Göyçədə erməni fitnəkarlığı

 

Tarixi mənbələr göstərir ki, qədim oğuz yurdu olan ulu Göyçədə heç vaxt bədnam erməni iblisləri yaşamayıb. "Miatsum", "Dənizdən-dənizə", "Böyük Ermənistan" yaratmaq xülyasında olan, ayrı-ayrı dövrlərdə Türkiyədən, İrandan köçərək özlərini "yazıq" millət kimi qələmə verib, Göyçə mahalında yurd-yuva salan daşnaklar zaman-zaman azərbaycanlılara xəyanət toru hazırlamışlar. 1948-53-cü illərdə Mikoyanın dəstəyi ilə Basarkeçərdəki soydaşlarımızın çoxu "könüllü köçürmə" siyasəti altında ata-baba yurdlarından sıxışdırılıb çıxarılmış, ən nəhayət, 1988-ci ilin noyabr, dekabr aylarında ermənilərin terror dalğası azərbaycanlıları əzəli torpaqlarından ayrılmağa məcbur etmişdir. Xalqımıza qarşı hazırlanan bu xəyanətə, kimlər imza atmamışlar?

Mixail Qorbaçov başda olmaqla Şahnazaryan, Zori Balayan, Silva Kapitukyan, Sero Xandzanyan, Viktor Hambartsumyan, Andrey Saxarov kimi ermənipərəst satqınlar və başqaları.

1969-cu ilədək Basarkeçər adlanan və sonralar Vardenisə çevrilən rayonda Ermənistanın digər bölgələri ilə müqayisədə azərbaycanlılar daha çox yaşayırdı. Onların sayı 30 mini keçmişdi.

Ümumiyyətlə, Göyçənin Basarkeçər adlanan ərazisində həmişə əhalinin sayına görə rayon partiya komitəsinin birinci katibi, prokuror, qəzet redaktoru, komsomol komitəsinin birinci katibi azərbaycanlı olmuşdur. Uzun illər rayon partiya komitəsinin birinci katibi SSRİ Ali Sovetinin deputatı Yunis Rzayev və Talıb Musayev olmuşdu. Həmin dövrlərdə ermənilər qorxudan səs çıxarmamış və çirkin əməllərini həyata keçirə bilməmişlər. Həm də həmin dövrdə Göyçədə xalqın arxasında Qəşəm Aslanov, Tapdıq Əmiraslanov kimi qeyrətli, xalqa dəstək  verən ziyalılar dururdu.

1966-cı ilin payızında Basarkeçərdəki azərbaycanlılara ağır zərbə vuruldu. Bir bazar günü rayon partiya komitəsinin plenumu keçirildi, uzun illər birinci katib işləyən Yunis Rzayevi xüsusi tapşırıqla rayona birinci katib təyin edilən Rafael Qriqoryan əvəz etdi. Az müddətdə fəal, ali partiya təhsili almış azərbaycanlı kadrların, demək olar ki, çoxu ləkələnərək sıxışdırılıb işdən çıxarıldı. İş o həddə yetişdi ki, qeyri-qanuni olaraq Dədə Ələsgərin kəndi olan Ağkilsəyə, Daşkəndə sovxoz direktorları erməni təyin edildi. Xalqın bu ədalətsizliyi, özbaşınalığı necə qarşıladığı məlumdur.

Vurğulamaq lazımdır ki, milli öndərimiz Heydər Əliyev Azərbaycana rəhbərlik etdiyi illərdə, xüsusilə onun Moskvada rəhbər vəzifə tutduğu dövrdə ermənilər yenə də "susdular", əl-qol atmağa nail olmadılar.

Tarix 1988-ci ildə XX əsrin sonlarına yaxın yenə də təkrar olundu. Erməni daşnakları uydurma Qarabağ problemini ortaya atmaqla Ermənistanda yaşayan 250 mindən çox azərbaycanlını işgəncə, xəyanət nəticəsində doğma ata-baba yurdlarından min bir işgəncə ilə qovmağa müvəffəq oldular və illər boyu hazırladıqları mənfur niyyətlərini həyata keçirdilər...

 

Xəyanət torunun müəllifi Viktor Hambartsumyan idi

 

Əslən Basarkeçərdə dünyaya göz açan, atası Hamazasp kişi ilə Azərbaycan kəndlərində kök, turp satan, bir qismət çörək üçün min bir dil çıxaran Viktor ali təhsildən sonra İrəvan şəhərində yaşayırdı. Ermənistan Elmlər Akademiyasının prezidenti vəzifəsinədək yüksələn, türklərin qatı düşməninə çevrilən, başdan-ayağa daşnak libasına bürünən Viktorun son illər doğulduğu Basarkeçərə ayağı dəymirdi.

"Akademik" Viktor Hambartsumyan dönə-dönə bəyan etmişdir ki, həyatım boyu Basarkeçər deyilən əraziyə üz tutmayacağam. O vaxta qədər ki, rayon partiya komitəsinin birinci katibi erməni kadrla əvəz olunsun. Ən nəhayət, millətçi, xəyanətkar Viktorun arzusu çin oldu, 1966-cı ildə Yunis Rzayevin yerinə birinci katib erməni seçildikdən bir gün sonra Viktor Göyçə mahalına üz tutdu. Məxfi görüşlər keçirdi, azərbaycanlılara qarşı amansız olmaq üçün rayon partiya komitəsinin yeni rəhbərinə öz tövsiyəsini verdi. Özünü daşnak quldurlara sevdirmək üçün Viktor Hambartsumyanın təkidi ilə Basarkeçərin adı dəyişdirilərək Vardenis adlandırıldı. Viktorun ayaqı yamanca açıldı Basarkeçərə. Hər gələndə cümləsinin mübtədası, xəbəri türklərə qarşı amansız olmaq ideyası oldu. Hətta rayon partiya komitəsinin qərarı ilə nəzərdə tutuldu ki, raykomun inzibati binasının qarşısındakı parkda əslən basarkeçərli olan və iki dəfə Sosialist Əməyi Qəhrəmanı olan akademik Viktor Hambartsumyanın büstü ucaldılsın. Bu məqsədlə gərgin işə başlandı, böyük vəsait ayrıldı. Cəmi bir neçə ay ərzində büst hazır oldu.

Belə bir xəbər yayıldı ki, 1988-ci ilin oktyabr ayında büstün təntənəli açılışı olacaqdır. Bu o çağlar idi ki, erməni xəyanəti, azərbaycanlılara qarşı etiraz dalğası get-gedə güclənir, Ermənistan televiziyasında türklərin "amansızlığı" barədə bir-birinin ardınca uydurma filmlər nümayiş etdirilir, xalqı çaşdır, təbliğat aparılırdı.

Bir payız günündə akademik Viktor Hambartsumyan öz qaniçən,  türk qanına susayan daşnak dəstəsi ilə Basarkeçərdə peyda oldu. Tələm-tələsik rayonun əhalisinin 80 faizindən çoxu azərbaycanlı olan əhalidən bir nəfərinin belə xəbəri olmadan büstün açılışı oldu. Mərasimdə yenə də azərbaycanlılara qarşı çirkin şüarlar səsləndirildi. Bundan sonra Viktorun dəstəsi və rayonun rəhbərləri Göyçə gölünün sahilindəki "Azik"in restoranı deyilən yerə üz tutdu.

Viktor kef məclisində özünün son məsləhətlərini verdi, qeyd etdi ki, mən bu günlərdə deputatlarla birlikdə Moskvaya SSRİ Ali Sovetinin növbəti sessiyasında iştirak etməyə yollanıram.

Biz Moskvadan qayıdanadək bütün Ermənistanda, xüsusilə azərbaycanlıların daha çox kompakt yaşadıqları Basarkeçərdə bir nəfər olsun türk qalmamalıdır...

 

Tonqallar sönəndə...

 

1988-ci ilin noyabr, dekabr aylarında Göyçənin başını qara buludlar aldı. Hər yanda azərbaycanlılara qarşı təzyiqlər, xəyanətlər başlandı. Ermənilər tütün, taxıl, mal-qara üçün bol yem ehtiyatı yaradıldıqdan sonra daha da fəallaşdılar. Ancaq xalq ümidini itirməmişdi.

Azərbaycanlılar güman edirdilər ki, Moskvaya göndərilən saysız-hesabsız teleqramlar nəticə verəcək, Kremldə növbə gözləyən şikayətçilər Göyçəyə ümidlə qayıdacaqlar. Ancaq nə fayda...

İmperiya ermənilərin xeyrinə işləyir, Azərbaycanın haqq səsinə məhəl qoyan tapılmırdı...

Göyçəlilər ümidlə yaşayır, hər axşam azərbaycanlılar yaşayan kəndlərdə güclü tonqallar yanırdı. İnsanlar erməni terrorunun qurbanı olmamaq üçün bütün gecəni əllərində bel-külüng və ov tüfəngləri tonqalların ətrafında başa vururdular. Ancaq xalqa arxa duran tapılmadı, o vaxtlar Azərbaycana rəhbərlik edən ermənipərəst qüvvələr tərəfindən göyçəlilərə kömək əli uzadılmadı.

Heç yandan köməklik görməyən Basarkeçər azərbaycanlıları Zod və Nərimanlı kəndlərinin yaxınlığında yerləşən "Göykörpü" deyilən yerdə cəm oldular. Bu insan seli birbaşa rayon mərkəzinə irəliləyirdi. Beyni qızmış cavanların əllərində dəmir qırıqları var idi. Əgər bu insanlar Basarkeçərə çatsaydılar, yəqin ki, son günlər İrəvandan buraya göndərilən rus əsgərlərinin müqavimətinə rast gələ bilərdilər. Xoşbəxtlikdən belə bir məqamda İrəvanda "Sovet Ermənistanı" qəzetinin redaktoru işləyən, respublika Ali Sovetinin deputatı, mərkəzi komitənin üzvü Zərbalı Qurbanov qəflətən həmin əraziyə gəlib çıxdı. Xalq onu tanıyırdı, ona inanırdı. Zərbalı müəllimin təkidi ilə qəzəbli insan selinin qarşısı alındı, səbri tükənmiş insanlar yenidən "Göykörpü" deyilən yerə qaytarıldı.

Axşamlar yənan gur tonqallar erməni quldurlarını kəndlərə girməyə, öz çirkin əməllərini həyata keçirməyə imkan vermirdi. Ancaq tale elə gətirdi ki, bir-iki həftənin içərisində azərbaycanlılar yaşayan kəndlərdəki tonqallardan əsər-əlamət qalmadı. Kəndlər zülmətə qərq olmuşdu. Ürəklər dözmürdü bu mənzərəyə. Hamı aydın hiss edirdi ki, kəndlər boşalır, qədim oğuz elləri viranə qalır, bu tonqallar bir daha yanmayacaq...

 

Şaxtalı günlər, köç karvanları

 

20 il öncə-1988-ci ilin noyabr, dekabr aylarında göyçəlilər öz ata-baba yurdlarını məcburən tərk etdilər.

Köç karvanları sıldırımlı dağ yolları ilə Kəlbəcər və Gədəbəy istiqamətində Azərbaycana pənah apardılar. Köç dövründə insanlar nə müsibətlərlə üzləşmədilər? Nərimanlı kəndindən qəfil dünyasını dəyişən Həsən Elləzovu dəfn etməyə adam tapılmadı. Yaxşı ki, bir-iki nəfər qalan varmış kənddə. Qayabaşı deyilən kənddə Kəlbəcər istiqamətində bir köç maşını qəzaya uğrayıb dərəyə yuvarlandı, Koroğlu deyilən zəhmətsevər bir insan faciəli surətdə dünyasını dəyişdi. Şişqaya kəndindən piyada yol gedən ana öz uşağı ilə çovğuna düşdü.

Hətta köç zamanı azərbaycanlıların maşınlarına yanacaq verilməsi də qadağan edildi. Bunun isə şübhəsiz ki, acı nəticələri oldu.

Göyçəlilər mal-qoyun, kartof, meyvə, ev quşlarını su qiymətinə düşmənə satdılar. Çoxları isə qoyun-quzunu tövləyə doldurub, qapını bağladı və doğma yurdu tərk etdi...

 

Türk oğulları o yurda dönəcək...

 

Minillər boyu tarixin özünə hökm edən türk xalqının bu gün buna haqqı yoxdur. Yaddan çıxarmamalıyıq ki, biz o torpaqları, Dədə Ələsgər, Aşıq Alı, Xəstə Bayraməli, şair Bəhmən kimi el sənətkarları yetirmiş Göyçə mahalını cismən tərk etmişik, ruhən, mənən, daxilən o torpaqlardayıq.

Bu gün damarlarında azərbaycanlı, türk qanı axan hər Vətən övladı, ancaq bir müqəddəs inamla yaşamalıdır - qoynunda ulularımızın məzarları uyuyan, üzərində mərhumlarımızın müqəddəs ruhları dolaşan vahid Azərbaycanımızın bir parçası olan qədim türk-oğuz torpaqlarına bir gün mütləq qayıdacağımız inamı ilə!

 

Aslan Q.

 

Respublika.- 2008.- 5 dekabr.- S.5.