaşdıqca  gələcəkdə  bu  məsələlərə təkrarən baxılacaq, qanunda  müəyyən  əlavə    dəyişikliklər  ediləcək. Son  vaxtlar  təhsil  ictimaiyyəti  qiyabi  təhsilin  distant  formada  aparılması haqqında, bu sistemin yaradılmasına nə  qədər  vaxt  lazım olması  barədə müzakirələr aparır. Bu problemin praktik həlli çətin,  miqyası  geniş, maddi  məsrəfləri  isə  çox  böyükdür. Çünki  DT  təhsilin  kompleks  informatlaşmasını  tələb  edir,  bu  isə  heç  də asan  məsələ  deyil. Təbii ki, böyük  işlərin  həlli asan olmur.   Milli təhsil  sistemimiz bu problemi  yaxın  10 il ərzində  həll edə  bilsə, onun rəqabətqabiliyyətliyi, keyfiyyəti    reytinqi yüksələ  bilər.   Bütün   inkişaf  etmiş    inkişafda  olan  ölkələr  kimi,   biz    DT-nin  köməyi  ilə  əlyetərli, keyfiyyətli və  kütləvi  fasiləsiz  təhsil  sistemi yarada bilərik. 

 

- Bu sistemi qurmaq üçün öncə nələri etmək vacibdir?

- Ölkədə  DT-nin  yaradılması  və inkişafı  üçün  görülməli işləri  şərti olaraq  4 səviyyəyə ayırmaq  olar: ölkə  səviyyəsində  görülməli işlər; sahə  nazirlikləri  səviyyəsində  görülməli işlər;  təhsil  sistemi səviyyəsində  görülməli işlər; universitetlər səviyyəsində  görülməli işlər. Ölkədə  DT-nin  yaradılması  və inkişafı  üçün  ilkin mərhələdə  “Azərbaycan Respublikasında distant  təhsilin  yaradılması    inkişafı” strategiyası   hazırlanmalıdır. Strategiyada  hər  bir  səviyyənin  görməli  olduğu  işlər  istiqamətlər  üzrə  qeyd edilməlidir.  Daha  sonra bu  strategiya  əsasında  xüsusi  dövlət  proqramı  hazırlanmalıdır.  Bu proqram çərçivəsində  ölkə  səviyyəli  ümumi  işlər  icra  edilməli, hüquqi-normativ  baza, texniki, pedaqoji, təşkilati,   standartlaşma  və s.  məsələlər  həll edilməlidir. Sahə  nazirlikləri  səviyyəsində  isə  hər  bir  nazirlik  öz  tabeliyində  olan  ixtisasartırma, təkmilləşdirmə, yenidənhazırlanma, təcrübəkeçmə, kadrların  attestasiyası, bir sözlə, fasiləsiz əlavə təhsilin bu  nazirliyə    dair  fəaliyyətini  distant  texnologiyalara  transfer  etməlidir.  Bu,  iqtisadi  cəhətdən, keyfiyyət və səmərəlilik  insanların  rahatlığı  baxımından əlverişlidir. Regionlarda  işləyən  kadrların   bu halda paytaxta  uzunmüddətli    ya  qısamüddətli  kurslara ezam olunmasına  ehtiyac olmayacaq.   Bu  mənada  hər bir  nazirliyin DT  sisteminin  yaradılması    inkişafına  dair  xüsusi  proqramı olmalıdır.  Bu  gün  əksər  ölkələrdə yaşlıların  təhsili  elektron formada, distant  texnologiyalar  əsasında  reallaşır. Respublikada  sahə  nazirliklərinin  insan  resurslarının inkişafında, peşəkarlıq  səviyyəsinin  yüksəlməsində, kütləvi  maariflənmə  tədbirlərində  distant  texnologiyalardan  faydalana  bilməməsinin əsas  səbəbi  distant  texnologiyaların hələ    təhsil  sistemində  praktik  olaraq tətbiq edilməməsidir. Respublika  pedaqoji  kadrların ixtisasartırma, təkmilləşdirmə, yenidənhazırlanma  kursları  hələ     distant  texnologiyalarla  aparılmır. DT-nin   inkişafı  ilə  əlaqədar   qlobal  problemlərə   varmadan,  təhsil sistemi  səviyyəsində  görüləcək  bəzi   işləri  qeyd etmək  istərdik.   Təhsil  sistemində təhsilin  səviyyələri  üzrə    peşə  təhsili  istiqamətləri  üzrə DT-nin inkişafı  üçün   konkret  layihələr  reallaşmalıdır.  Təhsil  sistemində  DT-nin  inkişafı  məqsədilə  kadr  təminatı, proqram-texniki   təminat,  kontent  təminatı  problemləri həll edilməli, ciddi investisiyalar  cəlb edilməlidir.  Respublikada DT-nin inkişafı üçün  bu  gün  real şərait  var. İKT sektorunun respublikada prioritet  sahə  elan  edilməsi, bu sektorun  son  illər  sürətli inkişafı,  o  cümlədən  İKT üzrə  milli  strategiyanın qəbul  edilməsi,  «Elektron Azərbaycan» Dövlət Proqramının, təhsil sisteminin informatlaşması üzrə 2 dövlət proqramının reallaşması bu sahənin real  inkişafı üçün infrastruktur  və texniki baza yaradıb. Digər  tərəfdən ali, orta  ixtisas və texniki peşə təhsilinin inkişafı  üzrə dövlət proqramlarının  hər  birində DT-nin  yaradılması və  inkişafı  məsələləri xüsusi  qeyd  edilib.

- Bunun üçün lazımi kadr potensialı vacib deyilmi?

- Hər  bir  sahədə  olduğu  kimi,  DT-nin inkişafında  da   insan  resursları,  onların  peşəkarlıq  səviyyəsi    həlledicidir. DT texnologiyasının reallaşması üçün   ilkin  şərt  hər  bir  universitetdə xüsusi  hazırlıq  keçmiş  kadr  heyətinin  olmasıdır.  Çünki bütün elektron  tədris  resurslarının hazırlanması və  tətbiqi,  virtual  təlimin  təşkili    idarə edilməsi,  yeni  texnologiyalardan  səmərəli  istifadə məhz pedaqoji    texniki heyətin hazırlıq  səviyyəsindən  asılıdır.  Kadr problemlərinin  həlli maliyyə məsələsinə bağlıdır, bu günə qədər DT-nin yaradılması və inkişafı üzrə  investisiya qoyulmadığından bu istiqamət üzrə  kadr hazırlanmayıb.  Bu  səbəbdən  respublikanın demək  olar ki  heç  bir  universitetində  beynəlxalq   standartlar  səviyyəsində  DT  sistemi  yarada  bilən  komanda  formalaşmayıb.  Eyni  vəziyyət  ali  təhsilin informatlaşması  sahəsində    mövcuddur.  Universitetin DT  texnologiyasını  reallaşdırması üçün  professor-müəllim heyəti, mühəndis-texniki və tədris-köməkçi personalı  təhsil proqramlarının distant texnologiyalarla reallaşması üçün xüsusi hazırlıq kurslarına cəlb edilməlidir. Beynəlxalq  təcrübə  göstərir ki, bu tədris kurslarının həcmi 72 saatdan az olmamalıdır.  DT sistemində fəaliyyət göstərən professor-müəllim heyəti informasiya-kommunikasiya texnologiyalarına da  yaxından  bələd  olmalıdır. Universitetlərdə  DT-ni təşkilati  baxımdan reallaşdırmaq üçün  əlavə  bir  çox  məsələlər həll  edilməlidir. Əvvəla, universitetin internetdə xüsusi kontentlə  zəngin  təhsil portalı olmalıdır. Hər bir ixtisas üzrə tədris planında olan fənlərdən normativlə müəyyən edilmiş  sayda (təxminən tədris kurslarının  80-90%-i) elektron dərsliklər hazırlanıb  portalda yerləşdirilməlidir. Bundan  əlavə hər fənn üzrə elektron formada tədris-metodik kompleks hazırlanmalı və  virtual formada onlara  əlyetərlik təmin edilməlidir. Bu tədris kontentlərinin  (məzmunun) idarə edilməsi  LCMS tipli  proqram sistemi ilə, tədris prosesinin idarə edilməsi isə LMS  tipli  proqram sistemi ilə  həyata keçirilir. Bu iki sistem və DT  portalı birgə DT  platformasının  özəyini  təşkil  edir.   Ümumən  DT platforması proqram kompleksi olub xeyli  sayda  proqram modullardan ibarətdir. Bu  modullar  tədris  prosesinin ayrı-ayrı servislərini virtual  olaraq icra  edir. DT platforması  açıq    qapalı kodlu   ola  bilər. Vaxtilə Təhsil Nazirliyi  tərəfindən (2005- ci  ildə)  ali təhsilin bəzi  istiqamətləri üzrə distant texnologiyaların  tətbiqi üçün  konseptual və stateji əhəmiyyətli müəyyən sənədlər hazırlanıb. Bu sənədə müəyyən  əlavələr  etməklə  ali  pedaqoji təhsilin  distant texnologiyalar əsasında reallaşdırılması istiqamətində hazırlıq işlərinə başlamaq mümkündür. Növbəti mərhələdə universitetdə distant təhsilin reallaşması üçün  müfəssəl texniki tapşırıq,  strateji sənədlər və operativ tədbirlər planı  hazırlanmalıdır. Universitetdə DT-nin  yaradılması prosesini 5-10 illik  böyük  bir  meqalayihə formasında  reallaşdırmaq məqsədəuyğundur. Bu  müddət ərzində mərhələlərlə, ayrı-ayrı ixtisaslar üzrə real  təhsili tədricən distant texnologiyalar əsasında  virtual  formaya keçirmək olar. Bu sistemin real olaraq tədrisdə tətbiqi  üçün paralel olaraq müəyyən infrastruktur  yaradılmalıdır. Hər hansı ixtisasın tədris planına uyğun olaraq  fənlər üzrə elektron resursların hazırlanması işi 2-4 il ərzində reallaşa bilər. Əgər  tədris  planında 40  fənn  varsa, deməli, 30-35 fənn üzrə elektron dərslik    elektron  tədris metodik  kompleksi yaradılmalıdır.  Bu işi paralel olaraq bir neçə ixtisas üzrə eyni  zamanda reallaşdırmaq mümkündür.  Bir  universitetdə  5-6  ixtisas  üzrə DT-nin  həyata  keçirilməsi  üçün hazırlıq işi  təxminən 5-6  il  ərzində  aparıla  bilər. Bu  halda  150-200  fənn  üzrə elektron  dərsliklər, mükəmməl  test  sistemi    digər  tədris-metodik  materialların elektron  versiyaları hazırlanmalıdır.  Ölkə səviyyəsində ali təhsilin bütün mühüm istiqamətləri  üzrə DT sistemini  yaratmalı olsaq, minlərlə elektron  dərslik  hazırlanmalıdır. Bu  işə 10  il vaxt və 150 milyon manatdan  artıq vəsait  lazım  ola  bilər.  Bu məqsədlə təhsilin illik büdcəsindən  hər il 1-2%  vəsait ayrılarsa,  problem  10  il  ərzində həll edilə bilər. İnkişaf  etmiş və  inkişafda olan bir çox  ölkələr bu işi  10-15  il  əvvəl və daha  çox  investisiya ilə həll  ediblər. Bu işin  həcmini  təsəvvür  etmək üçün  qeyd  edək  ki, respublikada 1995-2010-cu  illər  ərzində orta  ümumtəhsil  sistemi  üzrə cəmi 4-5 adda elektron dərslik hazırlanıb.  Ali  təhsil  sistemi üçün  isə hələlik bir  dənə də olsun  elektron dərslik hazırlanmayıb. Göründüyü  kimi,  DT sisteminin yaradılması çətin və  böyük maliyyə tutumlu məsələdir. Belə  olduğu  halda görəsən,  Azərbaycanda  DT-nin yaradılmasına  başlamağına dəyərmi? Görəsən, Azərbaycanda DT  sistemi olsun ya olmasın? Hesab edirik ki, daha vaxt itirməyə haqqımız  yoxdur, onsuz  da xeyli vaxt  itirmişik. Milli DT sistemini hökmən yaratmalıyıq. Çünki cənab Prezidentin bildirdiyi kimi,  ... Azərbaycanda  gərək virtual dərslər, yeni  texnologiyalar geniş yayılsın.... bu   çox  böyük, mürəkkəb, çoxlu maliyyə vəsaiti  tələb  edən  proqramdır. Amma biz bunu etməliyik. Çünki  biz gələcəyə  baxmalıyıq”. 

 

 

Anar Miriyev

 

Palitra.- 2011.- 2 mart.- S. 6.