İncə dərəsinə
salavat düşür
Məmməd Dəmirçioğlunun yenicə
işıq üzü görən "Səhra gülləri"
kitabının yaratdığı təsüratlar
Ötən ilin söhbətidi, saz-söz xiridarı olan, əhli-ürfan kişilərin xudmani bir məclisində var-gəl eləyən aşıq həqiqətdən oxuyurdu:
Mənə gələn nə səsdi?
Of "yahu", "yahu" derlər.
Ovçu nişangahında
Mələyi ahu derlər.
Yön verə mövlam bizə,
Bulunaq közdən-közə,
Bizdə durulan sözə
Sözlərin ahı derlər.
Girək eşqin şalına,
Dönək Yunis halına,
Bu yolların quluna
Şahların şahı derlər.
Məclisi heyrət
bürüdü, aşıq növbəti şeirə
körpü salıb oxumağa başladı:
Sən haqsansa geri dön,
Meh ol, naləmdə gəl, gəz.
Durul göz yaşım kimi,
Şeh ol laləmdə gəl, gəz.
Mən hardayam,
sən harda?
Yoxu axtarma varda,
Mən yoxam oralarda,
Ol bu aləmdə
gəl, gəz.
Nədi, adam
deyilən?
Adam döyən-döyülən.
Mən adam
ha döyüləm,
Ruham, haləmdə
gəl gəz.
Söz tamama yetəndə məclis
iştirakçılarının lap
dastanlarımızdakı "eyvallah", "səd afərin",
"eşq olsun", "var ol", "yaşa",
"ağzına sağlıq" kimi sədaları məclisi
bürüdü. Bu şeirlərin müəllifinin
kimliyini müəyyən etmək üçün söz
çaxnaşması başladı, nə başladı.
Məclis iştirakçıları bu şeirin müəllifinin
gah Qaracaoğlan, gah Dədə Yunus, gah Dadaloğlu ola biləcəyini bir-birinə
pıçıldaşırdı. Hətta bu şeirin
yalnız Borçalı Qul Allahquluya məxsus ola
biləcəyini söyləyən də tapıldı. Ancaq yox, bu şeirlər ilkdir ki, Məmməd Dəmirçioğlu
deyib. Dəmirçioğlunun poeziya dili
belə möcüzədir, belə qənirsiz, belə gözəldir
(Guya Dəmirçoğlunun gözəl olmayan nəyi var
Ki?). Anadil şeirimizin ən arı
seçkinlərindəndir. Şeirdə
ifadə mükəmməlliyi çox şirindir.
Əvvəla,
deyim ki, Məmməd Dəmirçioğlunun poeziyasından
danışarkən onu yetişdirən mühiti, ədəbi-ruhani
iqlimi dəqiq təyin etməlisən. Ən
azından bilməlisən ki, bu haradan gəlir. Axı hər dağa belə qar yağmır, hər
gülüstan belə gül bitirə bilmir, hər bağban
belə bağ becərə bilmir. Bu
gün çağdaş türk təsəvvüf
poeziyasından danışarkən Akif Səmədin, Hacı
Məhəmməd Astanbəylinin, Məmməd Dəmirçioğlunun
adlarını çəkməsək, keçinmək olmur.
Həmin şairlərin üçü də
incəlidir. Deməli, Dəmirçoğlu
poeziyasına vaqif olmaq üçün İncə dərəsini
də dərindən öyrənmək gərəkirir. Gərəkdir ki, İncənin havasına, suyuna,
daşına, quşuna ürək verəsən, Veys oğlu
Hacı Mahmud Əfəndidən xəbərdar olasan. O,
hacı Mahmud Əfəndidən ki (1835-ci ildə Astanbəylidə
anadan olub. Soy-kökü peyğəmbərimizin
dostu, Yamən türkü Veys Əl-Qərani həzrətlərinə
gedib çıxır. Bu o Qəranidir ki,
peyğəmbərimiz öz əbasını namaz qılmaq
üçün ona verib. Hacı Mahmud Əfəndi,
Seyid Mir Həmzə Nigarinin seçkin xəlifələrindən
olub. Sufi təriqətətinin, Nəqşibəndi
silsiləsində, altun silsilədə 33-cü şeyxdir.
Hacı Mahmud Əfəndinin Borçalı,
Qarabağ və Qazax bölgələrinin müxtəlif yerlərindən
minlərlə müridi olub. Hacı Mahmud Əfəndi
insanlar tərəfindən çox sevilirdi. O,
insanların maddi və mənəvi müşküllərinin
həll olunmasında vasitəçi olurdu. Ruslara
qarşı mübarizədə Dağıstandakı
mürüdizim hərəkatına köməklik etdiyinə
görə çar Rusiyası tərəfindən iki dəfə
həbs edilib.
Hacı Mahmud Əfəndidən
müəllimi Mir Həmzə Nigari və Şeyx Şamil hər
ikisi İsmayıl Şirvani həzrətlərindən dərs
alıb. Hacı Mahmud babanın öz dövründə və
dünyasını dəyişəndən sonra minlərlə
sevənləri və ziyarətçiləri olub. Hacı Mahmud Əfəndi Azərbaycandakı
müridlərdən toplanan yardımlarla Amasiya şəhərində
Seyid Mir Həmzə Nigari həzrətlərinin qəbirinin
üstündə türbə, yanında isə məscid
(Şirvanlı məscidi) tikdirib. Hacı
Mahmud Əfəndi 1896-cı ildə Aslanbəyli kəndində
dünyasını dəyişib. Vəsiyyətinə
uyğun olaraq yaxın dostu Seyid Yasin Xocanın yanında dəfn
edilib). Ən azından o da vacibdir ki, Nəqşibəndilikdən
məlumatlı olasan, Astanbəylidə meyxanaya, Qaymaqlıda
qım-qımıya həsrətcəsinə qulaq verəsən.
Hələ Kəmərlini demirəm... Dəmirçoğlunun
özünə mürşid bildiyi Ağamalı Sadiq Əfəndinin
həyat və yaradıcılığına bələdçiliyin
ola, azca da olsa, sirli gəlib-sirli gedən
Akif Səmədi biləsən. Bax onda biləcəksiniz
ki, şeirdən-şeirə Dəmirçoğlunun
içini böyüdən, dərinləşdirən o
sirri-xuda nədir. Şeirlərini oxuduqca
anlayırsan ki, bu şeirlərlə hər yoldan ötən
yoldaşlıq eləyə bilməz. Bu
şeirlər haqqa varan yolun yolçuları
üçündür. Xəstə Qasımın
sözüdür: "Yol odur ki, haqqa vara".
Könül, qanlar
çiçəklədin,
Çatlayan
nar oldunmu heç?
Eşq ilə sevdaya
vardın,
Bir kəsə
yar oldunmu heç?
Verən bu dünya
mülkünü,
Gələr bir gün alan günü,
Nəfsinə qul olan
günü
Utanıb xar
oldunmu heç?
Çiçək
açır - solum deyə,
Sular axır - dolum deyə,
Bağlarda bar olum deyə
Dağlarda qar
oldunmu heç?
Solan güllər solmaq deyil,
Dolan göllər dolmaq deyil,
Yaşamaq var olmaq deyil,
Dünyada var oldunmu
heç?
Nə özəldir,
bu özəl misralara heyran qalmaya bilmirsən. Fikirləşirsən ki,
Hara gedir Dəmirçioğlu
görəsən,
Bu yolların
yoxuşuna bənd olub?
Təriqətdən,
həqiqətdən söz qandıran şeirlərdi Dəmirçioğlunun
şerləri.
Dəmirçioğlu yol şairidir, qul şairidir,
yol quludur.
Dəmirçioğlu qul əhlidir,
Qul ol,
tamahından qorun.
Söz qurandan irəlidi,
Sözün
günahından qorun.
Yaxud,
Yolçusansa, yol - yarın,
Haqqa sarı
yol varın.
Yol quldu, qul yolların,
Qullarına
eşq olsun.
Dəmirçioğlunun
şeirlərini oxuduqca fikirləşirsən ki, bu şeirləri
doğrudanmı müasir azərbaycanlı yazıb? Axı bu
gün müasir azərbaycanlının içi bayağı
zövqlərlə doludur. Onların
vücudunda belə ürfani ruha yermi var? Bax
elə bu məqamda Dəmirçioğlu kimi heyrət
doğuran duru və diri kişiləri yetirən gözəlim
İncə Dərəsinə salavat düşür.
Dəmirçioğlu
haqdan, həqiqətdən, eşqdən, ilahi cazibədən
könlünə enənləri yazır. Hansı ki,
bunlardan qaçmaq istidən, soyuqdan, gecədən,
gündüzdən qaçmaq kimidir. Haqqa qovuşmaq
yolunda bu mövzuların şairə nə dərəcədə
doğmalığı mürşüdlərimizin baş
tacı olan Həllac Mansurun şəhərə
çıxaraq haray çəkdiyi bir cümləni yadıma
salır: "Məni Allahın əlindən alın".
Kimə suyam, kimə odam,
Kimə
doğma, kimə yadam.
Ay halal söz, halal adam,
Sən hardasan,
oram Qiblə.
Yaxud,
Mənə haram düşmədi,
"Bal"
haramdan asıldım.
Halala yol varınca,
Gül yaramdan
asıldım.
Dəmirçioğlu
halal adamdı.
Halal yaşamaq insanın nurunu və
kamalını artırır. Onun
halallığındandır ki, şeirlərindən hikmət
doğulur, eşq hasil olur.
Bir ulu karvan
köçünə
Düzülüb
gələn eşqəm, eşq.
Mövlanələr nəfəsindən
Süzülüb
gələn eşqəm, eşq.
Sufilərə
görə, onların ruhunu ifadə etməkdə insan dili zəifdir. Odur ki, onlar
ruhun ifadə dilini şeirdə, musiqidə (əsasən sazda
və neydə) və sənətdə tapırlar. Bu mənada, Dəmirçioğlunun bir arada həm
şeir yazmağının, həm saz
çalmağının, həm rəssamlığının,
həm də heykəltaraşlığının ona
hansı ehtiyacdan, haradan gəldiyi də hamımıza
aydın olur.
Dəmirçioğluna
görə, Tanrıya gedən yolda ən qısa, ən əsas
məqam məhəbbət və onun son mərhələsi
olan eşqdir.
Dəmirçioğluna görə, eşq mərhələsinə
yüksələn insan hər şeyi unudub yalnız
Tanrını, haqqı arayır.
Göydən o yana uçdu,
Uçurduğum
son nəfəs.
Göyün bu üzü bəlli,
O üzündə nə var
bəs?
Bu, Dəmirçioğlunun
şeiridir, dili ilə öyündüklərimizin
hansından zəif yazıb? Dəmirçioğlunun
şeir dili məzmun aydınlığı ilə
duyğuları dolğunlaşdıran dildir. Dəmirçioğlu bir də görürsən
ki, arxaik sözlərimizdən də naxış vurur.
Keyvir (soyuq)
Bulaqlarda sır-sıra
bağlar,
Şehli
çiçəklərə toxunsan ağlar.
Elə vurulmuşam sizə,
a dağlar,
Şair
ilhamında söz vaxtındayam.
Bəzən də elə
bilirsən ki, sanki Dəmirçoğlu şair qələminin
yerinə rəssam fırçasını götürüb:
Evinizin pəncərəsi
bağçaya,
Pəncərə
tək açılıbdı bağ çaya.
Məni sorsan, çıx
bağçaya, bax çaya
Çayda batan
çilik-çilik ay mənəm.
Yuyub getdi o dağların
daşını,
Görəmmədim
gözlərimin yaşını.
Bağçanızın
ayağını, başını
Yarpız-yarpız
öpüb gedən çay mənəm.
Qərib gecə
ayrılığa yoldu, bax,
Qara-qara saçlarını
yoldu bax,
Pəncərədən durna
səsi doldu, bax,
Köçüb gedən
qatarını say - mənəm.
Dəmirçioğlu
bəzən, hətta mən deyərdim ki, çox vaxt
bildiyini yox, duyduğunu yazır. Birdən elə
şeirlərinə rast gəlirsən ki, hansı ki, həmin
fikrə Qaracaoğlanda da, Yunis İmrədə də,
Dadaloğlunda da, bəzi hallarda Ş.İ.Xətaidə də
rast gəlmək mümkündür. Bu, həm
də o deməkdir ki, Dəmirçioğlu köhnə bilinəni
təzə gözlə görür və göstərmək
istəyir. Elə bu mənada, salam
olsun Dəmirçioğluna, nə
mutlu onu görənlərə və tanıya bilənlərə.
P.S. Bu aralıq
iş-güc, həm də seçkilər başımı o
qədər qatdı ki, ardı mütləq olacaq.
Həmid ORMANLI
Təzadlar.- 2010.- 25 noyabr.- S.15.