“Mən qələmsiz, kitabsız yaşaya bilmərəm”
Babam, deyərdi ki, “Yazıçının dəli
olması yaxşıdır,
o, başqa cür dəlidir"
İsa Muğannanın nəvəsi
olaraq tanınıram və bu mənim
üçün həm
qürurdur, həm də məsuliyyət
Son illərdə
Azərbaycan ədəbiyyatında
yeni nəsil yazarların fəallığı
hiss olunmaqdadır. Gənc qələm sahibləri fərqli mövzulara, yeni ədəbi üslublara müraciət edir, xüsusilə də şəxsi təcrübəyə,
duyğulara və mistik elementlərə əsaslanan əsərlərlə
çıxış edirlər.
Onlar üçün
yazmaq sadəcə sənət deyil, həm də bir ifadə forması, ruhun dili, öz dünyaları
ilə oxucu arasında qurulan körpüdür.
Bu müsahibədə də öz yaradıcılıq yolu, ədəbiyyata gəlişi və yazıya yanaşma tərzi ilə seçilən gənc bir yazıçının düşüncələri əksini tapır. O, ədəbiyyatı həm sığınacaq, həm də məsuliyyət kimi qəbul edir. Yazılarında reallıqla yanaşı, insanın görünməyən daxili aləmini, emosional dərinliklərini və zamanla dəyişən ruh halını oxucuya təqdim etməyə çalışır.
Sherg.az-ın bugünkü həm söhbəti xalq yazıçısı İsa Muğannanın nəvəsi, gənc yazıçı Səma Muğannadır:
-Ədəbiyyata marağınız necə
yaranıb?
Ədəbiyyata marağımın təməli ən kiçik yaşlarımdan-5-6 yaşlarımdan qoyulub. Biz hər zaman Qibləgahımın (babamın) olduğu o müqəddəs ocaqda ondan öyrənmişik. Nağıllar, hekayələr, onun yazıları, əsərləri bir uşaq olaraq daim diqqətimi çəkib. Amma təkcə yazılar yox, o yazılardakı hadisələr, qəhrəmanlar da məni heyrətləndirirdi. Hətta deyərdim ki, bu maraq daha da əvvəldən, 3-4 yaşlarımdan başlayıb. O vaxtdan evimizdə saysız-hesabsız nağıl kitablarım var idi. Anam, atam, nənəm, babam-hamısı həmin o nağılları müxtəlif obrazlarla ifa edir, səhnələşdirirdilər. Onlardan aktyor kimi canlandırma tələb edirdim. Mən isə bu hadisələri həm izləyir, həm də öz təxəyyülümdə təhlil edirdim. Obrazları tanıdıqca içimdə bir hiss yaranırdı ki, mən də yazmalıyam. Kitaba olan marağım sevgiyə çevrildi. Elə bir sevgi ki, yazıçı qələmsiz, rəssam fırçasız, bəstəkar musiqisiz qala bilməzsə, mən də qələmsiz, kitabsız qala bilmirəm.
Bu sevgini mənə ilk aşılayan Qibləgahım oldu. Anamın mənə danışdığı, bəzən isə özü uydurduğu nağıllar bu marağı daha da böyütdü. Orta məktəbə başladıqda, birinci sinifdə sevimli müəlliməm Təranə Yusubova bu sevgini möhkəmləndirdi. Biz artıq balaca nağıllardan daha böyük və mürəkkəb əsərlərə keçdik.
Məktəb illərində səhnəyə olan marağım da güclü idi. Müxtəlif tədbirlərdə çıxış edir, əsərləri müzakirə edirdik, bəzən dərs belə ikinci planda qalırdı. O qədər içdən gələn bir sevgiydi bu.
Nəhayət, 8 yaşımda ilk yazım-"Babama məktub" Almaniyada dərc olundu. Həmin vaxt artıq Qibləgahım bu dünyada yox idi. O məktubu əvvəlcə gizlətdim...Kiçik vərəqlərdə, şəxsi gündəliyimdə balaca yazılar yazırdım. Heç vaxt düşünməzdim ki, bir gün onlar çap olunacaq, işıq üzü görəcək.
Zamanla ədəbiyyat mənim üçün bir peşəyə çevrildi. Mən onunla həmkar və həmfikir oldum.
-Niyə ədəbiyyatı
həmkar və həmfikir kimi vurğuladınız?
-Çünki necə deyərlər, kitab canlıdır-kitab həm yaşayır, həm də insanı yaşadır. İnsanlar kitabla nəfəs alır, düşünür, hiss edir. Mən də eləyəm ədəbiyyatla nəfəs alıram, ədəbiyyatla yaşayıram. Ədəbiyyat təkcə sözlər deyil, o, bir sevgidir, yaşamaq eşqidir. Əgər bir insanın daxili dünyasını tanımaq istəyirsinizsə, ona sadəcə bir sual verin: "Ədəbiyyatı sevirsənmi?" Cavab "bəli"dirsə, deməli, o insanın duyğuları da, daxilindəki təlatümlər də, xoşbəxtliyi də gerçəkdir. Çünki ədəbiyyat özü reallığı sevir. O, insanı özü ilə üz-üzə qoyur.
Mənə ilk yol göstərən Qibləgahım (babam) oldu. Amma ən böyük dəstəyim anam və ilk müəllimim Təranə xanım idi. Onlar məndə olan o kiçik qığılcımı alova çevirdilər.
Bugün də düşünə bilmirəm ki, bir gün gələcək və mən ədəbiyyatsız qalacağam. Bu mənim üçün mümkün deyil...
–Yəni, ədəbiyyata bir ailə mirası kimi baxırsınız?
–Bəli. O əlimdən alınsa, qoparılsa, mən ruhən sönərəm. Həyatda bəlkə cismən yaşaya bilərəm, amma ruhən yox. Ədəbiyyatsız bir günümü təsəvvür etmək belə mümkün deyil.
–Heç düşünmüsüz ki,
"Səma Muğanna"
adı bir gün "İsa Muğanna" adının
önünə keçə
bilər?
–Xeyr, belə bir fikri nə vaxtsa düşünməmişəm, düşünə də bilmərəm. Bəzən yazıçılar arasında istedad yarışı olur. Amma o mənim babamdır deyə demirəm-İsa Muğanna xalqın yazıçısıdır, xalqın döyünən ürəyidir.
Səma isə onun yalnız balaca bir nəvəsi olaraq kiçik addımlar atır, onun işığından bir zərrə götürüb yoluna davam edir. İstər yaşca, istər sənətdə nə qədər irəliləsəm də, o, dühadır, o zirvəyə çatmaq mümkün deyil. Onun yerini heç kim-nə başqaları, nə də nəvəsi əvəz edə bilməz.
Mən sadəcə babamın yaratdığı nurdan ilhamlanaraq qələmimi qorumağa və yazı yolumu davam etdirməyə çalışıram.
–Səni ilk
olaraq İsa Muğannanın nəvəsi
kimi tanıyıblar. Bəs indi elə
düşünürsən ki, artıq öz adını tanıtmısan, yoxsa hələ bu yolun əvvəlindəsən?
–"Artıq tanıtmışam" deməzdim. Deyərdim ki, tanıtmaq yolunda ilk addımları atıram. Çünki hələ yaşım azdır. Düzdür, kiməsə görə 19-20 yaş artıq ciddi yaş kimi görünə bilər. Amma mənə elə gəlir ki, bu yaşda olsam da, hələ də içimdə o 5 yaşlı Səmayam.
Hələ də mən İsa Muğannanın nəvəsi olaraq tanınıram və bu mənim üçün həm qürurdur, həm də məsuliyyət. Hələ də düşünürəm ki, Səma Muğanna adına tam sahib deyiləm. Çünki o ad böyük bir yük, böyük bir mənəvi miras daşıyır. Və bəlkə də içimdə bir qorxu var: insanlar məni anlaya bilməzsə? Hiss etdiklərimi duya bilməzlərsə?
-Niyə bu cür düşünürsüz?
-Çünki mənim yazılarımda reallıqla mistik qarışıqdır deyə insanlar bəzən onu başa düşmürlər. Həmyaşıtlarım bu söhbətlərdən qaçırlar və darıxırlar. Mən düşünürəm ki, 20-30 ildən sonra bəlli bir yaşa gələndə bu imza tanına bilər. İndi sadəcə, kiçik adımlar atıram.
–Bu gün
azərbaycanlı bir yazıçı olmaq sənin üçün nə deməkdir? Bu sənə hansı hissləri yaşadır?
–Bu mənim üçün çox böyük bir qürur və fəxrdir, eyni zamanda isə çox böyük məsuliyyətdir. Çünki əgər biz bu yolda addımlayırıqsa, yalnız bu günü yox, sabahı da düşünməliyik. Yazmaq həm də düşünməkdir: “Mən necə yazım ki, sözüm oxucuya çatsın, onun ruhuna toxunsun?”
Amma bir şeyi səmimi şəkildə deyim:
Məndə heç vaxt bu fikir olmayıb ki, “oxucunu necə cəlb edim?”
Çünki mən həmişə öz dünyamda yaşamışam-öz düşüncəmdə, öz daxili aləmimdə. Bəlkə kiminsə nəzərində bu bir eqoizm kimi görünə bilər. Amma mən belə düşünmürəm. Məncə, oxucu yazıçını olduğu kimi qəbul etməlidir, olduğu kimi sevməlidir.
Yazıçı necə hiss edirsə, necə düşünürsə, oxucu da onu o cür anlamalı, o cür hiss etməlidir. Mən heç vaxt demərəm ki, “Səma duyğusal yazıçıdır” və ya “Səma öz obrazlarına qarşı qəddardır”. Kiminsə gözündə mən çox sakit və müdafiəsiz görünə bilərəm, başqasına görə isə tam əksi. Bunun qərarını mən yox, oxucu verməlidir.
Və niyə deyirəm ki, bu yol çətindir? Çünki indiki zamanda, xüsusən də gənc yazıçılar üçün irəliləmək, öz sözünü demək asan deyil. Qarşımıza çıxan maneələr çoxdur, amma yenə də inanmaq lazımdır. Ümid işığını görmək, ona doğru addımlamaq lazımdır. Düzünü deyim, mən hələ o işığa çatmamışam. Mən sadəcə öz sevdiyim dünyada, öz işığıma doğru addımlayıram.
-Ən böyük
arzun nədir?
-Xalqımın sevgisini qazanmaq. Məni bir azərbaycanlı yazıçı olaraq, bir vətən qızı olaraq qəbul etmələrini istəyirəm. Çünki bir yazıçı üçün ən böyük hədiyyə oxucularının sevgisi və dəstəyidir. Onların sevgisi olmasa, qələm də susar.
–Bəzən cəmiyyətdə belə
bir fikir formalaşır ki, kişi yazıçılar
qadın yazıçılardan
daha yaxşı yazır. Bu barədə necə düşünürsüz?
–Bəli, bu fərqi biz təkcə ədəbiyyatda deyil, həyatın bir çox sahələrində görürük. Amma məncə, bu fərq tarazlıqla qarşılanmalıdır. Heç kim-nə qadın, nə kişi –digəri ilə müqayisədə nə daha üstün, nə də daha aşağıda durmalıdır. Çünki qadın və kişi yazıçılar fərqli düşüncə tərzinə malikdirlər və bu, onların yazılarına da sirayət edir.
Qadın yazıçıların baxış bucağı daha çox daxilə yönəlik, daha emosional və hissiyatlıdır. Kişi yazıçılar isə bəzən xarici görkəmə, hadisənin dinamikasına və daha sərt yanaşmalara üstünlük verirlər.
Məsələn, bir qadın yazıçı bir gənc oğlan obrazını yaratdıqda, onun xarakterinə, ruhuna, daxili gücünə fokuslanır. Məsələn, Koroğlu və ya Babək kimi qəhrəmanlar qadınların qələmində daha dərin duyğularla təqdim olunur. Amma kişi yazıçılar bəzən həmin obrazlara görünüş cəhətdən yanaşır və ya özlərini onlarla müqayisə edirlər.
Sanki bir kişi yazıçı qəhrəman yaradanda düşünür: "Əgər bu obraz real olsaydı, mənim yerimə keçə bilərdimi?" Bu sual onların yazılarına da yansıyır. Qadın yazıçılar isə, ən azından mən özüm üçün deyə bilərəm ki, bu cür düşünmürəm. Mən heç vaxt bir obrazı yazarkən onun məndən üstün olub-olmadığını fikirləşmirəm. Mən sadəcə onun iç dünyasına enirəm.
Qadın yazıçılar daha çox dramatik və faciəvi janrlara yönəlirlər. Kişi yazıçılarda isə bəzən dedektiv, realist və ya fəlsəfi yönlər üstünlük təşkil edir. Təbii ki, bu, ümumiləşdirmədir və istisnalar da var.
Amma əsas odur ki, bu fərqlilikləri düzgün dəyərləndirmək lazımdır. Hər iki cinsin yazıçıları özünəməxsus dəyərlər gətirir və ədəbiyyat məhz bu müxtəlifliklə zənginləşir. Vacib olan, bu fərqləri üstünlük və ya çatışmazlıq kimi deyil, tamamlayıcı xüsusiyyətlər kimi görməkdir.
–Digər dənc
yazarlara hansı tövsiyələri verərdiz?
–Ən birinci tövsiyəm bu olar: çoxlu kitab oxusunlar. Çünki bu gün gənclər
arasında ən böyük problemlərdən
biri mütaliə vərdişinin olmamasıdır.
Kitaba maraq azalıb, halbuki yazmaq üçün ilk şərt- oxumaqdır. Düşüncəni genişləndirən
də, üslubu formalaşdıran da, yazıçını
yetişdirən də
məhz oxuduğu kitablardır.
İkinci
və çox vacib bir şey:
qələmlərindən qorxmasınlar.
Heç vaxt özlərinə sual verməsinlər ki, “bunu yazsam, görəsən insanlar nə düşünər?”-bu düşüncə yazını
susdurar. Onlar bilməlidirlər ki, qələm
azaddır. Qələm
düşüncənin, hissin,
ruhun dilidir və onu boğmaq
olmaz.
Yazmaq istədiklərini çəkincəsiz,
cəsarətlə, öz
istədikləri tərzdə
qələmə alsınlar.
Və əgər bu yola bir
dəfə çıxıblarsa,
heç vaxt yarı yolda dayanmasınlar.
Ən çətin məqamda belə davam etməyi bacarsınlar. Çünki yazmaq bir ömürlük yoldur-səbir, zəhmət
və inam tələb edən bir yol.
–Yaxınlarda yeni kitabınızın
təqdimatı oldu.
Kitab nə haqqındadır
və oxucuya nə vəd edir?
–Bu
kitab-"Həyatımdan parçalar"
sənətli romandır.
Əsas obraz da elə özüməm-Səma.
Kitabda Səmanın məktəb illərindən
tutmuş universitet dövrünə qədər
keçdiyi həyat yolu, ailəsində və məktəbdə yaşadığı hadisələr,
eləcə də daxili düşüncələri
yer alıb.
Bu əsər, bir növ avtobioqrafik ruhlu bədii romandır, amma onu quru faktlarla
deyil, sənətkarlıqla,
bədii dillə yazmağa çalışmışam.
Eyni zamanda, əsərdə oxucu bəzi yerlərdə mistik ünsürlərlə
də qarşılaşacaq.
Yəni roman sənətli
olsa da, mistika da öz izini buraxır.
Maraqlı tərəfi isə
budur ki, romandakı Səma-real həyatda tanınan Səmadan xeyli fərqlidir. Özüm olsam da, o obrazı daha fərqli bir rakursdan, bəzən hətta özümə zidd şəkildə yaratmışam. Məni tanıyanlar əsərdəki
Səmanı oxuyanda onun müəyyən mənada mənim əksim olduğunu hiss edəcəklər.
–Yazılarınızda mistikanın
üstünlük təşkil
etdiyini deyirsiz. Niyə məhz mistika?
–Mən həmişə bu dünyaya bağlılığımı bəzən itirmiş kimi oluram, sanki
içimdə inamım
“ölür”. Nədən
ölür? Kitabımda
da əks olunmuş məktəb illərimdə
yaşadığım ədalətsizliklərdən,
özümü o mühitdə
tapa bilməməyimdən. Oxucularım da biləcəklər
ki, həyatımın bu
dövründə məni
çox sarsıdan hadisələr olub.
Bəlkə də mistika mənim üçün bir növ qoruyucu
qaladır. O dünyaya
daxil olaraq, orada yaratdığım öz mənəvi aləmimdə insanlarla söhbət edirəm, onları anlayıram, onlar da məni anlayır. Bu, bəzən
reallığın soyuqluğundan
və acımasızlığından
uzaqlaşmağın, ruhi
bir təskinlik tapmağın yolu olur.
Bəzən özümə belə
gəlir ki, bəlkə
də bu dünyada yaşamaq mənim üçün çətindir, və oxucular məni buna görə “dəli” adlandıra bilərlər.
Amma babam, qibləgahım,
həmişə deyərdi
ki, “Yazıçının dəli olması yaxşıdır, o, başqa
cür dəlidir".
Bəlkə də bu, məhz o başqa cür dəlilikdir.
Real həyat çox acımasızdır və
mənim ruhum bu sərtliyə dözməkdə çətinlik
çəkir. Ona görə
də mən mistikaya üz tuturam, ona yaxınlaşıram.
Ola bilsin, gələcəkdə
mistikadan uzaqlaşaram,
amma nə qədər uzaqlaşsam
da, o həmişə yazılarımın
içinə sızacaq,
əsərlərimin ruhunda
yaşayacaq.
–Qarşıda hansı layihələrin var? Yeni kitabının
üzərində işləyirsən?
–İki il öncə “Qeyib olan uşaqlıq”
kitabımı təqdim
edəndə oxucularım
məndən növbəti
kitabın nə vaxt çıxacağını
soruşdular. Mən isə cavab vermişdim ki, beş il sonra. Maraqlıdır ki, beş il yox, bir ildən sonra yeni kitabımı “Həyatımdan parçalar”ı
təqdim etdim. Əslində istəyirəm
ki, oxucularım bir az həsrətdə qalsınlar. Lakin hazırda
yeni bir hekayə üzərində işləyirəm.
Adı “Mavi yarpaq”dır. Bu əsər
mistik yox, tamamilə real hadisələrə
əsaslanır. Cəmiyyətdə
müşahidə etdiyim,
qarşıladığım faktlar və həyatın özündən
götürdüyüm səhnələrdən
bəhrələnərək onu qələmə alıram.
Yaxın
vaxtlarda “Mavi yarpaq” oxucularla görüşəcək.
–“Qeyib olan uşaqlıq”
əsərində də
baş rolda siz idiz?
–Əsərin baş rolunda mən və anam-Sevinc Muğanna varıq. Orada iki əsas
obraz-Çiçək və
Günəş mövcuddur.
Əslində, Çiçək
obrazı anamın gənclik illərini, onun ruhunu və
həyat mübarizəsini
simvolizə edir. Günəş isə onun uşaqlığını,
həmçinin mənim
uşaqlığımı-yaşamadığım,
itirdiyim uşaqlığımdır.
Anamla mən əsərdə
ana-qız deyil, bacı kimi təsvir olunuruq. Bunun səbəbi isə odur ki, əgər ana-qız münasibətini birbaşa qələmə
alsaydım, oxucular dərhal anlayacaqdılar
ki, bu mən və anamıq. Amma bacı obrazı ilə oxucunu müəyyən qədər
çaşdırmaq, hadisələrin
yavaş-yavaş ortaya
çıxmasını təmin
etmək istəyirdim.
Mən oxucunun dolayı yolla hadisələrə varmasını,
bunu kəşf etməsini sevirəm.
Əsərdə Çiçək və
Günəş bir-birini
tanımır, bacı
olduqlarını bilmirlər.
İllər sonra qarşılaşırlar və
həmin andan hadisələr başlanır.
Günəş, balaca
Səmanın itirilmiş
uşaqlığını, arzuladığı amma yaşaya bilmədiyi uşaqlığı təcəssüm
etdirir. Çiçək
isə gənc, təravətli, amma ruhu solmuş və həyatın ağır sınaqları
ilə üzləşmiş
gənc qadını təmsil edir.
Onların bir-birini tapması,
sevgi bağlarının
yenidən qurulması
həm gəncliklərini,
həm də uşaqlıqlarını yenidən
kəşf etmələri
mənasını daşıyır.
– Ən yaxşı əsərinizi yazmısız?
–Bunu demək mənim üçün bir az çətindir,
dəqiq bilmirəm.
Amma ən çox sevdiyim əsərim "Göyərçinin qəribə
sevgi hekayəsi"dir.
Orada göyərçini
gənc qız kimi təsvir etməmişdim, həmin obraz tamamilə mənim təxəyyülümün
məhsuludur. Lakin ona qarşı böyük bağlılıq hiss edirəm.
O, mənim üçün
çox doğma və əzizdir, ən sevdiklərimdən biridir.
Maraqlısı odur ki, bu hekayəni 14 yaşımda
yazmışam. Sənətli
romanım-"Həyatımdan
parçalar"ın da adını
çəkə bilərdim,
amma etmədim. Çünki "Göyərçinin
qəribə sevgi hekayəsi" mənim üçün daha çox saf, incə duyğuları ifadə edir. O, 14 yaşındakı Səmanın
saf, təmiz və gözəl hisslərinin təcəssümüdür.
-Buradan oxucularınıza nə demək istəyərdiz?
-Səmanı olduğu kimi qəbul edin və sevin.
Onun əsərlərini
oxuyarkən sanki özünüzü həmin
hekayələrdə tapın.
Araşdırın, bilin
kimdir Səma və siz onu
necə görürsünüz.
Hər şeydən öncə isə, özünüzü sevin,
özünüzə dəyər
verin. Ümid işığınızın heç vaxt sönməsinə imkan verməyin. Həyatda addımlayın, mübarizə
aparın.
Niyə
özünüzü sevin
deyirəm? Çünki
mən vaxtilə özümə layiq olduğum qədər dəyər verməmişdim.
İndi isə, aylar sonra 20 yaşım tamam olur və
mən artıq özümü sevirəm,
özümə layiq olduğumu bilirəm.
Özünüzə dəyər verin ki, sizi sevənlər də sizə dəyər versin və sizi qoruya bilsinlər.
Səma Muğanna
Banuçiçək Kalbalıyeva
Şərq.- 2025.- 10 oktyabr, ¹185.- S.7.