80-ci illər Àzərbàycàn rîmànının inkişàf spåksifikàsı

 

1-ci yazı

 

Àristîtål zàmànındàn üzü bəri rîmàn åpik növün iri həcmli jànrı håsàb ådilib. Çàğdàş dünyà rîmànı bu jànrı åpik növün çərçivəsində sàõlàmàğı, dåmək îlàr ki, mümkünsüz ådib. ÕÕ əsrin ikinci yàrısındàn åtibàrən ədəbiyyàtşünàslıqdà rîmànà bàõış siståmində əsàslı dəyişikliklər nəzərə çàrpır. Çàğdàş zàmàn rîmànı bir «dünyà mîdåli» kimi qàvràyır. İndi rîmànı yàlnız åpik növün jànrı håsàb ådən ålmi mövqå gåtdikcə dàhà sürətlə qüvvədən düşür. Rîmàn zàmàn-zàmàn înà àid ådilmiş åpik növün qəlibi jànrındàn sürətlə çıõır. Rîmàn gårçəkliyi fərqli və özünəməõsus idràk və bədii əks åtdirmə hàdisəsi kimi qəbul ådilir. Rus nəzəriyyəçisi Dnåprîv hələ 50-ci illərdə «Rîmàn nəzəriyyəsinin bəzi məsələləri» àdlı məqàləsində rîmànın dördüncü ədəbi növ kimi təqdimini zəruri sàyır, åpik növün jànrı qəlibində înun imkànlàrının məhdudlàşmàsındàn söz àçır.

Rus rîmàn tədqiqàtçısı Mîtılåvà àràşdırmàlàrındà rîmànı sərbəst fîrmà kimi qəbul ådir. Åyni zàmàndà rîmànà sərbəst fîrmà kimi yànàşmàq tåndånsiyàsının Tîlstîydàn gəldiyini və məhz bu cür yànàşmà ilə rîmànın «dünyà mîdåli» kimi özünü təsdiq ådə bilmək imkànlàrını önə çəkir. Înun rus ədəbiyyàtı màtåriàllàrı əsàsındà àpàrdığı àràşdırmàlàrdà rîmàn, dîğrudàn dà sərbəst fîrmà kimi öz təsdiqini tàpır. Rîmàn «dünyà mîdåli»dir. Rîmàn sərbəst fîrmàdır. Rîmàn dördüncü ədəbi növdür. Rîmàn bədii siståmdir. Bütün bunlàr çàğdàş ədəbiyyàtşünàslıqdà rîmànı fərqli idràk hàdisəsi kimi dərkåtmənin müõtəlif fîrmullàrıdır. Làkin bir-birlərini inkàr ådən yîõ, tàmàmlàyàn fîrmullàrıdır. Rîmànà münàsibət tàriõinə ümumi bir nəzər də kifàyətdir ki, həttà åpik növün jànrı çərçivəsində də ədəbiyyàtşünàslığın rîmànı fərqli idràk hàdisəsi kimi bàşà düşdüyü åtiràf ådilsin. Ədəbiyyàtşünàslıq zàmàn-zàmàn rîmàn yàzmàq üçün nəsr təfəkkürünün kifàyət åtmədiyini, rîmàn yàzmàq üçün rîmàn təfəkkürünün zəruriliyini vurğulàyıb. Dåməli, bu tələbin àlt qàtındà rîmànın fərqli idràk hàdisəsi îlduğu qəbul ådilib. Rîmànın rîmàn təfəkkürü ilə yàzılmàînun «dünyà mîdåli» kimi özünü təsdiq åtməsinin əsàs şərtidir.

Hər hànsı bir rîmàn «dünyà mîdåli» kimi måydànà çıõırsà, î, bunu dünyàyà sîsiàl-fəlsəfi münàsibətdə gårçəkləşdirir. Mîtılåvà məşhur frànsız tənqidçisi Mişål Zåràffin «Rîmàn və cəmiyyət» kitàbındàn dànışàrkən qåyd ådir ki, kitàbdà bir tåzis åtiràzà yår qîymur: «Rîmàn öz təbiəti ilə sîsiàldır. Î, ictimài inkişàfın surətini çıõàrmır, làkin înunlàõ bàğlıdır».

Çàğdàş rîmàn gårçəkliyi «dünyà mîdåli» kimi qàvràyàrkən î, ilk növbədə sîsiàl həyàtı bütövlükdə öz içinə àlır. Çàğdàş ədəbiyyàtşünàslıq bàşqà bir tåzisi də ədəbi dövriyyəyə buràõır: «Rîmàn fəlsəfiləşir»: Fəlsəfilik isə màksimum ümumiləşdirmə dåməkdir. Rîmàn təfəkkürü bədii idràkın hüdudlàrının nəhàyətsizliyini şərtləndirir və înun gårçəklik fàktlàrını ümumiləşdirmək imkànlàrını àrtırır. Rîmànın gårçəkliyi ümumiləşdirmək gücü înu fəlsəfiləşməyə dîğru àpàrır. «Müàsir rîmàn – rîmàndààsirlik» mövzusunà həsr îlunmuş dəyirmi stîl ətràfındàkı müzàkirədə Surîvtsåv müàsir rîmàndàkı bu tåndånsiyànı bålə ifàådib: «…Rîmàn fəlsəfiləşir. Bizim müàsir rîmàn isə õüsusilə kəskin və gərginliklə». Bu iki cəhət-sîsiàl həyàtı bütövlükdə öz içinə àlmàsı və înun fəlsəfəsini àçmàsı çàğdàş rîmàn qàrşısındà duràn ən vàcib tələb və înun birinci kåyfiyyəti kimi özünü göstərir.

Əgər bu gün Àzərbàycàn ədəbiyyàtşünàslığındà milli rîmànın dünyà rîmànınà bu və yà digər dərəcədə intåqràsiyàsındàn söhbət gådirsə, dåmək, yuõàrıdàkı kåyfiyyətlər Àzərbàycàn rîmànındà dà måydànà çıõmàqdàdır. 80-ci illər Àzərbàycàn rîmànı məhz bu mənàdà ålmi àõtàrışlàrà imkàn vårən «uğurlu bir» rîmàn înilliyi kimi tədqiqàtın mərkəzinə gətirilib. Bu illərin Àzərbàycàn rîmànı gårçəkliyi siyàsi, mənəvi, əõlàqi tərəfləri ilə birlikdə öz içinə àlà bilirmi? Öz içinə àldığı bu gårçəkliyin fəlsəfi təfsirini vårə bilirmi? Bu iki cəhətin bədii bütövlüyü, üzvi vəhdəti ilə şərtlənən kàmil sənət nümunəsi måydànà qîyub, Àzərbàycàn rîmànını dà «dünyà mîdåli» kimi təsdiq ådə bilirmi? Düşünürük ki, bu suàlà müsbət càvàb tàpılàrsà, bu càvàbdà çàğdàş Àzərbàycàn rîmànının jànr təkàmülünü şərtləndirən ən əsàs kåyfiyyətlər cəmləşmiş îlàcàq.

80-ci illər Àzərbàycàn rîmànı ilə bàğlı àràşdırmàlàr ədəbi prîsåsdə jànrın måydànà çıõàn nümunələrinə tənqidin münàsibəti ilə bàşlànır. Bu înillikdə jànrın həyàt və sənət həqiqəti bàõımındàn öz imkànlàrını göstərmək imkànı qàzànmàsı və bunun råàl nəticələri tənqidin înà råàksiyà və diqqətini hiss îlunàcàq dərəcədə gücləndirir. Bu illərdə tənqid ədəbi prîsåsə fəàl münàsibət göstərir, zàmànın və nəsrin hərəkətini vəhdətdə izləməyə çàlışır. «Ədəbiyyàt və incəsənət» qəzåti, «Àzərbàycàn» və «Ulduz» jurnàllàrının àrdıcıl nəşri tənqidçilərə ədəbi prîsåsə ciddi nüfuz imkànı vårir. Tənqidin müõtəlif nəsillərinin nümàyəndələri bu rîmànlàrı bədii təhlil süzgəcindən kåçirib, înlàrın ədəbi prîsåsdəki mövqåyi ilə bàğlı mülàhizələr söyləyiblər. Tənqid ədəbi prîsåsə dàõil îlàn əsərlərin ənənəyə bàğlılığını və nîvàtîr kåyfiyyətlərini mövzu, idåyà, məzmun, õàràktår və kînflikt, süjåt və kîmpîzisiyà, måtîd, dil və üslub, bədii şərtilik və s. məsələlərə münàsibətdə àçıqlàmàğà çàlışıb, åyni zàmàndà àyrı-àyrı əsərlərin ədəbiyyàt tàriõimizdə tutà biləcəyi mövqå ilə bàğlı ilkin mülàhizələrini bildirib.

B.Nəbiyåv, K.Tàlıbzàdə, S.Əsədullàyåv, Y.Qàràyåv, N.Cəfərîv, Ş.Sàlmànîv, À.Hüsåynîv, T.Hüsåynîğlu, À.Məmmədîv, À.Hàcıyåv, V.Yusifli və bàşqàlàrının nəsr təsərrüfàtını, tənqid və ədəbiyyàtşünàslıq màtåriàllàrını ümumiləşdirən icmàl məqàlələrini õüsusi fərqləndirməyə åhtiyàc vàr. Làkin bu icmàl məqàlələrdə də bir ilin, ən yàõşı hàldà isə båş ilin rîmàn təsərrüfàtı əhàådildiyindən və həcm məhdudluğu ilə bàğlı gåniş ümumiləşdirmələr àpàrmàq, 80-ci illər Àzərbàycàn rîmànının inkişàf spåksifikàsını izàh åtmək bir məqsəd kimi qàrşıyà qîyulmàyıb.

Məlumdur ki, jànrın kåçdiyi tàriõi inkişàf yîlundà qàzàndığı ənənələri nîvàtîrluqlà zənginləşdirən, özü də ənənə yàràtmàq gücünə màlik îlàn əsərlər zàmàn kåçdikcə çàğdàş ədəbi prîsåsdən çıõıb ədəbiyyàt tàriõinə düşmək və dåməli, yàşàmàq hüququ qàzànır. 80-ci illərin rîmàn təsərrüfàtının bu nöqtåyi-nəzərdən sîn înillərdə ədəbi-tàriõi təhlil, ümumiləşdirmə îbyåkti îlmàsı dà diqqətəlàyiq kåyfiyyətdir. Ədəbiyyàtşünàs àlimlərdən B.Nəbiyåv, S.Əsədullàyåv, N.Pàşàyåvà, H.Qàsımîv, À.Hàcıyåv, Y.Àõundîv, T.Hüsåynîğlu, R.Qåybullàyåvà, Q.Kàzımîv, H.Quliyåv, İ.Əliyåvà, Y.İsmàyılîv, À.À.Hàcıyåv, N.Əliyåvà, N.L.Bàyràmîvà və b. tədqiqàtlàrındà jànrın tipîlîgiyàsı, «yåni nəsr»dəki mövqåyi, mövzu və prîblåmàtikàsı, qəhrəmàn àõtàrışlàrı, dil-üslub måylləri, àyrı-àyrı sənətkàrlàrın rîmàn yàràdıcılığının spåsifikàsı ilə bàğlı dəyərli àràşdırmàlàr àpàrılıb, ümumiləşdirici qənàətlər söylənib. Yàõşı cəhətdir ki, 80-ci illərin tənqid və ədəbiyyàtşünàslığı əksərən özünü idåîlîji əsàrətdən àzàd hiss ådə bilir, måydànà çıõàn nümunələri ədəbi måyàrlàrlà təhlilə cəlb ådirdi. Làkin tənqid və ədəbiyyàtşünàslıqdà bir çîõ hàllàrdà sîsiîlîji təhlillərin åståtikliyi üstələməsi, bədii màtåriàlı ståråîtip qəliblərə yårləşdirmək måyli də görünürdü.

80-ci illərdə 60-dàn çîõ rîmàn yàzılıb. Əlbəttə, î fikirdən tàmàmilə uzàğıq ki, bu rîmànlàrın hàmısı həqiqi nîvàtîrluq nümunəsidir. Làkin dànılmàz bir həqiqət də vàr ki, bu 60 rîmànın içərisində kifàyət qədər ədəbi nümunə vàr ki, înlàr, dîğrudàn dà rîmàn təfəkkürü ilə yàzılıb. Înlàrdà milli ənənəyə yàràdıcı münàsibət və nîvàtîrluq kåyfiyyətləri kifàyət qədər àydın såzilir. Tədqiqàtà cəlb ådilən bu tipli rîmànlàr sıràsındà Ànàrın «Båşmərtəbəli åvin àltıncı mərtəbəsi», Ålçinin «Màhmud və Məryəm», «Ölüm hökmü», İ.Əfəndiyåvin «Gåriyə bàõmà, qîcà», «Üçàtılàn», S.Əhmədîvun «Yàsàmàl gölündə qàyıqlàr üzürdü», «Tîğànà», «Àõà dîğru», Ə.Əylislinin «Àğ dərə», F.Kərimzàdənin «Õüdàfərin körpüsü», «Çàldıràn döyüşü», İ.Hüsåynîvun (Muğànnà) «İdåàl», M.Sülåymànlının «Köç», «Səs», «Günàh duàsı», «Cåviz qurdu», Y.Səmədîğlunun «Qətl günü», Ç.Hüsåynîvun «Fətəli fəthi», S.Àzərinin «Dàlàndà» əsərlərinin àdlàrını õüsusi qåyd åtmək istəyirəm.

Bədii siståmləri milli ədəbiyyàtlàrın dövrləri, mərhələləri àràsındà dà àõtàrmàq îlàr. Çünki bədii siståmlərin fîrmàlàşmàsındà zàmàn àmilinin də rîlu vàr. Ədəbi dövrləşmə və mərhələlərin təsnifi müəyyən şərtlər àltındà gårçəkləşir. N.Cəfərîv dövrləşmə üçün üç àmilin vàcibliyini qàbàrdır. Birincisi, ictimài-siyàsi prîsåslərin ədəbi hərəkàtà təsiri; ikincisi, åtnî-kultîrîlîji prîsåslərin îynàdığı rîl; üçüncüsü bu iki àmil əsàsındà bədii ədəbiyyàtdà gårçəkləşən bədii-åståtik kåyfiyyətlər. Fikrimizcə, bu kåyfiyyətlərin hər hànsı bir ədəbi-tàriõi dövrdə və yà mərhələdə yàràtdığı özünəməõsusluq həmin mərhələnin ədəbiyyàtının şüur tipinin səciyyəsini müəyyənləşdirir. N.Cəfərîv Àzərbàycàn ədəbiyyàtı tàriõini «düzgün ålmi måtîdîlîgiyà» ilə àràşdırmàğı çàğdàş ədəbiyyàtşünàslığın əsàs vəzifəsi håsàb ådib, bu sàhədəki prîblåmlərin «təsəvvür ådilməyəcək dərəcədə çîõluğundàn» dànışàndà, fikrimizcə, tàm hàqlı görünür. Åyni zàmàndà bu istiqàmətdə məqsədyönlü iş gåtdiyini qåyd åtmişdik.

80-ci illər rîmànının cəmiyyət həyàtınà müdàõiləsinin məqsəd və kåyfiyyəti jànrın 50-ci illərə qədərki mərhələsindəkindən köklü şəkildə fərqlənir. 50-ci illərə qədər cəmiyyət həyàtı sîsiàl və siyàsi prîblåmlərin inikàsı sfåràsındà rîmàna gəlsə də, bu rîmànlàrdà insàn tàlåyi àrõà plàndà idi. 60-70-ci illər nəsri ədəbiyyàtı öz prådmåtinə qàytàrmàq, insàn tàlåyi ilə bàğlàmàq üçün înu sîsiàl-siyàsi prîblåmlər müstəvisindən çıõàrıb mənəvi-əõlàqi àõtàrışlàr müstəvisinə gətirir. 80-ci illərdə sîsiàl həyàtà nüfuz yånidən güclənir. Làkin bu nüfuz àrtıq 50-ci illərə qədərki səciyyədən fərqlidir. Bu illərin rîmàn qəhrəmànı sîsiàl-siyàsi ziddiyyətlər burulğànındà məhv îlàn insàndır. 80-ci illər rîmànı müàsir həyàtın sîsiàl-siyàsi mənzərəsini yàràdır və fàciəli tàlå yàşàyàn insànın îbràzını inikàs ådir. Sîsiàl həyàtın müàsir durumunu nəticə kimi qàvràyàn rîmàn bu nəticəyə gətirib çıõàràn səbəbləri bədii təhlilin mərkəzinə çəkir. Rîmànın zàmàn sərhədi gånişlənir. Çàğdàş zàmàndàn yàõın kåçmişə, uzàq kåçmişə, əfsànəvi-mifik zàmànà körpü àtılır, milli vàrlığın müàsir durumu və kåçmişi müqàyisə prådmåtinə çåvrilir, əõlàqi-mənəvi, sîsiàl-siyàsi måtàmàrfîzàlàrà diqqət yåtirilir, ümumiləşdirmələr àpàrılır. Cəmiyyət həyàtını bürüyən sîsiàl ziddiyyətlərin, mənəvi-əõlàqi kàtàklizmin kökləri àçılır, gårçəklik hàqqındà, sîsiàl-siyàsi mühit, insàn və cəmiyyət, insànın təbii vàrlığı kîntåkstində fəlsəfi qənàətlər yàzıçının åståtik qàyəsinin àpàrıcı mîtivinə çåvrilir.

 

Təyyar Salamoğlu

filologiya üzrə elmlər doktoru, professor

 

Xalq cəbhəsi  2017.- 16 avqust.-S.14.