Qeyri-neft sektoru üçün yeni
inkişaf mərhələsi
Süni intellektin qlobal texnoloji inkişafın həlledici
xəttinə çevrildiyi müasir dövrdə dövlətlərin
iqtisadi və idarəetmə sistemlərinin rəqabət
qabiliyyəti bilavasitə bu sahədə atılan
addımlarla müəyyən olunur. Dünyada istehsal, təhlükəsizlik,
səhiyyə, təhsil və xidmət sektorlarının struktur
yenilənməsi artıq ənənəvi iqtisadi mexanizmlərlə
deyil, alqoritmlər vasitəsilə yönləndirilir. Bu
reallıq fonunda Azərbaycan üçün süni
intellektin milli inkişaf modelinə inteqrasiya olunması strateji
zərurət kimi formalaşır. Ölkədə son illər
həyata keçirilən rəqəmsallaşma islahatları
– elektron hökumət xidmətlərinin genişləndirilməsi,
“ASAN xidmət” modelinin institusional nümunəyə
çevrilməsi, rəqəmsal ödəniş
infrastrukturunun təkmilləşdirilməsi və dövlət
idarəçiliyində məlumat əsaslı qərarvermə
mexanizmlərinin tətbiqi – süni intellektin
genişmiqyaslı istifadəsi üçün funksional baza
yaradır. Bu baza Azərbaycana regional rəqəmsal ekosistemdə
strateji mövqe qazandırmaqla yanaşı, ölkənin yeni
iqtisadi mərhələyə keçidini sürətləndirir.
Süni intellektin iqtisadi təsirləri ənənəvi
avtomatlaşdırma anlayışının
hüdudlarını aşaraq, istehsal proseslərindən
tutmuş xidmət sektoruna qədər bütün sahələrdə
qərarvermə modellərini köklü şəkildə dəyişdirir.
Enerji sektorunda proqnozlaşdırıcı analitika əsasında
avadanlıqların texniki diaqnostikasının
aparılması, istehsal və paylanma şəbəkələrinin
optimallaşdırılması, bərpa olunan enerji mənbələrinin
idarə olunmasında yüksək dəqiqlikli alqoritmlərin
tətbiqi səmərəliliyi artırır və riskləri
minimuma endirir. Kənd təsərrüfatında süni
intellektə əsaslanan torpaq analizi, məhsul proqnozu və xəstəliklərin
erkən aşkarlanması kimi həllər məhsuldarlığın
yüksəlməsinə və ixrac potensialının
genişlənməsinə real töhfə verir. Nəqliyyat və
logistika sektorunda isə ağıllı nəzarət sistemləri,
marşrut optimallaşdırma texnologiyaları və nəqliyyat
proseslərinin modelləşdirilməsi şəhər
iqtisadiyyatının yükünü azaldır, resursların
daha səmərəli bölgüsünü təmin edir. Bu
kontekstdə süni intellekt Azərbaycanın iqtisadi
diversifikasiyasının sürətləndirilməsi və
qeyri-neft sektorunun dayanıqlı inkişafı
üçün mühüm alət kimi
çıxış edir. Dövlət idarəçiliyində
süni intellekt texnologiyalarının tətbiqi idarəetmə
keyfiyyətinin artırılmasına, xidmətlərin şəffaflığının
və operativliyinin təmin olunmasına yeni imkanlar yaradır.
Ağıllı şəhər yanaşmaları, rəqəmsal
təhlil əsaslı təhlükəsizlik sistemləri,
fövqəladə hallar üzrə risk proqnozlaşdırma
modelləri, elektron səhiyyədə diaqnostikanın
avtomatlaşdırılması və digər tətbiqlər
vətəndaşlara göstərilən xidmətlərin keyfiyyətinin
yüksəldilməsi ilə yanaşı, dövlət
resurslarının daha optimal idarə olunmasını təmin
edir. Məlumat əsaslı idarəetmə modelinin
formalaşması XXI əsrin
çağırışlarına adekvat idarəçilik
mexanizminin qurulması baxımından mühüm mərhələ
hesab olunur. Süni intellektin geniş tətbiqi ilə
yanaşı, onunla bağlı risklər də nəzərə
alınmalıdır. Əsas çağırışlar
sırasında məlumat təhlükəsizliyi və şəxsi
məlumatların qorunması, alqoritmlərin etik prinsiplərə
uyğunluğu, süni intellekt sistemlərinin şəffaflığı,
işçi qüvvəsinin sürətlə dəyişən
tələblərə uyğunlaşdırılması və
innovasiya ekosisteminin davamlı inkişafı dayanır. Azərbaycan
üçün strateji məqsəd yalnız texnologiyanı
idxal etmək deyil, həm də bu sahədə yerli istehsal və
tədqiqat potensialını gücləndirməkdir. Bu məqsədlə
universitet-sənaye əməkdaşlığının
genişləndirilməsi, startap mühitinin dəstəklənməsi,
süni intellekt üzrə ixtisaslaşmış kadr
hazırlığı və normativ-hüquqi çərçivənin
beynəlxalq standartlara uyğunlaşdırılması
prioritet istiqamətlər kimi çıxış edir. Nəticə
etibarilə, süni intellektin Azərbaycanda tətbiqi milli
iqtisadiyyatın modernləşdirilməsi, idarəetmənin
çevikləşdirilməsi və rəqəmsal
transformasiyanın dərinləşdirilməsi
üçün fundamental imkanlar açır. Bu sahədə
qəbul ediləcək strateji qərarlar ölkənin gələcək
onilliklərdə qlobal rəqəmsal iqtisadiyyatda
tutacağı mövqeyi müəyyən edəcək.
Əli Səlimov
İctimai fəal
Xalq Cəbhəsi .- 2025.- 11 dekabr(¹46).- S.14.