Con Steynbek
yaradıcılığında sufiliyin təzahürləri
Amerikada sufizmlə bağlı tədqiqatların
tarixi transsendentalizmin yarandığı vaxtlardan
başlayır
Amerika
yazıçısı Con Steynbek öz əsərlərində
insan fəlsəfəsini, insan varlığının müqəddəsliyini
poetik bir üslubda, bədii vasitələrlə təbliğ
etmişdir. O, 1962-ci il Nobel mükafatı təqdimatındakı
nitqində demişdir: «Yazıçı bizim böyük
günahlarımızın və kədərlərimizin
üstünü açmaq üçün məsuliyyət
daşıyır. Bundan başqa, yazıçıya insan
gücünü, onun qəlbinin və ruhunun
böyüklüyünü — puç olmuş ümidlərini,
cəsarət, mərhəmət və sevgi uğrundakı fədakarlığını
göstərmək və tərif etmək haqqı
tanınmışdır».
Con
Steynbekin yaradıcılığını araşdıran tədqiqatçılar
ədəbiyyatda «İnsan problemi»ni asanlıqla «çözə»
bilər və maraqlı nəticələr əldə edərlər.
Ümumiyyətlə, insan konsepsiyası mürəkkəb məsələ
olduğuna görə tədqiqatçılar onu əsasən
fəlsəfi, sosial-siyasi, ideoloji istiqamətdə təhlilə
cəlb edirlər. İ.Vəliyevin «Bədii ədəbiyyatda
insan konsepsiyası», «İnsan həyatda və sənətdə»,
Ə.Ağayevin «Azərbaycan ictimai-pedaqoji fikrində şəxsiyyətin
formalaşması problemi», N.Cərullaqızının «Fəlsəfi-bədii
fikir tarixində şəxsiyyət konsepsiyası», F.Əkbərov
və N.Camaloğlunun «İnsan, mənəviyyat və cəmiyyət»,
K.Aslanın «Şəxsiyyətin formalaşmasında bədii
ədəbiyyatın rolu» kimi tədqiqatlarında məsələyə
müxtəlif aspektlərdən yanaşılsa da, şəxsiyyətin
formalaşmasında bədii ədəbiyyatın özünəməxsus
rolu və əhəmiyyəti xüsusi
vurğulanmışdır. «Bədii ədəbiyyatda insan
konsepsiyası» adlı monoqrafiyanın müəllifi, professor
İ.Vəliyev bu fikri belə əsaslandırır:
«İnsanı öyrənmək fəlsəfənin
işidir. Lakin dünya haqqında fəlsəfi
düşüncələrin fəlsəfi sistemə
köçürülməsində incəsənət, o
cümlədən ədəbiyyat bünövrə,
başlanğıc, təməl rolunu oynamışdır».
Con
Steynbekin yaratdığı xarakterlər, xüsusilə «Qəzəb
salxımı» romanındakı Cim Keysi (vaiz) obrazı
özünün bədii-fəlsəfi təhkiyyəsilə
diqqət çəkən çox maraqlı bir obrazdır. Məhz
bu obrazın dilindən söylənən fəlsəfi fikirlərdə,
Keysinin «İnsan fəlsəfəsi»ndə Şərq panteist fikri
sufilikdən əxz olunmuş ciddi məqamlar diqqətimizi cəlb
etmişdir. «Qəzəb salxımı» romanında «Amerika həyat
tərzi konsepsiyası»nı geniş təhlil etdikdən sonra
romanın fəlsəfi mahiyyətini sufiliklə ümumiləşdirmək
və müqayisə etmək məqsədilə
araşdırmalarımızı davam etdirdik. Məşhur
sufi alimlərin və sənətkarların əsərlərindən
tanış olduğumuz bir çox kəlamlara, oxşar fəlsəfi
ifadələrə Con Steynbekin
yaradıcılığında bu və ya digər formada rast
gəlinir. Bu təsirin mənbəyini axtarmaq cəhdlərimiz
nəticəsiz qalmadı. Araşdırmalarımızdan məlum
olur ki, sufilik Amerika transsendentalizminə, o cümlədən
Con Steynbekin bir çox əsərlərinə də müstəsna
təsir göstərmişdir. Gəldiyimiz qənaəti
sübuta yetirmək üçün XX əsr Amerika bədii ədəbiyyatının
inkişafında rol oynamış transsendentalizm cərəyanının
öyrənilməsi tədqiqatın paradiqmasını təşkil
edir.
Bildiyimiz
kimi, Qərbdə dünyəvi elmlərin qadağan edildiyi,
yalnız dini elmlərin öyrənildiyi bir dövrdə
Şərq intibahı və ədəbiyyatı xeyli təkamül
etmişdi. V.M.Vott «Orta əsr Avropasına İslamın təsiri»
kitabında bu mərhələyə yüksək qiymət
verərək göstərmişdir ki, «Şərq alimlərinin
tədqiqatları olmasaydı, Avropada elm və fəlsəfə
belə sürətlə inkişaf edə bilməzdi».
Transsendentalistlərin
sufililik meyilləri Amerika ədəbiyyatşünaslarının
da diqqətini özünə cəlb etmiş və
onların yaradıcılığı barədə müxtəlif
səpkili təhlil və qənaətlər meydana
çıxmışdır. Miçiqan Dövlət
Universitetinin professoru Artur Versluis «Amerika transsendentalizmi və
Asiya dinləri» kitabında yazır: «İngilis romantikləri
Şelli və Vördsvorsun əsərləri, o cümlədən
tərcümə olunmuş farsdilli şeirlər
transsendentalistlərin romantizmi üçün zəng səsi
idi».
«Torpaq,
dəniz və hava sevimli qardaşlardı,
Böyük
Anamız kaş ruhumu oyadaydı,
Hiss etdiyim duyğular sənə olan sevgimdi,
Mənə olan mükafat, sənin səxavətindi»
(Şelli)
Amerika transsendentalizmi
özünün ictimai-fəlsəfi
prinsipləri ilə diqqət çəkən
çox maraqlı bir təlimdir. Göründüyü kimi, Amerikada sufizmlə bağlı tədqiqatların tarixi də elə XIX əsrin ortalarından, transsendentalizmin yarandığı
vaxtlardan başlayır.
Bunu bir qədər dəqiqləşdirmək üçün
Amerika transsendentalizminin
inkişaf meyllərinə
müxtəsər nəzər
salmaq kifayət edər. Emerson, Toro və ilk transsendentalistlərin
nəşrlərinə fikir
verdikdə görürük
ki, o dövrün müxtəlif naşirləri
Şərq bədii-fəlsəfi
nəzəriyyələrindən və əsərlərindən
bəhrələnməklə, Amerikada ictimai fikrin təkamülünə
rəvac vermək,
«universal din» yaratmaq məqsədinə
xidmət etmişlər.
Harvard Universitetinin professoru Lourens Buel özünün
«Transsendentalizm ədəbiyyatı»
əsərində yazır:
«Transsendentalizm tarixində
ən əlamətdar
hadisə 1832-ci ildə
Emersonun Unitaryan kilsəsindən uzaqlaşaraq
elmi dərnək yaratması oldu. Kilsədən çıxmış erkən transsendentalistlər
yəqin edirdilər ki, İsa yeganə
nicat yolu deyil».
Transsendentalistlərə qədər Amerikada humanizmin əsasları xristianlıqdan daha çox qatı pelagianist — ateist ideyalara söykənərək
öyrənilirdi. Pelagianistlər tale, alın yazısını
inkar edir, insanın yalnız öz əqli, düşüncəsi və
əməyi ilə nicat tapacağı qənaətinə gəlirdilər.
İlk transsendentalistlərdən
biri olmuş Ceyms Frimən Klark «Kalvinizmin beş müddəası
— gələcəyin teologiyası»nı
— o dövr Amerika mühiti və dünya xalqları üçün böyük
ehtiyac duyduqları
«tam din», «universal din» və «azad din» formulasını yaratmağa çalışmışdır.
Görünür, bu səbəbdən
tədqiqatçı A.Versluis
transsendentalizmi «liberal xristianlığ»ın
öz məhsulu hesab etmişdir.
Amerika transsendentalistləri
ilə bağlı mənbələrdə onların
sufilərlə əlaqəsi,
bağlılığı, fikir yaxınlığı
barədə maraqlı
fakt və mülahizələrə rast
gəlinir. Xüsusi qeyd olunmalıdır
ki, Amerika transsendentalizmi sufiliyin, demək olar ki, eynisidir. Hər halda, bu fikri
təsdiqləyən faktlar
transsendentalizmin yaranma
səbəbində, ideya
oxşarlığında aydın
şəkildə əks
olunmuşdur. Transsendentalistlər və sufilərin bir çox oxşar xüsusiyyətləri
onların ictimai fəaliyyətlərində də
özünü büruzə
vermişdir. Hər kəsə
məlumdur ki, sufilik radikal dini dairələrə qarşı mübarizə
ehtiyacından yaranmışdır.
Transsendentalizmin də Puritan ortodoksuna
etiraz olaraq yaradıldığını iddia
edənlər vardır.
Vilyam Henri Çeninq
«İnsanın tərifi»
(1852) əsərində yazır:
«Transsendentalizm bir az Puritan Ortodoksuna qarşı mübarizənin,
bir az Şərq
panteistlərinin, Buddizm
və Hinduizmin, qədim dövr mütəfəkkirləri Platonun
və Aristotelin təsirinin, bir az da zamanın
və məkanın təbii məhsuludur».
Söylənildiyi kimi, Amerika transsendentalizmi,
hər şeydən əvvəl, bir mübarizə, ideoloji hərəkat deməkdir. XIX əsr
Amerika mütəfəkkiri
V.H.Çeninq özü
də bu hərəkata qoşulmuş
və Ceyms Dubanın «Əsl əxlaq təbiəti» əsərində göstərdiyi
müddəaları prinsipləşdirmişdir:
«İnsanın insanla birliyi əsl cəmiyyətdir; insanın
Allahla birliyi əsl dindir; insanın təbiətlə
qovuşması incəsənət
və sənayedir».
Amerika transsendentalistləri
və sufilərin fəaliyyətlərinə həsr
olunmuş yazılardan
biri də Oksford Universitetinin professoru Fərhan Cahanpura məxsusdur. «Ümummilli
dəyərlərin qloballaşması»
(18 Oktyabr 2007-ci il) jurnalında çap olunmuş «Ralf
Valdo Emerson və sufilər;
Puritanizmdən transsendentalizmə»
adlı məqalədə
Amerika transsendentalizminin
yaranma tarixi və XIX əsr Amerika bədii-fəlsəfi
fikrinə sufiliyin əhəmiyyətli təsirindən
bəhs olunmuşdur. Müəllif həmin məqalədə transsendentalizmi
belə xarakterizə etmişdir: «Transsendentalizm
bu gün Şərq və Qərb dinlərində sevgi və ruh
anlayışlarının mənasını dəqiq
və ətraflı təfsir edən, geniş yayılmış
universal dindir».
R.V.Emerson,
H.D.Toro, R.Alger, C.F.Klark kimi məşhur transsendentalistlər
Şərq bədii fikrinə, xüsusilə də sufi
ədəbiyyatına böyük
maraq göstərmişlər.
Transsendentalizm də sufilik
kimi özünü şeirlə ifadəyə
meyilli cərəyan idi. Sufi şeirlərlə
tanış olduqdan sonra Emerson tamamilə sufiliyin təsiri altına düşmüş
və böyük həvəslə Kərmani,
Hafiz, Ömər Xəyyam,
İbn Cəmin, Hilali, Ənvəri, Fəridəddin Əttar, Sədi Şirazi kimi Şərq şairlərinin əsərlərindən
yeddi yüzdən çox misra tərcümə etmişdir.
Bu tərcümələrə
XIX əsr Amerika nasirlərindən R.A.Vouqan
xüsusi münasibət
bildirmişdir. O, Emersonu
sufilərlə müqayisə
edərək yazmışdır:
«Şərq mistisizmi onun şeirlərində şöhrət tapır;
bu şeirlər bütün güc və alovu ilə
təqdim olunur. Onun simasında Qərb mistisizmi yeni peyğəmbərlik meydana
gətirir, bu fikirlər yatmış kilsəni oyatmaqla yanaşı, xalqın poetik mədəniyyətinin
inkişafına da xidmət edir». Emersonun erkən tədqiqatçıları da
yəqin etmişdilər
ki, onun ədəbi və mistik əsərləri sufi poeziyasının
güclü təsirindən
qaynaqlanmışdır. Emersonun öz
şeirləri və tərcümələri arasındakı
üslub yaxınlığı
tədqiqatçıların nəzərindən qaçmamışdır.
Emersonun bioqrafı Oliver
Vendel Holms bu fakta belə qiymət vermişdir: «Onun kitablarındakı şeirlərin bəzisi tərcümə adlandırılır,
lakin hansının orijinal olduğunu söyləmək çox
çətindir». Sufi fəlsəfi baxışların
şeir vasitəsilə
təbliği Amerika transsendentalistləri üçün
təcrübəvi idi.
Transsendentalistlərin nəşr etdikləri
şeirlər Amerikada
Ortodoks Kalvinizminə və materialistlərə
qarşı etirazın
yeni bir forması, bədii təcəssümü kimi
təşəkkül tapmışdır.
Bir tərəfdən
Algerin sufizmə marağı, sufi şeirlərinə rəğbəti
vardısa, digər tərəfdən, Emerson vedanta
və sufilikdə insan ruhunun «keçiciliyi» (tənasüh)
ilə bağlı mülahizələri araşdırır,
radikal dini qüvvələrə, cəhalətə,
irqçiliyə, istilaçı
qüvvələrə qarşı
mübarizənin yeni metodlarını müəyyənləşdirirdi.
Bu mübarizə üsulu daha güclü bir formada sonrakı Amerika ədəbiyyatında
V.Keyzer, F.Fizcerald, E.Heminquey, V.Folkner, L.Sinkler və C.Steynbek kimi sənətkarların nəsr
yaradıcılığında da öz əksini
tapmışdır. Amerika transsendentalizminin
məğzini bilmək
Steynbekin əsərlərindəki
naturalizmə, o cümlədən
«Qəzəb salxımı»
romanının fəlsəfi
mahiyyətinə — insan
müqəddəsliyi fikrinə
həqiqi qiymət vermək üçün
çox vacibdir.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 3 avqust.-
S.14.