Türk mifologiyasında
yaradılış konsepsiyası
1-ci yazı
Yaradılış ümumiyyətlə, bütün
tarixi dövrlərdə ictimai şüurun mərkəzi
problemi olaraq qalır. Çünki bəşərin
varlığının əsasında daim təkrarlanan
yaradılış prosesi durur. Bu proses insan
dünyanı dərk edəndən onun maraq obyektinə
çevrilmişdir. Yaradılış indinin
özündə də elmin mərkəzi problemi olaraq
qalır. Çünki varlıq aləminin
bütün mahiyyəti yaradılışla
bağlıdır. Yaradılışın
ilkin dərki mifologiyadan başlanır. Bütün
miflər əslində yaranışı nəql edir. Miflərin məzmunu zahirən fərqli olsa da
onları birləşdirən ümumi ideya
yaranışdır. Yaradılış
bütün miflərin, o cümlədən onların sistemi
olan mifologiyanın ana motividir.
Yaradılış bəşər mədəniyyətinin
ən qədim səhifələrindən olan türk
mifo¬lo-giyasının da ana motividir. Türk etnosunun nəhəngliyi
eyni zamanda onun düşün-cə¬sinin nəhəngliyi ilə
müəyyənləşir. Miflər, əfsanələr,
dastanlarla zəngin olan türk mifologiyasında
yaradılış fəlsəfi cəhətdən mənalı,
bədii cəhətdən yüksək estetizmə malik olan
motivdir.
Əfsanələr hər bir mifologiyanın əsas mətn
qaynağıdır. Öz məzmunu etibarilə miflərə
ən yaxın olan janr əfsanələrdir. Ümumtürk folkloru saysız-hesabsız əf-sanələrlə
zəngindir. Azərbaycan əfsanələri
ümumtürk folklorunun zəngin nü¬mu-nələrlə təqdim
olunan səhifəsini təşkil edir. Bu əfsanələr
folklorşünaslarımız tərə-findən müxtəlif
zamanlarda tədqiq olunmuşdur. Ancaq Azərbaycan
əfsanələri türk yaradılış mifləri
baxımından xüsusi
araşdırılmamışdır. Halbuki
Azərbaycan əfsa-nə¬lə¬ri bu baxımdan çox qiymətli
və zəngin material verir.
Türk yaradılış motivləri bir tərəfdən
Azərbaycan əfsanələrinin canını təşkil
edir. Əfsanələr birbaşa miflərdən
qaynaqlanır. Lakin əfsanələr digər
tərəfdən folklor janrı kimi minillər boyu
yaşamış, zənginləşmişdir. Onların bədii məzmununun altında mifik məzmun
gizlənir. Beləliklə, əfsanələri
türk yaradılış mifləri ba¬xı-mından öyrənmək,
əslində həm də türk yaradılış
mifologiyasını əfsanələr əsa¬sın¬da bərpa
etmək deməkdir.
Azərbaycan folklorşünaslığında əfsanələr
demək olar ki, bir çox hallarda tədqiqat obyekti olub. Əfsanələrin
miflə bağ¬lılığı da diqqətdən kənarda
qalmayıb. Xüsusilə keçən əsrin
70-ci illərindən Azərbaycanda mifologiyaya geniş elmi və
ictimai marağın yaranması əfsanələrə diqqəti
daha da artırıb. Həmin dövrdə
mifologiya sahəsində tanınmış sima olan Mirəli
Seyidovun yaradıcılığında mifologiyanın tədqiqi
prosesində müxtəlif Azər¬baycan əfsanələri tədqiqata
cəlb olunub. Daha sonra Sədnik Paşayev, Təh¬ma¬sib Fər¬zəliyev,
İs¬rafil Abbaslı, Paşa Əfəndiyev, Vaqif Vəliyev,
Bəhlul Abdulla, Füzuli Bayat, Ni¬zami Cəfərov, Ramazan
Qafarlı, Asif Hacılı, Cəlal Bəydili (Məm¬mə¬dov),
Ramil Əliyev, Seyfəddin Rzasoy, Ağaverdi Xəlil, Əfzələddin
Əs¬gər, Mə¬həm¬məd Məmmədov və b. tədqiqatçıların
Azər¬¬baycan əfsanələrinin tədqiqi məsə¬lələrinə
dair araşdırmaları olub. Bütün
bunlar Azərbaycan əfsanələrini türk
yaradılış mif¬lə¬ri baxımından tədqiq etməkdən
ötrü dəyərli nümunələr olsa da, türk
yaradılış miflərinin Azərbaycan əfsanələri
əsasında öyrənilməsi bütövlükdə
aktual elmi prob¬lem olaraq qalmaqdadır.
“Türk yaradılış mifləri və Azərbaycan
əfsanələri” mövzusu bir elmi problem kimi ilk növbədə
türklərin mifik düşüncəsində
yaradılış motivini bir konsept kimi öyrənməyi tələb
edir. “Konsept” bir termin olaraq “konsepsiya” termininin məna dairəsinə
aiddir və “konsepsiyanın mahiyyətini ifadə edən əsas
fikir, tezis, ideya” deməkdir. Türk
mifologiyasında yaradılış motivini bir konsept olaraq
araşdırmaq da öz növbəsində türk mifik
yaradılış motivinin əsas mahiyyətini ifadə edən
ana ideyanı, əsas konsept-tezisi araşdırmaq deməkdir.
Qeyd olunduğu kimi, yaradılış hər bir
mifologiya üçün ana ideyadır. Türk
mifologiyasında da eyni mənzərə müşahidə
olunur. Lakin müxtəlif mifologiyalarda
yaradılış motivlərinin bir-birini “təkrarlaması”
bəşəri universallıqdan irəli gəlsə də,
hər etnosun yaradılış konsepsiyası onun dünyaya
öz baxışını ifadə edir. Universal
yaradılış ideyası hər etnosun öz yaşam təcrübəsində
canlı idraki hadisə kimi həmin etnosun düşüncəsinin
bədii-estetik özünəməxsusluğunu ifadə edir.
Bu gün dünyanın əsas etnoslarından
olan türk xalqının mifik yaranış konsepsiyası
onun minillərə söykənən tarixinin emosional-bədii,
idraki-estetik təcrübəsini inikas edir. Türk mifologiyasını yaşadan bədii mətnlərdə,
o cümlədən əfsanələrdə türkün
yaradılış konsepsiyası yaşamaqdadır.
Yaradılış bir motiv kimi elmdə “kosmoqoniya” termini
ilə ifadə olunur. “Kosmoqoniya” – “kosmos” və “qoniya” sözlərindən
əmələ gəlmiş termin olub, mənası “kosmosun
(dünyanın) yaranması” deməkdir. V.N.Toporov
yazır ki, kosmoqonik miflər və kosmoloji təsəvvürlər
mifopoetik dünyagörüşün başqa formaları
arasında xüsusi yerə malikdir: ona görə ki,
kainatın məkan-zaman ölçülərini, başqa
sözlə, insanın mövcudluğunun baş verdiyi şəraiti
təsvir edir və mifyaradıcılığının
obyekti ola bilən hər şey ona yerləşdirlir.
Elə
V.N.Toporovun bu yanaşmasına əsaslansaq, göründüyü
kimi, türk yaradılış miflərini Azərbaycan əfsanələri
əsasında araşdırmaq türkün təsəvvür
etdiyi kainatın məkan-zaman göstəricilərini, türk
insanının mövcud olduğu şəraiti, həmin
şəraitə aid olub, türk mif
yaradıcılığının obyekti ola biləcək
predmetləri və hadisələri araşdırmaq deməkdir.
A.Hacılı göstərir ki, mif dünya haqqında təsəvvürlər
sistemi, müasir mədəniyyətin genetik kodu tək
aşkarlanır. Əsatiri sistemin hər bir
ünsürü ümumdünya modelinin tərkib hissəsi
kimi əhəmiyyət qazanır.
Müəllifin fikrindəki “genetik kod” məqamı
genezis – mənşə ilə bağlıdır. Bu isə
birbaşa yaradılış deməkdir. Çünki
yaradılış olmadan genezis, mənşə və
ümumiyyyətlə, genetik kodun olması
mümkünsüzdür. Belə ki,
butün bunların hamısı yaradılışa
bağlıdır, ondan baş alaraq gəlir.
V.N.Toporov
“kosmos” anlayışı haqqında yazır: “Kosmos” yunan
sözüdür və “nizam”, “sahman”, “quruluş”, “dövlət
quruluşu”, “hüquqi quruluş”, “lazım olan
ölçü”, “dünya sahmanı”, “kainat”, “dünya”, “zinət”,
“bəzək” anlamlarındadır. Bu söz mifoloji ənənədə
və mifolojiləşdirilmiş erkən fəlsəfi ənənədə
bütöv olan, sahmana salınmış, kainatın müəyyən
qanunlarına (prinsiplərinə)
uyğunlaşdırılmış dünyanı bildirir... Bütün dünya mifologiyalarında kosmosu müəyyənləşdirən
ümumi cizgilər toplusunun olması səciyyəvi
haldır. O, xaosa qarşı durur. Kosmos
istər zaman baxımından, istərsə də onu təşkil
edən elementlərin tərkibinə görə xaosa nisbətən
ikincidir. Kosmos həm zaman baxımından və həm də
bir çox hallarda xaosdan, yaxud xaosla kosmos arasındakı
aralıq elementlərindən törəyir... Kosmos
və xaosun münasibətləri həm zaman, həm də məkan
daxilində həyata keçir. Bu halda
kosmos əksərən onu çöldən əhatə edən
xaosun içinə aid olan bir şey kimi təsəvvür
olunur. Genişlənən və
özünü təşkil edən kosmos xaosu periferiyaya
sıxışdırır, onu bu dünyadan qovur, lakin aradan
qaldıra bilmir. Xaosla, ilkin okeanla, dünya
hüdudsuzluğu ilə əhatələnmiş kosmosun sferik
sxemi şaquli və üfüqi variantlarla əvəzlənə
bilir. Bu variantlarda xaos kosmosdan
aşağıda, yaxud onun ən ucqar yerlərində
(şimalda, yaxud qərbdə, kosmosdan kənarda) yerləşir.
Alimin bu
fikrindən aydın olur ki, “kosmos” mifologiyada əsasən:
– dünya və ondakı nizamı bildirir;
– kosmos nizamlı dünya kimi xaosa qarşı
durur;
– kosmos xaosdan törəyir;
– xaos kosmosdan kənarda yerləşir.
V.N.Toporov
“xaos” anlayışının ən fərqli ənənələrdə
ardıcıl şəkildə təkrar olunan səciyyələrini
belə müəyyənləşdirir:
– su stixiyası ilə bağlılıq;
– məkan və zamanda sonsuzluq;
– boşluğa qədər gedib çıxan məsafəlilik;
–yaxud əksinə, bütün elementlərin
qovuşuqluğu (materiyanın təkcə əşyaviliyini
deyil, həm də stixiyaların və dünyanı aydın
şəkildə bildirən əsas ölçülərin
mövcudluğunu istisna edən amorf vəziyyəti),
nizamsızlıq.
Buradan
anlamaq olur ki, kosmosla xaos bir-birindən ayrı ola
bilməsə də, öz əsas göstəricilərinə
görə bir-birinə əks olan anlayışlardır.
Xaos
kosmosun yaradılışının əsasında durur, lakin
A.F.Losevə görə “xaos” kosmosdan həm də nəhəng
anlayışdır: “Xaos kosmik vəhdətin əzəmətli
və tragik obrazı kimi təsəvvür olunur. Bütün varlıq aləmi bu obrazda ərimişdir;
varlıq aləmi xaosdan törəyir və xaosdaca məhv
olur. Ona görə də xaos bütöv
və fasiləsiz, sonsuz və hüdudsuz təşəkkülün
universal prinsipidir”. F.Qurbanovun
yazdığı kimi, “burada xaosdan müəyyən
münasibətlər sisteminin dinamik təşəkkülü,
sonradan yenə xaosa çevrilmə var. Proses daim dəyişən,
hərəkət edən, özündə müxtəlifliyin
ayrı-ayrı görüntülərdə vəhdətini əks
etdirən bir şey olur”.
“Kosmos və xaos hər bir mifoloji dünya modelinin
mütləq məkan-zaman strukturunu təşkil edir. Dünya mifologiyalarının
hamısında dünya öz quruluşu etibarilə iki hissəyə
bölünür: kosmos və xaos. Kosmos
nizamlı dünyanı, xaos onun əksi olan nizamsız
dünyanı bildirir. Onlar arasında olan əkslik
xaosu - “antikosmos”, kosmosu - “antixaos” adlandırmağa imkan verir”.
Füzuli Bayat yazır ki, ilk yaradılış qutsal
olduğu üçün sonrakıların da
başlanğıcı rolundadır. Yəni kosmoqonik
yaradılışda əsas olan ilkin
yaradılışdır. Bir
düşüncə fəlsəfəsi kimi mifin,
düşüncə sistemi kimi mifologiyanın mahiyyəti
ilkin yaradılışla bağlıdır. Türk yaradılış mifinin kosmoqonik konsepsiya
kimi öyrənilməsi elə bu ilkin yaradılış
süjetlərinin araşdırılmasından keçir.
V.Radlovun təqdim etdiyi yaradılış mifinə nəzər
salaq.
“Dünyanın yaradılışı” adlı əfsanədə
deyilir: “Dünya tamamlanmadan öncə yalnız su
varıymış, torpaq yoxuymuş, göy üzü
yoxuymuş, günəş və ay yoxuymuş. Tanrı ətrafda uçurmuş, insan ətrafda
uçurmuş. İkisi də qara qaz
şəklində dünyada uçurmuş. Tanrı heç bir şey
düşünmürmüş. İnsan
rüzgar oyadaraq suyu hərəkətləndirmiş və
Tanrının üzünə su sıçratmış.
İnsan Tanrıdan daha yüksəklərə
çıxa biləcəyini düşünmüş, amma
aşağı suyun içinə düşmüş.
Yıxılınca boğulmağa başlamış, “Aman
Tanrım, məni qurtar demiş!”. Bundan
sonra insan sudan çıxmış. Tanrı demiş ki, “Möhkəm bir daş meydana gəlsin”.
Dənizin dibindən sərt bir daş
çıxmış və üstündə Tanrı ilə
birgə yaşayan insan oturmuş”.
Bizcə,
burada türk yaradılış konsepsiyası
baxımından iki məqam mühümdür:
Birincisi,
yaradılışdan öncə yalnız suyun olması;
İkincisi, Tanrı və insan qara qaz görkəmində
olub, uçurmuşlar.
Bu, kosmosdan – mövcud nizamlı dünyadan əvvəlki
vəziyyətdir. Demək, əfsanə xaosun təsviri ilə
başlanır.
Elçin
Qaliboğlu
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 26 fevral.-
S.14.