“Azərbaycanlılara qarşı törədiən
soyqırımla bağlı Beynəlxalq Tribunalın
yaradılması mümkündür”
Bunun üçün
BMT Təhlükəsizlik Şurasının qətnaməsi
olmalıdır
“Tarixən dünya xalqlarının soyqırıma məruz
qalmalarına dair müxtəlif faktların mövcudluğuna
baxmayaraq, hüquqi istilah kimi soyqırım yalnız 20-ci əsrin
ortalarından təşəkkül tapmağa başlayıb. 1944-cü ildə
polşalı hüquqşünas Rafael Lemkin ilk dəfə olaraq,
II Dünya Müharibəsi zamanı faşistlər tərəfindən
Avropa yahudilərinə qarşı törədilmiş cinayətləri
təsvir etmək, habelə bu istilahı beynəlxalq
hüquqa daxil edərək, soyqırım cinayətinin cəzalandırılması
və qarşısının alınmasına nail olmaq məqsədilə
istifadə edib”. Bu fikirləri ekspert Xanlar
Ağalarov öz yazısında bildirib. Müəllifin
sözlərinə görə, bunun üçün Rafael
Lemkinin seçdiyi termin – “genosid” yunan dilində genos – “nəsil,
kök, soy” və latın dilindən cide -
“öldürmək” sözlərinin birləşməsindən
ibarətdir: “Beləliklə, bu terminin seçilməsinin əsasında
da məhz soyqırımın müəyyən insan
qruplarının mövcudluğunu davam etdirməsini şərtləndirən
amillərin məhv edilməsinə yönəlmiş hərəkətlərin
planlı şəkildə həyata keçirilməsi
olması ideyası dayanır.
1945-ci ildə Nürnberq beynəlxalq hərbi
tribunalı faşist liderlərini “Bəşəriyyət əleyhinə
cinayətlərdə” ittiham etdi. Lakin, Tribunalın
ittiham aktında soyqırım anlayışı hüquqi
termin kimi deyil, cinayətin təsvir edilməsi
üçün işlədilmişdi. 9 dekabr 1948-ci ildə
BMT tərəfindən “Soyqırım cinayətinin
qarşısının alınması və cəzalandırılması
haqqında” Konvensiya qəbul edildi və bununla ilk dəfə
olaraq, belnəlxalq hüquqda insan qruplarının milli, etnik,
irqi, dini fərqlərinə görə kütləvi məhv
edilməsinə yönələn cinayətlər
soyqırım adlandırılmış və Konvensiyaya
qoşulan dövlətlərin üzərinə bu cinayətin
qarşısının alınması və bu cinayəti
törədənlərin cəzalandırılması vəzifəsi
qoyulub.
"Soyqırım"
anlayışının hüquqi izahı “Soyqırım
cinayətinin qarşısının alınması və cəzalandırılması
haqqında" Konvensiya ilə müəyyən edilib və hər
hansı milli, etnik, irqi və ya dini qrupların tam və ya
qismən məhv edilməsi niyyəti ilə
aşağıdakı hərəkətləri ehtiva edir:
- belə bir qrupun üzvlərinin qətlə
yetirilməsi;
- belə bir qrupun üzvlərinə ciddi bədən
xəsarətləri və əqli pozğunluq yetirilməsi;
- hər hansı belə bir qrup üçün
qəsdən onun tam və ya qismən məhvinə
hesablanmış həyat şəraitinin yaradılması;
- belə bir qrup arasında uşaq doğumunun
qarşısının alınmasına hesablanmış tədbirlər;
- uşaqların zorakılıqla bir insan
qrupundan digərinə verilməsi.
Soyqırım cinayətini digər analoji beynəlxalq
cinayətlərdən fərqləndirən obyektiv bir sədd
mövcuddur. Belə ki, soyqırım cinayəti çərçivəsində
edilən bütün hərəkətlər şüurlu və
qabaqcadan planlaşdırılmış olur. Digər tərəfdən
soyqırım cinayətlərinin mahiyyəti onun 3 əsas
elementi üzrə müəyyən edilir:
- Hər
hansı milli, etnik, irqi və ya dini qrupun varlığı;
- belə bir qrupun tamamilə və ya qismən məhv
edilməsi niyyətinin olması (mens rea);
- məlum qrupa münasibətdə
soyqırım kimi təfsir olunan hərəkətlərdən
hansısa birinin törədilməsi (actus reus).
Bu 3 elementin hər biri digərini şərtləndirir. Beləliklə:
1)
Soyqırım aktının yönəldiyi obyekt konkret olaraq
milli, etnik, irqi və ya dini qrup olmalıdır. Hər
hansı siyasi və ya social qrupa qarşı yönəlmiş
bu tipli əməllər soyqırım kimi tövsif oluna bilməz.
2)
Soyqırım cinayətinin tövsif olunmuş əlaməti
olaraq niyyət:
- Bu və
ya digər qrupa mənsub bir və ya bir neçə nəfərinin
məhv edilməsindən ibarət olmamalı,
bütövlükdə qrupun məhv edilməsindən ibarət
olmalıdır. Soyqırım qurbanlarının müəyyən
edilməsinin həlledici əlaməti onların fərdiliyi
deyil, məhz onların qrupa mənsubluğudur;
- Qrupun məhv
edilməsindən ibarət olmalıdır. Actus reus (qadağan edilmiş hərəkət) bir
adamla məhdudlaşa bilər, lakin mens rea (niyyət) qrupun
mövcudluğuna qarşı yönəlmiş
olmalıdır.
3)
Soyqırım cinayətinə görə, məsuliyyətin
tövsif olunması üçün bütöv qrupun məhv
edilməsi kimi son nəticəyə nail olunma tələb
edilmir. Bunun üçün etnik qrupun tamamilə
və ya qismən məhv edilməsi niyyəti ilə cinayətin
obyektiv tərəfini təşkil edən hərəkətlərdən
birini törətmək yetərlidir”.
O, həmçinin
əlavə edib ki, bu günə qədər müxtəlif
ölkələrdə törədilmiş bir neçə
cinayət beynəlxalq aləm tərəfindən
soyqırım kimi qəbul edilib: “Məsələn, alman
faşistlərinin Avropa yahudilərinə qarşı törətdiyi
əməllər Nürnberq Tribunalının hökmü ilə
soyqırım kimi qiymətləndirilməsə də, bəşəriyyət
əleyhinə cinayət hesab edilib. 1992-1995-ci illər ərzində
Keçmiş Yuqoslaviyanın ərazisində kiçik
Srebrenitsa şəhərciyində serb
qoşunları tərəfindən 7800 bosniyalının qətlə
yetirilməsi də soyqırım cinayəti kimi qiymətləndirilib.
1993-cü ildə BMT-nin Təhlükəsizlik
Şurasının 827 saylı qətnaməsi ilə Haaqada
keçmiş Yuqoslaviya üzrə Beynəlxalq Tribunal
yaradılıb. Bundan başqa, 1994-cü ilin aprel – iyul
aylarında Ruandada Tutsi xalqının 800 min əhalisinin
öldürülməsi ilə əlaqədar 1994-cü ilin
oktyabr ayında BMT-nin Təhlükəsizlik Şurası Beynəlxalq
Tribunalın yaradılmasına qərar verib. 2 sentyabr
1998-ci il tarixdə ilk dəfə olaraq Taba
kommunasının meri vəzifəsində fəaliyyət
göstərmiş Jan-Pol Akayesu soyqırım cinayəti
törətməkdə ittiham edilmiş və onun barəsində
hökm çıxarılıb.
Qeyd olunan tribunalların, habelə Beynəlxalq Cinayət
Məhkəməsinin öz yuridiksiyaları çərçivəsində
cinayətləri araşdırmasına və müvafiq sahədə
məhkəmə presedenti yaratmalarına baxmayaraq,
soyqırım cinayətinin müəyyən edilməsi və
bu cinayəti törətmiş şəxslərin cəzalandırılması
prosesi praktiki cəhətdən hələ də çətinliklərlə
qarşılaşır. Bununla yanaşı, qarşıda duran
daha mühüm məsələ, soyqırım cinayətlərinin
cəzalandırlmasından əlavə bu cinayətlərin
qarşısının alınmasıdır”.
Onun bildirdiyinə
görə, BMT Təhlükəsizlik Şurasının 25
may 1993-cü il tarixli qətnaməsi ilə
yaradılmış Keçmiş Yuqoslaviya üzrə Beynəlxalq
Tribunalın yurisdiksiyası konkret ərazi və vaxt çərçivələri
ilə hüdudlanır: “Bu tribunalın keçmiş
Yuqosloviya ərazisindən kənarda baş verən hər
hansı cinayəti təqib etmək üçün səlahiyyəti
yoxdur. 1998-ci ildə qəbul olunmuş “Beynəlxalq
Cinayət Məhkəməsinə dair Roma Statutu” əsasında
isə 2002-ci ilin iyul ayında Haaqada permanenet məhkəmə
olan Beynəlxalq Cinayət Məhkəməsi (International
Criminal Court-ICC) yaradılıb. Roma
Statutunun 24-cü maddəsinə görə Statutun retroaktiv
qüvvəsi yoxdur (ratione personae), yəni onun geriyə
qüvvəsi yoxdur. Məhkəmə
2002-ci ildə yaradıldığından bu tarixdən əvvəl
baş verən cinayətləri təqib edə bilməz.
Beləliklə, Azərbaycan Xocalı
soyqırımı və digər qətliamlarla bağlı məsələləri
qaldırarkən Ermənistan silahlı qüvvələrinin
azərbaycanlıları öldürməkdə xüsusi niyyətlərinin
olması barədə sübutlar təqdim etməlidir. Əks halda həmin
əməllər hərbi və ya insanlıq əleyhinə
cinayətlərin elementlərini təşkil etmiş olacaq və
müvafiq Konvensiyanın təsiri altına düşməyəcək.
Nəticə etibarilə, Xocalı
soyqırımı ilə əlaqədar beynəlxalq tribunal
olmasa da, ölkə daxilində aparılan istintaqın
faktoloji materiallarından, məcburi köçkünlərin
şikayətləri ilə bağlı Avropa Məhkəməsinin
qəbul edəcəyi qərarlardan istifadə oluna bilər”.
Onun
fikrincə, Günümüzədək Azərbaycanlılara
qarşı törədilmiş soyqırım cinayətlərinin
cəzalandırılmasına nail olunması prosesində
siyasi müstəvidə aparılan ardıcıl fəaliyyət,
beynəlxalq aləmdə azərbaycanlıların
soyqırıma məruz qalması barədə uğurlu təbliğat
öz bəhrəsini verməkdədir: “Hazırda məsələnin
hüquqi müstəvidə də həllini tapması ilə
bağlı tədbirlərin görülməsi
üçün bütün zəruri əsaslar mövcuddur. Beynəlxalq məhkəmənin azərbaycanlılara
qarşı törədilmiş cinayətlərin cəzalandırılması
ilə bağlı qərarının qəbul edilməsi
üçün əsas vasitələrdən biri də məhz
yuxarıda sözügedən Konvensiyanın 9-cu maddəsinə
müvafiq olaraq Azərbaycan dövlətinin Beynəlxalq Məhkəməyə
müraciət etməsidir.
“Soyqırım
cinayətinin qarşısının alınması və cəzalandırılması
haqqında” Konvensiyanın geriyə qüvvəsi ilə
bağlı mexanizmlərinin uyğunlaşdırılması
məqsədilə Azərbaycan qanunvericisi «Beynəlxalq cinayətlərə
görə məsuliyyət müəyyən edən qanunun
qüvvəsinin geriyə şamil olunması haqqında» Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Qanununu qəbul edir (12 may
2006-cı il). Qanunun 1-ci maddəsində
qeyd olunur: Bu Konstitusiya Qanunu Azərbaycan Respublikasında
sülh və insanlıq əleyhinə cinayətlərə,
soyqırım və müharibə cinayətlərinə
görə məsuliyyət nəzərdə tutan mövcud
cinayət qanunvericiliyi normalarının tətbiqini «İnsan
hüquqlarının və əsas azadlıqlarının
müdafiəsi haqqında» Konvensiyanın və «Mülki və
siyasi hüquqlar haqqında» Beynəlxalq Paktın müvafiq
müddəalarına uyğunlaşdırmaq məqsədi ilə
qəbul edilir.
Qeyd etmək lazımdır ki, “Soyqırım cinayətinin
qarşısının alınması və cəzalandırılması
haqqında” Konvensiyada bəyan edilib ki, Konvensiyada nəzərdə
tutulan hüquq və vəzifələr erga omnes öhdəliyidir. Bu öhədliklər
ümumi xarakter daşıyır və bütün subyektlər
üçün nəzərdə tutulmuşdur. Deməli, Məhkəmənin şikayətlərlə
bağlı “rationae temporis” səlahiyyəti tərəflərin
Konvensiyaya qoşulduğu tarixlə məhdudlaşmır.
Nəticə etibarilə, Azərbaycanın
1996-ci ildə, Ermənistanın isə 1993-cü ildə
qoşulmasına baxmayaraq, 1991-1996-cı və 1991-1993-cü
illər ərzində Konvensiyanın tələblərinə
riayət edilməsi Azərbaycan və Ermənistan
üçün “erga omnes” öhdəliyi xarakteri
daşıyır”.
Onun
bildiriyinə görə, nəzəri və hüquqi
baxımdan azərbaycanlılara qarşı törədiən
soyqırımla bağlı Beynəlxalq Tribunal
yaradılması mümkündür və məsələnin
hüquqi müstəvidə həll olunması ən zəruri
amillərdən biridir: “Belə tribunalın yaradılması
üçün BMT Təhlükəsizlik Şurasının
qətnaməsi olmalıdır. Belə qətnamənin
qəbulu üçün isə Təhlükəsizlik
Şurasının daimi üzvlərinin tam səsi
lazımdır. Bu prosedurlar beynəlxalq tribunalın
yaradılması prosesinə müəyyən maneələr
yaradır və praktiki baxımdan bu prosesi qeyri-mümkün
edir...”.
Əli
Xalq Cəbhəsi.-
2015.- 25 aprel.- S13.