Xosrov bəy - Qarabağın general-qubernatoru
(Sultan bəyin anadan olmasının 140 illiyinə)
(Əvvəli ötən saylarda)
...Çətinliklərin
hökm sürdüyü günlərin birində
Laçın özünümüdafiə batalyonundan
Bakıya xəbər gəldi ki, filan-filan şeylərə
çox böyük ehtiyac var, Bakıdan kömək gəlməsə,
Laçında vəziyyət ağırlaşa bilər.
Bakıdakı, Sumqayıtdakı əslən
laçınlı ziyalılar və digər vətənpərvər
insanlar imkanları daxilində kömək etməyə
çalışırdılar. Lakin bu insanların maliyyə
çətinliyi də kifayət qədər idi. Biz əlimizdən
gələn hər cür köməkliyi edir, sən-mən,
siz-biz söhbəti etmirdik. Kimin əlindən nə gəlirdisə
onu da edirdi. Lakin özünümüdafiə batalyonunun bu dəfəki
çağırışına fəallıqla girişib
xeyli iş görsək də aldığımız sursatlara
pulumuz çatmırdı. Kimin üstündə, evində,
dostunda, tanışında nəyi vardısa,
hamısını bir yerə yığsaq da, yenə lazım
olanı ödəmirdi. Birdən yadıma düşdü ki,
atam İsrafil bəyin bir neçə aylıq təqaüdünü
qabaqcadan almaq olar. Üz tutdum kişinin yanına, ondan da əvvəl
poçtdakı tanışımla onun təqaüdünün
verilməsinin mümkünlüyünü
razılaşdıq - bir şərtlə ki, təqaüdü
kişi özü qol çəkib almalı idi.
Məsələnin məğzini
qısaca da olsa, İsrafil bəyə çatdıra bildim. O,
cavabında "ə, bala, nəvaxtdan mən sənin əlinin
üstünə əl qoymuşam? Belə işlərə lazım
gələrsə, kişi evini-malını da satıb ödəməlidir.
Mənim o ayaqqabılarımı ver mənə, kömək
elə gedək" dedi.
İş yerimizdə
olduğu kimi, evimizdə də bütün söhbətlər
erməni-Azərbaycan, rus-Azərbaycan, yer-yurd, haqq-nahaq
haqqında idi.
Evdə adamların az
olduğu bir məqamda kişi dedi (mən onu belə
çağırırdım):
- Hə, bu xəmir hələ
çox su aparacaq, dünya müharibəsi yadıma
düşdü, Allah sənə rəhmət eləsin,
Xosrov!
-
- Paşa bəyin oğlu
Xosrov bəyi deyirəm.
- Kişi, o hardan sənin xəyalına
gəldi?
- Qardaş (o, məni
"qardaş", "balaca qardaş"
çağırardı), cavanlığım yardıma
düşdü, mən onunla Avropanın müxtəlif
ölkələrində, şəhərlərində
görüşmüşəm, müharibənin
qızğın çağında, almanların fanat
vaxtında.
- Kişi, bu söhbətləri
heç mənə deməmisən.
- Necə deyəydim, ay bala,
elə özümdən çox səndən qorxurdum, bir də
kişinin ağzı nə qədər möhkəm olsa, bir
o qədər yaxşıdır.
Beləcə, söhbət
uzandı və kişidən bilmədiyim bəzi məsələləri
öyrəndim.
Söhbətin qısa məzmunu
belə idi ki, İsrafil bəy çox erkən komsomola qəbul
olunmuş, komsomol fəalı olduğundan da könlü
olaraq vaxtından əvvəl əsgərliyə getmiş,
Leninqradda xidmət etmiş, yaxşı xidmətə görə
elə oradaca xüsusi təyinatlı məktəbə
getmiş, kursantlıqdan Rus-Fin müharibəsinə göndərilmiş,
orada yaralandıqdan sonra oxuduğu məktəbə
qaytarılmış, vaxtından əvvəl zabit rütbəsi
almış və yoldaşlarından xeyli qabağa
çıxa bilmişdir. Xüsusi məktəbdə alman
dilini də öyrədirmişlər.
...Boy-buxunum, bayavoyluğum,
yaralanmağım və alman dilini yaxşı öyrənməyim
bir növ başıma bəla oldu. Məni xüsusi məktəbin
xüsusi institutuna göndərdilər. Yorulmaq bilmirdim, fiziki
normaları, silahlardan istifadə və "Avropa
qaydası"nı çox dəqiq yerinə yetirə
bilirdim. Arada elə oxuya-oxuya Ukraynaya hərbi təlim təcrübəsinə
göndərildim və çox yaxşı zəmanətlə
geri qayıtdım. Elə bu da mənim Avropaya göndərilməmin
axırıncı etapı imiş. Xeyli adam idik, əksəriyyəti
bir-birini tanımırdı. Elə bir nəqliyyat növü
olmadı ki, bizi ona mindirməsinlər, hər bir adamla
ayrıca məşğul olur, təlim keçirdilər.
Bizimlə olan söhbətləri heç kimə açmamaq
məqsədi ilə "xüsusi formaya" qol çəkmişdim.
25 il müddətində mənimlə olan söhbətləri
hər kimə açsaydım, məhkəməyə ehtiyac
yox idi, əlli-ayaqlı getməli idim, amma mən 50 ildir
susmuşam və təbii ki, bundan sonra da demərəm. Bir məqamı
isə deyəcəm, sən də bilsən
yaxşıdır, lazım olar.
O dövrdə Avropada demək
olar ki, hamı alman dilində danışırdı, hətta
incə dilli fransızlar da.
Kişinin "dili"
açılmışdı. Məəttəl
qalmışdım. Fikirləşirdim ki, ayə, bu kişi nələrə
qadir imiş, deməli, "solaxay" İsrafilin
solaxaylıq sirri bu imiş. O, çəngəli sol əli ilə
tuturdu, məclislərdə isə
çalışırdı sağ əlində tutsun, yaxud əli
ilə yesin.
...Mənə
ayrılmış marşrutların hamısına baş
çəkmişdim, işlərim səhmanda idi, fədakarcasına
işləyirdim. Xəbər gəldi ki, alman düşərgələrindən,
orada olan vəziyyətdən, "satqınlardan" məlumat
toplayım. Bu minvalla doğma işimə bir iş də əlavə
olundu. Bu gün alman düşərgələri haqqında məlumat
dünyada bəllidi. Lakin elə məqamlar var ki, gərək
özün şahidi olasan. Almanlara çox böyük
hörmətim olsa da, faşistlər elə doğrudan da
faşist idilər, bircə ermənilərdən geri
qalırdılar. Düşərgələrdə hər
cür əzablar verilsə də, alman səliqə-sahmanı
hər yerdə hökm sürüdü, onu pozmaq heç bir
almanın ağlına gəlmirdi. Düşərgələrdə
ruslardan çox, digər millətlərin oğulları idi -
Orta Asiya, Qafqaz, Ukrayna. Nədənsə, almanlar
ukraynalılara nisbətən diqqətli idilər. Amma əvvəlcə
onu sübut etmək gərəkdi. Elə bil bütün
türkdilli xalqları Rusiyadan seçib bu düşərgələrə
doldurmuşdular. Bu əhalinin əksəriyyəti dil bilmirdi və
savadsız idilər, siyasətdən başları
çıxmırdı.
Yəhudilər özlərini
gizlətməyə çalışsalar da mümkün
olmurdu, onları "satırdılar". Satqınlıq əsasən
ruslara, ermənilərə aid idi, bəziləri də bilməməzlikdən
"satqınlıq" edirdilər.
Hətta ermənilər erməni
olduqlarını sübuta yetirmək üçün Amerikada,
Fransada olan məşhur ermənilərin adlarını
çəkər, bu, kara gəlməyəndə
şalvarlarını açıb sünnətsiz
olduqlarını göstərməyə
çalışırdılar.
Mənə məlum oldu ki,
sünnətlə bağlı azərbaycanlıları və
müsəlman əsgərləri yəhudi kimi düşərgələrdən
seçib aparıb məhv edirlər. Hətta əsir
düşmüş sovet əsgərlərindən birinin
başqasından xoşu gəlməyəndə, xüsusən
qarabuğdayı insanları yəhudi kimi alman zabitlərinə
çatdırırdılar. Çoxlu miqdarda əsgərlər
yəhudi millətinin nümayəndəsi kimi məhv edilirdi.
Məlumatı aidiyyəti məntəqələrə
ötürsək də, nəticəsi olmamışdı,
cavan insanlar məhv olurdu.
Adətən, Türkiyə
ilə bağlı məsələlərdə mən
iştirak etmirdim. Səbəbini bilrdim, sadəcə,
üstümə götürmürdüm, götürməkdə
olmazdı. Buna baxmayaraq, eşitmişdim ki, almanlar qalib gələrlərsə,
Azərbaycana Rəsulzadə adlı bir nəfər rəhbər
göndərilməlidir. Onun kimliyini aydınlaşdıranda
bütün məsələlər gün kimi mənə
aydın oldu. Mən onu axtarırdım, görüşməyə
də ürək etmirdim.
Növbəti
tapşırıqda bizə rəhbərlik edən və təlimat
verən bizlərə oxşayan bir şəxs idi və o, məni
onunla qalmağı təklif etdi. Biz bir-birimizlə
yaxınlaşdıq. O, ukraynalı idi, səmimi adam olsa da, tərsliyi
vardı. Əvvəlcədən heç bir məlumat vermədən
məni bir qrup adamla görüşə aparmışdı.
Söhbətdən məlum oldu ki, bu adamlar Sovetlərə qulluq
edirlər və almanlardan, türklərdən məlumatlar
toplayırlar.
Görüşlərin
birində bunlardan bir-birilə azərbaycanca
danışığın şahidi oldum və ukraynalı
söhbəti yazdığından, mən bir də diqqətlə
sözlərə fikir verdim. Beləliklə, mən birbaşa
bunlarla əlaqə saxladım.
Bir çox məlumatları
onlar əvvəlcə mənə verir, saf-çürük
etdikdən sonra meydana çıxarırdıq. Bir-birimizə
inam yaranmışdı. Mən onlara azərbaycanlıların,
müsəlmanların yəhudi adı ilə məhvi məsələsini
söylədim. Onlar da çox təlaş keçirdilər.
Elə o gündən də bu yolda fəaliyyətə birgə
başladıq. Çox canfəşanlıqdan, çətinlikdən
sonra onlara Məmməd Əmin Rəsulzadəni istiqamət
verdim. Bu insanların fikirləri mənimki kimi tamam
çevrilmişdi. İndi biz nə olursa-olsun
insanlarımızı xilas etməli idik. Dostlar bütün
Avropanı, Türkiyəni bir-birinə vurduqdan sonra Məmməd
Əmin Rəsulzadəni tapıb mənim qoyduğum məsələni
ona çatdırmışdılar. Məmməd Əmin Rəsulzadə
ilə məni görüşdürmək fikrinə də gəlmiş
və ondan razılıq almışdılar. Mən isə
razılıq vermədim, zamana ehtiyacım var, dedim. Bu səbəbdən
də Məmməd Əmin Rəsulzadə mənim Azərbaycanın
hansı bölgəsindən olmağımı aramış
və mənə bəraət qazandırmışdı. Bir
müddət keçdikdən sonra həmin əlaqələndiricilər
mənə "general qohumunu tapmışıq" dedilər
və bizi görüşdürdülər. Əlbəttə,
görüşdük, amma generalı tanımadım. Həmsöhbətim
yer-yurd adlarını, özünün və mənim
adlı-sanlı qohumlarımın adını çəkdikdən
sonra və gözünün birindəki şəkki
gördükdən sonra onu tanıdım. İkimiz də
ayağa durub qucaqlaşdıq və Xosrov bəy, sizi xoş
gördük, - dedim. Yaşlı görünsə də, sifətdən
çox təravətli idi. Azərbaycanca təmiz
danışa bilmirdi, türk, alman və fransız dillərində
yaxşı danışırdı, xalq aforizmlərindən
istifadə edirdi. Alman dilini nə gözəl bilirsən,
qardaşoğlu, o dağlar hara, alman hara, - deyə mənə
mürciət etdi. Kənd-kəsəklə, Hacısamlı,
Şuşa, Azərbaycan, Sovet quruluşu barədə,
xüsusən Stalin, M.Bağırov və ermənilər barəsində
olan suallarının ardı-arası kəsilmirdi. Hər
görüşdə bu qəbildən olan suallar təkrar
olurdu. Adımı çəkmirdi, "qardaşoğlu"
çağırırdı məni.
Mən Almaniyada, onun
hüdudlarından kənarda olan azərbaycanlı və Sovet əsirləri
haqqında Xosrov bəyə onun təsəvvür edə bilməyəcəyi
məlumatlar verdim. Amma bütövlükdə birinci məsələ
əsirlikdə olan Azərbaycan və müsəlman əsgərlərinin
taleyi, onların yəhudi adı ilə məhv
olunmalarından xilas olmaları idi. Xosrov bəy Avropanı
yaxşı tanısa da, çoxlu dostu, tanışları
olsa da, ilk vaxtlar heç nə edə bilmirdi, çox əsəbiləşirdi.
Mən onun fikrini Məmməd Əmin Rəsulzadəyə
yönəltdim, almanlarla türklərin yaxşı
münasibətdə olmalarını xatırlatdım. O,
yuxudan ayılmış kimi oldu. Dedi, çox düz yoldasan,
belə olan halda mən getməliyəm, bu çox yerinə
düşdü, bilirsən, qardaşoğlu, Azərbaycanda sənə
nazir vəzifəsi məndən. Mən təəccüblənəndə,
dedi, qardaşoğlu, Məmməd Əmin mənə iki nazir
vəzifəsini təklif edib, deyib, seç, ya səhiyyə
və sosial təminat naziri, ya da xarici işlər naziri vəzifəsini,
qəm yemə, gün o gün olsun ki, üzbəüz evlərimizdə
üzbəüz oturaq, qalanları düzələr.
M.Rəsulzadənin
müdaxiləsi ilə Türkiyə Xarici İşlər
Nazirliyi alman dövləti qarşısında müsəlmanların
yəhudi kimi məhv edildiyi məsələsini
qaldırdı. Türk və alman nümayəndələrinin
iştirakı ilə xüsusi qrup yaradıldı və M.Rəsulzadə
Xosrov bəy Sultanovu gələcək Azərbaycan dövlətinin
səhiyyə naziri və bir həkim-mütəxəssis kimi
bu qrupda iştirakına nail oldu.
İki dövlətin -
dövlət nümayəndələri ilə yanaşı,
Xosrov bəy müsəlman və yəhudi sünnətinin fərqini
sübuta yetirdi. Almaniya dövləti Türkiyə dövlətinə
bu yardım üçün təşəkkürlərini
bildirib və Türkiyəyə icazə verdilər ki, öz
bayraqlarını asmaqla əsirlərə türkcə
müraciət etsinlər, öz millətlərini
ölümün pəncəsindən xilas etsinlər. Bu belə
də oldu. SSRİ dövləti də bu məsələni
dünya səviyyəsində siyasi bir məqam kimi istifadə
etməkdə idi. Almanlar da həqiqəti
anlamışdılar.
Alman əsirliyində olan
minlərlə soydaşlarımız faşist peçlərində
yandırılmaqdan azad olsalar da, SSRİ-yə qayıdan kimi
güllələndilər, yaxud Sibirə sürülərək
məhv oldular.
Xosrov bəylə İsrafil
bəyin doğma xalqı qarşısındakı missiyaları
öz humanistliyi ilə qiymətli olsa da, tale onların bu
missiyanı axıra kimi yerinə yetirməyə imkan vermədi.
Xosrov bəy vətən həsrətilə qardaş
Türkiyə Respublikasının Bursa şəhərində
torpağa gömüldü. İsrafil bəy isə ali təhsildən,
general çini almaq ərəfəsində polkovnik
çinindən, sovetlərin qəhrəmanı adından məhrum
edilərək, hərbi tərcüməçi
"tacı" ilə kifayətlənməli olub, əlli il
elə susmalı oldu ki, ailəsinin də bu işlərdən
xəbəri olmadı.
İkinci Dünya müharibəsi
qurtardıqdan sonra da Xosrov bəy siyasi fəaliyyətindən
əl çəkməmişdi. Azərbaycan uğrunda
mübarizə aparan Xosrov bəyin fəaliyyəti bir çox
vətənsizlər kimi, çox geniş və ruhlu
olmuşdur. Tarixi məlumatlarda onun ailə və uşaq sahibi
olması haqqında heç bir yazılı mənbəyə
təsadüf etməmişəm. Amma şifahi olaraq insanlardan
eşitmişəm ki, o, Azərbaycanda olarakən bir nəfər
qarabağlı xanımla evlənmiş və uşaqları
olmadığından həmin xanım onu tərk etmişdir.
Atam İsrafil bəyin dediyinə görə, Xosrov bəy bir
müddət Polşada yaşamış və orada bir
polşalı qadınla evlənsə də, uşaqları
yox idi. Polşanı tərk edən Xosrov bəy Türkiyəyə
tək qayıtmış və bir daha Polşaya dönməmişdir.
Elbrus Şahmarın və
digərlərinin yazdıqlarına görə, Azərbaycanın
Laçın bölgəsini təmsil edən və əslən
türk oğlu-türk olan bu qardaşlar Türkiyədə
dünyalarını dəyişmişlər. Sultan bəy
1955-ci ildə Türkiyənin Göygöl kəndində, bəzi
mənbələrdə isə, Ərzurum bölgəsində
vəfat etdiyi bildirilir. Azərbaycan türklərinin
böyük oğlu Xosrov bəy isə 1956-ci ildə Bursa
şəhərində torpağa
gömülmüşdür.
Xosrov bəy türk
xalqını təmsil edən bir şəxs kimi
özünün şirin canını vətənə həsr
edən alicənab fəaliyyəti bugünkü gəncliyə
bir örnəkdir. Dərk edilməlidir ki,
dağlı-aranlı Qarabağ torpaqlarının 1993-cü
ilə kimi Azərbaycan dövlətinin əlində
qalması bilavasitə laçınlı Xosrov bəy və
Sultan bəy qardaşlarının fəallığı sayəsində
mümkün olmuşdur. Sultan bəyin oğlu-qızı və
hazırda onların törəmələri,
davamçıları var. Onlardan tələb olunan isə ata
və babalarının, əmiləri Xosrov bəyin yolunu davam
etdirmək, nəsil səcərəsinə yeni-yeni qəhrəmanlıqlar
imzası atmaqdır.
Xosrov bəyin isə
övladı qalmamışdır, vətən
qarşısında xidmətləri isə yetərincədir.
Vacib olan odur ki, Azərbaycan dövləti, Azərbaycan
xalqı onun adını əbədiləşdirsin, layiq
olduğu bir məkanda heykəli ucaldılsın, adına
küçələr, prospektlər olsun, hansısa bir təşkilata
onun adı verilsin, vətənpərvərliyi lazımi səviyyədə
dövlətimiz naminə təbliğ edilsin.
Ziyadxan Nəbibəyli,
tarix elmləri doktoru,
professor,
Azərbaycan Yazıçılar və
Jurnalistlər birliklərinin üzvü
Təzadlar.- 2011.- 23-26 aprel.- S.10.