Xalqın ürəyinə yol tapan sənətkar
BABA MAHMUDOĞLU. Bu ad çəkilən
kimi neçə-neçə
insanın ağlında,
yaddaşında onun əziz xatirəsi canlanır. Xalq ruhundan güc alan, musiqimizdə
xalqımızın nəfəsini
qoruyan, yaşadan, xalqlaşan bir sənətkardır Baba Mahmudoğlu.
Doğulduğu torpaq,
boya-başa çatdığı
kənd (Qazax rayonunun Muğanlı kəndi) başdan-başa
zəngin folklor xəzinəsidır. Anaların
laylası, bayatısı, qulağının
dibində çalınan
sazın harayı onu körpəlikdən ulusal (xəlqi) sənətkar kimi yetişdirirdi.
Onun xalq içində
yetişməsi həm
də Borçalı,
Qazax, Gəncəbasar
mühitlərinin məclislərindən
başladı. Bu ağır elin toy məclislərində Baba Mahmudoğlu
səsinin bütün
imkanlarından istifadə
edərək xalqın
şad gününə
şadlanıb, sevincinə
sevinc qatdı.
Xalq sənətkarı kimi
yaddaşlarda qalmaq, sadəliyi, doğmalığı
ilə ad-san qazanmaq hər kəsə nəsib olmur. Bəzən çox tanınmış sənətkarları,
ifaçıları belə
yalnız arxiv materiallarında görən
zaman xatırlayırıq.
Düşünürsən, görəsən, o sənətkarlar
harda səhv etdilər, ya bizlərin səhvi harda oldu ki,
onları çox az, sadəcə,
ya doğum, ya ölüm günlərində xatırlayırıq?
Bax, bu, hardasa faciədir bir sənətkar üçün. Əslində insan sağlığında
ölümündən sonra
da yaşamaq üçün çalışmalıdır,
bu gün üçün deyil, sabahı, gələcəyi
yaşatmağı, gözəl
diləkləri ömründə
təsdiq etməyi bacarmalıdır.
Baba Mahmudoğlu xalqın
tükənməz ruhuyla
yaşayırdı. Sənət aləmində
xalq mahnıları və muğam ifaçısı kimi tanınan Baba Mahmudoğlu
həm də aşıq müsiqisinə
çox bağlı idi. İlk dəfə muğam
ifaçıları arasında
onun ifasında aşıq musiqisi səsləndi. Bu ilklə
o, aşıq sənətinin
yaradıcı imkanlarını daha da genişləndirdi.
Ona qədər saz ansambllarda səslənsə
də, yaratdığı
ansamblda bu alətin geniş şəkildə özünüifadəsinə
nail oldu, insanlara qədim türk çalğı
alətini sevdirdikcə
şübhəsiz, özü də sevildi, hər yerdə sayğı, sevgiylə qarşılandı.
Əlində saz, əynində
milli geyim səhnədə görünən
sənətkarın aşıq
yerişi yeriməsi təbii, doğma qarşılandı. Havanın ahənginə
uyğun olaraq addım atmaq, dövrə vurmaq, sazı sinəsinə sıxıb göyləşmək
saza olan bitməz sevgisinin ifadəsi oldu. Elə bunun davamı olaraq da 1979-cu ildə Azərbaycan Teleradio Verilişləri Komitəsi nəzdində özünün “Dastan” adlı folklor ansamblını yaratdı. Həm muğam sənətini, həm də aşıq sənətini
dərindən bilməsi,
özünəməxsus ifası sənətkar
olaraq üstünlüyü
sayıla bilərdi. Baba Mahmudoğlu
bir-biriylə doğma
olan iki sənətin şəxsində
həm də ruhunun birliyini təsdiq edirdi.
Onun səsi
dağların döşündən
süzülən buz bulaqların suyu qədər soyuq, günəşin ilk işığı
kimi isti, səhər şehi kimi arı-duru idi.
Sakit oxuyurdu,
oxuduqca səsinə heç vaxt güc vermirdi, öz ahəngində gah zilə, gah bəmə, gah da pəsə
düşürdü.
Düşünürəm ki, o yalnız
aşıq olsaydı,
ustad aşıq olacaqdı, səsi-nəfəsi,
barmaqlarıyla türk
dünyasına tez zamanda səs-səda salacaq, ağır məclislər aparacaqdı.
“Qəhrəmanı” aşıq havası üstə Aşıq Ələsgərin “Dolanır”ı,
“Baş müxəmməs”,
“Baş sarıtel”, “Çartoyu Koroğlu” havası üstə “Gizir oğlu Mustafa bəy”i bir başqa aləm idi.
“Gizir oğlu
Mustafa bəy” mahnısı
ilə səhnəyə
çıxan Baba Mahmudoğlu
əsl sənətkarlıq
nümayiş etdirdi. Qara zurnanın
harayı ilə başlayan “Zərnişanım”
xalq mahnısı ilə sanki bütün evlərə efirdən səadət, yüksək əhval-ruhiyyə
bəxş edirdi.
Əlində sazla “Su sərindir
içilməz” mahnısını
ifa edərək haray qoparırdı.
O, sazı yenidən sevdirməyi bacardı. Musiqinin ahənginə və ritminə uyğun rəqs etməyi vardı. Baba Mahmudoğluda
jest və mimikalarla oxumaq məharəti güclü idi. Səhnə davranışlarında mədəniyyət,
səliqə-sahman var
idi. Şübhəsiz, bu yerdə
aktyorluq məharəti
köməyinə gəlirdi.
Hər ifaya, ritmə uyğun səhnə qurur, obrazlar yaradırdı. Yaratdığı obrazları ürəkdən
yaşayırdı. Təsvir-tərənnüm
musiqidə də önəmli yer tutur. Baba Mahmudoğlu
musiqinin sözlərini
ruhən canlandırmağı bacarırdı.
Xalqın ürəyinə yol tapmışdı, doğma
danışırdı, doğma
oxuyurdu. “Xançobanı”,
“Mirzəcanı” aşıq
havaları, “Ləbuləb”
xalq mahnısı, “Zəminxara” təsnifi, “Yar şirindir keçilməz”
xalq mahnısı, “Giziroğlu Mustafa bəy”,
xalq mahnısı “Bala gəlin”, “Yaxan duymələ, düymələ”… Bu ifalara görə onu xoşbəxt saymaq olardı. Özündən sonra işıqlı
xatirələri, gülər
üzü qaldı xalqın yaddaşında.
Hər eldə, hər obada, hər evdə sevilirdi Baba müəllim. Şirin ifalarıyla
sanki hamını ovsunlayırdı.
Türk
qardaşlarımızdan Mehmet
Yılmanın “Coşkun
Türk aşık havası eşliğinde Türklüğe ilişkin
içimize işlemiş
olan kimi görselleri sıraladık”-
deyərək sosial şəbəkələrdə paylaşım etməsi Baba Mahmudoğlu sənətinin,
səsinin ecazkarlığına
və qüdrətinə
söykənir. “Okuyan: Azerbaycan Türkünün büyük
sanatçısı Baba Mahmudoğlu”
deyə ifanı
YouTube sosial şəbəkəsində
yayımlaması sənətkara
böyük sayğıdır.
Azərbaycan filmlərində musiqilərimizin
yer alması onları daha baxımlı, yaddaqalan edir. Səməd Vurğunun
“Komsomol
” poeması əsasında
çəkilmiş “Yeddi
oğul istərəm”
filmində ustad aşıq Ədalət Nəsibovun “Yanıq Kərəm”i ifası filmə xüsusi rəng qatdığı kimi, Ə. Haqverdiyevin hekayələri əsasında
çəkilmiş “Evlənmək
istəyirəm” filmində
“Hamam mahnısı”nı
Baba Mahmudoğlunun ifa
etməsi də bu sıradandır (rejissor Cahangir Mehdiyev, bəstəkar Cahangir Cahangirov).
Baba Mahmudoğlunun dövlət
tərəfindən qiymətləndirilməsi
sevənləri tərəfindən
alqışlandı. Onun 1982-ci ildə
əməkdar artist, 1992-ci ildə
xalq artisti, 2003-cü ildə isə Prezident təqaüdü ilə təmin olunması sənətə
və sənətkara
verilən dəyərin
nəticəsi idi.
Baba Mahmudoğlunun zəngin yaradıcılığının
dövləti, xəlqi
əhəmiyyəti olduğu
üçün düşünürəm
ki, Mədəniyyət
və Türizm Nazirliyi tərəfindən
sənətkarın yaradıcılıq
gecəsi təşkil
edilməli, haqqında
elmi yazılar yazılmalı, sənəti
dərindən araşdırılmalıdır.
Sənətşünaslıq, musiqi və
folklor baxımından
zəngin olan yaradıcılığı dissertasiya
mövzuzu olacaq qədər aktualdır.
Bu yazını
Baba Mahmudoğlunun ifalarını
dinləyə-dinləyə yazmışam. Yazının
ruhunu ifasından, nəfəsindən alımışam.
Baba Mahmudoğlunun ifalarını dinlədikcə
insanın ruhu dincəlir. İnsan dərd-qəmi unudur,
bir anlığa problemlərdən uzaqlaşır,
özünü ifanın
ağuşuna atır. Belə bir sənətkarın haqqında yazmaq həm şərəfdir,
həm məsuliyyətdir,
həm də qürurdur.
Azərbaycan qadını daim
kişilərin başını
uca edən, yeri gələndə kişilərlə çiyin-çiyinə
döyüşməyi bacarandır.
Qadın qayğıkeş,
fədakar bir ana deməkdir. Qadın bəzən özünü unudur, özünü ailəsinə
fəda edir. Baba müəllimin
ömür-gün yoldaşı Amaliya xanım da belə
qadınlarımızdandır. O, Baba müəllimin həm həyat yoldaşı, həm mənəvi anası olub. Ömür-gün yoldaşına
– Baba Mahmudoğluna olan
sevgisi yaradıcılığına,
sənətinə, səsinin
ecazkarlığına olan
qayğıyla tamamlandı.
İlhamə Qəsəbova
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru,
dosent
Türküstan.- 2018.- 28 may-4 iyun.- S.16.