S.C.Pişəvəri İran Xalq Partiyasından çıxıb, yoxsa çıxarılıb?

 

Müttəfiq qoşunların 1941-ci il avqustun 25-də İrana daxil olması ilə Rza şahın ölkədən qaçdı, taxt-tacı oğlu Məhəmməd Rzaya təhvil verdibununla da dövlət aparatında yaranmış boşluqla bağlı ölkədə nisbi “yumşaqlıq” yarandı. Zindan qapıları açıldı, siyasi məhbuslar azadlığa çıxdılar. Azadlığa çıxan siyasi məhbuslar sırasında ömrünün 11 ilini Qəsri-Qacar zindanında və sonra Kasandakı sürgün düşərgəsində keçirmiş S.C.Pişəvəri də var idi. S.C.Pişəvəri Kasan sürgünündən azad olduqdan 20 gün sonra, sentyabrın 14-də Tehrana gəldi və ailəsinə qovuşdu, köhnə dostları və tanışları ilə görüşdü. Ailəni dolandırmaq üçün hər hansı işin qulpundan tutmaq qərarına gəldi. İlk yerini Tehrandakı sığorta idarələrindən birinə başçı olan köhnə tanışı Əhməd Əsədi (onunla “Cəngəlilər hərəkatı”ndan tanış idi) vasitəsi ilə tapdı və sığorta idarəsində işə düzəldi.

Bundan sonra S.C.Pişəvəri Tehranda və ölkədə mövcud olan siyasi mühitlə tanış olur. Onun bu mühitdə təmasa girdiyi ilk adamlardan biri İrandakı XX əsr azadlıq hərəkatında bir mücahid kimi tanınan Süleyman Mirzə olur. Süleyman Mirzə S.C.Pişəvərini evinə dəvət edir, onun milli ruhu, siyasi düşüncə və fikirləri ilə yaxından tanış olur. Bu tanışlıq zamanı İrəc İsgəndəri də orada olur. Bu üçlük yekdilliklə bu nəticəyə gəlirlər ki, xalqın mübarizəsinə istiqamət verə və ona başçılıq edə bilən siyasi bir təşkilatın yaranmasına ciddi ehtiyac var. S.C.Pişəvəri sonralarAjir” qəzetində çap etdiyi məqalədə və xatirələrində bu haqda yazır: “Biz üçlükdə (S.Mirzə, İ.İsgəndəri və mən) Hizbi-Tudeyi-İranın – İran Xalq Partiyasının əsasını qoyduq.

S.Mirzənin tapşırığı ilə partiyanın ilk müvəqqəti məramnaməsinin layihəsini hazırlamaq və yazmaq işi S.C.Pişəvəriyə və İrəc İsgəndəriyə həvalə olunur. Partiyaya ilk özəyinin başçısı kimi Süleyman Mirzənin namizədliyi qəbul olunur. Əslində məramnamənin yazılmasında Əbdülqədir Azad da iştirak etməli idi. Lakin Alman faşizmi ideyalarına müsbət meyl göstərdiyinə görə Əbdülqədir Azad məramnamənin hazırlıq mərhələsində bu işdən uzaqlaşdırıldı.

İran Xalq Partiyasının (“Tudə”) ilk məramnaməsində ölkədə diktaturaistismar əleyhinə mübarizə, ölkənin istiqlaliyyətinin qorunması, demokratiya və azadlıqların bərpa edilməsi, sülhün qorunması və s. bu kimi tələblər irəli sürülmüşdü. 1942-ci ildə az bir müddət içərisində Tudə üzvlərinin sayı və partiyanın coğrafi məkanı genişləndi. O, özək təşkilat statusundan müstəqil partiya statusuna yüksəldi. 1942-ci il oktyabr ayının 9-da (17 mehr 1321) Tehranda F.Keşavərzin evində Tudənin ilk konfransı keçirildi. Konfransda partiyanın müvəqqəti məramnaməsi yenisi ilə əvəz olundu. Bu məramnamədə bir sıra məsələlər tam kommunist mövqeyindən qoyulduğuna görə S.C.Pişəvəri onlarla razılaşmamış və özünün milli-demokrat mövqeyinə sadiq qalmışdı.

 

Tudənin I konfransında qəbul edilmiş məramnamə kommunist yöndən tərtib edilmişdi. Orada İranla bağlı məsələlərin kommunist məfkurəsi yönündə qeyd olunması milli-demokrat olan S.C.Pişəvərini heç cür razı sala bilməzdi. Konfransda Tudənin rəhbərliyinə seçilmiş 15 nəfər üzv arasında S.C.Pişəvərinin adına rast gəlmirik. Əslində bu siyahıda S.C.Pişəvərinin hələ zindandan düşüncələrinə yaxından bələd olduğu adamlarla bir sırada olması mümkün deyildi. Uzun müddət Tudənin rəhbərləri sırasında olmuş doktor Firudin Keşavərz özünün “Mən Hizbi-Tudeyi-İranın Mərkəzi Komitəsini ittiham edirəm” kitabının bir neçə səhifəsini ideoloji cəhətdən fərqli mövqelərdə durmuş S.C.Pişəvəri ilə Tudə rəhbərləri arasında mübahisələrə həsr etmişdir. Göründüyü kimi, elə həmin fərqli ideoloji mövqeyinə görə də S.C.Pişəvəri Tudənin birinci konfransında rəhbərliyə seçilmiş bəzi qatı “solçu kommunistlərin olduğu siyahıya salınmaqdan imtina etmişdi. Qəsri-Qacarda həbsdə olarkən S.C.Pişəvəri ilə zindanda yatmış mərhum Tağı Şahin (Əbdülqasım oğlu İbrahimov) öz söhbətlərində deyirdi ki, S.C.Pişəvəri “qatı solçularla bir süfrədə yeməkdən də imtina edirdi.

Tudənin üzvlüyündən və rəhbər özəkdən uzaqlaşan S.C.Pişəvəri öz mübarizəsini mətbuat sahəsində davam etdirmək qərarına gəlir. Bununla bağlı o, 1943-cü ilin aprel ayının 6-da dövlət orqanlarına müraciət edir və müstəqil “Ajir” qəzetini çıxarmaq haqda dövlətdən rəsmi icazə alır. Ajir”in ilk sayı 24 may 1943-cü il tarixində işıq üzü görür. Ajirqəzeti nəşrə başladığı ilk gündən ölkədə hökm sürən diktatura əleyhinə, azadlıq demokratiyanın bərpa olunması uğrunda ardıcıl mübarizə aparmaqla yanaşı İran Xalq Partiyasının ideoloji səhvləri haqda da yazmaqdan çəkinməmişdi. O, partiyanın şüarlarında hərəkət xəttindəki (platformasındakı) bir sıra məqamların şərtlərin İranın o zamankı siyasi-ictimai mühitində həyata keçirilməsinin mümkünsüzlüyünü partiya yaranan gündən dönə-dönə qeyd etmişdi. Bu fərqli cəhətlər üzərində dayanmağa onların mahiyyətini şərh etməyə ehtiyac var.

Tudənin yeni məramnaməsindəbütün dünya proletarları birləşin!” şüarı S.C.Pişəvəriyə görəİranın demokratik milli qüvvələri birləşin!” şüarı ilə əvəz olunmalıydı. Tudənin məramnaməsində hakimiyyətə keçən zamanproletar diktaturasıdövlət idarəçiliyi forması kimi irəli sürüldüyü halda, S.C.Pişəvəri tərəfindəndemokratik milli qüvvələrin diktaturasışüarı irəli çəkilir. Sol”çu tudəçilərin fikrincə partiya fəhlə zəhmətkeş kəndlilərin birliyinə (ittifaqına) söykənməli idi. Bunu amerikalı tarixçi T.Svietoçovski özünün 1995-ci ildə Nyu-Yorkda ingilis dilində çap olunmuşRusiya Azərbaycan: keçiddəki sərhəd ölkəsiadlı kitabında yazır: “Azərbaycan Demokrat Firqəsi Tudəyə alternativ olaraq yaradılmışdı... Ancaq radikallara söykənən Tudədən fərqli olaraq Firqə sinfi elementlərə fikir vermədən bütün milli qüvvələri öz sırasına qəbul edirdi” .

S.C.Pişəvəriyə görə, Tudə fəhlə-kəndli ittifaqı ilə yanaşı demokratik milli qüvvələrin birliyinə söykənməli idi. S.C.Pişəvəriyə görə İran (o cümlədən Azərbaycan) əsasən aqrar-kəndli ölkəsi olduğundan torpaq islahatı aqrar-kəndli münasibətlərinin ədalətlə nizama salınmasının gündəmdə olması onun demokratik əsaslar üzrə həlli Tudənin məramnaməsində əsas yer tutmalıydı.

Tudə siyasi mübarizədə siniflərarası fərqli cəhətlərə sinfi mübarizəyə kommunist mövqeyindən yanaşdığı onu öz məramnaməsində qeyd etdiyinə baxmayaraq, S.C.Pişəvəri İran iqtisadiyyatının çoxukladlı olduğunu, burada siniflərin istehsal prosesində biri digəri ilə çulğalaşdığını (sahibkar bəzən fəhlə yerinə, mülkədar kəndli ilə birgə zəhmət çəkdiyinə görə), burada sabit sinfi sədlər çəkməyin mümkünsüzlüyünü qeyd edir.

Tudə öz məramnaməsində ateist baxışları ön plana çəkərək din dindarlara münasibətdə fərqli mövqe tutduqları halda, S.C.Pişəvəri İran kimi dindar bir ölkədə bu cür yanaşmanı yanlış hesab edirdi. Buna misal olaraq o, Ardaşes Ovanesyan kimi bir erməninin Azərbaycandakı müsəlman bir bölgəyə Tudə rəhbəri təyin edilməsini yanlış bir əməl hesab edərək onu qınayırdı.

Tudə öz məramnaməsində İranın istiqlaliyyət müstəqilliyindən söhbət açarkən bu ölkənin çoxmillətli (fərqli etniklər) ölkə olmasına, burada yaşayan qeyri fars xalqların dil, tarix mədəniyyətinə, büdcədəki bölgüdə məclis seçkilərində onların tapdalanmış hüquqlarına digər insani haqlarına ötəri olsa, işarə etmir, bununla bağlı hər hansı istək tələb irəli sürmür. S.C.Pişəvəriyə görə isə İranın ərazi bütövlüyü, istiqlaliyyəti müstəqilliyinin qorunması şərti ilə ölkədə yaşayan bütün xalqalara bərabər milli-demokratik hüquqlar çərçivəsində milli muxtariyyət verilməli idi.

Yuxarıda qeyd olunan məsələlərə siyasi mübarizədə fərqli baxışlarla yanaşmaq S.C.Pişəvərini Tudədən uzaqlaşdıran əsas səbəblər olmuşdu. S.C.Pişəvəri Tudənin rəhbər mövqeyindən uzaqlaşıb mübarizəniAjirqəzetində davam etdirdiyi bir vaxtda erməni Ardaşes Ovanesyan ona qarşı qondarma ittihamlar irəli sürməkdən onun siyasi fəaliyyətini ləkələməkdən əl çəkməmişdi. Bu işdə onun əlinə düşən ən münasib fürsət S.C.Pişəvərinin Rza şahın ölümü ilə bağlıAjir”də şahın oğlu Məhəmmədrzaya verdiyi başsağlığı oldu.

1 avqust 1944-cü ildə 168 nəfər partiya üzvünün iştirakı ilə Tudənin Tehranda keçirilmiş I qurultayında Ardaşes Ovanesyanın başçılıq etdiyi komssiyanın təklifi ilə S.C.Pişəvərinin İran Xalq Partiyası üzvlüyündən xaric edilməsi haqda qərar qəbul edilir. Bu haqda qərarda göstərilir ki, S.C.PişəvəriAjirqəzetində Məhəmmədrza Pəhləviyə atası Rzanın ölümü ilə bağlı verdiyi başsağlığında guya, Rza şahıəvəzolunmaz dahiadlandırmışdı. ƏslindəAjirqəzetində Məhəmmədrza Pəhləviyə atasının ölümü ilə bağlı verilmiş sözügedən başsağlığında heç birdahilik”dən, “əvəzsiz şəxsiyyət”dən sair bu cür düzəltmə sifətlərdən söhbət getmir.

Sonrakı illərdə S.C.Pişəvəri Tudə ilə bağlı öz mövqeyini daha aydın şərh edərək yazırdı: “Həqiqətdə bizim firqəmiz kommunist firqəsi deyildi. Biz Azərbaycanda olan şərait daxilində xüsusi mülkiyyəti ləğv edə bilməzdik. Hizbi-Tudənin böyük səhvini təkrar etmək bizə yaramazdı. Biz eləyə bilməzdik, milli bir firqə olduğumuz halda birinci addımda sinfi mübarizəni alovlandıraq. Bizim hədəfimiz Azərbaycanda fəqət millidemokratik bir rejim yaratmaq və dərəbəylik rejiminin kökünü qazıb aradan qaldırmaq və xalqı müasir, mütərəqqi yola çəkməkdən ibarət idi. Ona görə kommunistya sosiolist adını üstümüzə qoya bilməzdik. Bu bir növ hoqqabazlıq olardı. Biz bunu bilib, düşünərək demokrat adını qəbul etmişdik. Çünki bizim fəaliyyətimiz və şüarlarımız fəqət millidemokratik bir çərçivədə olduğu təqdirdə müvəffəqiyyət qazana bilərdi”.

Yazıdakı faktlar bir tədqiqatçının subyektiv fikirləri deyil. Çoxu S.C.Pişəvərinin məqalə, çıxış və nitqlərində, xatirə və əsərlərində dəfələrlə toxunduğu məsələlərdir. 30 ildən çox S.C.Pişəvəri irsini mütaliə edib öyrənən bir tədqiqatçı bu məsələləri obyektiv mövqedən təhlil edib yazaraq oxuculara, xüsusilə də gənc oxuculara çatdırmağı özünə borc bilir. Bununla birlikdə qeyd etmək istəyirəm ki, Tudə rəhbərliyində və sıralarında olan qərəzsiz, obyektiv düşüncəli insanları özüm üçün həmişə səngər və mübarizə yoldaşı hesab etmişəm. Tudə sıralarından çıxaraq İran xalqlarının azadlıq və qurtuluşu yolunda canlarını fəda etmiş Xosrov Ruzbehlərin, Siyaməklərin, Cavidanların, Mahmud Qazilərin, Yusif Mürtəzəvilərin, uzun müddət elmi həmkarım olmuş professor Əbdülhüseyn Aqahininbaşqa şəhidlərin ruhları qarşısında ehtiramla baş əyib onların uğrunda mübarizə apardıqları arzuların işıqlı gələcəyinə inanıram.

 

Əkrəm Rəhimli (Bije), tarixçi

 

Xalq Cəbhəsi.- 2020.- 23 aprel.- S.14.