Milli mətbəxdə Novruz elementləri

 

Tahir Əmiraslanov: «Novruz bayramını Novruz mətbəxindən ayrılıqda təsəvvür etmək mümkün deyil»

 

Azərbaycan milli mətbəxində Novruz elementlərinə kifayət qədər rast gəlmək olur. Bu da təsadüfi deyil. Novruz Azərbaycan Türkünün qədimliyinin, yaşam tərzinin, mədəniyyətinin, eləcə özünəməxsus mətbəx mədəniyyətinin ifadəsi kimi ağlımızda anlaşılır. Novruzda milli mətbəximizin ən ləziz, əlvan, özündə xəlqi mənanı daşıyan yeməkləri təqdim olunur. Milli mətbəx mədəniyyətimiz olduqca zəngin ənənələrə malikdir. Zənginliyimiz tariximizin qədimliyindən, böyüklüyündən irəli gəlir. Azərbaycanın kulinariya tarixinin tanınmış araşdırıcısı, Milli Kulinariya Mərkəzinin baş direktoru Tahir Əmiraslanov deyir: «Mədəniyyətdə bir-birini qoruyub yaşadan bayram mətbəx amillərinin sıx bağlılığı şübhə doğurmur. Konkret olaraq bu gün çox tanıdığımız Novruz bayramını Novruz mətbəxindən ayrılıqda təsəvvür etmək mümkün deyil. Novruz bayramında mətbəx elementləri (paxlava, şəkərbura bişirmək, yumurta döyüşdürmək, qonağa pay qoymaq, səməni bişirmək s.) götürülsə, şübhəsiz ki, bayramın bu sarıdan mahiyyəti itər bu mətbəxin elementləri tənəzzüllə uğrayar».

Sovet dönəmində Novruz bayramına xeyli qadağalar qoyulub. Xalq buna baxmayaraq həmin bayramı ürəyincə qeyd etməyə çalışıb: «Novruz bayramına qadağa qoymaqla xalqın müqavimətini qırmaq üçün bu bayram ətrafında səs-küy yaradıldı. Ancaq əslində bilmədən istəmədən əhalinin diqqəti Novruza yönəldildi Novruz yaddaşımızda, ürəyimizdə daha möhkəm həkk olundu. Novruz haqqında yazılı araşdırmalar ortaya çıxdı. Sovet dövrünün «bayramlar» həşirində digər bayramlarımızXıdır Nəbi, Azər bayramı sükutla unuduldu. Onlarla birgə bayram mətbəxlərimiz yoxa çıxdı». T.Əmiraslanovun fikrincə, Azərbaycan kulinariya elminin ən gərəkli məsələlərindən biri itirilmiş milli mətbəximizi bərpa etməkdir: «Biz kulinarlarımızı, tarixçilərimizi, etnoqraflarımızı bu məsələlərin açılmasına, araşdırılmasına dəvət edirik».

Yazıçı-araşdırmaçı Yusif Vəzir Çəmənzəminli yazır: «Novruz qədər əhəmiyyətli bayramlardan biri «Azər» (noyabr ayında) imiş. «Novruz» yazı təsdiq edən kimi «Azər» bayramı da qışı zəmm edərmiş hər kəs quzu yağlı ət kimi istilik gətirən yeməklər yeyərmiş». T.Əmiraslanov deyir: «Azər bayramını daha çox atəşpərəstliklə bağlayanlar unudurlar ki, orta yüzillərdə belə bayramın keçirilməsinə islam dini imkan verməzdi. Azər bayramı da Novruz kimi dini deyil, astronomik, təqvim bayramı idi atəşpərəstlikdən öncə Asların, Azların, Az adamlarının, Az ərlərinin təqvim bayramı idi. Onu da deyək ki, çinlilərdə, yaponlarda, monqollarda, tibetlərdə qırovdüşmə ilə bağlı ayin mərasimlər var. Bu da Azər bayramının dinlərlə deyil, təbiətlə, təbii hadisələrlə bağlı bayram olduğunu göstərir. Böyük çillə — 22 dekabr-2 fevral (40 gün) qışın oğlan çağı (kişilik vaxtı, sərt vaxtı) adlanır kişilərin bayramı hesab edilir. 2-22 fevral isə kiçik çillə, yəni qadınlar bayramıdır». Azər bayramı Azər ayında (indiki təqvimlə 21 noyabr — 21 dekabr) girərdi Azər ayının 9-cu günü bayram edilərdi. İndiki təqvimlə bu, 30 noyabr — 1 dekabra düşür: «Zərdüştilər təzə ilin ilk ayının (21 mart-21 aprel) ilk gününə isə «Novruz» deyərdilər. Bu təqvimlə Azər ayı 9-cu ay olurdu, qışın ilkin çağına düşərdi. Azər bayramından sonra daha çox istilik gətirən qış yeməkləri bişirilməliydi. Bu zaman buxarlı, yəni duru yeməklərə üstünlük verilməliydi. Çəmənzəminlinin — «Novruz yazı təqdis etdiyi kimi Azər bayramı da qışı zəmm edərmiş»- ifadəsini artıq qışa hazırlığın bayram edilməsi, qışa acıq verilməsi, hədə-qorxu gəlinməsi bayramı kimi başa düşülə bilər. Yəni bu, qışa hazırlığın son bayramı idi. İndi dilimizdə «düşmən qabağında özünü sındırma», «kədərini düşmənə bildirmə», «düşmənə gül, özünü şən göstər» ifadələri şüuraltı təfəkkürümüzdən gəlir. Ola bilsin, Azər bayramı qışı düşmən bilənlərin, ona sinə gərənlərin, onun önündə gülənlərin, qışı qorxudanların bayramı idi».

Dünyanın qədim, ləziz zəngin mətbəxlərindən biri olan Azərbaycan mətbəxinin milli ruhumuzu yüksək səviyyədə ifadə etməsi sevindirici haldır: «Azərbaycan mətbəxi dedikdə yalnız xörəklər, onların bişirilmə qaydaları deyil, həm tarix, fəlsəfə, süfrə psixologiyası, adət-ənənələr, xalqın etika estetikası s. bu kimi amilləri ahəngdar surətdə birləşdirən mətbəx mədəniyyəti başa düşülür. Azərbaycan mətbəxi Azərbaycan Respublikası, Güney Azərbaycan, İrəvan xanlığı, Zəngəzur, Göyçə mahalı, Borçalı başda olmaqla Gürcüstanın bir sıra bölgələrində, Dərbənd başda olmaqla Dağıstanda soydaşlarımızın yaşadıqları ərazilərdə yaranıb. Şübhəsiz, mətbəxi yaradan formalaşdıran ən başlıca amil iqlimdir. Azərbaycanın ərazisindən 9 iqlim qurşağı keçir ki, bu da flora faunanın zənginliyini təmin edərək zəngin mətbəxin yaranması üçün şərait yaradır».

Ancaq görəsən, soydaşlarımızın zəngin əkinçilik maldarlıq mədəniyyətinə malik olmaları özünəməxsus mətbəx mədəniyyətimizin formalaşmasına təkan verən əsas amil kimi nəzərdən keçirilə bilərmi? T.Əmiraslanovun fikrincə, zəngin mətbəx yaratmaq üçün ovçuluq məhsullarından qidaya yabanı bitkilər əlavə etməkdən başqa həm çoxlu mədəni bitkilər tələb olunur: «Bunun üçün əhalinin əkinçilik maldarlıq sarıdan yüksək mədəniyyətə malik olması gərəkli idi. Məsələn, dənli bitkilərdən xəmirdən mürəkkəb xörəklər yalnız o zaman meydana gələ bilərdi ki, məhsul istehsalı adi çörək çörəkəvəzi yeməklərin hazırlanması üçün tələb olunan miqdardan çox olsun. Təkcə çətənin (aşsüzənin ibtidai növü) mövcudluğu dənli bitkilərdən xəmirdən bişirilən xörəklərin tarixini bizim eradan 5-6 min il əvvələ aparmaqla yanaşı, artıq bu dövrdə taxılın tələbatdan çox istehsal edilməsini göstərir. Gürcü alimi M.İ.Txeşelov 1888-ci ildə İrəvan xanlığında yaşayan azərbaycanlı (türk-red.) əhali haqqında yazırdı: «Kəndlərdə taxılçılıqla, əkinçiliklə, balıqçılıqla məşğul olurlar. Əlbəttə ki, aran yerlərdə. Yaylaqlarda isə yalnız heyvandarlıqla məşğuldurlar. Azərbaycanlılar əsasən çaysahili torpaqlarda yaşadıqları üçün onları əkinçi xalq adlandırmaq olar».

İ.L.Seqal 1902-ci ildə yazırdı: «Müsəlman (Azərbaycan-türk — red.) əhalisi əsasən Bazarçay, Ayrıçay, Bərgüşad, Oxçuçay, Ağyara, onların qolları, həmçinin Araz çayı sahillərində yaşayırlar. Erməni əhalisi isə sərt dağ qayaların başında dağınıq haldadırlar. Erməni kişilərinin çox böyük hissəsi (15 yaşından 40 yaşınadək) ehtiyac üzündən hər il qışda Tiflisə, Bakıya, Xəzərsahili vilayətlərə gedib özlərinə qazanc tapırlar. Buralarda onları nökərçilik (lakey, qulluqçu) ya küçə həyatı cəlb edir. Azərbaycanlılara gəlincə, onlar düzən yerlərdə daha yaxşı əkinçilik şəraitində yaşayırlar».

Yüzillər boyu Qafqaz bazarlarının əsasən azərbaycanlıların istehsal etdiyi əkinçilik maldarlıq məhsulları ilə təmin edildiyi təkzibolunmazdır. Qafqazın ərazisində zəngin mətbəx yarada bilən bu mətbəxi yaşadan əsaslı xammal bazasına malik yeganə xalq azərbaycanlılar (Azərbaycan türkləri-red.) idi. Erməni gürcü mətbəxlərinin Azərbaycan mətbəxindən gen-bol faydalanması da bu amillə bağlıdır».

 

 

Uğur

 

Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 14 mart.- S.13.