“Yeni dövrün ədəbiyyatçıları
yetişir”
Yeganə xanım, yeni nələr var həyatınızda? Yaradıcılığınız necə gedir?
-Neçə illərdir üzəriundə
işlədiyim bir kitab var. eyni zamanda da romanla paralel
olaraq filmlər üzərində çalışıram. Artıq iki romanım hazırdır. Uzun
müddət səssizliyini qoruyan, susan
birisi necə oldusa sürətlə yazmağa başladım.
Bu dövrdə bir neçə hekayələr
qələmə aldım ki, bu hekayələr
uşaqlığımdan bəhs edir. Və
bu da mənə ən azı romanlarım qədər əzizdir.
-Yeganə
xanım, siz Fərman Kərimzadənin qızısınız.
Bunu bilənlər bilir, bilməyənlərə
də biz sizi təqdim edək. Bir az
istərdim ki, Fərman Kərimzadə haqqında
danışaq… Yeganə xanımın
yaddaşındakı Fərman Kərimzadə ilə
kitablarını oxuduğumuz Fərman Kərimzadə
arasında nə kimi fərqlər var idi?
- Bu yaxınlarda
bir hekayə yazmağa başladım uşaqlığımla
bağlı. Həmin hekayə belə başlayırdı:
“Genetik yaddaşımı araşdırmağa başlayanda
ilk növbədə atamı düşünməyə
başlayıram”. Mən həmişə onu
yadıma salanda elə bilirəm ki. onun
saçları günəş idi. Gələndə
elə bilirdim ki, bir dağ yeriyir. Qeyri –
adi bir yerişi var idi, o, addımlayanda mənə elə gəlirdi
ki, o, addımları ilə torpağı qucaqlayır.
Yerişi ilə, duruşu ilə, hərəkətləri
ilə o, qeyri – adi idi. Uşaqla uşaq idi, böyüklə
böyük. Ən adi şeylərdən
belə kövrələ bilirdi. Deyək
ki, mən xəstə olanda əgər mənə iynə
vururdularsa o, həmin otaqda dayanmazdı. Keçirdi
yan otağa. Həmin otağa keçib ağlaya bilərdi.
O, ailədə hamı ilə dost idi. Qayınlarına
o, atalıq edirdi. Böyük
qardaşlıq da yox. atalıq edirdi.
Məhz atalıq. Bütün
nəsil – kök, bütün ailə, bütün dostları
mənə elə gəlir ki, hamı onun
işığına yığışırdı. Və o, olmayandan sonra hamının bir kənara
çəkilməsi mənə bir daha sübut elədi ki, bəli,
elə doğurdan da hamı onun işığına
yığışırdı.
Yazıçı kimi isə gərək onu xalq qiymətləndirsin. Çünki,
mən nə qədər desəm ki, Fərman Kərimzadə
böyük yazıçıdır, nəticə etibarı
ilə o, mənim atamdır. Amma mənim
üçün böyük yazıçı idi, mənim
üçün tarix yazan bir insan idi. Salnaməçi
idi hər şeydən əvvəl mənim üçün.
Hər zaman onun ilk əsərlərinin
oxucuları bizlər olmuşuq. Nəinki,
ilk oxucusu, ilk dinləyicisi biz olmuşuq. Onun
çox gözəl bir xüsusiyyəti var idi, yazdıqca
yığırdı bizi otağına və oxuyurdu
yazdıqlarını. Fərman Kərimzadənin
ilk oxucuları da biz idik, ilk oxucuları da biz idik. Tanınmış yazıçılar, şairlər
yığışırdı bizə, atam öz əsərlərini
hissə – hissə onlara oxuyurdu.
-Fərman Kərimzadə yazı prosesində necə
idi?
- O, yemək
yeyərkən qəfil durub yazı masasının arxasına
keçə bilərdi. Yəni, onun
üçün günün müəyyən saatlarında
oturub yazacaq deyə bir qayda yox idi. ya
da görürdün, heç nə yazmırdı uzun
müddət, artıq onun üçün yazmaq maraqlı
olanda tənhalığa çəkilirdi. Anam
bilirdi ki, artıq atam hansısa bir yaradıcılıq evinə
gedirdi. Iyirmi günə, uzağı bir
aya böyük bir romanla o, geri qayıda bilərdi dala.
Bir dəfə bir əhvalat danışacağam sizə:
üç gün idi ki, o, öz otağndan
çıxmırdı. Durmadan yazırdı.
Mən səhərdən tezdən işə
gedirdim. Çay dəmləmişdim.
Bilirdim ki, atam təzə çayı çox
sevirdi. Bir armudu stəkanı var idi, o stəkanda
çay süzdüm gətirdim, baxdım ki, o biri stəkandakı
çayını hələ içməyib. Mənə
ona səslənəndə ki, çay gətirmişəm bu
çayı iç, o, mənə
döndü və hiss elədim ki, o, məni eşitməyib. Sadəcə səsə çevrilib. Çevrilib baxanda gördüm ki, gözləri
qıpqırmızı qan çanağıdır. Heç vaxt o gözlər mənim
gözümün qabağından getməz. Sonradan o, bizə yazdıqlarını oxuyanda məlum
oldu ki, həmin vaxt atam Çaldıran
döyüşünün müharibə səhnələrini
yazırmış.
-Yəni,
o qədər prosesin tam içərisində idi?
- Bəli,
o, yazdıqlarını tam yaşayırdı. Hər
dəfə mən atamın əsərlərini oxuyanda mənə
elə gəlirdi ki, o dövrü atam yaşayıb. Sadəcə təzədən dünyaya gəlib ki,
o dövrü təzədən yazsın. Maraqlıdır
ki, hər bir romanın içində onun özünün
obrazları var.
-Hər bir yazıçı
özünü yazır əslində…
-Təbii
ki…
-Bəs yazı
prosesindən sonra necə olurdu? Çünki, adətən
yazıçılar yazı prosesindən sonra bir
rahatlığa qovuşurlar…
- Yox,
atamda o rahatlığa qovuşmaq yox idi. Amma
yazı prosesindən sonra onun üçün ən gözəl
dincəlmək Azərbaycanı qarış – qarış gəzmək
idi. O, rayonları qarış – qarış gəzirdi.
-Və
növbəti materialla qayıdırdı…
- Təbii
ki. Yeni ideyalarla qayıdırdı hər dəfə.
O, əlli bir – əlli iki yaşında dünyasını dəyişdi.
Mənə elə gəlir ki, az iş
görmədi.
-Bir az da milli Azadlıq hərəkatı
dövrünə qayıdaq. Fərman Kərimzadə
milli Azadlıq hərəkatının fəallarından biri
kimi tarixdə qaldı. Siz necə
xatırlayırsınız o günləri?
-Həmin
günlərdən bircə onu bilirəm ki, həmin günlər
atam evdə tapılmırdı. Bir yardım
komitəsi yaradılmışdı. Qərbi
Azərbaycandan olan ziyalılarla birgə. Həmin
ziyalılarla birgə Moskvaya – M. S. Qorbaçovun qəbuluna da
getmişdilər. Qəbul
olunmamışdılar orda, Rıjkov qəbul eləmişdi
onları. Bilirsiniz, həmin vaxtlarda atam bir
dəqiqə belə olsun dayanmırdı. Həmin vaxt mənim artıq öz ailəm var idi,
amma əlaqələrimiz kəsilmirdi. Bircə
onu bilirdim ki, evdə nə vardısa, qaçqınlara
daşıyırdı. Bu yolda xərcləyirdi.
Bir gün də xəbər gəlir ki –
axır çərşənbə idi – atam
ağırdır. Sən demə, atam
dünyasını dəyişibmiş. Tərtər
rayonunda camaatın içində beyninə qan sızıbmış.
Mən elə düşünürəm ki, həmin
dövrdə artıq atam bizim atamız deyildi. Atam bütövlükdə millətin atasına
çevrilmişdi. Bəlkə də millətin
oğlu.
- Fərman Kərimzadə bilirdi ki, qızı yazır?
-Bilirdi.
- Bəs,
maraqlıdır, heç qarşı
çıxmırdı? Adətən, yazarlar öz
övladlarının yazar olmasına bir az
qarşı çıxırlar axı…
- Yox, atam
əksinə çox sevinirdi. Fəxr eləyirdi
və məni ədəbiyyatçı olmağım
üçün də həvəsləndirirdi. Mən artıq iyirmi iki ildir ki, atamın
adını yaşatmağa çalışıram. Gücüm çatandan.
- Fərman Kərimzadənin
ətrafında ədəbiyyatın qaymaqlarından kimlər
var idi? Kimlərlə dostluq edirdi?
- Fərman Kərimzadə bütlərlə dostluq etməyi
sevmirdi. Sadəliyi daha çox sevirdi. Onun
dostları Sabir Rüstəmxanlı, Nüsrət Kəsəmənli,
Çingiz Əlioğlu, İsa İsmayılzadə, Xudu Məmmədov
idi. o dövrün tanınıb –
bilinən kişiləri hətta şəxsən
tanış olmasalar belə küçədə görəndə
bir – birilərinə salam verirdilər. Bu
artıq ritual idi.
-Bəs,
çox maraqlıdır ki, Fərman Kərimzadə
dünyasını dəyişəndən sonra siz onu
dostlarından hansı biri ilə daimi əlaqə
saxladınız?
-Heç
biri ilə… Onları da qınamıram, bilirsiniz
ki, onlar ruh insanlarıdır.
- Fərman Kərimzadə neçənci illərdə
gəlib ədəbiyyata?
-
Altmışıncı illərdə.
-Onunla
eyni ədəbi nəsildən olanların borcu deyildimi Fərman
Kərimzadənin xatirəsini əziz tutsunlar? Amma
fikir verirsinizsə onlar bunu eləmədilər. Bu nədir
sizcə: nəsildaşın öz nəslindən olan yazara
qısqanclığıdır, yoxsa…
- AYB – yə
nə vaxt gedirəmsə, elə bil bir doğma ata evinə
gedirəm. Çox yaxşı
qarşılayırlar. Çox
yaxşı da yola salırlar.
-Yola
verirlər?
-Yox, yola
vermirlər. Adamın başının üstündə Allah
var. Bir az danışanda məndən inciyənlər
də olur. Bəli, mən danmıram ki,
demişəm. bir dəfə də
olsun Fərman Kərimzadənin dövlət səviyyəsində
tədbiri keçirilmir. Mən istəmirəm
ki, o, yalnız doğum və anım günlərində yadda
olsun, mən istəyirəm ki, Fərman Kərimzadə hər
zaman yadda olsun. Bunu bir evlad kimi yox, bunu bir ədəbiyyatçı
kimi istəyirəm. Amma AYB “Natəvan
klubu”ndan o tərəfə keçmək istəmir.
Bütün tədbirlər orda olmalıdır, vəssalam! Mənə isə o, lazım deyil. Nəinki, mənə, ümumilikdə Azərbaycan
xalqına o cür tədbirlər lazım deyil.
-Bu günkü çağdaş Azərbaycan
ədəbiyyatını necə dəyərləndirirsiniz?
- Bu
gün çox gözəl bir dövrdür. Niyə, onu da
deyim… Bu gün güclü ədəbi qüvvələr
var. Yeni dövrün ədəbiyyatçıları
yetişir. Sadəcə olaraq onu yönləndirənlər
də bir az güclü olsa əla olar. Bir
hekayəsi ola –ola ədəbiyyatın
başında dayananlar var. Və bunlar arxasınca yüzlərcə
gənci aparmaq iddiasına düşürlər.
-Söz
düşmüşkən, AYB – nin
üzvüsünüz?
- İstəmirəm
də heç…
- Sizcə,
Azərbaycanda 2500 yazıçı var?
- Azərbaycanda
2,5% yazıçı yoxdur. Əksər yaşlı nəsildən olan yazarlar
ki, var, onların ümumiyyətlə ədəbiyyata dəxilləri
yoxdur. Mən yazıçı Anardan,
Elçindən, Əkrəm Əylislidən danışa
bilmərəm. Onlar haqqında
danışmaq üçün ən azı onlar qədər,
onlar səviyyəsində yazmalıyam ki, onlar haqqında nəsə
deyim. Amma yazıçılar var ki, xaricdə əsərləri
çap olunur, burda kitabları çap olunur və bu
kitabları onlar sadəcə dost – tanışa hədiyyə
etməklə məşğuldurlar. Vəssalam.
Dövlətin pulu da belə – belə mənasız
maklaturalar gedir. Onu versinlər gənc ədəbi
nəslə.
Hacımusalı Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 13 yanvar.- S.15.