EPOSDAN ROMANA DOĞRU
(“Qarlı
aşırım”da epos ənənələri)
1-ci yazı
“Kitabi-Dədə Qorqud” eposunda tarixin ən dərin
qatlarını işarələyən kifayət qədər
zəngin hadisə var, lakin hadisənin təfsilatı yoxdur. Bu mənada
milli roman eposdan gələn tarixi xarakteri sosial tərəfi ilə
bərabər, psixoloji dərinliyində açmağa
hesablanır. “Qarlı aşırım”da
qəhrəmanın görüşə silahsız getməsinin
səbəbləri barədə düşünmək
lazım gəlir. Eposda bu tayfa birlikləri
arasındakı münasibətlərin
sıcaqlığından, qəhrəmanın dəvət
aldığı tərəfə inamından qidalanır.
Digər tərəfdən, silahsız gediş
yazılmamış qanunların gücünə inamdan
doğur. “Aldayuban ər tutmaq” epos qəhrəmanının
düşüncəsindən belə keçməz.
Buna görə də Beyrək Alp Aruzun onu öldürmək
istəməsindən çox, namərdliklə, əliyalın,
başqa sözlə, ucuz ölümlə öldürmək
istəməsindən qəzəblənir:
Aruz, mana
bu işi edəcəgin bilsəydim,
Qaraqucda
Qazlıq atıma binərdim!
Əgni bərk
dəmir tonım geyərdim!
Qara polad
üz qılıcım belimə bağlardım!
Yeri gəlmişkən, onu da qeyd edək ki, ortada nə
qədər inam, etibar olduğunu, aldadılacağını
ağlına gətirməyin imkansızlığını
da qəbul etsək belə, Beyrəyin
çağırışa silahsız, hazırlıqsız
getməsi çətin başa düşülür. Üstəlik
qırx igidlə birlikdə getdiyini nəzərə alsaq, Beyrəyin
bu görüşə qılıncsız-qalxansız getməsi
inandırıcı səslənmir və Oğuzun cəmiyyət
qanunları ilə də bir araya sığmır. Ancaq bu məqamda məsələ bu deyil. Cəngavərlik qanunu igidi silahsız təsəvvür
edə bilmir. Bu qanun nəinki eposda, eləcə
də XX əsrin romanında da öz gücündə
qalır. Bununla bərabər, biz Abbasqulu bəyin
də Kərbəlayı İsmayılla qorxulu bir
görüşə silahsız getdiyini görürük.
Mərdlik qanunu silahsız adamlara əl qaldırmağı
yasaq edir, digər tərəfdən də keçmişdə
Abbasqulu bəyin Kərbəlayıya böyük hörməti
keçib, aralarında sonsuz ehtiram var. Ancaq Abbasqulu bəyin
görüşə silahsız getməsinin kökündə
tamam başqa motiv dayanır. Əslində,
Abbasqulu bəy həmişə “ehtiyat igidin
yaraşığıdır” prinsipi ilə hərəkət
edib, hətta evinin qapısı belə döyüləndə
onu açmağa hazır vəziyyətdə gedib. Abbasqulu bəyin görüşə silahsız getməsi
mövcud situasiyanın yaratdığı məcburiyyətdən
doğur. Bütün hərəkətləri
ilə inqilabı simvollaşdıran Talıbovun təkidləri
ilə Abbasqulu bəy silah götürmür. Halbuki Abbasqulu bəy bu məqamda silahsız getməyi,
ortada nə qədər hörmət-ehtiram olsa da,
ağlına belə sığışdırmır.
Şabanzadənin “hazırlığınızı
görün” təklifinə Abbasqulu bəy öz xəyalında
aşağıdakı kimi reaksiya verir: “Hazırlaşmağa
nə vardı ki... Qundağını güllə
parçalamış beşatılanı var,
qayışını çiynindən
aşırdığı taxta qoburlu onaçılanı da
zağlıdır... Silahlanıb atların başını
buraxacaqlar, vəssalam!”.
Abbasqulu bəy silahsız gedişi başlanğıcda
Kərbəlayı ilə arasında olan ehtirama bağlamaq istəyir. O, özünə –
keçmiş bəyə hökumətin
inamsızlığı motivini yaxına buraxmaq istəməsə
də, hadisələrin gedişində yolunda can
çürütdüyü inqilabın ona sona qədər
etibar etmədiyini, silahsız getmək haqqında təkidlərin
də buradan doğduğunu başa düşür. Daha doğrusu, Kərbəlayının
adamlarından biri “Zəmanəyə bax də. Abbasqulu bəy də silahsız gəzərmiş,
onun da tüfəngini əlindən alarmışlar” deyəndə
Abbasqulu bəy ayılır. Məsələnin
məğzi, əsl mahiyyəti ona indi çatır.
Abbasqulu bəy
silahının əlindən alınmasına əvvəlcə
təhtəlşüur müqavimət göstərir, bir az da bunu Talıbovun xarakterindəki xoşagəlməz
mürəkkəbliklə bağlayır. Sus¬mağa
üstünlük verir. Lakin müəllif
igidin silahının əlindən alınmasına başqa məna
verir. Talıbovun “hamınız silahsız
gəzəcəksiniz” sözləri sovet hökumətinin qəhrəmanlıq
kultuna sitayişə son vermək qərarının ifadəsi
kimi səslənir. Bu məqamda igidin
silahı milli özgürlüyün, şəxsiyyətin
azadlığının və gücünün simvolu kimi mənalanır.
Talıbovun “İsti silahları təhvil verin!”
hökmü bu azadlığın sonunun gəldiyini işarələyir.
Diqqətimizi belə bir cəhət xüsusi cəlb
edir ki, “hökm”ün icrası müqavimətlə
qarşılanır. Kərbəlayının
evində qoca kişinin Talıbovun “hökm”ü müqabilində
“Ümid ol, bala, tez görərsən. Papağı
yerə qoyarıq, tüfəngi yox!” deməsi hökumət-xalq
qarşıdurmasında milli həyat qanunlarının
davamlılığını və müqavimət
gücünü göstərir. Kərbəlayının
qardaşı Vəlinin öz beşaçılanını
Abbasqulu bəyə təklif etməsi sovet hökumətinin
“parçala və hökm sür” siyasəti müqabilində
milli varlığın birləşə, bütövləşə
bilmək potensiyasını işarələyir.
Akademik T.Hacıyev Beyrəyin ölümünü
dünya ədəbiyyatındakı ən təsirli
ölümlərdən biri hesab edir və məsələni
belə qoyur ki, “bədii ədəbiyyatda belə təsirdə
igid ölümünü yalnız bayatılarda
görmüşük”. Beyrəyin ölümünün
“dünya ədəbiyyatındakı ən təsirli
ölümlərdən biri” olduğunu da, igid
ölümünün bayatılarda əksini tapan
yanğılı ifadəsini də elmi həqiqət kimi qəbul
edirik. Bununla bərabər, iddia edirik ki, Beyrəyin
ölüm səhnəsindən də yanğılı bir
ölüm səhnəsi “Qarlı aşırım”da verilib və
yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, bu, Abbasqulu bəyin
öldürülməsi ilə bağlıdır.
T.Hacıyev haqlı olaraq Beyrəyin ölümünün
Oğuz cəmiyyətinə təsirini “div ürəkli
Oğuz bəyləri”nin hadisəyə
hüdudsuz yanğılı münasibəti ilə arqumentləşdirir.
Beyrəyin ata-anasının, “qaza bənzər
qız-gəlini”nin, “qara geyinib, gög sarınan”
dostlarının dəhşətli yaşantılarını
da buraya əlavə etsək, qəhrəmanın
ölümü ilə bağlı müsibətli mənzərəni
tam təsəvvür etmək olar. Lakin bu müsibətə
münasibətdə sanki çatışmayan bir detal var:
Beyrəyin atının baş vermiş müsibətə
münasibəti. Başa düşürük
ki, eposla bağlı tədqiqatlarda at-igid, at-qəhrəman əlaqələri
daha çox igidin öz atı¬na münasibəti şəklində
araşdırılıb. Şübhəsiz
ki, bu tendensiya, ilk növbədə, eposun öz mətnindən
istiqamət götürür. Tədqiqatlarda
xüsusi vurğulanır ki, “Kitab”ın hər bir boyunda at
yüksək qiymətləndirilir. Məsələn,
“Beyrək Boz ayğırın alnını açıq
meydanlara, gözlərini gecə çırağına,
yalını yumşaq ipəyə, qulaqlarını iki
qoşa qardaşa bənzətməklə kifayətlənmir,
onu qardaşından və yoldaşından artıq hesab edir,
köksünü qucaqlayır, iki gözündən
öpür”. Eposda atın “qardaş”, “oğul”, “sədaqətli
dost” statusu daşıması haqqında əsaslı arqumentlər
də tədqiqatlarda özünə yer tapır. Bu barədə eposda qəhrəmanların dilindən
səslənən və atın qəhrəmanın taleyindəki
yerini önə çəkən kifayət qədər fakt
göstərmək olar. Ölüm
ayağında Beyrəyin öz atı ilə bağlı
düşüncələri və onun cənazəsinin öz
atının üstündə aparılıb ailəsinə təhvil
verilməsi Oğuz cəmiyyətində atın qəhrəmanın
həyatında tutduğu böyük rolu işarələyir.
Beyrək Oğuz igidlərinə üz tutub vəsiyyətini
edir. Bu vəsiyyətdə Beyrəyin öz atına
münasibətdə maraqlı bir məqam diqqəti çəkir.
Beyrək deyir: “Ağ-boz atumın quyruğını kəsin”.
Beyrəyin bu istəyinin mənası nədir?
Prof. Ə.Tanrıverdi görkəmli qorqudşünas
Q.Ş.Gökyayın mənbələrə istinadən bu hərəkətin
mənasını “yas əlaməti” kimi mənalandırdığını
yazır: “Burada O.Ş.Gökyayın mənbələrə
istinadən söylədiyi bir fikri xatırlatmaq yerinə
düşür: Yas əlaməti olaraq “at quyruğunu kəsmək”
yerinə “bağlamaq və yaxud örmək” də var”. Atın quyruğunun kəsilməsi ilə
bağlı bu mənalandırma bizə məntiqi
görünmür və XII boyda baş verən hadisələrin
mahiyyətini işarələmək gücündə deyil.
Ancaq Orxan Şaiqin izahında bir maraqlı məqam
diqqəti cəlb edir. O yazır: “Rəvayətə görə,
Beltin türkləri əski zamanlarda
ölünün sevdiyi atı yəhərləyib əşyalarını
üzərlərinə bağlayardılar. Sonra
atın quyruq və kəkilini qadın saçı kimi
hörər və öldürüb məzarının üzərinə
buraxarlardı”. Fikrimizcə, “atın
quyruğunu kəsmək”lə “atın quyruğunu və kəkilini
qadın saçı kimi hörmək” fərqli məsələlərdir
və ayrı-ayrı məqsədlərə xidmət edir.
Düşünürük ki, “atın quyruq və
kəkilini qadın saçı kimi hörmək” igidin, qəhrəmanın
dəfn mərasimi zamanı keçirilən və çox qədim
inanclardan xəbər verən bir aktdır. Tədqiqatlarda özünə yer tapan “bahadırla
onun atının doğulması və ölməsi motivi də
türk dastanlarında geniş yayılıb” (Ə.Əsgər,
M.Qıpçaq. Türk savaş sənəti.
Bakı. 1996, s.110.) qənaəti də bunu təsdiq edir. Ona görə də konkret olaraq “Kitabi-Dədə
Qorqud”da özünə yer tapan “ağ-boz atımın
quyruğını kəsin!” motivini “atın quyruq və kəkilini
qadın saçı kimi hörmək” motivindən ayırmaq
lazım gəlir.
“Dədə Qorqud Kitabı”nda baş verənlərin əski
türk inancı ilə əlaqəsi var, ancaq transformasiyaya
uğramış şəkildə. Əski türk
inancında qəhrəmanla birlikdə onun atının da
öldürülməsi tabudur. Onun əsasında
ənənədən gələn hökm dayanır və
hökm müzakirə olunmur, danışıqsız yerinə
yetirilir. Eposda da qəhrəmanın
ölümü nəticə etibarı ilə atının
ölümünə gətirib çıxarır. Qeyd edək ki, eposda qəhrəmanın
ölümü ilə bağlı atının taleyi məsələsi
dörd boyda öz əksini tapır. Uruz bəyin
dustaq olduğu boyda, Dəli Domrul boyunda, Səyrək boyunda və
Beyrəyin öldüyü boyda. İki
boyda – Uruz bəyin dustaq olduğu boyda və Səyrək
boyunda qəhrəmanın ölümündən sonra
atının taleyi eyni cür həll olunur. Hər iki boyda qəhrəman “ayğır atım
boğazlayıb, aşum versün! (vergil)”
deyir. Qəhrəman onun taleyi ilə birbaşa
bağlı olan insanlarla bərabər, atının da gələcək
taleyinə maraq göstərir. Bu boylarda qəhrəmanın
atının taleyi ilə bağlı verilən qərar,
doğrudan da, əski türk inancındakı qəhrəman
öləndən sonra atının da öldürülməsi
ayini ilə yaxından səsləşir. Qəhrəmanın
atının öldürülməsi çox güman ki,
dini-mifoloji sistem olan türk
tanrıçılığındakı ölüb-dirilmə
inancı ilə bağlıdır.
Əgər
yada salsaq ki, əski türk inancında qəhrəmanın
atını “yəhərləyib əşyalarını
üzərinə bağlayandan” sonra “öldürüb məzarının
üstünə buraxarlar”mış, onda ölüb-dirilmə
aktının qəhrəmanla birlikdə atın da diriləcəyi
və yenidən qovuşacaqlarına inamı işarələdiyini
düşünmək olar. Lakin eposda türk
tanrıçılığından gələn bu inanc
İslam dininin mərasim ayinlərinə transformasiya olunub.
Qəhrəmanın ölümü ilə bərabər
onun atının da öldürülməsində gerçəkləşən
ölüb-dirilmə inancı qəhrəmanın
ölümü münasibəti ilə ona öz ayğırının
ətindən ehsan vermək şəklində təzahür
etmişdir. Tədqiqatlar təsdiq edir ki,
türk tanrıçılığında “qurban kəsmə”
mərasimi də olub və bu zaman kəsilən heyvanın erkək
cinsindən olması mütləq şərt kimi
çıxış edirdi. A.Acaloğlu yazır: “Qurban
kəsilən heyvanlar ağ rəngli, amma qara başlı erkək
quzular olurdu”. Bu zaman qəhrəmanın
ölümü münasibəti ilə məhz “ayğır
atım boğazlayub aşum versin” ifadəsində xüsusi
vurğulanan atın ayğırlığının mənası
da tam anlaşılır. Nəhayət,
mifologiyaya dair tədqiqatlarda “qəhrəmanlıq
dastanlarının tanrıçılıq görüşləri
ilə” bağlılığının (A.Acaloğlu)
xüsusi şəkildə vurğulanması bu deyilənlərin
inandırıcılığını bir daha sübut edir.
Təyyar
Salamoğlu
filologiya üzrə
elmlər doktoru, professor
Xalq cəbhəsi 2017.- 4 iyul.- S.14.