Poemanın yaranma tarixi ilə bağlı
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında qənaətlər
Məlumdur ki, poema məna və ideya baxımından
sıx bağlılığı olan böyük həcmli
şeirlərdən ibarət lirik əsərdir. Adi lirik
şeirdən fərqli olaraq poemada həmişə aydın
bir xarakter nəzərə çarpır. Lirik şeirdə laübalı hislərlə
rastlaşmaq mümkündür, ancaq poemada buna yol verilmir.
Lirik şeirin qəhrəmanından fərqli
olaraq poemanın personajları necə deyərlər, göz
önündə olur. Ancaq poemada da zərurət
hiss edilincə, qəhrəmanın hiss və
düşüncələri yer ala bilir, bu təsvirlər və
tərənnüm çalarları oxucuya adı keçən
məqamlarda qəhrəmanın başına gələn
hadisələri dərindən anlamaqda yardım edir. Mövcudluğunun ilk dövründə yalnız
romantik süjeti olan lirik əsərləri poema
adlandırırdılar. Poema ilkin melodik
şeirin transformasiyası şəklində meydana
çıxıb, zaman keçdikcə transformasiyaya
uğrayaraq dəyişib və öz dövrünün şərtlərinə
uyğun şəkildə mövcud olub.
Aydın məsələdir ki, müasir dövrdə
yazılan hər hansı poema qədim dövrdə yazılan
poemalardan kəskin şəkildə fərqlənir və yeri
gəlmişkən hər iki poema eyni dövrdə müxtəlif
ölkələrdə yazılan poemalardan fərqlənəcək. İlk
poemaların qorunub saxlandığı tarixi abidə Skandinav
mifoloji məcmuəsi olan “Kiçik Edda”dır. Bu kitab müxtəlif müəlliflərin
yazdığı poemaların məcmuəsidir. Poemaların əsasında Odin və Torin haqqında
Skandinav mifoloji motivləri durur. Qeyd etmək
lazımdır ki, “Kiçik Edda” ilə ibtidai sənət arasında
bir bağlılıq vardır. Bu
bağlılığı yaradansa ritm və motivdir. Əgər bu məcmuəni uzada-uzada oxusaq, sözlər
arasından hansısa gizli motivin səsləri eşidilər.
Poemaların əsasında duran əfsanələrin
səsi heç zaman itmir. İlk Azərbaycan
poemalarında da vəziyyət eynidir.
Buna görə də, poemaları bəzən qəhrəmannamə
kimi də xarakterizə edirlər. Tarixdə müəyyən
iz qoymuş şəxsiyyətlərin, yaxud cahanşümul
hadisələrin bədii dillə təsvir və tərənnüm
olunması üçün şairlər poema janrına daha
çox müraciət edib, müxtəlif mövzularda orijinal
poetik nümunələr yaradıblar. Mənzum
əsərlərin həcmcə ən böyüyü hesab
edilən poemanın forma və məzmununa görə
lirik-epik, epik-lirik, tarixi-dramatik növlərə aid
olanları daha çox yayılıb.
Tədqiqatçıların
qənaətinə görə, poema bitkin bir ədəbi janr
olaraq Homerin Troya şəhərinin şərəfinə qələmə
aldığı “İliada” və çoxillik Troya müharibəsində
qeyri-adi qəhrəmanlıqlar və şücaətlər
göstərmiş sərkərdə Odisseyə və onu
yetirən yunan xalqına həsr olunan “Odisseya” adlı
klassık nümunələrdə öz təsdiqini tapıb.
Akademik Əziz Mirəhmədovun da dediyi kimi: “Homerin
“İliada” və “Odisseya” əsərlərinin əsas qəhrəmanı
xalqdır; bu kimi əsərlərin mifologiya və xalq əfsanəsi
formasında ifadə olunan məzmunu əsas etibarilə
xalqın həyat və mübarizəsindən ibarətdir”.
Yazılı ədəbiyyat yarandıqdan sonra poema bir
janr olaraq ən çox yayılmış lirik-epik təsvir
növlərindən birinə çevrilib, Azərbaycanda,
Şərqdə, eləcə də bütün dünya ədəbiyyatında
aparıcı janrlardan biri səviyyəsinə yüksəlib,
yuxarıda qeyd olunduğu kimi, məzmun və formasında
mühüm dəyişikliklər baş verib. Tarixin qədim
dövrlərində meydana gəlmiş və öz
mövcudluğunu günümüzədək qoruyub saxlaya
bilmiş poemanın kapitalizm dövründə aparıcı
janr mövqeyi zəifləyib, bu ictimai-siyasi formasiyanın
meydana gəlməsi ilə poema ədəbiyyatda əhəmiyyətli
janr statusunu da bir qədər itirib, roman janrının
mövqeyi möhkəmləndikcə bu janrın
inkişafında müəyyən geriləmələr
baş verib. Lakin bütün enmə-qalxmalara baxmayaraq, hər
dövr üçün səciyyəvi olan konkret tarixi cəhətləri,
sosial şəraiti, problem məsələləri, ən əsası,
xalqın həyatını özündə parlaq şəkildə
əks etdirən mükəmməl poema nümunələri
yaranmış və bu proses bu gün də davam etməkdədir.
Qədim tarixə malik poema janrının inkişaf edib
çiçəklənməsi, nisbətən arxa plana keçməsi,
yaxud aparıcı janra çevrilməsi müəyyən
ictimai-siyasi, tarixi proseslərlə sıx bağlı olub. Bir çox
rus ədəbiyyatşünasları, o cümlədən
N.A.Qulyayev poemanın yeni inkişaf mərhələsini kilsə
ideologiyasının tədricən iflas edib burjua münasibətlərinin
formalaşdığı dirçəliş dövrü ilə
bağlayır və qeyd edir ki, “bu dönəmdə insana,
onun mənəvi aləminə, hisslərinə olan maraq daha
da artır. Bu zaman poema qəhrəmanları
əvvəlki dövrlərdən fərqli olaraq sərkərdə,
feodal-mütləqiyyət nümayəndələri yox, xalis
insani keyfiyyətlərinə görə seçilən şəxsiyyətlər
olurdular”. Ədəbiyyatşünaslıqda
belə bir fikir də mövcuddur ki, “poemanın çiçəklənməsi
romantizm dövrü ilə bağlıdır; bu zaman poemada
subyektiv-lirik cəhətlər ən parlaq ifadəsini
tapmış və poemada lirik qəhrəman surəti
yaranıb”. Çünki bu dövrdə
poemalarda subyektiv lirik cəhətlər daha qabarıq təsvir
edilib, tədricən qəhrəman surəti yaranmağa
başlanıb, lirik-epik təsvir, epik vüsət janrın əsas
arqumentinə çevrilib. Beləliklə,
“romantik poemanın əsas predmeti feodal və burjuaziya
quruluşuna qarşı, onun anti-humanist mahiyyətinə
qarşı mübarizə aparan həqiqi vətəndaş –
insan seçilir. İnsanın
bütün daxili-psixoloji keyfiyyətlərini, intim
duyğularını açmaq janrın əsas tələbinə
çevrilir”.
Gerçək həyatın lirik-epik tərənnümünün
üstünlük təşkil etdiyi poemanı şeirdən
fərqləndirən səciyyəvi xüsusiyyət həcm
məsələsi, böyük və ya kiçik olması ilə
yox, müəyyən süjet xəttinə, xarakterlər
qalereyasına malik olması ilə ölçülür. Hər irihəcmli
şeir hələ poema demək deyil. Lirik
şeirdən fərqli olaraq poema müəyyən bir
süjetə malik olur. Əslində klassik
mənada poema möhtəşəm qəhrəmanın və
nadir hadisənin genişliyi ilə dəbdəbəli şeir
dilində təsvir və tərənnüm edilməsi deməkdir.
Məhz buna görə də poemaya qəhrəmannamə
də deyirlər.
Poemanın yaranma tarixi ilə bağlı Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
ciddi qənaətlər mövcuddur. Fil.ü.e.d. Elməddin
Əlibəyzadə ilk poemanı yunanların deyil, şumerlərin
– qədim əcdadlarımızın, prototürklərin
babalarının yaratdığını iddia edir və o,
fikrini isbatlamaq üçün dünyaca məşhur
türkoloqların məsələ ilə ilgili arqumentlərinə
istinad edir. O yazır: “Qədim Şumerdə dastan
yaradıcılığı güclü olub. Müxtəlif
qaynaq və mənbələrdə 9 dastan haqqında məlumat
verilir. Bu dastanlarda bir çox bəşəri
keyfiyyətlər bədii əksini tapıb, insan həyatı
üçün zəruri problem və məsələlər
qoyularaq həll olunur. “Enmerkar və Aratta
hökmdarı”, “Bilqamıs və Ağa”, “Uruk və Aratta”,
“Luqalbanda və Enmerkar”, “Luqalbanda və Hurram”, ”Bilqamıs” və
s. Bunlar qəhrəmanlıq dastanları sayılır”.
Nəzərə alsaq ki, bu gün Güney Azərbaycan türkləri poemaya dastan deyirlər və məşhur türkoloq Samuel Noah Kramer “Tarix Şumerdən başlanır” əsərində ”Enmerkar və Aratta hökmdarı” adlı Şumer dastanı haqqında “poema” deyə bəhs edir, o zaman E.Əlibəyzadənin fikrində şübhə doğuracaq məqam qalmır. S.N.Kramer yazır: “Qarşımdakı masa üzərində bir gil lövhə var. Təxminən 4000 il qabaq naməlum Şumer mirzəsi onun üzərində mixi işarələri cızıb. Lövhə 23õ23 sm ölçüdə dördbucaqlıdır, yəni adi makina kağızından da kiçik. Amma Mirzə bu lövhəni on iki sütuna bölmüş və onun üzərində kiçicik işarələrlə qəhrəmanlıq poemasının 600-dən çox sətrini yerləşdirib. Bu poemanı ”Enmerkar və Aratta hökmdarı” adlandırmaq olar. Yeri gəlmişkən, Bu yanaşma fil.ü.e.d., professor Qəzənfər Kazımovun Azərbaycan dilinin tarixi ilə bağlı ciddi araşdırmalarında da öz əksini tapır. Q.Kazımov yazır: “Qədim şumerlərin yaratdığı doqquz qəhrəmanlıq dastanı məlumdur. Bu dastanların çoxu qədim Azərbaycan dövləti Aratta ilə bağlıdır. Dastan qəhrəmanlarının bir qismi - En-Merkar, Luqalbanda və Bilqamıs tarixi şəxsiyyətlərdir. “Bilqamıs” dastanı sonralar yaranmış türk dastanları ilə sıx bağlıdır. Dastanın qəhrəmanının adı da sonrakı türk dastanlarının bir sıra qəhrəmanlarının adları ilə eyni quruluşludur. Y.B.Yusifov Arattanın indiki Güney Azərbaycan ərazisində yerləşdiyini və tarixdə izi qalmış ilk Azərbaycan dövləti olduğunu sübut edib”.
Gilqameş//Bilqamıs haqqında dastanı qısaca şərh edən və dastanın yaranma tarixi ilə bağlı ciddi fikirlər irəli sürən S.N.Kramer “Babil poemalarının qədimliyinə baxmayaraq Gilqameş haqqında hekayələr əsas etibarilə sami deyil, Şumer mənbələrinə aiddir” hökmünü verir və dünya ədəbiyyatında ilk poemanı məhz şumerlərin yaratdığını təsdiq edir. İlk poema-dastan mətnlərini yetərincə öyrənən S.N.Kramer Gilqameş haqqında bir-birilə heç bir bağlılığı olmayan, müstəqil epik əsərlərdən ibarət olan şumer poemalarını bir yerə toplayaraq vahid epik əsərə çevirən Babil mirzələrinin mühüm əhəmiyyət kəsb edən işini dünya ədəbiyyatı qarşısında onların böyük xidməti sayır. Çox maraqlı faktdır ki, “Tarix Şumerdən başlanır” kitabına ön söz yazan akademik V.V.Struve qeyd edir ki, əsərin “Beynəlxalq münasibətlər”ə həsr olunmuş dördüncü fəslində “Kramer “Enmerkar və Aratta hökmdarı” adlı epik poemanı şərh edir. Enmerkar Cənubi Şumerdə Uruk şəhər dövlətinin ilk sülaləsinin ikinci hökmdarı olub. Aratta isə indiki İran ərazisinin qərb hissəsində yerləşib, Şumerdən yeddi dağ keçidi ilə ayrılmış ərazi idi. Aratta öz metal növləri və tikinti daşları ilə məşhur idi, Enmerkar isə bu sərvətlərə sahib olmaq istəyirdi. Beləliklə, Urukla Aratta arasında müharibə baş verdi. Buna görə də müəllif əsərin yarımbaşlığında bu bölməni “Əsəblərin ilk müharibəsi” adlandırıb. Professor Kramer Gilqameş, Uruk hökmdarı və Kiş hökmdarı Aqqa arasında gedən müharibə haqqında epik poemanı dərindən araşdırıb”. Demək, prof. S.N.Kramer ilk poemaların şumerlərin-prototürklərin yaratdığını yazır, akademik V.V.Struve də bu faktı açıq-aydın təsdiq edir.
Fil.ü.e.d. İsmayıl Vəliyevin Şumer dastanlarının sonralar yaranmış bir sıra dastanlara güclü təsir göstərdiyi barədə qənaəti də düşündürücüdür: “Əski şumer dastan və nəğmələrində Azərbaycan folkloruna, nağıl və əfsanələrinə yaxın olan çoxlu süjet, fikir, bədii deyim, bənzətmə və s. vardır. “Bilqamıs dastanı”, “Kitabi-Dədə Qorqud” boyları və “Koroğlu” dastanı arasında mühüm əlaqə bağları mövcuddur”.
Esmira Fuad
ədəbiyyatşünas-publisist
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 18 oktyabr.-
S.14.