Milyonların sevimlisitənhaHaruki Murakami haqqında kitab

 

(Gülnar YunusovanınHaruki  Murakami. Postmodern ədəbiyyatın kultumonoqrafiyası haqqında)

 

Sanki doğulduğumdan bəri tənha idim,

indiyə kimi hər zaman tənha olmuşam

 bundan sonra da yolumu tənha davam etdirməli olacam

Haruki  Murakami

 

Haruki Murakamininmənim, “bəli, mən roman yazım”, – deyə ilk dəfə ağlımdan keçirdiyim andı bu. Açıq səma, yaşıl tər çəmənlərin toxunuşu, beyzbol çomağının həzz verən səsini hələ xatırlayıram. O an göylərdən bir şey səssizcə süzülərək aşağı enmiş mən onu uğurlu şəkildə yaxalamışdım sankisözləri ilə başlayan kitabını Gülnar Yunusova da belə uğurlu şəkildə yazaraq nəşr etdirmişdir.

Filologiya üzrə fəlsəfə doktoruGülnar Yunusovanın AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutu tərəfindən nəşr olunmuşHaruki  Murakami. Postmodern ədəbiyyatın kultumonoqrafiyası (Bakı, “Elm Təhsil”, 2025, 260 s.) müəllifin sözləri ilə desək, “dünya ədəbiyyatında da postmodern ədəbiyyatın kultuna çevrilmiş”, “Küləyin nəğməsini dinləromanı ilə Yaponiyadakı ədəbiyyat səhnəsini dəyişdirməyi bacarmış çağdaş yapon yazıçı”sının zəngin yaradıcılığının tədqiqinə həsr olunub. Görkəmli postmodernist yazıçının çoxsaylı romanları ilə yanaşı, XX əsrin sonları yeni yüzilliyin əvvələrində yapon ədəbiyyatının öyrənilməsi, ümumi ədəbi tendensiyanın müəyyənləşdirilməsi sahəsində ədəbiyyatşünaslığımızda ilk monoqrafiya kimi dəyərli yolgöstərəndir.

Haruki  Murakami fərqli ədəbi görüşləri, həyatı fəlsəfi dərki, reallığa özünəməxsus baxışı, problemləri orijinal çözümü, yaxud da çözümsüzlüyü ilə seçilən yazıçılardandır. Ədib, eyni zamanda, mühitində yeni bir mərhələnin başlanğıcı dünyaya ötürücüsü idi. G.Yunusovanın haqlı olaraq yazdığı kimi, “Haruki Murakami böyüməkdə olan postmodern yapon cəmiyyətinin tipik nümayəndəsi idi bu cəmiyyətin əsas narahatlıqlarını böyük məharətlə qələmə alaraq dünya arenasına çıxartmışdır”.

Gülnar Yunusova Murakami yaradıcılığında postmodernizmi tədqiq etməklə, eyni zamanda, yazıçının ədəbi nümunələrinin başlıca xüsusiyyətlərini müəyyən edir bu nəticəyə gəlir ki,postmodernizm Murakami əsərlərinin əsas təzahür formasıkimi ön plana çıxır. Bu baxımdan, G.Yunusova haqlı olaraq, H.Murakaminin ədəbi dünyagörüşünün ədəbiyyatlar daha geniş mənada, mədəniyyətlərarasısı ortaq ədəbi-fəlsəfi konsepsiyalar əsasında formalaşdığını bunun yazıçının bütün yaradıcılığını izlədiyini elmi şəkildə, bədii nümunələrə istinad edərək əsaslandırır. Haruki Murakami yaradıcılığında multikultural dəyərlərin qabarıq şəkildə öz əksini tapmasını onun əsərlərinin digər mühüm cəhəti kimi qiymətləndirən müəllifədibin postmodern ədəbiyyatın ifadə vasitələrindən yaradıcı şəkildə istifadə etməklə Qərb mədəniyyətinin elementlərini əsərlərində birləşdirərək özünəməxsus yazı üslubuformalaşdırdığını da göstərir. Yəni milli ədəbiyyat, Qərb mədəniyyətinin müasir istiqamətləri onların ortaq müstəvisində multikultural ədəbi dəyərlərin ifadəsi H.Murakami yaradıcılığının əhəmiyyətli cəhəti kimi müəyyənləşdirilir.

Kitabda H.Murakami yaradıcılığı yeni tipli ədəbiyyatın nümunəsi kimi qiymətləndirilir. G.Yunusova bu qənaətə gəlir ki, “mənəvi-psixoloji, ədəbi-fəlsəfi, sosial xarakter daşıyan Haruki Murakami yaradıcılığının tədqiqi, xüsusilə keçən əsrin sonları yeni yüzilliyin əvvəllərindəki yeni tipli ədəbiyyatın əsas məziyyətlərini, mahiyyət forma özəlliklərini özündə ehtiva edən postmodernist nəsrinin öyrənilməsi”dir.

Yaponiyada postmodernizmin yaranmasi, formalaşması məziyyətlərindən bəhs edərkən müəllifin postmodernizmin “XX əsrdə ictimai-tarixi, mənəvi-mədəni, sosial-iqtisadi inkişafın yeni modeli kimi meydana gəldiyinisöyləməsi, sistemli ictimai-sosial, elmi-mədəni, ədəbi-fəlsəfi aspektləri ilə tədqiqə cəlb etməsi, həm tarixi, həm ədəbi-nəzəri istiqamətdə təhlili fərqli yanaşması ilə seçilir, ədəbi cərəyanın şərhinə yeni çalarlar gətirir.

Monoqrafiya XX əsr yapon ədəbiyyatının geniş mənzərəsini təqdim edir: Təcrid olunma siyasətini bitirmiş Yaponiyanın XX əsrdə yeni inkişaf mərhələsinə qədəm qoyması, keçən əsrin ilk onilliklərində müasir yapon ədəbiyyatının təməlinin qoyulması, Qərb ədəbiyyatına meylin güclənməsi, milli ədəbi düşüncənin öz sərhədlərini genişləndirməsi, xüsusilə əsrin ikinci yarısında, II Dünya müharibəsindən sonra ədəbiyyatda yaranmış yeni istiqamət, təmayül cərəyanların formalaşması, postmodernizmin mədəniyyətin müxtəlif sahələrində təzahür keyfiyyətləri, yapon yazıçıları arasında fərqli dünyagörüşə malik ədiblərin ortaya çıxması, milli ənənələrə sadiqlik Qərb meyli kimi iki ayrı istiqamətin müşahidə olunması, yapon postmodernist ədəbiyyatının özünəməxsus cəhətlərini şərtləndirən tarixi-ictimai şərait. Oka Şyouhey, Noma Hiroşi, Dazay Osamu, İbuse Masucini, Fukanaqa Takehiko kimi yazıçıların fəaliyyəti fonunda yapon ədəbiyyatı mənzərəsini yaradan Gülnar Yunusovaya görə, “Yaponiyada postmodernizm kifayət qədər uzun təşəkkül yolu keçmişdir. Yaponiyada postmodernizm elementləri uzun müddət mövcud olsa da, 1970-1990-cı illərdə daha qabarıq şəkildə ön plana çıxmışdır. 1930-1940-cı illərdən önə çıxan milli kimlik məsələsi 1980-1990-cı illərdə daha da güclənmiş yapon ədəbiyyatına ciddi təsir göstərmişdir”. Müəllif, eyni zamanda, yeni məzmunlu perspektivli çoxsaylı postmodern ədəbiyyat nümunələrinin meydana çıxdığını qeyd edir, Ryu Murakami, Ş.Masahiko, Takahaşi Geniçiro, Kobayaşi Kyoucivə digər yazıçıların fəaliyyət göstərdiyi ədəbi mühitə nəzər salır. “Dildə özgələşmə məsələsi, hekayətin zaman məkan çərçivələrinin dağıdılması, ənənəvi uydurma şərtiliklərinin pozulması, əvvəlki mətnlərdən istifadə zamanı parodiyalılıq, əhvalatı əhvalatın içində yaratmaq üsuluilə müəyyənləşən, 1970-80-ci illərdə yazılmış postmodern bədii ədəbiyyat nümunələrinin ortaya çıxardığı mənzərənin təqdimi təhlili H.Murakaminin postmodern dünyagörüşünü formalaşdıran amillərin meydana çıxarılmasına yönəldilir G.Yunusova bunu uğurlu şəkildə həyata keçirir. H.Murakamini mühitində çevrəsində öyrənmək, dərk etmək G.Yunusovanın kitabdakı çox mühüm uğurlarındandır.

Haruki Murakamini “XX əsrin ikinci yarısından sonra yapon ədəbiyyatında önə çıxan, əsərləri ilə bir çox qlobal bəşəri problemləri ortaya qoyan, milli ədəbiyyata özünəməxsus yanaşma tərzi ilə seçilən yazıçılardan birikimi qiymətləndirən G.Yunusova yazıçının həyatı yaradıcılıq yolunu öyrənərkən sadəcə bioqrafik məlumatları ardıcılıqla yazmır, dövrün postmodernist xüsusiyyətləri, ədəbi mühitdəki spesifik məsələlər kontekstində yanaşır.

H.Murakamini əsərlərindəki avtobioqrafik cəhətlərin bir müstəvidə müəyyən sistem daxilində əlaqələndirilməsi həm yazıçının dünyagörüşünü formalaşdıran amillərin daha dərindən açılmasına şərait yaradır, həm tədqiqat işini zənginləşdirir. “Küləyin nəğməsini dinlə”, “Norveç meşəsi”, “Sərhəddən cənubda, Günəşdən qərbdəromanları digər əsərlərə istinad, yapon cəmiyyətinin milli həyatı ona təsir göstərən Qərb amillərinin əsərlərdən gətirilən örnəklərlə paralel şəkildə təqdim edərək qoyulan məsələnin daxilinə nüfuz etmək G.Yunusovanın səriştəsindən geniş araşdırma planından xəbər verir. Burada mühüm bir məqamı da qeyd etmək lazımdır ki, H.Murakaminin yaradıcılığını, xüsusilə romanlarını daha dərindən anlamaq, onları düzgün təhlil etmək üçün yazıçının həyat yolunu həyata baxışını, dünyagörüşünü bilmək çox vacibdir, bu baxımdan da G.Yunusova sözügedən zəruriyyəti anlayaraq problemə əhatəli şəkildə yanaşır, yazıçı xarakterini aydın formada ifadə etməyə nail olur. Məhz bunun nəticəsində H.Murakami yaradıcılığındakı ədəbi məsələlər, Qərb ədəbiyyatına meyli, milli mədəniyyətə, musiqi, idmana münasibət digər cəhətlər bəlli olur.

Gülnar Yunusova H.Murakamininyaradıcılığına geniş aspektdə yanaşır, ədibin sırf postmodernist romanlarına qədərki keçid mərhələsində qələmə aldığı, özündə həm postmodernizmin, həm realizm, surrealizm kosmopolitizmin cəhətlərini daşıyan əsərlərinin tədqiqinə yer ayırır. Məlumdur ki, postmodernizm, müəyyən mənada, sinkretik sənətdir, o özündən əvvəlki bir sıra ədəbi cəryanlardan fərqlənsə , onların bəzi xüsusiyyətlərindən kənarda deyil. Bu baxımdan da, H.Murakaminin yaradıcılığında postmodernizmin xüsusiyyətlərini müəyyən etmək üçün digər məsələləri, yazıçını postmodernizə aparan yolu izləmək çox önəmlidir. Müəllifyazıçının yaradıcılığını konkret olaraq hansısa bir kateqoriyaya daxil etmək, romanlarının janrını, formasını müyyən etmək bir qədər çətindir. H.Murakaminin postmodern ədəbiyyatda önəmli nümunə hesab olunan yaradıcılığı kosmopolitzm, realizm, sürrealizm, magik realizm, dedektiv, elmi fantastika, şamanizm, ekzistensializm elementlərinin mövcudluğu ilə səciyyələnir”, - deyə yazır. Həmin kontekstdən yanaşdıqda H.MurakamininKüləyin nəğməsini dinləromanında kosmopolitizmi, “Norveç meşəsiəsərində yapon gerçəkliklərini, fərqli əsərlərində, eyni zamanda, Murakaminin ən yaxşı postmodern əsərlərindən biri kimi dəyərləndirilən “Kafka sahildəromanında sürrealist yanaşmalarıtədqiq etməkmonoqrafiyada diqqəti cəlb edir. G.Yunusova belə qərara gəlir ki, “H.Murakaminin yaradıcılığında müxtəlif ədəbi istiqamətlərin izlənilməsi postmodernizmin plüralist mahiyyətini ehtiva etməkdədir. Müxtəlifyönlülüyü, çoxistiqamətliliyi ilə seçilən postmoderizm özündən əvvəlki mədəniyyətlər, ədəbi istiqamətlər, düşüncə ifadə tərzləri üzərində qurulur bu qənaət yazıçının əsərlərinin tədqiqi zamanı özünü doğruldur.

Kitabda görkəmli yazıçınınhəm beynəlxalq miqyasda, həm çağdaş Yaponiyanın təmsilcisi olmaqla dünya postmodernist ədəbiyyatına mühüm töhfələr verənromanlarındanQoyun ətrafında macərə”, “Mexaniki quşun xronikası”, “Qaranlıqdan sonra”,  Küləyin nəğməsini dinlə”, “Pinbol 1973”, “Dünyanın sonu Qızğın möcüzələr diyarı digər əsərlərinin araşdırılması Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı oxucularına mühüm töhfədir.

G.YunusovaQoyun ətrafında macəraromanını metaqurğu nümunəsi kimi geniş şəkildə təhlil edir, burada postmodernist romana xas olan intertekstuallıq, metatekstuallıq, metafiksiya kimi ünsürləri özündə cəmləşdirən çoxluluq anlayışını, təhkiyəçi məsələsi, keçmiş tarixi hadisələr bugünün vəhdətini nəzərdən keçirir. Müəllif haqlı olaraq belə qərara gəlir ki, “Qoyun ətrafında macəraromanında postmodernizmin mətnlə oyun, semiotika, dəyərlərin yenidən qiymətləndirilməsi, poststrukturalist estetika, rizomatik təfəkkür, metonimiyalılıq kimi nəzəri məsələləri bədii şəkildə təsvir olunmuşdur”. Romanda əsas mövzu olan fərdi şəxsiyyət uğrunda mübarizə, cəmiyyətin mövcud quruluşu hegemon bir kimlik tətbiq etməsi arasındakı döyüş, eyni zamanda, şəxsiyyət axtarışı həqiqət, valideynlərlə problemli münasibətlər, tarixi hadisələr indiki zaman, kapitalizm tələsi, marjinal xarakterlərin qeyd olunan postmodernist ünsürlərlə öz bədii həllini tapması nəzəri fikirlərə istinad edərək bədii nümunələr əsasında ortaya çıxarılır.

 Mexaniki quşun xronikasıromanında postmodernizm məsələlərinin şərhi, postmodernist nəsrin nəzəri tarixi istiqamətdə dəyərləndirilməsi, məzmun, forma struktur baxımından təhlili monoqrafiyanın önəmli hissələrindəndir. G.Yunusova romanın əsas səciyyəsini açmağa nail olur, müxtəlif hekayətlərüz-üzə hekayələr, məktublar, qəzet məqalələri, kompüterdə saxlanılan yazılar röya kimi vasitələrlə təqdim olunan əsərin, “həm tarixi həqiqətləri, həm uydurmanı bir-biri ilə birləşdirən hekayə mozaikasıkimi dəyərləndirdiyi romanın səciyyəvi keyfiyyətlərini şərh edir. H.Murakaminin postmodernist romanları arasında müqayisə aparan G.Yunusova haqlı olaraq belə bir qənaətə gəlir ki, “Qoyun ətrafında macəraromanında öz kimliyini axtaran Bokunun səyahətinin Yaponiyanın tarixi hadisələrindən süzülərək keçməsinə baxmayaraq, “Mexaniki quşun xronikasıromanı H.Murakaminin tarixə yönəlməsini fərdin postinsana çevrilməsinin birbaşa təmsil etdiyi cəmiyyətin tarixində yaşananlarla bağlı olmasını ən qabarıq şəkildə nümayiş etdirən əsərdir”.

       Qaranlıqdan sonraromanında yazıçı postmodern cəmiyyətin təşviq duyğularını bədiiləşdirməyə davam etmişdirdüşüncəsindən yola çıxan G.Yunusova müəyyən mənada ssenari şəklində yazılmış romanda yazıçının coğrafiya, bədən kinematik vizuallaşdırma ilə təcrübələr apardığını qeyd edir. Orijinal quruluşa malik romanın bir-biri ilə kəsişən hekayətləri əhatə etdiyi bütün bunların oxucuya hadisələri görünməz şəkildə, sanki bir müşahidə kamerası kimi izləyən üçüncü naməlum şəxs tərəfindən çatdırıldığı müəllif tərəfindən doğru şəkildə təsbit edilir.

      Kitabın tərtibatı, elmi strukturu, bir sıra ingilisdilli yapondilli elmi əsərləri, ilk dəfə olaraq, elmi dövriyəmizə daxil etməsi, H.Murakaminin tədiqata cəlb olunan bütün əsərlərinin orjinallarına müraciət olunması da çox əhəmiyyətli cəhətlərdəndir.

      Gülnar Yunusova kitabda Haruki MurakamininPeşəm yazıçılıqəsərindən maraqlı bir nümunə təqdim edir: “İnsanların qəlbinin divarlarında yeni bir pəncərə açıb onu təmiz hava ilə doldurmaq istəyirəm. Roman yazanda həmişə düşündüyüm arzuladığım budur. Məntiqi bir kənara qoyaraq, ancaq ancaq ən saf şəkildə”.

      Bu kitabın da Azərbaycan elmi mühiti oxucuları üçün yapon ədəbiyyatına yeni bir pəncərə açacağına inanıram.

 

Bəsirə Əzizəli,

Filologiya elmləri doktoru

 Şərq  2025.- 11 iyul (¹119).- S.6.