“Dədə Qorqud” və “Əsli-Kərəm”də qarğış və alqış

 

 

“Kitabi-Dədə Qorqudeposunun birinci dastanı olan “Dirsə xan oğlu Buğacboyunda təsvir olunur ki, xanlar xanı Bayındır ildə bir dəfə toy məclisi keçirib, Oğuz bəylərini qonaq edərdi. Bu toy mərasimində , qırmızı və qara rəngdə üç otaq – çadır qurulardı. Gələn qonaqlardan oğlu olanı – çadıra, qızı olanı – qırmızı çadıra, oğlu-qızı olmayanı – qara çadıra yerləşdirərdilər. Bayındır xan törəni növbəti dəfə keçirir. Dirsə xan da hörmətli Oğuz bəyi kimi mərasimə gəlir. Onu qara çadıra aparıb, qara keçənin üstündə oturdur və qabağına qara qoyun qovurmasından yemək qoyurlar.

“Dirsə xan deyir:

– Bayındır xan mənim hansı əskikliyimi gördü? Qılıncımdanmı gördü, süfrəmdənmi gördü? Məndən əskik kişiləri otaqda, qırmızı otaqda oturtdu. Mənim günahım nə oldu ki, qara otaqda yerləşdirdi?

Dedilər:

– Xanım, bu gün Bayındır xandan buyruq belədir ki, oğlu-qızı olmayanı Allah qarğayıbdır: biz də qarğayırıq”.

Bu barədə əvvəl apardığımız tədqiqatda göstərildiyi kimi, Bayındır xanın təşkil etdiyi törən vasitəsi ilə bütöv Oğuz eli, başqa sözlə, Qalın Oğuz sosial-bioloji təsnifata məruz qalır. Bu təsnifat oğuz toplumunu iki böyük qrupa ayırır: oğlu-qızı olanlar və oğlu-qızı olmayanlar. Başqa sözlə desək, sonlularsonsuzlar qrupları. Təsnifatın baş prinsipi kimi Tanrı iradəsi çıxış edir. Yəni sonlusonsuz qrupları Tanrı iradəsini gerçəkləşdirir. Bayındır xan “oğlı-qızı olmayanı Allah-Təala qarqayıbdır, biz dəxi qarqarız...” deyir. Buradan aydın olur ki, oğuz düşüncəsində oğlu-qızı olmamaq, yəni sonsuzluq Tanrının qarğışı kimi qəbul olunur. Buna uyğun olaraq oğlu-qızı olmaq da Tanrı alqışı sayılır. Beləliklə, Bayındır xanın təşkil etdiyi törəndə başlıca məqsəd Qalın Oğuzu Tanrı iradəsinin semantik qoşalığından təsnif etməkdir. Bu təsnifatın əsasında “Tanrı alqışı-Tanrı qarğışı” semantik bloku durur.

Göründüyü kimi, Dirsə xan Tanrının qarğışına məruz qalmışdır. Bəs bunun səbəbi nədir? O, əvvəlcə çaş-baş qalır. Arvadına deyir ki, “səndənmidir, məndənmidir, nədəndir Allah bizə bir yetkin oğul vermir?”

Daha sonra övladsızlığının səbəbini (günahını) arvadında görür:

Xan qızı, yerimdən durummu?

Yaxandan-boğazından tutummu?

Qaba dizimin altına salımmı?

Böyük, iti, polad qılıncımı əlimə alımmı?

Öz gövdəndən başını kəsimmi?

Can şirinliyini sənə bildirimmi?

Alca qanını yer üzünə tökümmü?

Xan qızı, səbəbi nədir, de mənə!

Qatı cəza verərəm indi sənə! – dedi”.

Beləliklə, “Əsli-Kərəmdastanındakı durumla eyni olan vəziyyət yaranmışdır. Dirsə xanın da, Ziyad xanın da övladları yoxdur. Onlara bu övladı Tanrı – Allah verməlidir. Məlum olur ki, Dirsə xan Tanrının qarğışına məruz qalıb. Hər iki dastandakı doğuluş süjetinindetallarına qədəreyniliyi göstərir ki, Ziyad xan da Allahın qarğışına keçib. Ziyad xan Allahı Gəncə kosmosunda (toplumunda) maddi-sosial harmoniya yaratmaqla rəhmə gətirir.Dədə Qorqud”da da hər şeyƏsli-Kərəm”dəki kimi cərəyan edir: Dirsə xan da eyni üsul vasitə ilə Tanrı qarğışından qurtulub, onun rəhminə (alqışına) nail olur:

Dirsə xanın qadını söyləmiş, görək söyləmişdir:

Ay Dirsə xan, mənə qəzəblənmə,

İnciyib acı sözlər söyləmə!

Yerindən qalx, ayağa dur,

Yer üzündə böyük çadır qur!

Ayğır, buğra, qoç qırdır!

İç Oğuzun, Daş Oğuzun bəylərini üstünə yığ!

Ac görsən, doydur; çılpaq görsən, geyindir!

Borclunu borcundan qurtar!

Təpə kimi ət yığ, göl kimi qımız sağdır!

Böyük şadlıq məclisi qur, Allahdan arzunu dilə!

Bəlkə, bir ağzı dualının alqışı ilə

Tanrı bizə bir yetkin övlad verə, – dedi.

Dirsə xan arvadının sözü ilə böyük məclis qurdurdu, Allahdan istəyini dilədi. Atdan ayğır, dəvədən buğra, qoyundan qoç qırdırdı. İç Oğuz, Daş Oğuz bəylərini ora topladı. Ac gördüsə, doydurdu. Yalın gördüsə, geyindirdi. Borclunu borcundan qurtardı. Təpə kimi ət yığdı. Göl kimi qımız sağdırdı. Əl götürüb arzularını dilədilər. Allah bir ağzı dualının alqışı ilə övlad verdi. Arvadı hamilə oldu. Bir neçə müddətdən sonra bir oğlan doğdu”.

Beləliklə, “Dədə QorqudƏsli-Kərəm”dəki süjet planlarının müqayisəli təhlili bizə bu nəticələrə gəlməyə imkan verir:

Hər iki eposda övladın olmaması xaosun yaranmasının əlamətidir;

Bayındır xanın ildə bir dəfə keçirdiyi toy ritualı Oğuz kosmosunda il ərzində yarana biləcək bütün mümkün xaotik element, münasibət, sahələrin aşkarlanması üçündür. Növbəti mərasimdə Dirsə xanın simasında xaotik ele¬ment (münasibət, sahə) aşkarlanır;

Oğuzlar övladsızlığı insanın Tanrının qarğışına keçməsi kimi qəbul edir ondan üz döndərirlər;

Oğuz düşüncəsində Tanrı qarğışından qurtulmağın vasitəsi (mexanizmi) rutualdır. Bu, “qurban verməklə hacətdiləməmərasimidir;

– “Qurban verməklə hacətdiləməmərasiminin əsasında cəmiyyətdə maddi-sosial harmoniya yaratmaq durur: Dirsə xan atdanayğır, dəvədənbuğra, qoyundanqoç kəsdirir. İç Oğuz, Daş Oğuz bəylərini Tanrıdan hacətistək diləmək üçün məclisə toplayır. Aclarıdoyuzdurur, yalınlarıgeyindirir, borclularınborcunu verir. Təpə kimi ət, göl kimi qımız ehsan edir.

Övladsızlığın cəmiyyətdə maddi-sosial harmoniya yaratmaqla aradan qaldırılması xaosun yaranmasının əsl səbəblərini ortaya qoyur. Hörmətli Oğuz bəylərindən olan Dirsə həm xandır. Bu o deməkdir ki, Dirsə xan, çox güman ki, 24 oğuz tayfasından birinin başçısıdır. 24 tirədən birinin başçısı olmaq həmin tirə daxilində sekulyar (dünyəvi) sakral-mistik münasibətlərin kəsişmə mərkəzi olmaq deməkdir. Başqa sözlə, Dirsənin başçılıq etdiyi tayfa daxilindəaclar”, “yalınlar”, “borclularvarsa, demək, bunun səbəbkarı birbaşa onun özüdür. Çünki cəmiyyətdəki bütün harmoniyanın məsuliyyəti onun boynundadır. Əgər disharmoniya yaranıbsa, səbəbkar odur.

Beləliklə, Dirsə xan başçılıq etdiyi toplum daxilində maddi-sosial xaos yaratmış, bu xaosun qurbanı olanaclar”, “yalınlar”, “borclularona qarğış etmiş, Tanrı bu qarğışı eşitmiş cəza olaraq Dirsəni övladdan məhrum edib;

Tanrı qarğışından qurtulmağın yeganə yolu Tanrının alqışına nail olmaqdır. Bu, mifoloji düşüncə baxımından etnokosmik konfliktdir bu konflikt yalnız ritualla həll oluna bilər.

– “Qurban verməklə hacətdiləmə” ritual mexanizmi işə düşür Tanrı qarğışı ilə yaranan xaos Tanrı alqışı ilə aradan qaldırılır.

Beləliklə, “Tanrı alqışı Tanrı qarğışıbir konsept olaraq həm oğuz mifoloji düşüncəsinin funksional struktur prinsipi, həm oğuz eposundasüjetin çoxölçülüyünü təmin edən ən əhəmiyyətli müntəzəm fəaliyyətə malikməna vahididir. Başqa sözlə, “Tanrı alqışı Tanrı qarğışıkonsepti mətnaltı düşüncə məntiqi, süjetyaradıcı süjetqurucu məna formuludur. Alqış qarğışƏsli-Kərəmdastanında baş qəhrəmanın hərəkətinin funksional materialı məntiqini təşkil edir.

Ziyad xan Vəzir Qara Keşişin övladsızlığının səbəbi onların Gəncə kosmosunda maddi-sosial sahə münasibətlərdə yaratdıqları disharmoniyadır. Nəticədə cəmiyyətdə fəqir-füqəra, ac-yalavac, kasıb-kusub, əlsiz-ayaqsızlar artıb çoxalır. İkinci süjet planındakı (“Dədə Qorqud”) mətnaltı məntiq göstərir ki, onlar Allahın qəzəbinə düçar olmuşlar. Yaranmış xaosun səbəbi, çox güman ki, Vəzir Qara Keşişdir. Çünki dastanda Ziyad xanaxıradək xeyiri, Qara Keşişşəri təmsil edir.

Ziyad xan yaranmış xaosu (övladsızlıq ziddiyyətinietnokosmik konflikti) aradan qaldırmaq üçünDədə Qorqud”da olduğu kimi, ritual mexanizmini işə salır; cəmiyyətdəki sosial-maddi səfalətin obyektləri müəyyənləşdirilir, Allah yolunda çoxlu heyvan qurban verilir pal-paltar, pul ehsan edilir. Allah bu qurban ehsanatı qəbul edərək onlara övlad verir.

Bu təhlildə diqqət veriləsi mühüm məqam ondan ibarətdir ki, əgər “Dədə Qorqudda xaosonun aradan qaldırılmasının əsas funksional prinsipi Tanrı qarğışından qurtulub, Onun alqışını qazanmaqdırsa, “Əsli-Kərəm”də bu, Allahın rəhmə gətirilməsi şəklində (adı altında) baş verir. Hər iki eposdakı funksional hərəkətin mahiyyət və mexanizmi eyni olsa da, burada “Tanrı alqışı – Tanrı qarğışı” konseptinin adı birbaşa çəkilmir. Lakin bizim vurğulamaq istədiyimiz məqam ondan ibarətdir ki, “Əsli-Kərəm”in doğuluş formulunda bu konseptin adı birbaşa çəkilməsə də, dastanın sonrakı süjetində baş qəhrəman Kərəmin magik-mistik silahı birbaşa alqış-qarğışdır. “Alqış-qarğış”, başqa sözlə, “xeyir dua-bəd dua” Kərəmin epik davranışının əsasında durmaqla onunla bağlı süjeti, süjetin funksional struktur və məntiqini birbaşa qam-şaman kompleksinə aid edir.

– Alqış və qarğış kosmoqonik yaradılış formullarıdır: alqış – kosmosyaratma, qarğış – xaosyaratma aktıdır. N.Qurbanovun yazdığı kimi, burada bir şeyə diqqət yetirmək lazımdır ki, alqışlarda ifadə olunan arzular əksər hallarda həmin şəxslərdə olmayan, çatışmayan şeylər olur.

– Alqış-qarğışın mifik düşüncə və epik mətn (süjet) formulu kimi mühüm rolu “Dədə Qorqud” dastanında oğuz bəylərinin Baybörənin oğlunun, Baybicanın isə qızının olması üçün Tanrıdan hacət diləmə mərasimində təhkiyə formulu kimi (belə) konstitusionallaşıb:Ol zəmanda bəglərin alqışı – alqış, qarğışı – qarğış idi. Duaları müstəcab olurdı”. Bu etnokosmik davranış formulunun təhkiyəçi tərəfindən “ol zamana aid olmasının manifestləşdirilməsi “Ol zəmanda bəglərin alqışı – alqış, qarğışı – qarğış idiformulunun oğuz düşüncəsinin sakral dəyərlər sferasına bağlılığını bəyan etmək məqsədini güdür. Bumanifestasiya” “alqış və qarğışın” eyni zamandaOğuz” adı ilə işarələnən dünyanın bütün sahələrindəki (etnokosmiketnoxaotik) funksionallığının müqəddəs dəyərlər qatı ilə energetik əlaqəsinin kəsilməməsini də nəzərdə tutur. Bu baxımdan, alqış-qarğışın “Əsli-Kərəm” dastanında baş qəhrəman Kərəmin epik davranışında kompleks olaraq təzahürü “alqış-qarğış” düşüncə formulunun Azərbaycan-oğuz düşüncə modelinin bütün daşıyıcıları, o cümlədən epos daşıyıcıları (söyləyicilər və dinləyicilər) üçün aktual olduğunu göstərir. “Alqış-qarğış” bu gün belə azərbaycanlı düşüncəsi üçün funksional davranış arxetipidir: azərbaycanlılar qarğışdan qorxurona inanmayanlar belə hər ehtimala qarşı qarğışdan yayınmağa çalışırlar.

 

Seyfəddin Rzasoy

filologiya üzrə elmlər doktoru, professor

 

Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 31 oktyabr.- S.14.