F.KÖÇƏRLİNİN “BALALARA HƏDİYYƏ” KİTABI

 

F.Köçərli vətənpərvər bir ziyalı kimiBalalara hədiyyəkitabında həm yazılı ədəbiyyatımızdan, həm şifahi xalq yaradıcılığımızdan dəyərli örnəklər verməklə milli oyanış, özünüdərk, maarif mədəniyyətin yüksəliş məsələsini ön plana çəkib

 

2-ci yazı

 

Sayaçı sözlərinin çap olunduğu ikinci mənbəBalalara hədiyyəməcmuəsidir. Sayaçı sözləri barədə ilk elmi məlumat verən ədibKöçərilərin övza əhvalıməqaləsində bu nəğmələrin tərəkəmələrin məişət tərzindən doğduğunu bildirir. Bütün ömrü boyu bu nəğmələrin toplanması araşdırılması ilə məşğul olan Firidun bəy Köçərli ananın dediyi layla ilə qoyun ya keçiyə edilən müraciətlər arasında yaxınlıq görərək yazırdı: “Necə ki ana şirin dadlı dil ilə balasına laylay çalır, habelə bizim tərəkəmə xalqıqoyun becərənlər öz qoyunlarını mehriban şirin dil ilə vəsf qılırlar. Təfavüt ancaq bundadır ki, ana övladınıbalamsözü ilə yad edir, amma qoyun sahibi qoyunununənəmkəlməsi ilə oxşayır”. Kitabda sayaçı sözləri ilə bağlı nümunələrSəlam əleyk say bəylərifadəsi ilə başlayır:

 

Səlam əleyk say bəylər,

Bir-birindən yey bəylər!

Saya gəldi gördünüz?

Salam verdi aldınız?

Alnı təpəl qoç, quzu

Sayaçıya verdiniz?

 

Verilmiş örnəklərdən belə bir nəticəyə gələ bilərik ki, sayaçı nəğmələri öz ilkin məzmun xüsusiyyətlərini nisbətən fəal qoruyan nümunələr olub:

 

Bu saya kimdən qaldı?

Adəm atadan qaldı.

Adəm ata gələndə,

Qızıl öküz duranda

Qızıl buğda bitəndə,

Dünya binnət olanda

Musa çoban olanda

Şişliyimiz erkəcdi...

 

Görkəmli pedaqoq ata-babalarımızın qoyunun xeyir-bərəkəti ilə bağlı yaratdıqları atalar sözü məsəllərinə müraciət edir: “Qoyunun yüz olunca, dərisi min olar ya:

 

Qoyunun oldu əlli,

Adın oldu bəlli.

Qoyunun oldu yüz,

Gir içində üz s.

 

Balalara hədiyyəkitabında bəhs etdiyimiz janrlarla yanaşı, bu ya digər folklor mətnlərini tamamlayan, fikri aydınlaşdıran atalar sözü məsəllərə, tapmacalara, yanıltmaclara, həmçinin uşaq oyunlarına da geniş yer verib. Fikrimizcə, görkəmli pedaqoqun bu paremioloji vahidlərəBalalara hədiyyəkitabında yetərincə yer ayırması uşaqların hafizəsini güc-ləndirmək, nitqini zənginləşdirmək, düzgün tələffüz vərdişlərinə yiyələndirmək, fikrini aydın ifadə etmək, müstəqil düşünmək qabiliyyəti s. aşılamaq məqsədi ilə izah edilməlidir. Məsəl, tapmaca, yanıltmac s. kimi janrlar ayrıca deyil, hər mətnin sonunda onun məzmun ideyasına müvafiq şəkildə verilmişdir. Məsələn, “Ərincək it” adlı alleqorik hekayə, “Şəngülüm, Şüngülüm Məngülüm”, “Tülkü kəklik”, “Nazikbənazik Tazikbətaziknağılları, bayatı formasında olanDağlarşeiri s. nümunələr müvafiq atalar sözləri ilə tamamlanıb.

F.Köçərli uşaqların zehni inkişafına kömək edən, onları əyləndirən düşündürən tapma-caların təlim-tərbiyəvi əhəmiyyətini nəzərə almış, həyatın müxtəlif sahələrindən bəhs edən 41 maraqlı tapmacanı kitaba daxil edib. Tapmacaların özəlliklərini yaxşı bilən Firidun bəy Köçərli onların toplanmasına, nəşrinə, tədqiqinə böyük önəm verib. O, çox təcrübəli səriştəli folklor toplayıcısı olduğundan həmin tapmacalar mətnlərinin mükəmməlliyi, təhriflə-rə daha az yol verilməsi ilə seçilir. Məsələn, müəllifYazşeirindən sonraÜçü bizə yağıdır // Üçü cənnət bağıdır. // Üçü yığar gətirər, // Üçü vurar dağıdar “, “Qızlar nəğməsi”ndən sonra “Biz-biz idik // Yüz qız idik // Bizi üzdülər // İpə düzdülər //Qırğın gəldi qırıldıq // Şükr olsun ki, dirildik”, İ.A.KrılovunTülkü üzümşeirinin tərcüməsindən sonraİki tülkü balası, üç anası, dörd atası, neçə eylər hamısı?” s. nümunələr mətnin məzmununa uyğun verilib. Onun nəşr etdirdiyi tapmacalar arasında bayatı formasında, həmşinin riyazi hesablamalar üzərində qurulub qıfılbənd şəklində qoşulmuş tapmaca nümunələrinə rast gəlinir.

Düzgün tələffüz vərdişləri düşüncə tərzinin yaranmasında mühüm rol oynayan yanıltmac janrı daBalalara hədiyyəkitabında xüsusi yer tutur. F.KöçərliBalalara hədiyyəkitabına yanıltmacları salmaqda yalnız əyləndirmək güldürmək məqsədi güdməyib. O, habelə yanıltmaclar vasitəsilə uşaqlar da oxşar səs sözlərin düzgün tələffüz vərdişlərini formalaşdırır, biliklərini dərinləşdirir, təsəvvür təxəyyülünü inkişaf etdirir, onların nitqini canlı xalq danışıq dilinə yaxınlaşdırır, söz ehtiyatını zənginləşdirir. Kitabda verilmiş hər bir yanıl-tmac nümunəsində müxtəlif hadisə məsələlər əks olunub. Bəzi yanıltmaclara nəzər salaq: “Ay qılquyruq qırqovul, gəl bu kola gir, qılquyruq qırqovul”.

Getdim, gördüm bir dərədə iki kar, kor, kürkü yırtıq kirpi var. Dişi kar, kor, kürkü yırtıq kirpi erkək kar, kor, kürkü yırtıq kirpinin kürkünü yamamaqdansa, erkək kar, kor, kürkü yırtıq kirpi dişi kar, kor, kürkü yırtıq kirpinin kürkünü yamayır”. Bazarda ucuz? Mis ucuz, küncüt ucuz, duz ucuz”. Bu yanıltmac nümunələrindəki oynaqlıq, şirinlik uşaqların estetik tərbiyəsinə mühüm təsir göstərməkdədir. Görkəmli pedaqoqunBalalara hədiyyəkitabında Aşıq ƏmrahınAranla yaylağın bəhsiqoşmasına rast gəlirik. Həmin qoşmada Aşıq Əmrah aranın da, yaylağın da özünəməxsus gözəlliyə malik olmasını, mükalimə yolu ilə poetik bir dillə ümumiləşdirir:

 

Aran deyər, bağça mənim, bağ mənim,

Gecə-gündüz qulluq eylər bağbanım.

Geymək üçün yaşıl mənim, al mənim,

Süsən sünbül, gülşənliklər mənimdir.

Yaylaq deyər, mənəm çeşmələr başı,

Axar, heç qurumaz didəmin yaşı,

Pələnglər yatağı, ovçu sirdaşı,

Köksü ala, qarlı dağlar mənimdir.

 

F.Köçərli Xəstə QasımınNəsihətqoşmasını ya sonrakı nəşrlərdəOlmazadı ilə getmiş ustadnaməsiniBalalara hədiyyəkitabına salmaqla xalqımızın müdrik sözlərini, istək arzularını yeni nəslə çatdırmağı vacib sayır. Görkəmli ədib bu zaman Xəstə Qasımın həyat cəmiyyət haqqındakı fəlsəfi düşüncələrinin, həmçinin müdrik kəlamlarının uşaqların başa düşəcəyi bir dildə yazıldığını nəzərə alır. Şeirdən göründüyü kimi, aşıq el arasında mövcud olanAğac bəsləgilən, barın yeyəsən”, “Namərd yalançıya sirrin söyləmə”, “Bivəfa dilbərdən sənə yar olmaz”, “İgid odur tənə oxun atmasın, halal mayasına haram qatmasın s. bu kimi atalar sözləri məsəllərdən istifadə etmiş, danışıq dili ilə ədəbi dil arasında əlaqə yaratmış, hər bir müdrik sözün mahiyyətini açmağa çalışıb.

Balalara hədiyyə” kitabında Kərəmin dilindən deyilmişDurnalara xitab” qoşmasının bir qədər fərqli şəkildəki variantı “Azərbaycan dastanları “nın II cildində verilib. Bu variantda qoşma cəmi üç bənddən ibarətdir. Həmin kitabın qeydlər hissəsində göstərilir ki, dastanın başqa bir variantında bu qoşma 4 bənddən ibarətdir və burada olmayan III bənd belədir:

 

Zalım şahın pəncəsinə düşərsiz,

Uca dağı, ormanları keşərsiz,

Yaz gələndə, yaylaqlarda gəzərsiz,

Qırılmasın qanadınız, qolunuz.

 

Bu bənd “Balalara hədiyyə” kitabında verilmiş qoşmanın həmin bəndi ilə üst-üstə düşür.

Balalara hədiyyə” kitabında həmçinin uşaqların tərbiyəsinə, əxlaqına dünyagörüşünün for-malaşmasına, kamilləşməsinə kömək edən “İtpişik”, “Dəvə və tikanalleqorik hekayələri, İ.A.Krılovun “Tülküüzüm”, Q.B.ZakirinTülküQurd”, “Dəvə və eşşək” təmsilləri və s. verilib.

Uzun müddət Azərbaycan məktəblərində bir dərslik kimi istifadə edilmiş bu kitabla F.Köçərli uşaq qəlbinin incəliklərinə yol tapmış, xalqımızın bu gözəl folklor örnəkləri ilə uşaqların psixologiyasının, dünyagörüşünün formalaşmasına əhəmiyyətli dərəcədə təsir göstərib. Vətənini, xalqını və dilini böyük bir məhəbbətlə sevən F.Köçərli vətənpərvər bir ziyalı kimiBalalara hədiyyə” kitabında həm yazılı ədəbiyyatımızdan, həm də şifahi xalq yaradıcılığımızdan dəyərli örnəklər verməklə milli oyanış, özünüdərk, maarif və mədəniyyətin yüksəliş məsələsini ön plana çəkib. Firidun bəy Köçərli bu əsəri ilə Azərbaycan folklorşünaslığına yeni ruh, yeni nəfəs gətirib, onu yeni ideya-bədii keyfiyyətlərlə zənginləşdirib. Deməli, F.Köçərli qabaqcıl bir pedaqoq kimi folkloru cəmiyyətdə gənc nəslin tərbiyəsi və savadlanması üçün mühüm vasitələrdən biri hesab edib.

 

Məhəmməd Məmmədov

filologiya üzrə fəlsəfə doktoru

 

Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 28 oktyabr.- S.14.