Pişəvərinin zindanda son günləri
və mübarizəsinin yeni çağının
başlanması
S.C.Pişəvəri
10 il “Qəsr-Qacar” zindanında siyasi məhbus
kimi yatarkən onun istintaqı 1930-cu ilin yanvarından
başlayıb 1940-cı ilin martın 3-dək davam etmişdi.
O, dövlət əleyhinə olan və təbliğat aparan
partiyaya üzv olmaqda, rejim əleyhinə məqalələr
yazıb cəmiyyəti pozmaqda müqəssir bilinsə də,
20-dən çox ona qarşı qurulmuş “Divan məhkəməsində”
irəli sürülən heç bir ittihamı boynuna
almamışdı. Ölkənin təhlükəsizliyinə
və istiqlaliyyəti əleyhinə fəaliyyətdə
suçlanan və cinayət məcəlləsinin 1 və 5-ci
maddələri ilə 10 il tamam həbsdə
yatmış S.C.Pişəvərinin son istintaqı 1318-ci ilin
İsfəndin 12-də (1940-cı il martın 4) olmuşdu.
Son istintaqda dövlət ittihamçısı Əhməd
Asim, Əmniyyət İdarəsindən Həsən Səmii,
Polis İdarəsindən Məhəmmədəli Aştiyani,
“vəkil” Hüseyin iştirak ediblər. Əvvəl
müttəhimə özü haqqında
danışmağı əmr edirlər (kimdir, nəçidir,
harda doğulub, ailə tərkibi, savad dərəcəsi,
keçdiyi həyat yolu və həbsə alınması və
s.). Son sözündə S.C.Pişəvəri
üzünü onu istintaqa çəkənlərə tutaraq
deyir: “Heç bir dəlil-sübut olmadan mən
günahsızı 10 ildir həbsdə saxlayırlar. Gördüyünüz
kimi mən bu müddətdə bu günə
düşmüşəm... cavanlığımı əldən
verdim!.. Özümü
müdafiə etmək niyyətim yoxdur. Fəqət
ədalətli hökm çıxarmağınızı istəyirəm”.
Sonra yenə
vərəqədəki əvvəlki faktlar sadalanır:
Adı:
Mir Cəfər
Famili:
PiŞəvəri
Atasının
adı: Mir Cavad
Doğulduğu
il 1313 (hicri) və yer - Xalxal. Hazırda 47
yaşı var. Mənzilinin sahibi ağaye Möid Əlməmalik
Yaşadığın
son adres: Tehran, Bəxş Həsənabad, Çahar rah
Vüzarət Cəng,
İntixabiyyə
küçəsi (nömrəsi yoxdur)
Ailəsi:
həyat yoldaşı Məsumə Rəhmani, oğlu
Darıyuş
Həbsə
alındığı tarix: 6 dey 1309-cu il
(yanvar 1930)
Həbsə
alınması səbəbi: kommunistlik, rejim əleyhinə təbliğat,
İran əleyhinə xaricilərlə birgə fəaliyyət,
anti rejim yazılar, rejim əleyhdarları ilə həmkarlığı...
Həbs müddətinin vaxtı qurtarmasına baxmayaraq
istintaqın vaxtı yenidən uzadılır. Növbəti
son istintaq 1 ördbeheŞt 1319-cu ildə (aprel 1940) yenidən
davametdirilir.
Bu
istintaqda verilmiş həbsin müddəti
qurtardığına görə S.C.Pişəvəri 2
ördbeşt 1319-cu ildə (1940-cı il
23 iyun) həbsdən azad edilib, 3 il müddətinə
Kaşana sürgün edilir. S.C.Pişəvərinin
istintaqlar zamanı suallara verdiyi cavablar diqqəti çəkir.
Məsələn, 14 isfənd 1309-cu il
(mart 1940) istintaq materiallarına nəzər salaq.
Sual: Siz
kommunist əqidəsində varsızmı?
Cavab:
Əvvəlcə də demişəm ki, xeyir, daha mən bu əqidədə
deyiləm.
Sual: Səbəbi
nədir?
Cavab:
Əvvəllər kommunistiər və onların əqidəsi
haqda yetərincə məlumata malik deyildim. Bu haqda 7-8 il mütaliə etdim və mənə sübut
oldu ki, bu əqidənin İranda ayaq tutması çox tezdir.
Kommunistlər fəhlə sinfinə
arxalanırlar, onların dayağı bu sinifdir, bu sinif isə
İranda yox dərəcəsindədir. Təsəvvür
etmirəm ki, heç 100 il bundan sonra da fəhlələr
bir sinif kimi ortaya çıxsın və millətimizin əksəriyyətini
təşkil edə bilsin. Daha sonra mən
Bakıda olarkən Kommunist rəhbərlərin çoxu
Arazın bu tayından gələnlərə yaxşı
münasibət bəsləmədiklərini, bizə
inanmadıqlarını gördüm. Mühüm
işlərdən və vəzifələrdən bizi kənar
saxlayırdılar. Yeri gələndə təhqirdən
belə çəkinmədikərinin şahidi oldum. Bu yanaşma onların əvvəl dediklərinə
zidd hərəkətlər idi. Bu, məni
tədricən onlardan uzaqlaşdırdı.
Qacarların
devrilməsi məni nikbin etmişdi, lakin sonra... Ailəmin vətənə
qayıtmaq istəyi məni əvvəlki fəaliyyətdən
və onlardan ayırdı... Mən 1924-cü
ildən sonra (Moskvada Sovet rəhbərliyinin ona göstərdiyi
soyuq münasibətdən sonra - Ə.R) heç bir siyasi təşkilatda
iştirak etməmişəm. İştirakıma aid
heç bir dəlil və sübut da ola
bilməz.
S.C.Pişəvəri
1940-cı il aprelin 22-dəki son (1 ord
behişt 1319) məhkəmədə həbsdən azad edilsə
də yenidən Kaşan şəhərinə sürgün
olunur. S.C.Pişəvərinin Kaşana sürgün
olunması ilə bağlı doktor Salamulla Cavid xatirələrində
yazır: “... S.C.Pişəvəri, Məmi
Nünəkərani (Dehqan) və mənim
tanıdığım baŞqa yoldaŞlarım uzun müddətli
həbsdən sonra Kaşana sürgün edilibər. Onları sağ-salamat görməyimə çox
sevindim.
Mərkəzdən
göstəriş alan Kaşan polisi və
Əmniyyət idarəsi S.C.Pişəvəriyə və
onunla həmfikir olanlara burada da rahatlıq vermirdi. Onları vaxtaşırı idarəyə
çağırtdırır, sorğu-suallara tutur və
şübhələndiklərini bildirirdilər.
Kaşandakı sürgün həyatı haqda S.C.Pişəvəri
sonralar yazırdı: “...1319-cu ildə 10 illik həbsdən
sonra (S.Cavid onlardan əvvəl bura sürgün edilmişdi.
Pişəvəri ilə birlikdə Dadaş Tağızadə,
Mir Əyyub ġəkiba, Məhəmməd Nünəkərani
(Dehqan), Əbülqasim Musəvi, Əbülqasim İsgəndəri,
sonrakı illərdə isə Tağı Şahin və
başqaları zindanda Pişəvəri ilə birgə
yatıblar - Ə.R.) Kaşana sürgün
edildim. Bu sürgün mənə həbsxanadan
da pis oldu. Ancaq ruhdan düşüb məyus
olmurdum. Bir xaraba həyəti olan evdə
gün keçirirdim. Kimsə ilə
söhbəti belə mənə qadağan etmişlər.
Sürgün olmuş yoldaşımın 10
yaşlı qız uşağı ilə belə
salamlaşmağa, danışmağa icazə vermirdilər.
22 nəfər sürgündəki
yoldaşlarımla birgə məni yenidən həbs etdilər.
Yalnız Şəhrivər hadisəsindən
(müttəfiq qoşunlarının İrana daxil
olmasından) sonra azad olub Tehrana yollandım”.
S.C.Pişəvəri
Tehrana 1941-ci il sentyabrın 14-də gəldi
və ailəsinə qovuşdu. Dərzilik etməklə yeganə
övladını saxlayan Məsumə xanımın gəliri
ailəni maddi cəhətdən yetərincə təmin edə
bilmədiyindən S.C.Pişəvəri Tehrana gələn
gündən iş axtarmalı oldu. Yaxın
yoldaşları maddi cəhətdən ona köməklik
göstərsələr də, ailəni dolandırmağa və
hər hansı ictimai fəaliyyəti üçün bu, yetərincə
deyildi. Zindan və sürgündən azad
olmuş S.C.Pişəvəriyə ilk işi təklif edən,
keçmişdə Gilandan tanıdığı Əhməd
Əsədi adlı bir şəxs olmuşdu. O,
S.C.Pişəvərini Tehranın Firdovsi xiyabanındakı
şirkətində işə qəbul etmişdi.
Mayası azadlıq və demokratiya yolunda mübarizə
ilə yoğrulmuş S.C.Pişəvəri zindan həyatından
sonra Tehrandakı siyasi mühitə tez alışdı. O vaxt ölkədəki
diktatura üsul-idarəsinə qarşı çıxan bir dəstə
ziyalının iştirakı ilə siyasi bir partiyanın -
İran Xalq partiyasının (Hizb Tude İran) ilk özəyini
yaratmağa təşəbbüs edildi. S.C.Pişəvəri
bu təşəbbüsə qoşulanlardan olmuşdu. Bir çox mənbələrin yazdıqlarından və
hadisələrin iştirakçısı və ya şahidi
olanların xatirələrindən bəlli olur ki,
İXP-nın ilk özəyi böyük azadlıq
mücahidi və rəhbəri Süleyman Mirzə İsgəndərinin
evində təşkil edilmiş toplantıda qoyulmudu.
S.C.Pişəvəri
bu haqda yazır: “Zindandan azad olduqdan sonra Süleyman Mirzənin
evində onun tərəfindən qəbul edildik”. Süleyman Mirzənin evindəki toplantıda
S.C.Pişəvəridən başqa İ.İskəndəri,
Rza Rusta, Əbdülqədir Azad da iştirak ediblər. Başqa bir mənbədə qeyd olunur ki, “S.C.Pişəvəri
zindandan azad olduğu ilk günlərdə İXP
yaradılmasından öncə tarixə çevrilmiş
keçmiş Demokrat partiyasını yenidən ehya (bərpa)
etmək fikrində olmuşdu”.
Süleyman Mirzənin evindəki toplantıda İXP ilk
özəyinin yarandığı haqda qərar qəbul olunur. Özəyin
ilk müvəqqəti məramnaməsinin hazırlanması və
yazılması İ.İskəndəri ilə S.C.Pişəvəriyə
tapşırır. Müvəqqəti məramnamədə
diktatura ilə mübarizə, ölkənin istiqlaliyyətinin
qorunması, demokratik azadlıqlar, sülh və s. məsələlərə
xüsusi yer verilir. 1941-ci ilin sentyabrın sonunda yaradılmış
İXP-nin özək təşkilatına sonrakı aylarda
xeyli adam daxil olduğundan özək təşkilatı
müstəqil partiyaya - İXP-na çevrilmişdi. Partiya rəhbərliyinə gəlmiş adamların
bir çoxunun siyasi baxışlarında, taktiki məsələlərdə,
xüsusən partiyanın sinfi tərkibi və mübarizənin
istiqaməti və s. məsələlərdə S.C.Pişəvəri
ilə bəzi rəhbər iddiasında olanlar arasında
prinsipial və fərqli cəhətlər meydana
çıxır. Məhz buna görə də 1942-ci
ilin oktyabrında(1321-ci il Mehrin 17-də)
İXP-nin çağrılmış ilk konrfansında partiyanın
MK-sinə seçilən 15 nəfər içərisində
S.C.Pişəvərinin adına rast gəlmirik. Bu faktı Ənvər Xameidə xatirələrində
və başqa mənbələrdə təsdiq edir.
Belə qənaətə gəlməyə əsas var
ki, İXP-nin təsis toplantısında və məramnamənin
hazırlanmasında iştirak edən S.C.Pişəvəri
İXP MK üzvü olmamışdı. O, hələ zindandan fikir və
düşüncələrinə yaxşı bələd
olduğu Ardaşes Ovanesyan, Xəlil Məliki, Yusif İftixar
və başqa bu kimi dönüklərlə bir sırada olmaq
istəməmişdi.
S.C.PiŞəvərinin
İXP rəhbər özəyindən
uzaqlaşmasının başqa səbəbləri də var:
İXP özünü kommunist məramlı partiya hesab
etmiş, sinfi mübarizəni qəbul edərək mübarizədə
hərəkətverici qüvvə kimi ancaq fəhlə sinfinə
söykənmiş və məramnaməsini bu əsasda tərtibləmişdi.
Aqrar və çox millətli ölkə olan
İranda aqrar-kəndli və milli məsələ
partiyanın məramnaməsinə yetərincə daxil edilməmişdi.
İran cəmiyyətini və yerli Şəraiti (həm də
keçmişin acı təcrübəsini), nəzərə
alan S.C.Pişəvəri “kommunist”
adından çəkinmiş sinfı mübarizədən
uzaq, İranın çox millətli ölkə olduğunu qəbul
edən partiyanın yaradılmasına ehtiyac duymuşdu. Əslində bu fikir onda zindana düşmək ərəfəsində
(1928-1930) formalaşmışdı. Bunu
onun istintaq materiallarından və sonrakı illərdə
çap etdirdiyi yazılarından da sezmək
mümkündür. S.C.Pişəvəri İXP məramnaməsində
və əməli fəaliyyətində demokratik
azadlıqlar, diktaturaya qarşı mübarizə ilə
yanaşı, milli zülmün və milli bərabərsizliyin
və şovinizmin mövcudluğunun etirafını, qeyri-fars
xalqlara muxtariyyatın verilməsi və s. bu kimi, aktual və ədalətli
prinsipləri görmək istəyirdi. İXP-nin
xətt-hərəkətindəki çatıŞmayan cəhətlər
və yanlışlıqlar bir sıra başqa demokratlar kimi
S.C.Pişəvərini də ondan uzaqlaşmağa vadar
etmişdi. İXP-nin MK-nın üzvü
olmuş və sonra onlardan uzaqlaşmış Firudin Kəşavərz
öz kitabında bu məsələlərə toxunmuşdu.
İXP rəhbərliyindəki radikal “solçu”larla onun
“suyunun bir arxda gedə bilməyəcəyini” etiraf edən
S.C.Pişəvəri İXP-nın rəhbər özəyindən
birdəfəlik uzaqlaşır. O, İrandakı siyasi, iqtisadi və
yerli mənəvi mühiti düz anlaya bilən başqa bir
siyasi təşkilat yaratmaq haqda düşünür. O, əvvəl
keçmişdəki İran Sosial-demokrat partiyasını
“Demokrat Firqəsi” adı altında yeni məzmunda dirçəltmək
istəyirsə, sonra bu fikirdən daşınmalı olur.
Ancaq biz S.C.PiŞəvərinin heç bir
yazısında və söhbətlərində belə fikirlə
rastlaşmadıq. Zindandan azad olub Tehrana gələn gündən
S.C.Pişəvəri kütləni oyatmaq, onu mübarizəyə
cəlb etməkdən ötrü demokratik ruhlu mətbuata
böyük ehtiyac olduğunu anlamışdı. Mətbuat sahəsində yetərincə təcrübəyə,
iti qələmə, zəngin bilik və təfəkkürə
malik olan S.C.Pişəvəri siyasi kəsəri, ifşaedici
qüdrəti olan yeni bir qəzetin nəşrinə
başlamaq qərarına gəlir. Bu
işdə onunla həmməslək insanların maddi və mənəvi
köməklikləri olmuşdu.
Əkrəm Rəhimli
Tarixçi
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 16 noyabr.-
S.14.