Heyvanlar aləmi ilə bağlı əfsanələrdə mifik
yaradılış
konsepsiyası
2-ci yazı
Azərbaycan əfsanələrində heyvanların yaradılışı ilə bağlı zəngin qalereya təqdim edilir. Məsələn, kirpinin yaranması haqqında bir əfsanəyə nəzər salaq: “Bir ananın oğlu böyüyəndən sonra anasını hirsləndirərmiş. Ana da onun şıltaqlığına dözürmüş. Ana əlində oğlunun şalvarını yamayanda oğlu gəlib yemək istəyir. Ana “qoy işimi qurtarım” deyir. Oğul sözə baxmayıb evdən gedir. Ana əlində iynə Allahdan arzu edir ki, onu heyvana döndərsin, bu dərdi çəkməsin. Kirpiyə dönür”.
Göründüyü kimi, burada insan kirpiyə dönür. Burada iki mifik akt var:
1. Yaradılış aktı: kirpinin yaranması;
2. Çevrilmə aktı: insanın heyvana çevrilməsi.
Başqa bir mətndə eyni yaradılış aktları tısbağa ilə bağlı “təkrarlanır”: “Keçmişdə adamlar çayın qırağında çimirdilər. Elə yer seçərdilər ki, heç kim onları görməsin. Bir tənbəl gəlin varmış, tənbəllik üstdə də danlanarmış. O, çayın qırağına çimməyə gəlir. Özünə yaxşı yer seçmir, qazanı su ilə doldurur, qaynadır, ləyənə su tökür çimir. Yaxalanmaq üçün suya girir. Birdən görür ki, yad bir adam ona tamaşa edir. Tez ləyəni başına çevirib özünü yad nəzərdən qoruyur, Allaha yalvarır ki, tısbağaya dönsün. O vaxtdan tısbağa yad nəzər görəndə başını çanağında gizlədir”.
Azərbaycan əfsanələrindəki məşhur obrazlardan biri maraldır. “Gülqədəmin əfsanəsi”ndə deyilir ki, çoban qızı Gülqədəm marallarla yaxın idi. Onlara saz çalırdı. Bir ilan maral balası ilə düşmənçilik edirdi, anasını da sancıb öldürmüşdü. İlan fikirləşdi ki, əvvəl Gülqədəmi sancsın, onda maral yaşaya bilməyəcək. Elə də edir. Gülqədəm ölür, sazı da yoxa çıxır. Maral bir gün buynuzunda həmin ilanı və sazı götürüb qızın qəbrinin üstünə gəlir və özü də daşa dönür.
Bu mətnə mifik aktlar seriyalar şəklindədir:
1.
Qızın maralların hamisi olması: “Gülqədəm
marallarla yaxın idi”.
2.
Qızın marallarla mistik ünsiyyət saxlaması: Gülqədəm
marallara saz çalırdı.
3.
İlan xaos (ölüm) yaradıcı element kimi: İlan
maralın anasını sancıb öldürmüşdü.
Gülqədəmi də sancır, qız
ölür və sazı da yoxa çıxır.
4. Maral
kosmoqonik başlanğıc kimi: Maralın daşa dönməsi
ilə yeni relyef yaranır. Maral bu halda həmin
relyefin yaradıcı başlanğıcıdır.
M.Seyidov
keyik-maral obrazı haqqında yazır: “Keyik ovçulardan ovu
gizlədir, ov heyvanlarını qoruyur, yurdun-vətənin sərhədlərinə
göz qoyur. Bir sıra inamlardan, inamların
qalıqları və onlarla bağlı adətlərdən,
mərasimlərdən belə bir qənaətə gəlmək
olar ki, qulağı dəlik keyikləri, dağ keçilərini,
maralları ovlamaq uğurlu sayılırmış”.
Azərbaycan əfsanələrinin əhəmiyyətli
bir hissəsi ilanlarla bağlıdır. Bu, qədim
mifik görüşlərdən gəlir. V.V.İvanov
yazır: “İlan demək olar ki, bütün mifologiyalarda bir
tərəfdən məhsuldarlıq, torpaq, qadının
yaradıcı gücü, su, yağışla, digər tərəfdən
isə ev, od, həmçinin kişinin
yaradıcı gücü ilə bağlı simvoldur”.
İlan eyni dərəcədə Azərbaycan mifik
görüşləri ilə bağlı simvoldur. R.Əlizadə
yazır ki, ilanın mifoloji təsəvvürlərdə
yeraltı dünya ilə əlaqələndirilməsi, folklor
mətnlərində xeyir-bərəkət, ev-ocaq yiyəsi
kimi təsvirini tapması, təbiətin gizli dilini
özündə daşıyan müdrik və xtonik varlıq
tipində səciyyəsi onu kult müstəvisinə
yaxınlaşdıran detallardır. Azərbaycan
nağıllarında ilanın ağac, su, dağ, od, günəş və digər kultlarla
bağlılığı geniş təsvir dairəsində
görünür. Bu sintez axarında ilan kultuna dayanan
obrazların (Gülağa, Ovçu Pirim, Taxta Qılınc,
Əhməd) sakral mənşəyi, əcdadların ruhunu təmsil
etmələri görünür ki, bu da əski motivlərin
transformasiya variantlarını aydınlaşdırır.
“Gülağanın nağılı”, “Fatma gəldi ilan
qaç”, “Çil madyan”, “Taxta qılınc”, “Ovçu Pirim
və ilanlar padşahı” kimi Azərbaycan
nağılları ilan kultunun səciyyəvi xüsusiyyətlərini
göstərməklə yanaşı, ilan kultu ilə
bağlı obrazların inisiasiya aktındakı
iştirakını da bəlli edir. Bu akt
zamanı ilanın müxtəlif funksiyaları üzə
çıxmış olur. Həmin funksiyalar əsasən
aşağıdakılardır:
1.
İlan insana dil bilmək qüdrəti bəxş edir;
2.
İlan insana sehr yaratmaq gücü verir;
3.
İlan insana çevrilə bilir.
Sonuncu
funksiya – “ilanın insana çevrilə bilməsi” birbaşa
yaradılış mifi ilə bağlıdır və hesab
edirik ki, “ilanın insana dil bilmək qüdrəti bəxş
etməsi” və “ilanın insana sehr yaratmaq gücü verməsi”
funksiyaları da mahiyyətcə yaradılış
konsepsiyasından qıraqda ola bilməz. Əfsanələrə
nəzər salaq.
“Bir oğlanın atası ölür. O, qızılları
götürüb gedir, əmisi onu təqib edir. Əmisi ona çatanda o, Allahdan xahiş edir ki, onu
elə şeyə döndərsin ki, əmisi ondan qorxsun, həm
də qızılları qorusun. Oğlan
ilana dönür”.
Burada diqqəti
cəlb edən mifik məqamlar:
1. Xaos:
atanın ölməsi;
2. Kosmosun
xilas olunması istiqamətində fəaliyyət: oğlan
kosmik dəyəri təmsil edən qızılları
götürüb onları mənimsəmək istəyən əmisindən
qaçır;
3. Yeni
kosmosun ilan obrazında yaranması: oğlan ilana dönür və
qızılları xilas edir.
Başqa
bir əfsanəyə nəzər salaq: “Bir oğlan
fızıllıqdan keçəndə görür ki, bir
qız, bir oğlan dayanıb. Onlar oğlana deyirlər ki, bu
yerdə qızıl var, get götür və ilana
dönüb gedirlər. Oğlan inanmır, onlar
oğlanın yuxusuna girir, yenə söyləyirlər. Oğlan atasına deyir. Atası
“get götür” deyir. Oğlan gedir həmin
yeri qazır, bir mis sərnic götürüb gəlir. Yuxuda ona deyirlər ki, hanı bizim payımız, gətir
ver. Oğlan sərnici həyətdə basdırır. Daha yuxuda heç nə görmür. Atası soruşur ki, qızıl hanı? Deyir basdırdım. Gedib
çıxarırlar, görürlər qızıl yoxdu, sərnic
qarışıq yoxa çıxıb”.
Biz burada da ilan obrazını qızıl atributu ilə
birgə görürük. Əfsanədə
oğlana qızılın yerini deyən oğlan və
qız ilana dönürlər. Bu, ilanla
insanın birgəliyini göstərən motivdir. Onun əsasında yaradılış mifi durur.
Həmin mifə görə, ilan insana, yaxud əksinə,
insan ilana çevrilə bilir. Bu
çevrilmə yaradılışın əsas şəkillərindən,
üsullarından biridir. Azərbaycan
folklorunun ən məşhur heyvan obrazlarından biri atdır.
R.Qafarlı yazır ki, at çox qədim
zamanlarda rəmzləndirilən heyvanlardan biridir, öküzlə
müqayisədə daha geniş əhatə dairəsinə
malikdir və həyat gücünü, hətta
ölünün (cəsədin) canlandırılmasını
bildirirdi.
V.V.İvanov göstərir ki, at Avrasiyanın mifoloji
sistemlərində əhəmiyyətli rol oynayır. Bir sıra
tanrıların atributu (yaxud obrazı) kimi
çıxış edir. Tanrılar və
qəhrəmanlar göy üzündə, yaxud bir dünyadan o
birisinə at üzərində hərəkət edirlər.
Ə.Tanrıverdi yazır ki, “Kitabi-Dədə
Qorqud”da tez-tez təkrarlanan, intensivliyi ilə fərqlənən
sözlərdən biri at zooleksemidir. Bu da
təsadüfi deyil. Çünki qədim
türkün həyatında atı əvəz edə bilən
ikinci bir varlıq olmayıb.
Yaşar Ocağın yazdığı kimi, türklər
xeyli qədim dövrlərdən etibarən atı əhliləşdirib
gündəlik həyatlarının bir parçasına
çevirmişdilər. Çünki at ətiylə,
südüylə, tükü və dərisiylə, yük
daşıması və xüsusilə müharibələrdəki
xidmətləriylə türk sosial həyatına böyük
təsirləri olmuş bir heyvandır. Bəhruz Həqqi
rus alimi L.B.Putayevə əsaslanaraq belə bir məlumatı təqdim
edir: türk xalqlarında olan əqidəyə görə, hər
kəs yuxuda dağ tanrısından ayğır hədiyyə
alarsa, onun işıqlı gələcəyi olacaq, həm də
ovda həmişə uğur qazanacaq.
K.V.Nərimanolu
yazır: “Çin və Bizans müəlliflərinin
yazdığına görə, Hun türkləri at
üstündə yaşayırdılar. Sanki
onların həyatı at üstündə qurulmuşdu.
At üstündə doğulur və at
üstündə də ölümü
qarşılayırdılar. Onlar buna
görə də atı müqəddəs sayırdılar”.
Əlbəttə, burada atla bağlı əfsanələrin
hamısını nəzərdən keçirmək
imkansızdır. Lakin onların hər birində
yaradılış mifinin izlərini görmək
mümkündür. Bir mətnə nəzər salaq:
“Laçın rayonunda Cağazur kəndi
yaxınlığında dərin bir dərə var. Nal
daşı dərənin o tayındadır. Deyilənə
görə, Koroğlu düşmənlə təkbətək
vuruşur. Sonra da nərə çəkib
Qıratı çapır, at quş kimi uçub dərənin
o tayına düşür. Bu zaman
Qıratın ayağının biri sal daşın üstə
bərk dəyir və daşa nalının dərin izi
düşür. Həmin daşa o vaxtdan
“Nal daşı”, “Koroğlunun nal daşı” deyirlər”.
Göründüyü kimi, burada “Nal daşı”, yaxud “Koroğlunun nal daşı” deyilən obyektin yaranışı nəql olunur. Kosmoqoniyanın əsasında at durur. Digər mətnə nəzər salaq: “Laçının Minkənd kəndi yaxınlığnda bir dağ gölü var. Adına Qaragöl deyirlər. Bu gölün qəribə sehri var. Günəş batandan, Ay doğandan sonra Qaragöldən qoşa qanadlı bir ağ at çıxıb gölün ətrafında otlayır. Deyilənə görə, bu, elə Qıratın özüdür. Koroğlu qeybə çəkiləndən sonra o da Çənlibeli tərk edib bu gölü əbədi olaraq özünə məskən seçib”.
Bu əfsanədə “Koroğlu” dastanında təsvir edilən hadisənin (səbri çatmadığından 39-cu gün tövlənin üstündən deşik açıb atlara baxdığından Qıratın qanadlarının əriyib yoxa çıxması) əksini görürük. Məlumdur ki, əfsanə janrında hadisələrin sehirli təsviri daha çoxdur. Əfsanədən aydın olur ki, bu atı görənlər də olub: “At bəni-adəm görən kimi bərkdən kişnəyir, fini-fini ötür, ya da qaçıb tez gölə girir, hətta uçub bir dağa qonur, görünməz olur”.
Bu əfsanə birbaşa yaradılış mifologiyası ilə bağlıdır. Koroğlunun ölümü ilə onun dünyası sona çatır. Lakin mifin məntiqinə görə, xaos əbədi ola bilməz, tezliklə xaosun əsasında kosmos təşəkkül tapmalıdır. Göründüyü kimi, Qaragöldən çıxan qoşa qanadlı ağ at Koroğlunu təcəssüm etdirir. Başqa sözlə, ilk əcdad arxetipini əks etdirən Koroğlu öldükdən sonra ata çevrilir. Kosmosun – dünyanın ilk əcdadın bədənindən yarandığını nəzərə alsaq, burada hər şey mifin məntiqinə uyğundur.
R.Babayev yazır ki, at obrazı mifik yaddaşdan epik yaddaşa mediator, xilaskar, məsləhətçi və yolgöstərən kimi ötürülür. Atın bütün bu mifik funksiyaları yaradılış konsepsiyası ilə bağlıdır və Azərbaycan əfsanələri həmin funksiyaları yüksək bədii estetizmə malik “örtüyə” bürümüşdür. Əlbəttə, Azərbaycan folkloru heyvanlarla bağlı əfsanələrlə zəngindir. Təbii ki, onların hamısını burada nəzərdən keçirmək mümkün olmasa da, təhlil olunmuş əfsanələr göstərdi ki, heyvanlarla bağlı əfsanələr bütün hallarda mifik yaradılış konsepsiyasını inikas edir.
Elçin
Qaliboğlu
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2020.- 2 iyun.- S.14.