İrəvan xanlığının
iqtisadiyyatı
7-ci yazı
İrəvan xanlığında şəhər
və yol karvansaraları olmaqla iki növ karvansara
mövcud olmuşdu. Müharibələr dövründə və baxımsızlıq üzündən
karvansaraların bəzisi
dağılsa da, İrəvan şəhərində
7 karvansara salamat qalmışdı. Bu karvansaralar bişmiş kərpicdən, yonulmuş
bozalt və mərmərdən inşa
olunmuş və görünüşləri əla
idi. Hər bir karvansaranın
ətrafında dükanlar
cəmləşmişdi. Şəhər karvansaraları
və onların ətrafında olan dükanlar bunlar idi: l. Gürcü karvansarası - 78 dükan.
Bunlardan
24-ü şəxsi dükan
idi; 2. Culfa karvansarası - 38; 3 Zöhrab xan karvansarası - 38; 4. Tahir karvansarası;
5. Sulu karvansara; 6.
Susuz karvansara. Sonuncu hər üç
karvansaranın ətrafında
74 dükan vardı;
7. Hacı Əli karvansarası
- 40 dükan.
Yol karvansaraları isə bunlardır: l. Gümrü
və Sərdarabadı
birləşdirən yolun
üzərindəki Talın
karvansarası; 2. Dərəçiçək
mahalında Tiflis-İrəvan
yolunda yerləşən
Gərnigöy kəndindəki
karvansara; 3 və 4. Göyçə mahalında iki
karvansara vardı.
Hündür yerdə tikilmiş
Qarahasar karvansarası
və Çil kəndi yaxınlığındakı
karvansara; 5. Göyçə mahalı ilə Dərələyəz arasındakı
Səlim karvansarası.
Qeyd etmək
lazımdır ki, şəhər ilə yol karvansaraları bir-birindən fərqlənirdi. Şəhərdə bazar ətrafında cəmləşmiş karvansaralar
tacirlər üçün
həm mehmanxana, həm də mallarını satmaq üçün bazar hesab olunurdu. Tarix üzrə fəlsəfə
doktoru Elçin Qarayevin İrəvan xanlığı ilə bağlı araşdırmasında
bildirilir ki, belə ki, kavansaraların
ətrafında çoxlu
dükanlar vardı.
İrəvana gələn istənilən
tacir ilk növbədə
karvansara ətrafında
yerləşən boş
dükan tutaraq mallarını bura yığırdı. Yol karvansaraları
böyük yolların
üzərində inşa
edilirdi. Onlar tacirlərin,
səyyahların və
digər yolçuların
gecələmək yeri
idi.
Karvansaraların bir hissəsi ayrı-ayrı adamlara, bir hissəsi isə xəzinəyə məxsus idi. Xəzinə karvansaraları icarəyə
verilirdi. İcarədar tacirlərdən iki adda vergi alırdı.
Birincisi, daxildə və xaricdə istehsal edilən mallardan alınırdı
ki, bu verginin
özü də iki qismə bölünürdü: a) əgər
tacir karvansarada malını bir yerdən satırdısa, hər tümənə 1 şahı olmaqla «havayı» adlanan vergi, yox əgər
tacir malını satmadan aparırdısa, hər yükünə 4 şahı olmaqla «saxlama» vergisi adlanan vergi ödəyirdi.
İkincisi, yolçu tacirdən
alınan vergi idi. İcarədar yolçu tacirlərdən
gününə 4 şahı,
karvansaranın tövləsində
saxlanılan hər dəvə, at, kəl və eşşəyə
görə 1 şahı,
hər çəltik
və duz yükünə görə
isə 2 şahı məbləğində pul
alırdı.
İrəvan xanlığında ticarət
əməliyyatlarının gedişində müxtəlif
pul, çəki və ölçü vahidlərindən istifadə
olunurdu. Digər xanlıqlarda olduğu
kimi, İrəvan xanlığında da pul kəsilməsi haqqında mənbələrdə
məlumata rast gəlmək olur. Məşhur osmanlı
səyyahı Övliya
Çələbi İrəvanda
olarkən xan sarayının sol tərəfində
pul kəsmək üçün xüsusi
tikilinin olması haqqında məlumat vermişdi. Burada abbasi və
bisti kəsilirdi.
İrəvan tüməni xanlıq
dövründə ən
çox işlədilən
pullardan hesab olunurdu. Digər məlumatda isə,
İrəvanda qarapul adlanan mis pulların
kəsilməsi qeyd olunur. Dörd qarapul 7 rus mis qəpiyinə bərabər idi.
İrəvan xanları pul kəsən zərbxanaları
icarəyə verirdilər. İcarədarlar elə keyfiyyətli pul kəsirdilər ki, bu pullar
xarici pullarıdan üstün idi. Şəhərdə ticarət tədavülündə
istifadə olunan pulları dəyişdirən
20 pulxırdalayan məntəqə
fəaliyyət göstərirdi.
Bazarlarda
yerli pul vahidləri ilə yanaşı İran, Osmanlı, Rusiya dövlətlərində və
Azərbaycan xanlıqlarında
kəsilmiş pullara da rast gəlinirdi.
Bu pul vahidləri
qızıl, gümüş
və misdən ibarət idi. İrəvan bazarında ticarət əməliyyatlarında
tümən, sahibqran və yaxud minaltun,
pənahabad, qarapul, şahı, bisti, real, rusiya imperialı, hollandiya çervonu, osmanlı darülxliafı
və mahmudi; gümüş pullardan rus rublu, gürcü
abbası, üç
növdə osmanlı
kuruşu, para və rus qroşu
işlədilirdi. İrəvan xanlığında müxtəlif
pul vahidi işlədildiyi kimi, müxtəlif çəki
və uzunluq vahidlərindən də istifadə edilirdi. Çəki vahidlərindən
xalvar, batman, stil, pud, misqal, somar,
taçkir, kod və s. qeyd etmək olar.
Bazarlarda
hər hansı bir malı
çəkmək üçün
«əttar» və «mizan» adlandırılan tərəzilərdən istifadə
olunurdu. Əttarın hərfi mənası
müxtəlif kiçik
baqqal malları, ətriyyat və dava-dərmanlarla ticarət
edən şəxs deməkdir. Əttar kiçik əl
tərəziləri idi.
Mizan ərəb dilində çəki, ağırlıq
deməkdir. Mizan tərəzilərini
xan tərəfindən
təyin olunmuş mizandar idarə edirdi. Bu tərəzilərdə
ipək və xaricdən gətirilmiş
mallar çəkilirdi.
Tərəzi daşları da
icarəyə verilirdi.
Bütün xanlıqda eyni
çəki ölçüsünü
saxlamaq üçün
tərəzilər İrəvan
bazarında yerləşirdi.
İ.Şopen yazır ki,
yerli əhali ərzaq alarkən, aldanmamaq üçün onun çəkisini yoxlamaq məqsədilə
mizan-əttar tərəzisində
çəkdirirdilər. Lakin bu havayı başa gəlmirdi. Malın növündən asılı
olaraq icarədara müxtəlif miqdarda pul ödənməli idi. İrəvanda xan arşını,
xalvar, somar, taçkir, batman və ağac kimi uzunluq vahidləri vardı. Xalvar, somar və
batman əsasən əkin
sahələrinin, arşın
müxtəlif parçaların,
ağac isə uzaq məsafələrin ölçüsündə istifadə
edilirdi.
Bütün bu deyilənlərə baxmayaraq, sonuncu Rusiya-İran müharibəsi dövründə və işğaldan bir müddət sonra nəinki kəndlərdə, hətta İrəvan şəhərində də ticarət tamamilə tənəzzülə uğramışdı. Amansız hərbi əməliyyatlar ilk növbədə İrəvanın Kartli-Kaxetiya çarlığı ilə ticarət münasibətlərini tamamilə pozdu. Müxtəlif ölkələrdən ticarət məqsədilə İrəvana gələn karvanların ardı kəsildi. 1827-ci ildə rus qoşunları xanlıq ərazisinə hücum edərkən əhalinin əksəriyyəti əmlakları ilə birlikdə İrəvan qalasına sığınmış, digər hissəsi isə qonşu ölkələrə pənah aparmışdı. Sonuncu mühasirə zamanı İrəvan şəhəri və qalası böyük dağıntılara məruz qaldı. İrəvanlıların bir hissəsi döyüşdə həlak oldu. İ.Şopen qeyd edir ki, təhlukə sovuşduqdan sonra 1828-ci ildə irəvanlılar dağıdılmış evlərinin və bağlarının bərpası ilə məşğul olduğundan ticarəti sonrakı ilə saxlamışdılar. Lakin 1829-cu ilin yazında başlayan kütləvi taun xəstəliyi xanlıqda yaşayan əhalinin onda birini məhv etdi. Dükanlar bağlandı, karvansaralar boşaldı, bütün ticarət və sənətkarlıq dayandırıldı. Bu təhlükə yenicə sovuşmuşdu ki, 1830-cu ildə vəba xəstəliyi başladı.
İrəvan xanlığında qanunla müəyyən edilmiş vergi sistemi yox idi. Bu xanın və yaxud sərdarın iradəsindən asılı olurdu. Dövlət gəlirlərim və şəxsi maraqlarını təmin etmək üçün xanlar daim vergilərə diqqət yetirirdilər. Məhz onların fərmanlarına əsasən, kənd təsərrüfatı və sənayenin bütün sahələrini əhatə edən vergilər hər il həcm və sayca dəyişirdi. E.Qarayevin İrəvan xanlığı ilə bağlı araşdırmasında daha sonra bildirilir ki, Azərbaycanın digər xanlıqlarında olduğu kimi, İrəvan xanlığında da vergilər əhalidən həm pulla, həm də məhsulla alınırdı. Pulla alınan vergi də öz növbəsində iki qrupa bölünürdü: vasitəsiz və vasitəli. Bu vergi həm şəhər, həm də kənd əhalisinə aid idi. Vasitəsiz vergilər ildə bir dəfə taxılçılardan, şəhər əhalisindən, elatlardan və Eçmiədzin (Üç kilsə- E.Q.) kilsəsindən yığılırdı. Vasitəsiz (birbaşa xəzinəyə ödənilən vergilər-E.Q.) vergilər cəmiyyətlər (sosial qruplar-E.Q.) üzrə alınırdı. Bu vergini verən yerli əhali müxtəlif sosial təbəqələri əhatə edir və səkkiz cəmiyyətdə birləşirdi.
Birinci cəmiyyətə, İrəvan şəhər əhalisinin ödədiyi vergi daxil idi. Bu cəmiyyət də özlüyündə beş müxtəlif qollara ayrılırdı: a) Müsəlman cəmiyyəti - 1200 tümən; Qızılqala əhalisi - 54 tümən, 5 minaltun; b) Erməni cəmiyyəti - Məlik Saakın tabeçiliyində olan cəmiyyət - 400 tümən; yüzbaşı Parseq Keqamovun tabeçiliyində olan cəmiyyət isə 40 tümən; c) Qaraçılar (Boş-E.Q.) - 30 tümən. Bu cəmiyyətə daxil olanlar xəzinəyə ildə 1.724 tümən, 5 minaltun vergi ödəyirdi. İldə dörd dəfə yığılan bu vergi pulu əhalinin özü tərəfindən icra edilirdi və ümumi yığıncaqda toplanırdı.
İkinci cəmiyyətə, Eçmiədzin kilsəsinin ödədiyi vergi aid idi. İrəvan xanları müəyyən vaxtlarda bu kilsəyə güzəştə gedərək, erməni din xadimlərindən vergi almırdılar. Lakin xanlıqda böhran yarandıqda, erməni keşişləri xanlara xəyanət etdikdə bu vergi yenidən bərpa olunurdu. Erməni din xadimləri yerli əhaliyə xəyanət edərək Kartli-Kaxetiya çarlarına və rus qoşununa rəğbət bəslədiyinə görə xanlar tərəfindən böyük təzyiqlərə məruz qalırdılar. Məlumata görə, Hüseynqulu xanın dövründə kilsə xəzinəyə ildə 400 tümən pul verirdi. Üçüncü cəmiyyətə, makulu Əli xandan alınan vergi daxil idi. O, Şərur mahalının Ərəbli, Qarahəsən və Diadin kəndlərini Hüseynqulu xan tərəfindən verilmiş tiyul hüququ əsasında idarə etdiyindən hər il xəzinəyə 300 tümən ödəyirdi. Onu da qeyd etmək yerinə düşərdi ki, «İrəvan xanlığı» əsərində bu vergi səhvən Maku xanlığından toplanılan vergi kimi göstərilmişdi.
Dördüncü cəmiyyətə, köçəri həyatı keçirən elatlardan alınan vergi aid idi. Bu elatlar da öz növbəsində üç qola ayrılırdı: birinci qola daxil olan Azərbaycan türkləri - Böyük Çoban Qara elatı 350 tümən, Saradılar 150 tümən, Dəmirçili 50 tümən, Kərimbəyli 200 tümən, Şıxlar 100 tümən, Milli, Qaraçarlı və Əlikəndlilər birlikdə 300 tümən, Seyidli 200 tümən, Ağsaqqallı 240 tümən, Dərəkənd-Parçenis ayrumları 800 tümən, Talın ayrumları isə 240 tümən ödəyirdi. İkinci qola kürd elatları daxil idi. Onlardan zilanilər 4000 tümən, Çal Əli ailəsi 267 tümən, 7 minaltun və 5 şahı, Sakenlilər 219 tümən, 6 minaltun, Tuşmal ağanın idarəçiliyində olan 102 ailədən ibarət Bilxixanlılar 210 tümən, İsa ağanın tabeliyində olan 82 ailə 174 tümən, 5 minaltun, Xali xanlı ailəsi 280 tümən, Qızılbaş uşağı 127 tümən, Misir kəndli kürdləri 151 tümən. Üçüncü qola Şərur qaraçıları daxildir ki, onlar da 10 tümən məbləğində vergi ödəyirdilər. Ümumilikdə elatlar hər il xəzinəyə 8.219 tümən, 8 minaltun və 5 şahı pul ödəyirdilər.
Beşinci cəmiyyətə əhalinin binaçı vergisi ödəyən hissəsi daxil idi (binaçı-bina sözündən olub bünövrəsi olan deməkdir-E.Q.). Bu vergi yalnız hərtərəfli imkanı olan əhalinin müəyyən hissəsindən alınırdı. Binaçı vergisini təyin etmək üçün xan ilk növbədə təbəələrinin işlərinə və gəlirinə diqqət yetirirdi.
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 30 mart.- S.13.