«Səttar Bəhlulzadəni Azərbaycanın
hər yerində sevirdilər»
Ziyadxan Əliyev: «Səttarın əsl
dünyası emalatxanası, ünsiyyətdə və əhatəsində
olduğu sadə adamlar idi»
Məşhur
rəssam Səttar Bəhlulzadənin vəfatından 39 il ötdü. Rəssam 1909-cu ildə
Bakının Əmircan kəndində anadan olub. 1927-ci ildə rəssamlıq məktəbinə,
1931-ci ildə Azərbaycan Rəssamlıq Məktəbinə,
1933-cü ildə isə Moskva Dövlət Rəssamlıq
İnstitutuna daxil olub. 1941-ci ildə V. İ. Surikov adına Moskva Rəssamlıq İnstitutunu
bitirib. Məşhur rəssamlar V.Favorskinin və
Q.Şaqalın tələbəsi olub. Yaradıcılığa
«Kommunist» qəzetində Əzim Əzimzadənin rəhbərliyi
ilə başlayıb. 1931-1933-cü illərdə
o dövrə uyğun məzmunlu ilk karikaturaları çap
edilib. Əsərləri Azərbaycan Dövlət
İncəsənət Muzeyində və Azərbaycan Dövlət
Şəkil Qalereyasında, eləcə də Moskva və s.
şəhərlərin muzeylərində saxlanılır. 14 oktyabr 1974-cü ildə Moskvada vəfat edib. Əmircan köndində dəfn olunub, qəbri
üstündə abidəsi ucaldılıb.
Tanınmış
sənətşünas Ziyadxan Əliyev Səttar Bəhlulzadənin
yaradıcılığını belə dəyərləndirir:
«Səttar Bəhlulzadə doğma Azərbaycanı
başdan-başa böyük məhəbbətlə
dolaşıb onun təbiətinə, sayagəlməz nemətlərinə
vurğunluğunu bənzərsiz bir bədii biçimdə
dünyaya göstərdi. «Ömür qatarı»ndan
«ölüm qatarı»na minəndə də dünyanı
öz boyaları, öz cizgiləri, bənzərsiz və əlçatmaz
«Səttar görümü» ilə tərk etdi, ecazkar rənglərində
«əriyib» əbədiyyətə qovuşdu, adını sənət
tarixinə yazdı. Rəssamlıq tarixində
isə oxşarı olmayan «Sənətin Məcnunu»
ayamasını qazandı. Məcnunluğu
müəyyən səbəblərdən özünə həm
də kədərə bələnmiş sevinc gətirsə
də, başqalarına «Səttar dünyası» adlı
qeyri-adi, nəhayətsiz bir gözəllik qaynağı
bağışladı. Özünün və
sənətinin bənzərsizliyinin nəticəsidir ki, bir
ömürdə bəlkə də bir-neçə tale
yaşadı. 65 illik ömür payında
dahi hesab edilməsi ilə yanaşı, onun özündə
təzadlı dəyərləri hifz edən qəribə
şəxsiyyət kimi qəbulu da təbii idi. Çünki Səttar doğrudan da bənzərsiz
və təkrarsız idi, ona görə ki, o dünyanı
müasirlərindən, rəssam həmkarlarından da
çox fərqli duyur, görür və kətanda gerçəkləşdirirdi.
Əslində o qəribə barmaqlar və sanki «magik kristal»dan dünyaya göz qoyan baxışlar məhz
belə bir nağılvari-ideal bədii gözəllik yaratmaq
üçün ona bəxş olunmuşdu. O, bu qədər
təzadlı olan dünyamızda özünü həm də
lirika ilə ifadə edən «kədər məcmusu» idi. Odur ki, bütün ömrü də kədəri dərk
etmiş bir şəxsiyyətin acılı-şirinli hekayətidir».
Sənətşünas
düşünür ki, o, bütün mənalarda seçilən
olsa da, bütün böyük şəxsiyyətlər kimi
onun da qeyri-adi keyfiyyətləri ilə yanaşı, qəribə
meylləri, hətta çatışmazlıqları da
vardı: «Hələ uşaqlığından gələcək
qeyri-adiliyinin qeyri-adi işığını özündə
gəzdirən Səttar yəqin ki, elə bu cür də
ömür sürməliydi. Bu səbəbdən
də zamanın maneələr dramatizmi də onu
sındıra bilmədi. Sənət
tarixinə də yaratdığı ecazkar əsərlərilə
daxil oldu, müasirlərinin də yaddaşında həm də
elə başqalarına bənzəmədiyinə,
bütün ömrü boyu onu izləyən və zaman-zaman
dramatikləşən kədəri sevinclə əvəzləyə
bilmək qüdrətinə görə qaldı. Onu görənlərə, təmasda olanlara görkəmini
xatırlatmağa ehtiyac yoxdur. Elə
görməyənlər də bizə yadigar qalan
çoxsaylı fotoşəkillərdən onun çox qəribə
və bənzərsiz olduğunu görə və duya biləcəklər.
Əgər rəssamın sözlə portretini
çəkmək kimi bir çətin işə qol qoysaq,
onda deməliyik ki, onun çox sadə görkəmi vardı.
Nimdaş geyimdən «boylanan» bu sadəlik zəmanəsinə
görə o dərəcədə qabarıq idi ki, bəzən
ona onu tanımayanların münasibəti də
ağlasığmaz dərəcədə təzadlı və
gözlənilməz olurdu. O, bundan çox vaxt inciməzdi
də:
Az qala
bu dünyanın adamı olmadığını hər
addımda hamıya sübut etdirən Səttar yəqin ki, elə
bu cür də olmalı idi. Moskvalı sənətşünas
Qriqori Anisimovun təbirincə desək, Səttarın bu
dünyaya sığışmadığını söyləməyə
tam əsası vardı. Fiziki mənada
hamı ilə olsa da əsl dünyası emalatxanası, bir də
ünsiyyətdə və əhatəsində olduğu
çox sadə adamlar idi. Adi kənd
adamına ən qiymətli əsərini bağışlayan
rəssam onu xoşu gəlməyən ən yüksək vəzifəliyə
belə verməzdi. Səttar əsərinin
Azərbaycanın ən ucqar bir nöqtəsində, adi bir
insanın evində asılmasından qürur hissi keçirərdi.
Onun böyük el məhəbəti
qazanmasında bu amilin də böyük rol oynadığı
birmənalıdır. Səttar əgər
özünə həmdəm saydığı təbiət
motivlərinə onların öz «dilində»
danışmağı bacarırdısa, bu, onun həm də
xalqına, Vətəninə bağlılığından irəli
gəlirdi. Yalnız Vətəninin və
xalqının dərdini və sevincini bilən, ona acıyan,
ondan fərəhlənən kəs ona qəlbində bu
cür bədii qürur heykəli ucaltmağı bacarardı.
Onun sehrli fırçası, bu cür təsirli,
çoxmənalı, ecazkar və solmaz boyaları doğma Azərbaycan
təbiətini sözün əsl mənasında bizim
üçün yenidən kəşf etdi. Səttar fırçası bizə Vətən
torpağını Vətəndə yaşaya-yaşaya təzədən
tanıtdırdı, desək, yanılmarıq».
Səttar
sözü üzə deməkdən çəkinməzmiş:
«Qarşısındakı adamın kimliyindən asılı
olmayaraq. Bunun da «əvəzini» ona
dolayısı çatdırırdılar. Daha çox
gücləri ona veriləcək qonorarı azaltmağa
çatırdı… Rəssamın özü bu sətirlərin
müəllifinə danışmışdı ki, 60-cı
illərin əvvəllərində Moskvada təşkil olunan
Ümumittifaq sərgisində Qazaxıstan Mədəniyyət
Nazirliyinin əməkdaşları onun orada nümayiş
etdirilən «Xəzər gözəli» (1960) adlı əsərini
görüb müəllifin ardınca Bakıya gəliblərmiş.
Onlar rəssamla görüşdükdən
sonra həmin əsəri Qazaxıstan Dövlət Rəsm
Qalereyası üçün almaq istədiklərini bildiriblər.
O, isə artıq əsərin Azərbaycan Dövlət
İncəsənət Muzeyi üçün
alındığını söyləyib. Bu
cavabı eşidən qonaqların əhvalı pozulur. Söhbət vaxtı onlar maraq xatirinə rəssamdan
əsərin neçəyə alındığını
öyrənməyə çalışırlar. Səttar isə bunu gizli saxlamağa
çalışır. Qazaxıstanlılar
isə əsərin geri alınmasının
mümkünlüyünü dilə gətirməklə ona
25 min rubl (o vaxt üçün bu, çox böyük məbləğ
idi) verməyə hazır olduqlarını bildiriblər.
Bunun üçün onun razılığını
istəyiblər. Buna nail ola bilməyəndə
onlar rəssamdan heç olmasa ona əsər üçün
verilən qonorarın miqdarını söyləməyi
xahiş ediblər. Səttarın «600 rubl»
sözündən sonra qazaxıstanlı qonaqlar uzun müddət
çaşqınlıqdan özlərinə gələ bilməyiblər.
Ən sonda onlar heç olmazsa bu əsəri rəssamdan
təkrar etməyi xahiş ediblər. Rəssamsa
«Təkrarçılıqla məşğul olmuram»
cavabını verib. Yeri gəlmişkən qeyd edək
ki, Səttarın digər işləri də özünə
bab rəssamlarla müqayisədə ucuz
qiymətə alınıb. Səhv etmiriksə,
onun ən yüksək qiymətə alınan əsəri iki
ilə tamamladığı «Mənim anam» (4 min rubl) tablosudur.
Amma təbii ki, Səttara belə yollarla təsir
etmək çətin idi. Çünki o,
pul qazanmaq üçün çalışmırdı.
Bunu çox erkən dərk edən rəssam
sadəcə, öz missiyasını yerinə yetirməklə
məşğul idi. Dili Füzulinin qəzəlləri
olan rəssamın ali missiyası
yaratdığı gözəllik qaynaqları ilə
başqalarına sevinc hissləri bəxş etmək idi və
o, bunu yaxşı duyduğundan şərəflə də
yerinə yetirdi. Yaşadığı zamandan
asılı olaraq doğma yurdu Azərbaycan sağlığında
onu sona qədər dünyaya tanıda bilməsə də,
onun özü Azərbaycanı tanıtdı. 2009-cu ildə YUNESKO-nun qərarı ilə Səttar
Bəhlulzadənin 100 illik yubileyinin bütün dünyada qeyd
olunması da bunun təsdiqidir».
Z.Əliyev
bildirir ki, rəssamın şəxsi maşını olmayıb:
«İstəsəydi, ala da bilərdi, amma elektrik
qatarını onu Əmircandan şəhərə aparıb-gətirən
ən gözəl minik sayırdı. O, həyatdan, təbiətdən
götürdüyü sadəliyə və təbiiliyə
sanki haram qatmaq istəmirdi. Onun bu əvəzsiz
insani keyfiyyətini müasirləri də bilirdilər. Əlindən heç nə gəlməyən də,
böyük ixtiyar sahibi olan da. Onu Azərbaycanın
hər yerində sevirdilər. Çünki adamlarla
ünsiyyəti sadə və oyunsuz idi…
Böyük rəssamlar insanlara sevinc və gözəlliyi duymanı bəxş edən gül-çiçəyə bənzəyirlər. Odur ki, onların nəyisə «qazanmaq» iddiası yox, acılı-şirinli taleləri olur. Bəziləri ən gözəl əsərini lap cavanlığında, çoxları isə orta yaş dövründə, bir qismi də qocalığında yaradır. Səttar o az sənətkarlardandır ki, yaradıcılıqda həmişə cavan və təravətli, həm də müdrik qaldı. Odur ki, yaratdıqları hər hansı dəyərləndirmə çərçivəsinə də sığışmır. Belə olan halda rəssam adına iddialı olan hər kəs başının üstündə həmişə Səttar Bəhlulzadə kimi bir sənət dühasının olduğunu unutmamalıdır. Ötən əsrin ikinci yarısını çoxəsrlik Azərbaycan təsviri sənətinin yenidən dirçəlişi mərhələsi də hesab etmək olar. Belə ki, həmin dövrdə yaşayıb-yaradanların sırasında qibtə ediləsi sənətkarlar az deyildi. Naturanı kölə kimi təkrarlamağı tövsiyə edən «sosialist realizmi» bədii prinsipinə mahiyyətcə «əlvida» deyənlərin sırasında müxtəlif nəsillərin nümayəndələri vardı. Həbsxana və sürgün həyatını başa vuran Ələkbər Rzaquliyev, «formaca milli, məzmunca sosialist» göstərişinə «öz yeni realizmi» ilə cavab verən Səttar Bəhlulzadə, «sığallı-ütülü» rəngkarlığa sərt görüm tərzi gətirən Tahir Salahov, dünyaya milli folklor qəhrəmanlarının gözü ilə baxan Mircavad Mircavadov, Toğrul Nərimanbəyov və Rasim Babayev, gerçəkliyi mütərəqqi bədii vasitələrlə göstərməyə çalışan Əşrəf Muradoğlu və Qorxmaz Əfəndiyev, sonda da gözəllik qaynaqlarını adi gün-güzəranımızda axtaran «Abşeron məktəbi»nin mövcudluğu keçmişdən zamanına və daha uzaqlara uzana biləcək çətin yolda sarban-mayakdı, desək, yanılmarıq. Bu sənətkarlar bəzi cəhətlərinə görə bir müstəvidə duruş gətirə bilməsələr də, sənətə və dünyamıza münasibətdə bir gəminin sərnişinləri idilər. Zamanın axarına təsir göstərməyə çalışan yerli və moskvalı ideoloqlar bütün mənalarda bu milli kadrların axtarış dolu yaradıcı səylərinə nə qədər «yox» deməyə çalışsalar da, onları inamlarından döndərə bilmədilər. Səttarı da, onun həmfikirlərini də özünəinama səsləyən onlara Təbriz miniatür məktəbi kimi möhtəşəm örnəyin və digər neçə-neçə nəhayətsiz qədim bədii qaynağın arxa olması idi. Bu gün çox da uzun olmayan zaman distansiyasımdan bu yaradıcıların artıq tarixə dönən cəsarətli axtarışlarına güzgü tutanda görünür ki, onlar həqiqətən də böyük iş görmüş, təsviri sənətimizi duyulası dərəcədə yeni görüm tərzi ilə zənginləşdirmişlər. Elə Səttarın bütün yaradıcılığı boyu işlədiyi əsərləri göz önünə gətirəndə onlarda rəngkarlığımızda ona qədər tuş gəlinməyən zəngin koloritin, kompozisiya həllinin müxtəlifliyinin, bədii şərhin reallıqdan geniş ümumiləşdirməyə və ekspressiv — dinamik yaxılarla ifadəsinə qədər dəyişdiyini görmək mümkündür. Bu əsərlərdə biz ilk növbədə tanış obyektlərə, ənənəvi mövzulara yeni və özünəməxsus münasibətin şahidi oluruq. Səttar öz axtarışlarında artıq tək deyildi. Sənətsevərlər də artıq hər yeni sərgidə onunla yanaşı T.Salahov, T.Nərimanəyov, T.Cavadov, M.Mircavadov, Ə.Rzaquliyev və b. əsərlərini də axtarırdılar».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 18 oktybar.-
S.14.