Pişəvərinin “Ajir”i oyanış və
mübarizə carçısı idi
II yazı
XX əsrin
40-cı illərində İranda şahlıq üsul-idarəsinə,
istibdada qarşı azadlıq mücadiləsində
S.C.Pişəvərinin “Ajir” (“həyəcan”, “haray”, “səs”)
qəzetinin xüsusi rolu və yeri var. Ömrü çox da
uzun olmayan bu qəzet öz səhifələrindəki
yazılarda mövcud rejimin xalqa etdiyi zülm və
zorakılığı, cəmiyyətdəki eybəcərlikləri,
azadlığın və insan haqlarının
boğulduğunu ifşa etməklə önəmli rol
oynayıb. Buna görə də “Ajir” çap
olunduğu gündən dövlətin ilk hədəfində
olmuş mətbuat orqanı idi. “Ajir”
S.C.Pişəvərinin zindandan çıxdıqdan sonra
çalışdığı şirkətdən
aldığı əmək haqqının bir hissəsini
toplamaq, köhnə borcluların qaytardıqları borc və
Məsumə xanımın dərzilikdən əldə etdiyi
puldan yığımın hesabına, eləcə də
dostların və xeyirxah insanların maddi yardımı ilə
nəşrə başlamışdı. Ümumiyyətlə,
S.C.Pişəvərinin siyasi fəaliyyətini mətbuatdan kənar
təsəvvür etmək çətindir. Cəmiyyəti istiqamətləndirməkdə və
onu başlıca hədəfə yönəltməkdə mətbuatın
rolunu S.C.Pişəvəri hələ gənc
yaşlarından anlamışdı.
Zindana
düşənədək (dekabr 1929) o, bir çox qəzetlərin
– “Açıq söz”, “Azərbaycan cüze layənfək
İran”, “Sosyal-demokrat” “Hürriyyət”, “Yeni fikir”, “Kəndçi”,
“Cəngəl”, “Həqiqət”, “Yeni yol” və s. qəzetlərin
əməkdaşı və çoxunun da baş redaktoru
olmuşdu. Mətbuat S.C.Pişəvərinin
mübarizəsində ömrünün sonunadək onun
söz silahı, qələm silahı olmuşdu. S.C.Pişəvərinin keçdiyi mübarizə
yolunu və həyatını izləyən hər bir kəs
onun mətbuata sıx bağlılığını görə
bilər. Bu mənada mətbuat, o cümlədən
“Ajir” qəzeti S.C.Pişəvəri həyatının və
mübarizəsinin bir parçası olmuşdu desək,
yanılmarıq.
“Ajir”
adlı müstəqil qəzetin nəşrinə icazə
almaq haqda S.C.Pişəvəri 1322-ci il Fərvərdinin
16-da (1943-cü il aprelin 7-də) mətbuat üzrə dövlət
komissiyasına ərizə ilə müraciət edir. Dövlət komissiyası müəyyən
qeyd-şərtlərlə qəzetin nəşrinə icazə
verir. Qəzetin nəşri
üçün S.C.Pişəvəri Tehranın Laləzar
xiyabanında “Passaj Bahar” adlanan və doktor Ərsəncabı
adlı Ģəxsə məxsus binada iki otağı kirayə
edir. “Ajir”in ilk nömrəsi 2 xordad 1322-ci ildə (23 may
1943-cü il) çapdan çıxır.
Qəzetin təsisçisi və baş redaktoru
S.C.Pişəvəri olsa da Kərim Kəşavərz (Rəşti)
onun yaxın köməkçisi olur. Firudin İbrahimi
(sonra Milli hökumətdə başprokuror) və iki nəfər
ali məktəb tələbəsi nəşriyyat
işində köməkçi olurlar. “Ajir” (bir neçə
məqalə nəzərə alınmazsa) fars
dilində çap edilmişdi (Qəzetin bir çox nömrələri
İranın Milli kitabxanası fondunda və bacısı
Suğra xanımın saxlancığında var – Ə.R.).
Qəzet bir neçə ay hər gün, sonralar maddi vəziyyət
və çap kağızı çətinliyi ilə əlaqədar
həftədə 3 dəfə çap edilmişdi. “Ajir”in elə
bir nömrəsi yoxdur ki, orada S.C.Pişəvərinin məqaləsi
olmasın. Baş məqalələr və
gün üçün aktual mövzuda olan yazıların demək
olar ki, hamısı S.C.Pişəvəri qələminin məhsullarıdır.
1943-cü ilin mayından (dövlətin məcburi
qadağaları nəzərə alınmasa) 1945-ci ilin
fevralınadək çap olmuş “Ajir”də S.C.Pişəvərinin
yüzlərlə siyasi, elmi, pedaqoji və s. mövzularda
yazdığı məqalələrlə yanaşı onun
“Ədalət firqəsinin tarixi”, “Zindan dəftərindən
xatirələr”, çoxlu felyeton, hekyə, şeir, ədəbi-bədii
və s. yazıları az müddətdə geniş oxucu dairəsini
“Ajir”ə cəlb edə bilmişdi. “Ajir”
Tehranda və əyalət şəhərlərində
çox oxunan qəzet olmuşdu.
S.C.Pişəvəri
ilə “Ajir”də həmkarlıq etmiş K.Kəşavərz
yazırdı: “S.C.Pişəvərini yaxından tanıyanlar
və onunla birgə çalışanlar etiraf edərlər
ki, bu rəhmətlik tünd hərəkəti,
radikallığı, yekəxanalığı, özündən
deməyi sevməyən adam idi”. Onun nəşr etdiyi “Ajir” də bu cəhətdən
başqa qəzetlərdən fərqli idi. O öz səhifəsində
mötədil, həqiqətdən danışan, nə
“sağa”, nə “sola” təmayül göstərməyən qəzet
idi. O iş görmək, hədəfə doğru irəliləmək
tərəfdarı idi. Buna görə bəziləri
“Ajir”i «nağıl zəka” qəzeti hesab etməkdən
çəkinmirdilər”.
S.C.Pişəvəri qəzetin nəşrinin bir illiyi
münasibətilə yazdığı məqalədə qeyd
edir ki, “Biz imkan daxilində oxucuya çox şeyi anlatmaq istəyirdik. Ehtiyacımız çox
idi... Bizimlə müxalifət edirdilər... Bizim
kiçik kollektivimizə böyük eyiblər tutmağa çalışırdılar.
Biz isə müstəqil olmağa
çalışırdıq... Çox əlləşirdik.
Sınıq masa üzərində
yazıb-pozurduq, ağ səhifədə çox söz deyib
oxucunu mətləbdən ətraflı halı etməkdən
ötrü xırda hürufatlardan istifadə edirdik”.
“Ajir”in
baş redaktoru olan Pişəvəri öz oxucuları və
onu tamyanlar arasında sadə, səmimi, insanlarla tez ünsiyyətə
girməyi və qarşı tərəfin diqqətini cəlb
etməyi bacaran adam olmuşdu”. K.Kəşavərzin
“S.C.Pişəvəri haqqında xatirələrim”
başlıqlı yazısında oxuyuruq: “O, illərlə
mübarizə aparmış, zindanlarda yatmışdı. Ehtiyac və yoxsulluq içərisində
yaşamışdı. Ömrünün
sonuna qədər onun heç nəyi (var-dövlət, sərvət
nəzərdə tutulur Ə.R) olmamışdı. Tehranda Vəliəsr meydanının cənubi-şərqindəki
kiçik evi xanımı Pişəvəri zindanda olarkən
onun xanımı dərzilikdən topladığı pula
almışdı”.
S.C.Pişəvəri “Ajir”də fəaliyyət göstərdiyi
dövrdə ölkədəki demokratik azadlıqlar tələb
edən digər qəzetlərin vahid cəbhəsini yaratmaq məsələsi
ortaya gəldi.
Bu iş böyük zəhmət və cəsarət tələb
edirdi. S.C.Pişəvəri ilə həmfikir naşirlərin
səyi nəticəsində 1322-ci ilin Mordad ayında
(1943-cü il iyul) belə adlanan “Azadlıq
cəbhəsi” (“Cəbheye azadi”) adlı mətbuat birliyi
yaradıldı. “Azadlıq cəbhəsi” ilk mərhələdə
“Ajir”lə birlikdə 15 qəzet və dərgini əhatə
etsə də sonralar onların sayı 40-a
çatmışdı. Bundan əlavə “Azadlıq cəbhəsi”nin əyalət mərkəzlərində və
Ģəhərlərdə Ģöbələri fəaliyyət
göstərməyə başlamışdı. “Azadlıq cəbhəsi”
faşizmə qarşı çıxış etdiyindən
dövlət orqanları müttəfiqlərdən (SSRİ,
ABŞ və İngiltərə) çəkinərək onun
fəaliyyətinə mane ola bilməmişdi.
“Cəbhə” isə irticaya qarşı
mübarizədə öz işini görürdü.
S.C.Pişəvəri “Azadlıq cəbhəsi”nin
Azərbaycanda özəklərini yaratmaq məqsədi ilə
Azərbaycana gəlmiş, Təbriz, Xoy, Urmiya, Ərdəbil
və s. Azərbaycan məntəqəsindəki rayon və kəndləri
gəzmiş, xalqla söhbətlər aparmışdı.
Buradakı siyasi-iqtisadi durumla yaxından tanış
olmuş, xalqın ruhiyyəsini, istək və tələblərini
öyrənmişdi.
S.C.Pişəvəri
xalq hərəkatının sonrakı mərhələsi
üçün bu səfərin əhəmiyyətindən
danışarkən yazmışdı: “...Azərbaycanda
böyük konfranslar verdikdən sonra cəbhənin heyətini
intixab etməklə (seçməklə), Azərbaycanın
siyasət adamları ilə yaxından tanış
və dost olmuşdum. Ona görə Firqəmizin təşkilinə
başladığımız vaxt “Cəbheye Azadi” təşkilatı
bizə hazır və amadə (tam hazır) bir vəsilə
olub, hər yerdə firqənin şöbəsini onların
vasitəsi ilə qurmağa müvəffəq ola
bildik”. Pişəvərinin bu yazısından
anlamaq olur ki, o, Azərbaycanda xalqın istək və arzusunu həyata
keçirməyə çalışan milli bir firqənin
yaradılması üçün bünövrəçi
qüvvələri hələ o zamandan müəyyənləşdirməyə
çalışırmış. Bu məsələyə
biz doktor Salamullanın xatirələrində də rast gəlirik.
D.S.Cavid yazır ki, “O, həm zindanda, həm də sonralar
deyirdi ki, “Azərbaycanın öz dərdləri var, ona ancaq
millət özü əlac etməlidir... Ümumiyyətlə,
onu deyə bilərəm ki, biz Azərbaycana dönənə
qədər (1945-ci il nəzərdə tutulur - Ə.R) burada
görəcəyimiz işlərin bərnaməsi
(proqramı), siyasi hərəkət xətti rəhmətlik
Pişəvəri tərəfindən ətrarlı və
ağlabatan səviyyədə müəyyənləşdirilmişdi”.
Beləliklə həm “Ajir”də, həm də
“Azadlıq Cəbhəsi”ndə S.C.Pişəvərinin fəaliyyətində
Azərbaycana qayıdış və burada xalqın mübarizəsini
düz istiqamətə döndərmək məsələsi
onu həmişə düşündürən və narahat
edən məsələlərdən olmuşdu. 1322-ci ilin Mordad ayında
(1943-cü il iyul) S.C.Pişəvərinin
təşəbbüsü ilə “Azadlıq Cəbhəsi”nə
daxil olan redaktorların birgə toplantısı
keçirilmişdi. Toplantı
iştirakçılarının qəbul etdikləri qətnamədə
ölkədə diktatorluq rejiminin aradan qaldırılması,
demokratiya prinsiplərinin bərpası, azad mətbuata
qarşı polis basqınlarına və qadağalara son
qoyulması, qarşıda gələn 14-cü
çağırış Şura Məclisinə seçkilərin
demokratik əsaslarda, azad, maneəsiz keçirilməsi,
dövlət idarələrinin rüşvətxor məmurlardan
təmizlənməsi və s. tələb olunurdu. Bu tələblər hökumətə təqdim
olunmaqla yanaşı “Azadlıq Cəbhəsi”nə daxil olan
bütün qəzetlərdə çap edilmişdi. Bu sənəd o zaman milli oyanışda, antirejim cəbhəsinə
daxil olan qüvvələrin uğurlu addımı hesab
olunurdu.
“Azadlıq
Cəbhəsi”nin fəallaşması və
onun şüarlarının geniş xalq kütləsi tərəfindən
hərarətlə qarşılanması Tehran rejimini qorxutdu və
onu cəbhə daxilində pozucu tədbirlərə əl
atmağa sövq etdi. Cəbhəyə daxil olan
qəzetlər İrandakı müttəfiq qoşunlarına
və bu dövlətlərə münasibətdə
parçalandılar. Bu parçalanma və
fikir ayrılığı 1323-cü ilin sonunda (1945) dövlət
orqanlarının təzyiqinə tab gətirməyib “Baxtər”
qəzeti redaksiyasında təşkil edilmiş müşavirədə
üzə çıxdı. “Xurşid”, “Baxtər”,
“İran”, “Mühit”, “Təcədöd”, “Sədaye İran”,
“Dəmavənd” və s.
“Azadlıq Cəbhəsi”ndən
çıxdıqlarını bildirdilər. Buna baxmayaraq “Azadlıq Cəbhəsi”nin 40-cı illərin əvvəllərində
göstərdiyi fəaliyyət milləti oyatmaq və
mövcud rejimi laxlatmaq baxımından çox önəmi
olmuşdur. “Ajir” Məhəmmədrza
şahın hakimiyyətdə olduğu və irticanın
azadlıq istəyən qüvvələrə qarşı
ardıcıl basqınlar etdiyi zamanda belə Rza şah
diktaturasının İran üçün gətirdiyi
zülm, əzab və özbaşınalıqlarından
yazmaqdan çəkinməmişdi. Qeyd etmək
lazımdır ki, “Ajir” qəzeti müxtəlif yönlü
siyasi, iqtisad və mədəni olayları əks etdirən, təbliğat
və təşviqat orqanından əlavə, həm də
xalqın mübarizəsinə istiqamət verən, onu təşkilatlandıran
bir mətbuat orqanı olmuşdu. “Ajir”in
gördüyü mühüm işlərdən biri də
Tehranda azərbaycanlı ziyalıları və fəalları
öz ətrafına toplamaqdan və onları Azərbaycanın
gələcək taleyi haqqında düşünüb, yollar
axtarmaqdan ibarət olmuşdu. Kərim Kəşavərz,
İsmayıl Şəms, Firudin İbrahimi Əli Fitrət, Məmi
Nüvəkəranı (Dehqan), Doktor Mirzəağa Vəlizadə
(Behbud) və s. onlarca bu cür insanlar doktor Salamulla Cavidin
dediyi kimi “Ajir” məktəbinin yetirmələri olmuĢlar. Bunların hər biri “21 Azər” hərəkatında
fəal iştirak etmiş və S.C.Pişəvərinin
yaxın silahdaşları olublar.
Doktor
Salamulla Cavid yazır: “Ağaye Pişəvəri Azərbaycana
həmişəlik siyasi işə getdiyindən “Ajir”i idarə
etməyi dostlarına tapşırdı”. Azərbaycandakı
hadisələri müntəzəm işıqlandırmaqda
“Ajir”in tayı-bərabəri yox idi. “Ajir”dəki
son görüşdə firqənin adı, məram və məqsədi,
hədəfi, hansı qüvvələrə istinad edəcəyi,
siyasəti, bir sözlə hər şey müzakirə edildi.
Az sonra ağaye Pişəvəri bir neçə
yoldaşla Azərbaycana yollandı”.
Əkrəm Rəhimli
Tarixçi
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 17 noyabr.-
S.14.