Qloballaşmada mədəni irsin qorunması zəruridir

 

Azərbaycan müstəqillik əldə etdikdən sonra həyata keçirilən mədəniyyət siyasəti milli-mənəvi dəyərlərimizin qorunub saxlanılması gələcək nəsillərə çatdırılması üçün böyük zəmin yaradıb. Xalqın əldə etdiyi bu böyük nailiyyət milli sərvətimiz olan mənəvi dəyərlərimizin istifadəsini, bəşəri dəyərlərin tərkib hissəsi kimi inkişafını inteqrasiyasını təmin edir. Azərbaycan xalqı azad suveren dövlət quraraq, mədəni-iqtisadi islahatlar aparmaqla öz milli-əxlaqi dəyərlərinə, tarixinə qayıtmaq imkanı əldə etdi.

 

 Dünyəvi, qabaqcıl demokratik ölkələrin təcrübələrindən yararlanmaqla sözügedən sahənin milli zəmin üzərində daha da inkişaf etməsi prosesi başlayıb. Müasir dünya mədəniyyətinə inteqrasiya olunduğumuza görə milli-mənəvi dəyərlərimizə xələl gətirmədən, təcrübəyə elmin mütərəqqi nailiyyətlərinə söykənərək forma dəyişikliklərini şüurlu surətdə aparmaq məcburiyyətində olduğumuzu qəbul etmək məqsədəuyğun olardı. Hazırda qeyri-iradi olaraq qloballaşma mədəni inteqrasiya prosesinin içərisindəyik. Məlum olduğu kimi, qloballaşma prosesi müsbət tərəflərə malik olduğu inteqrasiya imkanlarını ehtiva etdiyi kimi, mənfi çalarlara da malikdir. Belə ki, təbii şəkildə baş verən, millətləri, xalqları mədəniyyətləri yaxınlaşdıran, qarşılıqlı təmas qurmağa imkan verən qloballaşmadan savayı, bəzi supergüclər pərdəarxası təşkilatlanmalar tərəfindən aparılan süni bir qloballaşma prosesi var. Bu zaman isə millətlərin dəyər sisteminin, mənəvi sərvətlərinin aşınması üçün müxtəlif formulalar düşünülür həyata keçirilmək üçün dünya meydanına buraxılır. Bunlar müxtəlif sferalara, ələlxüsus da mədəniyyət dəyərlərə aid istiqamətlərdə fəaliyyətə keçir. Qloballaşma iqtisadi sferada start götürsə , üstqurum sferalarında öz təsirini yaymaqla sonuclanır. Təbii  ki,  bu  gun qloballaşmanın  bir  çox  ölkələr  üçün  yaratmış   olduğu  problemlər  düşündürücüdür. Çünki  bu problemlər  bilavasitə mədəniyyət  sahəsində  bəşər  tarixinin,  dünyanın  inkisaf  təcrübəsinin öyrənilməsini, yaradıcılıq əlaqələrinin genişləndirilməsini zərurətə çevirir.  Qloballaşmanın bəşəriyyət tərəfindən dərk edilən etirazlarla qarşılanan  neqativ təzahürləri siyasi iqtisadi mənafelərin güdüldüyü, qloballaşmanın  üzdə olmayan məqsədləri son  nəticədə mədəni tərəqqiyə ağır ziyan vurur. Qloballaşma mədəniyyət sahəsində həmin güclərə xidmət etdiyi təqdirdə  bəşəriyyət böyük fəlakətlərlə qarşılaşa bilər. Siyasi sahədə qloballaşma milli  dövlətçilik, milli-mənəvi dəyərlər problemi yaradır. Milli özünüdərk, milli ləyaqət  siyasi qloballaşmanın əsas  problemidir. İnteqrasiya prosesinin qaçılmaz olduğu  şəraitdə milli-mənəvi-əxlaqi tərbiyəvi dəyərlərimizin qorunmasına qayğı   maraq daha da artıb. Bu məqam unudulmamalıdır. Ona görə qloballaşmanın müsbət cəhətlərinin cəmiyyətimizin mədəni tərəqqisinə xidmət etdiyini danmamaq şərtilə neqativ təzahürlərinin qarşısını almaq barədə düşünmək yerinə düşərdi. Müasir dövrdə mədəniyyətin idarə edilməsi üçün zəruri olan elmi təsəvvürün işlənib hazırlanması ancaq gündəlik məsələlərin həllinə yönəldilən mədəniyyətin ayrı-ayrı sahələrini əhatə edən tətbiqi tədqiqatlar sahəsi ilə məhdudlaşdırılmır. Bu cür tədqiqatlar çox geniş bilikləri tətbiqi məsələləri əhatə edən kulturologiya vasitəsilə həyata keçirilir. Kulturologiya inkişaf etmiş ölkələrdə sürətlə tərəqqi edən elm aləmində nüfuzu getdikcə artan bir elm sahəsidir. Belə hesab edilir ki, məhz ümumi kulturoloji konsepsiya mədəniyyət sahəsində bütün tətbiqi tədqiqatların nəzəri metodoloji bazasını təşkil etməyə başlayıb. Kulturoloji konsepsiyaya ehtiyac nəinki mədəni praktikada ona bilavasitə xidmət edən tətbiqi elmlərdə, həm bütün ictimai elmlər sistemində özünü göstərir. Lakin kulturoloji konsepsiyanın bu sistemdə yerini dəqiq müəyyən etmək zərurəti var. Ekspertlər hesab edirlər ki, bunun üçün ilkin şərt nisbətən müstəqil tədqiqat predmetinin müəyyən edilməsidir. Vaxtilə təbiət tarix elmlərini, sonralar isə ictimai elmləri bir-birindən ayırmaq üçün vacib hesab edilən təbiət mədəniyyətin ənənəvi fərqləndirilməsi bu gün qənaətbəxş hesab oluna bilməz. Bu konsepsiyanın prinsiplərini ictimai tarix elmlərinin digər sahələrindən ayırmaq üçün kriteriya yoxdur. Vacib olan sahələrin hər biri bütün mədəniyyət faktları ilə əlaqəlidir, mədəniyyət haqqında elm onları öz tədqiqat perdmetinə daxil edir. Deməli, mədəni materiala ehtiyac özlüyündə hər hansı bir bilik sahəsini müstəqil mədəniyyət konsepsiyası kimi qurmaq üçün yetərli sayılmır. Hazırda isə mədəniyyət siyasət kulturoloji sahədə elmi tədqiqatın xüsusi predmeti kimi tədqiq edilmir. Kulturologiyanı elmi tədqiqatın xüsusi predmeti kimi ayırdıqda müəyyən konseptual metodoloji zəminə əsaslanmaq zəruridir. Problemin həllinin çətinliyi mədəniyyətin elə bir fenomen olmasındadır ki, onu sırf zahiri emprik surətdə ictimai həyatın digər sahələrindən ayırmaq mümkün deyil. Mədəniyyət ən geniş mənada insanın həyat fəaliyyətinin bütün əsas sahələrini - maddi istehsal, sosial-siyasi münasibətlər, mənəvi inkişaf, məişət, insanlar arasında qarşılıqlı əlaqə sahələrini səciyyələndirir. Müasir sosial həyatın istənilən sahəsi bu fenomenin mədəni əhəmiyyəti qiyməti baxımından səciyyələndirilmək imkanına malikdir. Deməli, mədəniyyət konsepsiyasının tədqiqi ilə digər ictimai elmlər predmetinin tədqiqini bir-birindən ayıran sərhədin haradan keçməsi məsələsi mədəniyyətin müasir tədqiqatçıları qarşısında çox kəskin şəkildə qoyulur. Müasir cəmiyyətin bütün mədəni fəaliyyətinin başlıca məzmununu əsas məqsədini təşkil edəninsan şəxsiyyətinin formalaşdırılması prosesi”nin mürəkkəb strukturu eyni zamanda mədəniyyət konsepsiyasının olduqca mürəkkəb strukturunu aydınlaşdırır.Mədəni dünyaya sürətlə inteqrasiya etməkdə olan Azərbaycanın demokratik inkişafı üçün zəruri olan təsisatlar hüquqi bazanın formalaşdırılması yönündə müəyyən işlər görülüb. Bu sahədə ciddi uğurlar qazanmaq üçün islahatlar intensiv məcrada müxtəlif istiqamətlərdə davam etdirilməlidir. Bu yöndə xüsusən kütləvi informasiya vasitələrinin öz fəaliyyətlərini təkmilləşdirməsinə ciddi ehtiyac var. Azərbaycan mədəniyyətinin təbliği, onun müxtəlif tərəflərinin inkişafı ilə bağlı dövlətin həyata keçirdiyi tədbirlər əhaliyə əhatəli, dolğun düzgün şəkildə çatdırılmalıdır. İnsanlarımız qloballaşma şəraitində milli-mənəvi mədəni keyfiyyətlərin daşıyıcıları olmalıdır. Azərbaycan mədəniyyətinin gələcək nəsillərə çatdırılmasında KİV- yanaşı digər əlaqədar qurumların, ictimai birliklərin önəmli rolu var. O cümlədən mədəni irsin qlobal səviyyədə qorunması, dünyada təbliği üçün diaspor nümayəndələrinin təşkilatlarının üzərinə böyük məsuliyyət düşür. Müvafiq hökumət qurumları ilə adıçəkilən tərəflər arasında qarşılıqlı koordinasiyanın qurulması intensiv layihələrin həyata keçirilməsi bu işdə davamlı nailiyyətlər əldə etməyə imkan verər.

 

 

İlkin AĞAYEV

 

Palitra.- 2011.- 20 sentyabr.- S.7.