“Tanrı qismətiyəm qürbət diyarda”
(Şairə
xanım Raya Bayramova)
Mənə elə gəlir ki, bu dünyada ən böyük dərd duymaq, anlamaq dərdidir. Dərdləri duyur, duya duya da yaşayırsan. Dərdin ağırlığından bəzən baş. Götürüb dünyadan qaçmaq da istəyirsən. Amma nə yazıq ki, özündən qaçış olamaz ki…Ramiz Rövşən yazır ki,
Gəl, əl-ələ tutub gedək,
Gedək biz olmayan yerə.
Hər dərdi unudub gedək
Dərdimiz olmayan yerə.
Bu dünyada bizim çox dərdlərimiz var – Vətən dərdi, torpaq dərdi, Araz dərdi, namus-qeyrət dərdi, sevgi dərdi, bir parça çörək qazanmaq dərdi, külli miqdarda pulları harada gizlətmək dərdi, qonşu niyə məndən qabağa getdi fikri,dərdi. Elə bundan dolayı da deyirlər ki, hərənin dərdi özünə dəvə yüküdü. Və beləcə bu dünyada anlamaq deyilən bir dərd də var, bütün dərdlərin ən böyüyü, çəkilməzi ki, bu dərdi zaman-zaman anlayışlı, həssas, duyğulu insanlar çəkib, bəzən də çəkə bilməyib, dünyadan nakam köçüblər. Paqaniniyə xoşbəxtlik haqda sual verəndə o, təxminən belə bir cavab vermişdi: "Xoşbəxt o insandır ki,onun anlayanı var".
Anlamaq insanaTanrı tərəfindən verilən elə bir nemət, elə bir mənəvi sərvət, elə bir ziynət və elə bir əziyyətdir ki, o İlahi vergini heç bir yolla əldə etmək mümkün deyil. O, hər adama da nəsib olan deyil. Onunüçün də o nemətdən nəsibini almış insanlar ətrafındakılarda onu görməyəndə darılır, tıncıxır, yaşam tərzi çətinləşir, cəfaya dönür. Şəxsi fikrimdir. Bəlkə də toplum mənimlə razılaşar ki, duymaq, anlamaq dərdini də sıradan bir “nemət” olaraq Tanrı daha çox şairlərə verib. Verib ki, dünyanın dərdini görsünlər, duysunlar və elə çıxış yollarını da açıb kütləyə göstərsinlər.
Bu gün çoxumuzun yaxşı tanıdığı şairə Raya xanım Bayramovanın iç dünyasına- bütövlükdə yaradıcılığına bələd olduqca həqiqətən anlamaq, duymaq dərdinin necə böyük bir dərd olduğuna və bunun Tanrı tərəfindən Raya xanıma ömürlük pay olaraq verildiyinə sözün tam mənasında əmin olursan.
Şairə Raya xanım Bayramova Azərbaycanın qədim mədəniyyət mərkəzlərindən olan Gəncə şəhərində doğulmuşdur. Orta təhsilini doğma Gəncə şəhərində, ali təhsilini isə Rusiyanın Zelenoqorod şəhərində almışdır. Ali təhsilini Elektron mühəndisliyi ixtisası üzrə bitirmişdir. Bir müddət uzaq Rusiyada yaşamış, hazırda isə qonşu Qazaxıstan Respublikasında fəaliyyət göstərir. Vətəndən uzaqda yaşamasına baxmayaraq Vətən dərdindən yazır, yaradır. Bir-birindən gözəl şeirlər müəllifidir Raya xanım. Şeirlərini oxuduqca oxumaq istəyir və oxuduqca da Raya xanım şəxsiyyətinə bir daha rakursdan bələd olur, tanımış olursan.
Qəriblik alnıma yazılan yazı,
Tanrı qismətiyəm qürbət diyarda.
Raya xanım sıradan bir yazar olaraq dərdləri saymaqdan qalmır, dərdin unudulmaq yollarını da açıb göstərir:
Sabahın xeyir de, dərd
boğanlara
Dil ol dilsizlərə, fağırdan danış !
Bir tikə çörəyin
qayğısın çəkən
Şələnin altında yağırdan
danış !
Beləcə dərd dilim-dilim
olaraq sadalanır, ilmələr yavaş-yavaş
“yerinə hörülür
Raya xanım şeiriyyətində:
Gözə görünməyən, dərddən, kədərdən
Doğru
bolünməyən açı
qədərdən
Yaz, bu həqiqətdən, bacar yaz, hərdən
Ürəyi incidən ağrıdan
danış !
Ədəbiyyat dərdi açıb
göstərir, yaxşı
ifadə edir,ancaq
onu aradan qaldırmaq insanlardan tələb olunur. İnsanı
məhv etsələr
də onun mənəvi sərvətini
məhv edə bilmirlər. Bu mənada insanın daxili aləmi həddən artıq zəngin, əhatəli olmalıdır. İnsanı
nə qədər dərindən öyrənsən
də yetmir,az
olur. İnsan bir sirrdir, insan deyilən müəmma, mürəkkəblik
yüzə yüz öyrənilə bilmir.Hər
bir halda ürəkdə hərarət,
sevgi olmalıdır.
Odur ki,
Sevgisiz ürəyin buzu əriməz
Ağlayan ümidlər susmaz , kiriməz
Yalan ayaq açar, qalxmaz ,
yeriməz
Təmiz
məhəbbətdən doğrudan,
danış !- deyir Raya xanım.
Elə bu şeirdə də Raya xanım öz həyat idealını da poetik dillə izhar edərək açıb göstərir:
Yalana büklən hər iyrənc dildən
Gör nə günə qalıb, Vətəndən , eldən
Millətin cibini talayan əldən
Raya, bu xaindən, oğrudan danış !
İnsan oğlu kamilləşərək
tam insan olmalıdır. Nizami də,
Füzuli də bunu istəyirdi, elə Nəsimi də bunu açıb
göstərirdi. Sonrakı dövrlərdə
də kamil insan obrazı ədəbiyyatın bir nömrəli problemi olaraq qalıb. Raya xanım da
ənənəyə sadiq
qalır, yaradıcılığında
kamillik anlayışını
qabardır, poetikləşdirir.
Görən nədən
Füzulinin kamil insanına nə qədər yaxın olsaq da, tam o insan ola
bilmirik? Çünki bizim çağımızda
dərdi anlamaq üçün həmdərdlik
yolu bəs etmir. Özünü özgənin yerinə
qoymaqla nə baş verdiyini anlamaq bəs eləmir. Dərdi anlamaq üçün
dəyərləri anlamaq,
insan mənəviyyatını
görmək, qiymətləndirmək
lazımdır. Sənin başına
gəlməsədə, dərdlini
bilməlisən, görməlisən,
anlamağa çalışmalısan,
deməlisən. Bizim dövrümüzdə
dərdləri, problemləri,
ağrıları anlamaq
üçün özünü
bunu yaşayan özgələrin yerinə
qoymaq doğrudan da çətinləşib.
Klassiklərin yaşadığı anlamaq dərdi bu gün də
öz aktuallığındadır.
Anlamazlıq dərdi baş
alıb gedir, insanlara əsəb, rahatsızlıq, ürək
ağrıları, qanqaralıq,
təəssüf hissini
yaşadır. Qəribəsi isə odur ki,
hər kəs"anlamazlıq
dərdi"ndən şikayət
edir. Odur ki, bütün
bu dərdləri yazmaq, açıb göstərmək lazımdır
və təbii ki, bu da
bir hünər istər yazıçıdan.
Raya xanım Bayramova da
Hər gecənin gözü kordur, qulaq kar,
Boş deyiləm,
gör nə qədər işim var.
Qələm əhli yazır,
pozur, zaman dar,
Gün doğanda məndən küsür gecələr,- yazır.
Və bu yazhayazda hələ çox işinin olduğunu da vurğulayır.
Qədərə boyun əymək, alın yazısı ilə barışmaq çoxları üçün
çox çətin
olsa da, Raya xanım üçünsə
şükranlıqdır. Taleyinə
düşənlə, ömrünə
yazılanla – bir sözlə Tanrı payı ilə barışır, şükranlıq
edir, razılaşır
Raya xanım:
Min bərəkət, nə vermisən,
Azını çox sandım
dünya!
Hələ məndə nə
görmüsən
Korun-korun
yandım dünya!
Dərdin
çoxdu, yatmaq olmur,
Ətəyindən tutmaq olmur.
Yamanı
unutmaq olmur,
Əvvəl-axır qandım dünya!
Dünya yamanca namərddir. Elə bu mənada da, ədəbi mühitdə"Dərd şairi"
kimi qəbul olunmuş, şair-publisist,
Əməkdar jurnalist
Əbülfət Mədətoğlu
yazır ki,dünyanın
namərd olduğunu eşitmişdim. Sonra bu namərdliklə
zaman-zaman üz- üzə gəldim.
Lap sonra da
o namərdliyin qurbanlarından
birinə çevrildim.
Əvvəlcə doğulduğum kəndi,
ev-eşiyi itirdim -dünya səsimə səs vermədi. Qaçqınlıq yaşadım - dünya
hayıma çatmadı.
Dostların yarpaq tökümü başladı
dünyanın tükü
tərpənmədi...".
Amma Raya xanım dünyanın təzadlar burulğanında
ilişib qalmır, çaba verərək haray çəkir, necə deyərlər, dünyanın, etibarsız
insanların paxırını
açıb tökür.
Təzadları doğuran
səbəblər, onların
törətdiyi nəticələr
və təbii ki, çıxış yolları da Raya xanım yaradıcılığında
razvyazkaya cəlb olunur:
Dünya
yaman dəyişib
Adamların gözündə !
Yalan, gerçək seçilmir
Danışanın sözündə !
Biri haqlıyam deyir
Düz olanı
susdurub.
Biri də düzü əyir
Yalandan üzə durub !
Dar ağacı qurula
Övlad
atan asıla !
Böhtan
yazan əllərin
Barmaqları kəsilə!...
Misraları rəngarəng, fikirləri
müxtəlifdir Raya xanımın. Mənə qalsa
Raya xanımı məhsuldar
işləyən şairlər
kateqoriyasına aid edərdim.
Çünki o da yazır,
yaradır, təkrarçılığa
yol vermir. Müasir dövrün tələbvkar
oxucusu Raya xanım yaradıcılığında özünü tapa bilir. Elə özü demiş,
Haqqı
danışdım neyləyim,
Çiynimdə yazır mələyim.
Sıx toxunub söz ələyim,
Bəyəndinsə, gülşən
olar!
Bəli, bir oxucu olaraq
mən bəyəndim
və bəyəndiyim
üçün də
təqdir etdim. Əminəm
ki, oxucuları da Raya xanım yaradıcılığını ürəkdən bəyənəcək
inşallah!
Şairə xanımın “Aralamasın”
başlıqlı şeirini
olduğu kimi, orijinaldan diqqətinizə
çatdırmağı özümə
borc bildim.
Nə qədər sözüm var, ürəyim dolu
Demərəm, heç kimi yaralamasın.
Ürəkdən keçirmiş , ürəyin yolu
Dərdimi çəkəni , paralamasın!
Nəfsimi yandırdım, ruhu
dağladım
Nə çəkdim , bilirəm, özəl ağladım
Sevda dəftərini çoxdan
bağladım
Bir dəfə sevmişdim, tuturam yasın !
Ocaq yerin külü küllənib daha
Sel gəlib yurduna lillənib daha
Dilim , dil açıbdır , dillənib
daha
Söz vuran, göz qoyub, qaralamasın!
Yaradana şükür, ağlım,
qeyrətim...
Məni
dost bilənə,sonsuz
hörmətim!
Oğul-uşağımdır, son məhəbbətim
Allahım heç bizi aralamasın!
Uğur
olsun Raya xanım! Yaradıcılıq uğurları
və bol-bol oxucu sevgisi, məhəbbəti ilə:
Malik Balaşov –publisist
Xalq Cəbhəsi.- 2022.- 18 avqust.-
S.14.