Türk tayfaları bu torpaqların ilk
sakinləri olublar
İslam Sadıq: «Əksər
toponimlərimizin mənşəyini ərəb-fars, yunan,
qafqaz dillərinə bağlamaq kimi yanlış ənənə
yaranıb»
Zəngin
tariximiz olduğu qədər də bu soraqları hələ
istədiyimiz dərəcədə araşdırıb ciddi,
davamlı sonuclara gələ bilməmişik. Ancaq bizi sevməyənlər
tariximizlə bağlı hər şeyi istədikləri kimi
təqdim etməyə çalışıblar. Bu cür
yanaşma indi də davam edir. Araşdırmaçı
İslam Sadıq
Şumer
mətnlərində Azərbaycan soraqlarını — toponimlərini
araşdıraraq maraqlı, gərəkli qənaətlərə
gəlib: «Tarixin bir çox səhifələri min illər
boyu qaranlıq qaldığına görə insan ağlı
əl çatmayan, ün yetməyən dərinliklərdən
qaynaqlanan neçə-neçə sirli-sehrli toponimlərin
etimologiyası üzərində düşünüb,
onları yozmağa, mənalarını açmağa cəhdlər
göstərib. Ancaq tarixi bilgilərin azlığı bir
sıra hallarda toponimlərin etimologiyasının
açılmasında çətinliklər yaradıb.
Çox zaman onların mənşəyi öz kökündən
uzaqlaşdırılıb, başqa-başqa səmtlərdə
axtarılııb. Bunlar da bir çox toponimlərimizin
etimologiyası ilə bağlı heç bir elmi əsasa və
məntiqə söykənməyən dolaşıq fikirlərin
söylənməsinə səbəb olub. Nəticəsi isə
bu gün göz qabağındadır. Toponimlərimizin əksəriyyətinin
etimologiyası ilə bağlı yazılarda onların
kökü yad dillərə bağlanıb, üstünə
gah «alınma», «yad», «gəlmə», gah da «qarışıq»
damğaları vurulub. Toponimlər müəyyən mənada
dağlara bənzəyir. Dağın görünən tərəfi
göz önündədir, onun haqqında danışmaq asan
olur. Ancaq dağların görünməyən tərəfindən
danışmaq üçün ya gedib onu gözünlə
görməlisən ki, nə cür varsa, elə də təsvir
edəsən, ya da gərək özündən nəsə
uydurasan. Toponimlərin çoxu da belədir, onların bir
üzü görünür, digər üzü yox. Toponimlərin
əsl tarixi, mənşəyi və etimoloji mənası da
dağlardan fərqli olaraq çox zaman onların
görünməyən tərəfində gizlənir. Bu fikir
xüsusilə qədim toponimlərə aiddir. Yaşı nisbətən
az olan toponimlərin əksəriyyətinin
etimologiyasının açılmasında çətinlik
olmur. Toponimlərin tarixi bizdən uzaqlaşdıqca onların
etimologiyasını doğru-düzgün açmaq
üçün daha zəngin bilgilər tələb olunur. Hətta
bir çox hallarda qədim qaynaqlarda rast gəldiyimiz bilgilər
də ya azlıq edir, ya da özünü doğrultmur. Bir
çox yanlışlıqlar, dolaşıqlıqlar məhz
ondan irəli gəlir ki, adını qədim qoyduğumuz
qaynaqlarda yazılanlar tutiya kimi qəbul edilir, onların təhrif
olunduğu və ya saxtalaşdırıldığı bir
çox hallarda heç kəsin ağlına gəlmir. Əgər
bir fikri Herodot yazıbsa, «orda yanlışlıq ola bilməz»
inamı əksəriyyətimizin beynində qəlibləşib
və bunun əksini düşünmək istəmirlər.
Halbuki belə qaynaqlardan bir çoxundakı bilgilərin
yanlışlığı və
saxtalaşdırıldığı açıqca
görünür».
İ.Sadıq hesab edir ki, Azərbaycandakı bir çox qədim toponimlərin etimologiyasının bu günə qədər düzgün açılmaması, söylənən fikirlərin mübahisələrlə nəticələnməsi hər şeydən öncə onların haqqında əlimizdə olan bilgilərin azlığından irəli gəlir. Azərbaycan ərazisində arxeoloji qazıntıların kifayət qədər aparılmaması, qədim oğuz-türk torpaqları olan indiki Ermənistan ərazisində arxeoloji qazıntılar zamanı tapılmış bizim ulu babalarımızın yaratdıqları maddi mədəniyyətin gəlmələrin adlarına çıxılması da bu işlərdə böyük çətinliklər törədib. Adların dəyişdirilməsi, təhrifi və saxtalaşdırılması da öz işini görüb: «Bütün bunlardan sonra Azərbaycan tarixşünaslığında əksər toponimlərimizin mənşəyini ərəb-fars, yunan, qafqaz dillərinə bağlamaq kimi yanlış bir ənənə yaranıb. Hətta bir çox hallarda bu toponimlərin yaşının həmin dillərdən daha qədim olduğuna da göz yumulub. Bəlkə buna görə də ayrı-ayrı toponimlərin etimologiyası ilə bağlı elmdə yaranmış çoxvariantlılığın qarşısını almaq mümkün olmayıb. Bəzən bir toponim haqqında on müəllifin hərəsi bir fikir söyləyib, ancaq hamısı yenə havadan asılı qalıb, elmi cəhətdən əsaslandırılmayıb. Belə toponimlərin tarixinin qədimliyi unudularaq şəxsi və səthi mülahizələrin işığında etimoloji təhlilə üstünlük verilib ki, bunlar da çox zaman dağın görünməyən üzündən danışmağa bənzəyir. Bu gün dünyanın bir çox iri muzeylərində arxeoloqların İkiçayarasında, ona yaxın ərazilərdə, Anadoluda aparılmış qazıntılar zamanı tapdıqları iki yüz mindən artıq mixi yazılı gil lövhə var. İki yüz ilə yaxındır ki, bu yazılar oxunur və öyrənilir. Onların əksəriyyətində Azərbaycan tarixi ilə bağlı zəngin materiallara rast gəlinir. Toponimlərimizin etimologiyası ilə bağlı araşdırmalar aparan tarixçilərimiz bu materiallarla tanış olmadıqlarından Araz, Tovuz, Qazax, Quba, Qusar, Astara, Qəbələ, Şıxlar, Xızı, Abşeron, Mərdəkan, Şağan, Şurabad, Zaqatala, Xudat adlarının mənşəyi haqqında düzgün elmi fikir söyləyə bilməyiblər. Bəlkə bu toponimlərin belə qədimliyi və Şumerlə bağlılığı heç onların ağıllarına da gəlməyib. Qazax şəhəri Azərbaycanın ən qədim yaşayış məskənlərindən biridir. Qazax toponimi antroponim mənşəli etnonimdən yaranıb. Ona görə də bəzi alimlər doğru olaraq onun etnotoponim olduğunu yazır və qazax etnosu ilə bağlayırlar. Bu, əslində doğru fikirdir. Bəs qazax etnosu haqqında bilgilərin azlığı, onun necə yaranması öz həllini gözləmirmi? Etnonimlər əksər hallarda şəxs adlarıyla bağlı olur. Çünki bir atanın törəmələri çoxalıb nəsil əmələ gətirir, nəsil böyüyüb tayfalaşır. Bəs qazax etnosu və etnonimi haqqında nə bilirik? Şumerin ən qədim və iri şəhərlərindən biri sayılan Urun hökmdarı Qazaq olub.
Bu adın qədim yazılış forması Kazaqdır. Kaz/kas kökü onun kassit/quşçu tayfasından olduğunu göstərir. Kazaq/Qazaq/Qazax təmiz türk-şumer sözüdür. Qazax toponiminin antroponim mənşəli olduğu burdan aydın görünür.
Bir sıra qaynaqlarda qazax adlı türk etnosunun adı çəkilir. Q.Blaqova qazaxlardan bir türk tayfası kimi danışıb və onların qıpçaq tayfası ilə birlikdə Dəşti-Qıpçaqda yaşadıqlarını göstərib. Digər rus alimi A.Y.Samoyloviç qazaxların bir tayfa kimi qıpçaqlardan ayrıldığını vurğulayıb. Azərbaycan alimi Q.Qeybullayev hər iki alimin fikrilə razılaşaraq qazaxların Borçalıya və Qazax rayonuna eramızın VII əsrindən öncə gəldiklərini yazır. Q.Qeybullayevin «qazaxların Borçalıya və Qazax rayonuna eramızın VIII əsrindən öncə gəldikləri» fikri mübahisə doğurmaya bilməz. Burdakı «öncə gəlişin» tarixi əlli il də ola bilər, beş min il də. İndi biz bunu necə müəyyənləşdirə bilərik? Bizim bu gün Şumer-Azərbaycan etnosiyasi, etnomədəni bağlılıq müstəvisində apardığımız araşdırmalar göstərir ki, türk tayfalarının bu torpaqlara gəlmə olduqları haqqında danışmaq kökündən yanlışdır. Heç bir türk tayfası Azərbaycana başqa yerlərdən gəlməyib. Tarixin lap başlanğıcından türk tayfaları bu torpaqların ilk sakinləri olublar. Bu gün əldə olan tarixi materiallar belə fikirlərin nə vaxtsa, hansı məqsədləsə uydurulduğunu təsdiqləyir. Qazax və Ağstafa rayonlarında aparılmış arxeoloji qazıntılar zamanı tapılmış maddi mədəniyyət abidələri və Qazax toponiminin Şumerlə bağlılığı göstərir ki, qazax tayfası bu torpaqların ilk sakinləri olublar. Ürək ağrısıyla demək lazımdır ki, bu etnosun tarixi haqqında çox az bilgi var, ona görə qazaxların türk tarixindəki yeri və mövqeyi yetərincə araşdırılmayıb. İndi belə düşünmək olar ki, qazaxlar bir etnos kimi Ur çarı Qazağın törəmələrindən ibarət olub, öz adlarını da ondan götürüblər. Azərbaycanın Bərdə, Goranboy, Füzuli, Daşkəsən, Salyan və Qazax rayonlarındakı Qazaxlar, Qazaxlı, Qazaxyolçular, Qazaxbəyli, Qazaxbərəsi, Yəhərçi qazaxlar kimi kənd adları onların etnonim mənşəli olduğunu göstərir. Qazax köklü toponimlərə Qədim Azərbaycan torpaqları olan Dərbənddə, Borçalıda, Qərbi Azərbaycanda (Göyçə, İrəvan, Ağbaba, Zəngəzur və s.), həmçinin Güney Azərbaycanda və digər türk ölkələrində də rast gəlinir».
«Tovuz» toponiminə gəlincə, araşdırmaçı düşünür ki, Şumer tanrı adlarından birinin də izi Tovuz toponimində görünür: «Bu toponimin etimologiyası haqqında nə qədər yazılsa da, onun gerçək mənası hələ açıqlanmayıb. Bu toponimin mənşəyi gah Tovuz quşunun adıyla bağlanıb, gah daş oğuz kimi yozulub. Qaynaqlarda nə tovuz adlı etnosun, nə də tayfa başçısının adına rast gəlinmir. Ona görə müəlliflərin bu ehtimalları havadan asılı qalır. Lakin tovuz adlı etnosun olmadığını söyləməyə də heç bir əsas yoxdur. Digər yozumların isə nə elmi əsası var, nə də məntiqi uyarı. Quş adı da, Tovuz sözünün «xırda», «kiçik»mənaları da heç bir elmi məntiqə uyğun gəlmir. Deməli, bu günə qədər Tovuz toponiminin etimologiyası ilə bağlı söylənmiş fikirlərin heç biri inandırıcı elmi dəlillərlə sübuta yetirilməyib.
Şumer
tanrılarından birinin adı Tammuz/Dumuzu olub. O, məhsuldarlıq
və bərəkət tanrısıdır,
İnanna/İştarın əridir. Akademik N.M.Nikolski
hazırda türk təqvimindəki Tammuz ayının qədim
şumerlərdə Tauz kimi yazıldığını
göstərir. Türkiyədəki Tavr, yaxud Taurus kimi
yazılan dağın qədim qaynaqlarda Tauz/Taurus
yazılışına rast gəlinir. Burdakı Taurus adın
semit və yunan dillərindəki təhrif formasıdır.
Tammuz/Tauz/Tavuz/Tovuz yazılışları arasındakı
cüzi fərqi əslində nəzərə almamaq daha
doğru olar. Tovuz toponiminin Tammuz/Dumuzu tanrı adından
yarandığını qədim qaynaqlarda rast gəlinən
Tauz yazılış forması da təsdiqləyir. Bizə
belə gəlir ki, Tammuzun Tovuza çevrilməsində
heç bir qanunauyğunsuzluq yoxdur».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 26 iyun.-
S.13.