Azərbaycan-Türkiyə:
qardaşlıqdan doğan tərəfdaşlıq
Azərbaycan və Türkiyə arasında olan münasibətlərin presedenti başqa bir yerdə yoxdur – çünki bu iki dövlətin xalqları qədər etnik, tarixi, mədəni, dini baxımdan bir-birinə yaxın olan daha iki xalq tapmaq çox çətindir. Bu baxımdan Azərbaycan və Türkiyənin tarixi keçmişinə qısaca nəzər yetirməyə dəyər.
Eyni
etnik kimlik Məlum olduğu
kimi, hər iki xalq türk dilləri ailəsinin oğuz
qrupunun səlcuq yarımqrupuna aid edilir. Bu yarımqrupda cəmisi
iki xalq – azərbaycanlılar və türklər təmsil
olunur. Bu baxımdan türk xalqları içərisində də
bir-birinə ən yaxın xalqlar məhz Azərbaycan və
türk xalqlarıdır. Zatən, 16-cı əsrə qədər
bu xalqları bir-birindən ayırmaq mümkün olmayıb.
Yaşadıqları tarixi ərazilərdə müxtəlif
dövlətlər, imperiyalar yaratmalarına baxmayaraq, orta əsrlərdə bu iki xalqın nümayəndələri
həmişə bir adla tanınıblar – türk və yaxud
türkmən. Ətrafda yaşayan, bu iki xalqın qurduğu
dövlətlərin tərkibinə daxil olan digər xalqlar da
onları bu konkret adlarla(türk, türkmən-İ.A)
adlandırırdılar. Təsadüfi deyil ki, hətta rus
türkoloqu Lev Nikolayeviç Qumilev də yazır ki, 16-cı
əsrə qədər bu iki xalq arasında sərhədləri
müəyyən etmək çətin idi. Çünki
onlar bir-birilərindən heç nə ilə fərqlənmirdilər.
Yalnız 16-cı əsrdə Səfəvilər dövlətinin
yaranması və onun əsas dini ideologiya olaraq şiəliyi
seçməsi müəyyən dini fərqlərin ortaya
çıxmasına səbəb oldu. Belə ki, Səfəvilər
dövlətinin tərkibinə daxil olan və onun özəyini
təşkil edən türklər
(qızılbaşlar-İ.A.) şiəlik təriqətinin
cızdığı imperiya sərhədləri çərçivəsində
formalaşmağa başladılar. Bununla belə, xeyli müddətə
qədər istər səfəvilər tərəfdən
şiəliyin, istərsə də osmanlılar tərəfindən
sünniliyin feodal savaşları çərçivəsində
ekspansiyasına cəhdlər edilib. Bu cür cəhdlər isə
o dövr üçün şərti olaraq iki xalq
adlandırdığımız toplumların təmsil
olunduğu dövlətlərdən gah birinin, gah da digərinin
üstünlüyü ilə nəticələnib. Amma dini və
siyasi cəhətdən parçalanma belə, uzun müddət
bu xalqların eyniliyini poza bilməyib. Belə ki, 17-ci əsrə
qədər yaradılmış ədəbi, tarixi abidələrin
müştərək olduğuna aid kifayət qədər
faktlar var və hər iki xalq bu və ya digər abidənin
ona məxsus olduğunu bildirməkdə eyni dərəcədə
haqlıdır. Buraya mahnılardan tutmuş, dastanlara qədər
aid etmək mümkündür. Bu cür faktlar - ortaq tarix və
etnik kimlik isə Azərbaycan və türk xalqlarının
qardaşlığını bariz sübut edir. Bu
qardaşlıq və soykökü birliyi isə 19-cu əsrin
sonlarından və 20-ci əsrin əvvəllərindən
başlayaraq yeni dünyanın tələblərinə
uyğun bir şəkildə daha yüksək səviyyədə
dərk edilməyə başladı, sözügedən
xalqlar arasında mədəni, siyasi intibah baş verdi, bu
müstvilərdə qarşılıqlı mübadilələr
intensivləşdi...
Yeni
dövrün çağırışları Azərbaycan sovet məngənəsindən
qurtulandan sonra eyni etnik kimliyə, dilə, dinə, tarixə
sahib olan Türkiyə ilə son 20 ildə bir çox çətin
sınaqlarla qarşı-qarşıya gəlmişsə də
üzüağ, alnıaçıq çıxa bilib. Azərbaycanın
ümummilli lideri Heydər Əliyevin “Bir millətin iki
dövləti” prinsipi əsasında qurulan və bu prinsiplərə
sadiq qalaraq davam etdirilən münasibətlər dünyada
nümunə olaraq göstərilir. 1991-ci ildə Sovetlər
Birliyinin çökməsi ilə müstəqilliyimizi əldə
etdikdən sonra 9 noyabr 1991-ci il tarixində müsttəqilliyimizi
ilk olaraq Türkiyə tanıdı, diplomatik əlaqələr
14 yanvar 1992-ci il tarixində quruldu. Türkiyənin Azərbaycandakı
səfirliyi və Naxçıvandakı Baş Konsulluğu
1992-ci ilin yanvar ayında açıldı. Azərbaycanın
Türkiyədə səfirliyi 1992-ci ilin avqust ayından,
İstanbulda Baş Konsulluq 1993-cü ilin yanvar ayından fəaliyyətə
başladı, daha sonradan - 12 aprel 2004-cü il tarixində
Qarsda Baş Konsulluq təsis edildi və sair. Bir sözlə,
Azərbaycan müstəqil olandan hər iki dövlət
bütün müstəvilərdə sınanmış
qardaşlıq nümunəsi sərgiləməkdədirlər.
Bu, problemlərdən tutmuş, uğurlara qədər
özünü hərtərəfli olaraq göstərir.
Ümumi
düşmənə qarşı qardaşlıq bloku Məlumdur ki, ölkəmizin 20
faizlik ərazisi Ermənistan tərəfindən işğal
edilib. Dünya birliyi və beynəlxalq təşkilatlar ərazi
bütövlüyümüzü tanısalar və təcavüzü
pisləsələr də, passiv mövqe nümayiş etdirirlər.
Torpaqlarımız isə hələ də işğal
altındadır. Beynəlxalq hüquq işğalçı
dövlətin cəzalandırılmasını tələb
edir. Hələ ötən əsrin 80-ci illərinin sonunda
SSRİ rəhbərliyinin müxtəlif adlar altında
Dağlıq Qarabağın Ermənistana birləşdiriılməsini
gündəmə gətirməsi, yerli əhalimizə edilən
hücumlar və Qarabağın işğalı Türkiyədə
ciddi narahatlıq və narazılıqlarla
qarşılanıb. İlk vaxtlar bu məsələ
Türkiyə tərəfindən “SSRİ-nin daxili işləri”
səviyyəsində bir qədər ehtiyatla qiymətləndirilsə
də, Türkiyə ictimaiyyəti azərbaycanlı
qardaşlarının bu çətinliklərinə ciddi
narazılıqlar ifadə ediblər. Müstəqilliyimizin ilk
ilindən Türkiyədə ictimai qurumları Azərbaycana hərbi
dəstək verməkdən çəkinməyiblər. Bu
baxımdan Türkiyədən gələn döyüş
qruplarının Qarabağda gedən döyüşlərdə
iştirakı da qeyd edilə bilər. Artıq 1992-ci ilin
martından etibarən Türkiyə silah embarqosu həyata
keçirmək məqsədi
ilə ərazisinə enən Ermənistan təyyarələrinin
yoxlanılacağını bildirib. Bundan başqa Türkiyə
Ermənistana gedən yardımların onun üzərindən
keçməsinə qarşı çıxaraq Azərbaycanın
Ermənistana qarşı iqtisadi embarqosuna dəstək verib.
1992-ci ilin martında “Vaşinqton Post” qəzetinə
müsahibəsində Süleyman Dəmirəl türk hökumətinin
ciddi təzyiq altında olduğunu və daha ciddi addımlar
atmaq və ya hərbi müdaxilə etmək məcburiyyətində
qaldığını bildirib. Yaxud 1992-ci ilin noyabrında
Türkiyənin Ermənistana 300 milyon elektrik satmaq
üçün müqavilə imzalaması Azərbaycanda
ciddi narazılıq yaratmışdı. Azərbaycanın
ciddi etirazları nəticəsində müqavilə tətbiq
olunmayıb. Qeyd edildiyi kimi, Türkiyənin Ermənistana
qarşı birbaşa hərbi müdaxilə edə bilməməsində bir sıra səbəblər olub.
Bir sıra ekspertlər (məsələn, Svante E.Kornel və
sair) hesab edirlər ki, birinci olaraq o vaxt Azərbaycan rəsmi
şəkildə Türkiyədən hərbi dəstək
istəməyib, sadəcə Qarabağ həqiqətlərinin
Qərb dövlətlərinə
çatdırılmasında Türkiyənin dəstəyini
gözləyib: “Həmçinin Qərb dövlətləri
Türkiyəyə təzyiq ediblər ki, Azərbaycana dəstək
verməsin”. Həmin dövrdə Türkiyədə Azərbaycanı
hərbi sahədə dəstəkləmək
üçün güclü geopolitik imkanların olmaması
da səbəblərdən biri kimi göstərilir.
Çünki sovetlər birliyinin varisi olan Rusiya o zaman
Türkiyə üçün böyük bir təhlükə
kimi çıxış edirdi. Məsələn, Xocalı
soyqırımından sonra Turqut Ozalın Türkiyənin hərbi
müdaxilə ehtimalını bildirməsi ozamankı
Rusiyanın müdafiə naziri Yevgeni Şapoşnikovun ciddi
reaksiyasına səbəb olmuşdu: o bildirmişdi ki,
Türkiyənin hərbi müdaxiləsi
“üçüncü dünya savaşına yol aça bilər”.
Bütün təzyiqlərə baxmayaraq Türkiyə ilk
dövrlərdən beynəlxalq aləmdə Azərbaycanı
dəstəkləyən və məsələni beynəlxalq
təşkilatların gündəminə gətirən tək
və əsas dövlət olub. Türkiyə xarici işlər
naziri Hikmət Çətin Qarabağ münaqişəsini
ATƏT-in gündəliyinə gətirmək
üçün ciddi diplomatik fəaliyyət göstərib.
1992-ci ildə münaqişə ilə bağlı Minsk qrupu
yaradılıb və Türkiyə 1994-cü ildə qrupa yeni
həmsədrlər təyin olunana qədər bu qrupun
üzvü olub. Həmçinin
Naxçıvanla bağlı da Türkiyə aktiv mövqedən
çıxış edib. Naxçıvanla bağlı Qars və
Moskva müqavilələrinin Türkiyəyə verdiyi zəmanət
hüququ Türkiyənin bu məsələdə mövqeyini
gücləndirib. Ermənistan və Rusiya bu məsələdə
daha ehtiyatlı olmağa məcbur olub.Bu baxımdan qardaş
Türkiyənin 1993-cü ildən
atdığı addımlar daha çox önəmlidir.
Ermənistan tərəfindən Azərbaycan
torpağının bir hissəsinin işğal edilməsinə
cavab olaraq rəsmi Ankara işğalçı dövlətlə
sərhədəri başlayıb. Ankara hər vasitə ilə
Ermənistanı beynəlxalq hüququn prinsip və
normalarına boyun əyməyə vadar edir. Bundan bütün
dövlətlər nümunə götürməlidir. Azərbaycanın
ərazi bütövlüyünə qarşı digər bir
dövlətin hərbi gücdən istifadə etməsinə
beynəlxalq birliyin laqeyd münasibəti hüquqi prinsip və
normaların aliliyinə əsaslanan mövcud dünya
nizamının pozulmasına, dünyanın səyləri nəticəsində
əldə edilən hüquqi mexanizmlərin rədd edilməsinə
gətirib çıxarıb. Bu məsələ Azərbaycan
və Türkiyə tərəfindən beynəlxalq təşkilatlarda
dəfələrlə qaldırılıb. Bu faydalı əməkdaşlıq
çərçivəsində Azərbaycan və Türkiyə
parlament nümayəndələrinin sıx əməkdaşlıq
fəaliyyəti var. Ermənistanın Azərbaycana
qarşı apardığı informasiya savaşında
Türkiyənin çox intensiv bir şəkildə tərəfimizdə
dayandığını görürük. Çünki
Türkiyə ermənilərlə olan problemi ortaq problemimiz
kimi qəbul edir. Bu baxımdan istər dövlətlərarası,
istərsə də türk-azərbaycan diasporlarının
birgə fəaliyyəti zülmə və yalana qarşı
dayanan bütün dövlətlər üçün örnək
ola bilər. Hər iki dövlət beynəlxalq aləmdə
erməni lobbisinin hədəfindədir. Erməni diasporu
Türkiyəyə qarşı “soyqırım” və eləcə
də ərazi iddiaları irəli sürür. Həmçinin
Qarabağın işğalını “həzm etdirmək”
üçün dünyada təbliğat aparır. Buna
qarşı birgə mübarizə üçün Azərbaycan
və Türkiyənin ümumi səyləri ilə Bakıda
Türkiyə-Azərbaycan Diasporlararası Əməkdaşlıq
Qurultayı keçirilib. Hazırda dünyada, ABŞ və
Avropada Türkiyə və Azərbaycan diasporları erməni
lobbisinə qarşı birgə hərəkət edir. Bu
strategiya ildən-ilə güclənir və erməni
yalanları bu qardaş birliyinin nəticəsində getdikcə
dünya çapında daha çox ifşa edilir.
Çünki Prezident İlham Əliyevin də bildirdiyi kimi,
informkasiya savaşında hücum taktikasına
keçmişik. Bu məsələdə ermənilərə
aman verməyin yalnız ziyan gətirəcəyi hər iki
qardaş ölkə tərəfindən yaxşı dərk
edilir. Təsadüfi deyil ki, Fransada “erməni
soyqırımı”nı inkar edənin cəzalandırılmasını
nəzərdə tutan qanun layihəsinin ləğv edilməsində
hər iki dövlətin birgə səyləri öz bəhrəsini
verdi və fitnəkar qanun Fransa Konstitusiya Şurası tərəfindən
rədd edildi...
Qarşılıqlı
faydaya əsaslanan iqtisadi partnyorluq
Müasir iqtisadi rəqabət dünyasında ən
effektli üsullardan biri regional əməkdaşlığın
gücləndirilıməsi, qarşılıqlı
faydalılıq prinsipi əsasında yeni iqtisadi siyasətin
yürüdülməsidir. Bu baxımdan Azərbaycan və
Türkiyə arasında münasibətlərin inkişaf
tendensiyası dünyaya örnəkdir. Çünki qeyd
edildiyi kimi, bu münasibətlər qardaşlıq inam və
etimadına və qarşılıqlı
faydalılığa əsaslanır. Buna görədir ki, iki
qardaş dövlət arasında mövcud siyasi və iqtisadi
münasibətlər onları regional siyasətin əsas
aparıcılarına çevirib. Azərbaycan öz təbii
resurslarını dünya bazarına çatdırmaqla,
strateji əhəmiyyətini əvvəlki illərlə
müqayisədə daha da artırıb. Təbii
resurslarımızın düyna bazarına
çıxarılmasında Türkiyənin
oynadığı müstəsna rol, Azərbaycan-Türkiyə
əlaqələrinin sürətlə inkişaf etməsinə
yeni təkan verib. Həyata keçirilən enerji layihələri
birinci növbədə Azərbaycanın dəstəyi və
fəal iştirakı sayəsində mümkün olub.
Türkiyədən keçən neft və qaz kəmərləri
vasitəsilə Azərbaycan həm enerji resurslarını
dünya bazarına çıxarır, həm də Mərkəzi
Asiya ölkələrinin təbii sərvətlərinin
daşınması üçün tranzit rolunu oynayır.
Bakı-Tbilisi-Ceyhan və Bakı –Tbilisi-Ərzurum kəmərləri
buna bariz misaldır. Azərbaycan və Türkiyə
arasındakı inam və qardaşlıq prinsipi belə qlobal
layihələri uğurla reallaşdırmağa imkan verir. Hər
iki dövlət bunun sayəsində Avropa enerji təhlükəsizliyini
təmin edən faktorlar sayılır. Bakı-Tbilisi-Qars dəmir
yolunun çəkilməsi və yaxın gələcəkdə
istifadəyə verilməsi tarixi İpək Yolunun bərpa
edilməsini və regionun yeni nəqliyyat dəhlizinə
çevrilməsini, o cümlədən iki tərəf
arasında daşınmaların daha geniş miqyasını və
effektiv sürətini təmin edəcək. Bu xətt Avrasiya
miqyasında önəmli bir nəqliyyat şəbəkəsi
olacaq. Sözügedən dövlətlər arasında ticarət
dövriyyəsi də ildən-ilə getdikcə daha çox
artır. 2011-ci ilin noyabrına qədər olan məlumatlara
görə, iki qardaş ölkə arasındakı ümumi
ticarət dövriyyəsi 1,4 milyon dollar təşkil edib.
Ötən il türk iş adamlarının Azərbaycan
iqtisadiyyatına yatırdığı investisiya 2 milyard
dolları keçib. Bu gün bir sıra Azərbaycan şirkətləri,
o cümlədən ARDNŞ Türkiyə
iqtisadiyyatının müxtəlif sahələrinə vəsait
yatırır. ARDNŞ-in yatırdığı vəsaitin həcmi
5 milyard dollar civarındadır. Bundan başqa isə ARDNŞ
Türkiyədə 7 ildə 17 milyard dollar sərmayə
yatırmağı planlaşdırır. Həmçinin
Türkiyə və Azərbaycan arasında möhtəşəm
“Trans Anadolu” yeni qaz kəməri layihəsi
reallaşdırılacaq.
““Nabukko”
ITGI, TAP kimi həyata keçirilməsi şübhəli olan
layihələrin əksinə olaraq bu layihə çox effektlə
reallaşdırla bilər.
Bütün bunlar iki ölkə
arasındakı iqtisadi münasibətlərin geniş
miqyasını və çoxtərəfli istiqamətlərini
göstərir. Bununla belə, iqtisaid münasibətlərin
daha da yüksək dərəcəyə
çatdırılması üçün yeni perspektivlər
üzərində düşünülür. Məsələn,
bizə bu barədə fikirlərini bildirən ekspert Fərhad
Mehdyev qeyd edir ki, iqtisadi sahədə əməkdaşlığı
gücləndirmək yollarından biri Türkiyədə
müxtəlif sahələrə investisiyalarımızı
yatırmaq ola bilər: “Tərəfimizdən Türkiyəyə
qoyulan sərmayələrin ümumi rəqəmi
böyükdür. Amma investisiyalar cəmisi bir-iki yerə
yatırılıb, bunlar çox yerə və müxtəlif
sahələrə yatırılmalıdır. Türkiyəyə
investisiya qoyan şirkətlərimizin sayı
çoxaldılmalıdır. Onu da nəzərə almaq
lazımdır ki, Türkiyədə sahibkarlıq və biznes
mühiti çox əlverişlidir və bundan daha çox
yararlanmağa dəyər”. Ekspert bildirir ki, eyni zamanda şəhərsalma məsələlərində
də Türkiyə təcrübəsindən
yararlanmalıyıq: “Şəhərsalma proseslərinə Azərbaycanda
çox sürətlə təkan verilib və bu məsələdə
Türkiyə təcrübəsinin tətbiqi daha çox
bizim xeyrimizə olardı. Məsələn, Azərbaycan
və Türkiyə şəhərləri arasında bir
sıra qardaşlaşmış şəhərlər var. Bu
cür şəhərlər Azərbaycanın müvafiq
şəhərlərinə bu məsələ ilə
bağlı təmənnasız kömək göstərməyə
həmişə hazır olmalıdırlar”. Ekspert
düşünür ki, bu cür qardaşlaşmış
şəhərlərlə şəhərsalma işlərində
işbirliyinə gedilməlidir.
Güc
və birlik üçün ortaq strategiya Ötən 20 ildə Azərbaycan
ilə Türkiyə arasında 150-yə yaxın müqavilə,
saziş və müxtəlif rəsmi sənəd
imzalanıb. Bu sənədlərlə çoxşaxəli
inkişaf əsas hədəf kimi müəyyən edilib.
Bununla da Azərbaycan ilə Türkiyə arasında ticari,
siyasi, iqtisadi, elm, səhiyyə, mədəniyyət, turizm və
digər sahələrdə münasibətlərin
inkişafı artan xəttlə yüksəlməyə
başlayıbr. Hətta bu əməkdaşlıq, son illərdə
hərbi sahəni də əhatə etməyə
başlayıbr. Azərbaycan ordusunun elmi-texniki bazasının
yaxşılaşdırılması, NATO standartlarına
uyğunlaşdırılması, iki ölkə silahlı
qüvvələrinin beynəlxalq əməkdaşlığının
artırılması, regional məsələlərdə ortaq
addım atılması hərbi sahədə əməkdaşlığın
səviyyəsini göstərməkdədir. Hərbi sahədə
əməkdaşlıq 2010-cu il avqustun 16-da imzalanan “Strateji tərəfdaşlıq
və qarşılıqlı yardım haqqında” müqavilədən
sonra yeni mərhələyə qədəm qoyub. Qeyd etmək
lazımdır ki, hərbi silah və sursatın birgə
istehsalı dinamik inkişaf edən qarşılıqlı
münasibətlərin məntiqi nəticəsidir. Bu, Azərbaycanın
hərbi sənaye kompleksinin inkişafına təkan verəcək
və ölkənin hərbi qüdrətinin artmasına
kömək edəcək. Strateji tərəfdaşlıq səviyyəsində
olan əlaqələrin daha da möhkəmləndirilməsi əsasdır.
2010-cu il avqustun 16-da Türkiyə Respublikasının
Prezidenti A.Gülün Azərbaycana səfəri zamanı
“Strateji tərəfdaşlıq və
qarşılıqlı yardım haqqında” müqavilənin
imzalanması ənənəvi ortaqlığın, həmrəyliyin
təbii nəticəsidir. Bu sahənin daha da gücləndirilməsi
üçün 2010-cu ildə keçirilən Türkdilli
Ölkələrin Dövlət
Başçılarının İstanbul Sammiti zamanı
Türkiyə-Azərbaycan Ali Strateji Əməkdaşlıq
Şurasının yaradılmasına dair ortaq fikir yaranıb.
Şuranın ilk toplantısı 2011-ci ilin oktyabr
ayının 25-də Azərbaycan Prezidenti İ.Əliyevlə
Türkiyə Baş naziri Rəcəb Tayyib Ərdoğanın
iştirakı ilə İzmirdə keçirilib. Hər iki tərəfdən
hökumət nümayəndələrinin qatıldığı
tədbirdə 20-yə yaxın müvafiq sənəd
imzalanıb.
Beynəlxalq
əlaqələr üzrə ekspert Vurğun Həsənli
bildirir ki, bir çox Qərb dövlətləri Azərbaycan-Türkiyə
əlaqələrinin yüksək səviyyədə
olmasını regionun təhlükəsizliyi baxımından əhəmiyyətli
hesab edir. Çünki Azərbaycan-Türkiyə əlaqələrinin
dostluq və qardaşlıq əlaqələrində nümunə
təşkil etdiyi kimi strateji tərəfdaşlıq
baxımından da regionda sülh və sabitlik
üçün model təşkil edəcəyinə
heç kim şübhə ilə yanaşmır:
“Bütün bunlar beynəlxalq arenada etibarı
günü-gündən artan Azərbaycanla Türkiyənin
yaxın əməkdaşlığının əhəmiyyətini
göstərir. Biz nə qədər bir olacağıqsa,
gücümüz də o qədər artacaq. Lakin
dünyadakı müəyyən düşmən qrupların
indiyə qədər olduğu kimi, bundan sonra da iki ölkə
arasına nifaq salmaq üçün var gücləriylə
çalıçacaqlarını unutmamalıyıq. Prezident
İlham Əliyev bu cür ifadə edib: “Biz nə qədər
bir yerdə olsaq, gücümüz də o qədər
artacaqdır. Bizim aramıza girmək istəyənlər
vardır. Biz onları tanıyırıq, biz
qınayırıq və onlara qalib gəlirik. Ancaq biz daim bu məsələni
diqqətdə saxlamalıyıq. Bizim birliyimiz o qədər
sıx olmalıdır ki, orada heç bir boşluq olmasın,
bizi istəməyən bədxah, pisniyyətli qüvvələr
öz arzularına çatmasınlar. Onlar arzularına
heç vaxt çatmayıblar və çatmayacaqlar.”
Təhsil
iki ölkənin inkişafında və münasibətlərində
əsas amillərdən biridir
İkitərəfli əlaqələr iqtisadi və siyasə
əlaqələrlə yanaşı, təhsil və mədəniyyət
sahələrində inkişaf etməkdədir. Hal-hazırda
həm Azərbaycanda, həm də Türkiyədə təhsil
alan ən çox xarici tələbə statusu
qarşılıqlı olaraq iki ölkəyə aiddir. Azərbaycan
təhsilinə kömək məqsədiylə
açılmış yüksək səviyyəli orta məktəblər,
hazırlıq kursları və Qafqaz Universiteti gözəl
nümunələrdən sadəcə bir neçəsidir.
Son dövrlərdə iki dövlət arasında təhsil və
elmə aid əlaqələr barədə fikirlərini bildirən
Ankara Universitetinin Sosial bilimlər fakültəsinin dekanı,
Təhsilin Sosiologiyası üzrə Birinci Beynəlxalq
Simpoziumun əsas təşkilatçısı professor
İsmayıl Doğan belə qeyd edir: “Azərbaycanla Türkiyə
həm bilik, həm mədəniyyət, həm də siyasi
baxımdan bir çox məsələlərdə türk cəmiyyətləri
arasında işbirliyi görməyə ən yaxın olan iki
mədəniyyətdir. Təkcə dil baxımından bu
yaxınlığı qeyd etmək kifayətdir. Mən
xüsusi olaraq azərbaycancanı öyrənməyə
heç çalışmamışam, çünki imkan
tapmamışam. Amma bir qırğız, qazax, türkmən
və digər türk dillərinə nisbətən sizi daha
yaxşı anlayıram. Demək, işbirliyi etmək məsələsində
hər baxımdan bir-nirimizə yaxın cəmiyyətlərik.
Son dönəmdə bunun getdikcə artdığını da
görürəm. Zamanında bəlkə çox zor şərtlərlə
Türkiyəyə təhsil almağa gələn azərbaycanlı
tələbələr və vətəndaşlarımız,
soydaşlarımız var. İndi isə onların sayı
durmadan artır. Onların sayı artdıqca bu işbirliyi
getdikdə artacaq. Bu prosesin qaçılmaz olduğunu
düşünürəm. Əslində proseslər və
dinamika da bu işbirliyinə vadar edir. Biz bu işbirliyinə
məhkumuq. Bundan qaçmaq mümkün deyil. Hər dəfə
uluslararası elmi toplantılarda Azərbaycandan azı 15 elm
adamı bura gəlir. Yaxud bizimkilər sizə gəlir.
Sevindirici olan tərəəf də biz türklərin bilgi və
məlumat artırmaqda, dünyanı görüb tanımaqda
çox həvəsli insanlar olmağımızdır ki, bunu
da gerçəkləşdiririk. “Divani-lüğət” əsərinin
banisi Mahmud Kaşğarlının belə bir sözü var:
“Saf dil olmaz. Farslarla durub-qalxanların dili pozuq olur. Yəni
Kaşğarlı demək istəmir ki, başqaları ilə
oturub-qalxmayın. Demək istədiyi odur ki, insanlarla
görüşüb tanış olduqca dilinizi və mədəniyyətinizi
inkişaf etdirirsiniz. Kaşğarlının dediyi budur.
Türkcəmizdə çincə, hindcə və sair dillərdə
belə kəlmələr var ki, bu da zənginlikdir. Məsələn,
bizim tərə yağı, sizin kərə yağı
dediyiniz bir söz var. Bu söz farscadan, ondan da öncə
çincədən gələn bir sözdür. İkisindən
şahanə bir kəlmə ortaya çıxıb. “Tərə”
sözü farscadan, “yağ” isə çincədən gəlir.
Bütün bunlar göstərir ki, biz türklər qapalı
topluluqlar deyilik. Dünyanı tanımaq məsələsində
maraqlarımız və həyəcanlarımız var. Dünyanın gedişi və dəyişim məsələsində
gəldiyimiz nöqtə də bunu göstərir. 10 il öncə
təsəvvür edə bilməzdim ki, azərbaycanlı jurnalistlərlə
üz-üzə oturub bu cür yaxın mövzuda söhbət
edəm. Təsəvvür etməzdim ki, azərbaycanlı
jurnalist mənim və özünün ana dilində məndən
bu mövzuda fikirlər öyrənəcək və bu fikirlər
Azərbaycan mətbuatında yayımlanacaq. Bütün bunlar
göstərir ki, biz zatən işbirliyinin içindəyik.
Bu işbirliyini daha da dərinləşdirmək əsas amac
olmalıdır”.
Ekspert, Qafqaz Universitetinin prorektoru Fərhad Mehdiyev də bildirir ki, Türkiyə ilə təhsil sahəsində nə qədər sıx əməkdaşlıq olsa da, biz bu sahəni qarşılıqlı olaraq daha da inkişaf etdirməliyik: “Birinci olaraq tələbə mübadiləsini daha da artırmalıyıq. Yəni universitetlər azərbaycanlı tələbələrin Türkiyəyə, türk tələbələrin isə Azərbaycana gəlmələrində fəalityyətlərini qurmalıdırlar. Xaricdə bu mübadilələr geniş yayılıb və çox faydalıdır. Həmçinin müəllimlərimizin Türkiyədə bir-iki semestrlik təcrübə keçmələri çox məqsədəuyğundur. Türklərin bununla bağlı bir proqramı var və onlar bunu həyata keçirirlər. Bu proqramları artırmaq lazımdır. Əsas məsələlərdən biri budur ki, bizdəki ali təhsil müəssisələri rəhbərləri əməkdaşlarına bu cür proqramlardan yararlanmağa icazə verməli, imkan yaratmalıdırlar. Həmçinin eyni məsələ tələbələrimizə də aiddir, onların da proqramlardan yararlanmalarına şərait yaratmaq lazımdır”. Həmçinin iki ölkənin vətəndaş cəmiyyəti institutları, KİV-ləri və QHT-ləri, eləcə də alimlərin təmsil olunduğu beyin mərkəzlərinin mütəmadi görüşləri çox faydalıdır. Bütün bunlar iki ölkənin ictimai-siyasi həyatının daha da yaxınlaşdırılmasını, ortaq strateji yanaşmalarla bağlı ümumi ictimai rəyin formalaşmasını mümkün edir. Bütün bunlar isə eyni zamanda iki dövlətin bir milləti olduğunu ortaya qoyur. Bu baxımdan Türkiyə səfiri Hulusi Kılıcın bildirdiyi kimi, Türkiyə-Azərbaycan əlaqələrinin başqa ölkələr arasındakı münasibətlərlə müqayisə etmək mümkün deyil. Azərbaycan ilə Türkiyə arasında mövcud olan münasibətlər klassik siyasi mənafe və maraqların fövqündə durur. Beləliklə, sağlam və doğmalıq duyğuları əsasında təməli qoyulmuş münasibətlər uzaqgörən dövlət strateqlərinin əzmi sayəsində iki qardaş dövlətə tükənməz uğurlara imza atmağa yeni imkanlar yaradacaq.
İlkin AĞAYEV
Palitra.-2012.-15 may.-S.6-7.