Heydər Əliyev və Azərbaycanın
milli iqtisadi inkişaf modeli
Biz
respublikamızda hüquqi - demokratik dövlət qurmaq yolu ilə
gedirik. Bu,
dövlət quruculuğunda, siyasi sahədə strateji
yolumuzdur. Bununla çox sıx əlaqədə olan ikinci sahə
iqtisadiyyatın demokratik yollarla idarə edilməsidir, yəni
iqtisadiyyatda demokratik islahatlar aparılması, bazar
iqtisadiyyatı yoludur. Bütün bunlar kompleks şəkildə
respublikamızı gələcəyə aparan yollar, istiqamətlərdir.
Heydər ƏLİYEV,
Ümummilli lider
XXI əsrin astanasında Azərbaycan
Respublikasının müstəqil inkişaf yoluna qədəm
qoyması ölkəmizin gələcək sosial-iqtisadi təkamülündə
dönüş nöqtəsi oldu və bu təkamül
prosesində taleyüklü dəyişikliklərin meydana gəlib
genişlənməsi üçün zəmin yaratdı. Lakin tarixi təcrübə
göstərir ki, zəngin təbii və iqtisadi sərvətlərə
malik olan ölkələrdə müstəqilliyin qorunub
saxlanılması bəzən onun əldə edilməsindən
daha çətin və mürəkkəbdir. Düşmən
təcavüzünə məruz qalan və təcrübəsiz
dövlət rəhbərləri tərəfindən idarə
olunan Azərbaycanda bu daha da çətin idi. Ölkəmiz
yalnız dövlət müstəqilliyini itirmək təhlükəsi
ilə deyil, eyni zamanda, daxildən də parçalanmaq təhlükəsi
ilə qarşı-qarşıya qalmışdı.
Müstəqilliyimiz
düşmən dövlətlər tərəfindən
açıq-aşkar hərbi təcavüz və siyasi təzyiqlərlə
boğulurdu. Həm də xalqımız iqtisadi
sarsıntılar, çətinliklər girdabına
düşmüşdü. Bunun isə kökləri olduqca dərindir.
İstehsal olunan məhsullar tələbata cavab vermədiyi
üçün anbarlarda yığılıb qalır,
strateji məhsullar isə blokada vəziyyətində
olduğumuz üçün xarici bazarlara böyük çətinliklə
çıxarılırdı. Həm valyuta
çatışmazlığı, həm də yolların təhlükəli
olması ilə əlaqədar mal idxalı da böyük
çətinliklə həyata keçirilirdi. Ölkə əhalisi
açıq-aşkar aclıq imtahanına çəkilirdi. Ərzaq
anbarları boşalmış, ilkin tələbat
mallarının istehsalı fəlakətli dərəcədə
azalmışdı. Elə gün olurdu ki, Qazaxıstandan yola
salınmış un gecə Bakıya çatmasaydı, səhəri
gün şəhərdə aclıq baş verə bilərdi.
Ölkəni bu
ağır vəziyyətdən 1993-cü ildə xalqın
istəyi ilə yenidən hakimiyyətə qayıdan
ümummilli lider Heydər Əliyev çıxardı. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin qeyd etdiyi kimi:
"Belə bir çətin anda, çətin dövrdə
xalqımızın müdrikliyi bir daha özünü
göstərdi. Xalqın təkidi və tələbi ilə
ümummilli liderimiz Heydər Əliyev Azərbaycana
qayıtdı, xalq onu Prezident seçdi və ondan sonra ölkəmizin
inkişaf dövrü başlandı. Bütün xoşagəlməz
meyllərə son qoyuldu, sabitlik, ictimai asayiş bərqərar
olundu, qeyri-qanuni silahlı dəstələr tərksilah
edildi. Bir sözlə, Azərbaycan inkişaf yoluna qədəm
qoydu".
Tarixdən yaxşı
məlumdur ki, əgər dövlətin, xalqın strateji,
perspektiv mənafeyi baxımından onun daxili və xarici siyasətinin
ümumiləşmiş konsepsiyasını müəyyən
edə bilən, bu mənafeyi beynəlxalq forumlarda, yüksək
tribunalardan müdafiə edə bilən, dövlətin
strateji xəttini xalqa sadə şəkildə bəyan edən
və dövlətçiliyi ümumxalq işinə
çevirməyi, xalqı öz arxasınca aparmağı
bacaran şəxsiyyət yoxdursa və nəhayət, dövlətçiliyi
qorumağı, onun müdafiəsini təşkil etməyi əməli
surətdə həyata keçirən praktik siyasətçi-diplomat,
sərkərdə və komandan yoxdursa, daxildə əmin-amanlığı,
ölkənin iqtisadi inkişafını təmin etməyi
üzərinə götürə bilən qurucu,
yaradıcı təsərrüfat rəhbəri yoxdursa, həmin
ölkənin gələcəyindən nikbin ruhda
danışmaq çətin olar.
Dövlət idarəçiliyi
sahəsində zəngin təcrübəyə malik olan Heydər
Əliyevin müdrik daxili və xarici strateji kursu ölkəni
bürümüş dərin siyasi, iqtisadi, sosial və
psixoloji böhran və sarsıntılardan çıxararaq
müstəqilliyin əbədi yolu ilə inamla irəliləməsi
üçün möhkəm zəmin yaratdı. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin qeyd etdiyi kimi:
"Azərbaycan öz dövlət müstəqilliyini əldə
etdikdən sonra gedən proseslər, təəssüflər
olsun ki, ölkəmizi uçurum kənarına gətirmişdi.
Sosial-iqtisadi, siyasi, hərbi böhran hökm
sürürdü. Azərbaycan torpaqları Ermənistanın
işğalçı qüvvələri tərəfindən
zəbt olunurdu, ölkədə xaos, anarxiya, hərc-mərclik
mövcud idi, vətəndaş müharibəsi
başlamışdı. O illərdə baş verən
iqtisadi tənəzzül ölkəmizi çox çətin
vəziyyətə salmışdı".
Daxili çəkişmələrə
son qoyulması, siyasi sabitliyin təmin olunması, atəşkəs
haqqında razılaşma əsasında erməni təcavüzünün
dayandırılması, "Əsrin müqaviləsi"nin
bağlanması, balanslaşdırılmış xarici siyasət
və qonşu dövlətlərlə münasibətlərin
normallaşdırılması bütün diqqəti ölkədə
çoxdan yığılıb qalmış və
yatmış vulkana bənzəyən daxili sosial-iqtisadi
problemlərin həll olunmasına yönəltməyə
imkan verdi. Həyat isə bütün kəskinliyi ilə tələb
edirdi ki, heç bir ölkənin tarixində rast gəlinmədiyi
strateji əhəmiyyətli üç taleyüklü vəzifə
eyni zamanda yerinə yetirilsin:
1. Müstəqil,
demokratik, hüquqi dövlətin yaradılması və
inkişaf etdirilməsi;
2. inzibati-amirlik sistemi ləğv
edilərək bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinin bərqərar
olunması;
3. qapalı sosial-iqtisadi
sistemin xaricə açılması və açıq
qapı siyasətinin tətbiq edilməsi ilə bərabərhüquqlu
dövlət kimi qlobal iqtisadi sistemə inteqrasiya edilməsi.
Bu tarixi vəzifələrin
hər biri istənilən bir dövlət üçün
kifayət qədər ciddi və əhəmiyyətli idi və
bütün qüvvələrin bu məqsədlərə səfərbər
edilməsini tələb edirdi.
Totalitar sosialist sisteminin
süqutu nəticəsində yaranmış yeni müstəqil
dövlətlər qarşısında duran problemlərin
orijinallığı və tarixdə mövcud olmuş
iqtisadi sistemlərin heç birində analoqu olmaması
dünya iqtisadi və siyasi ədəbiyyatına bu ölkələrin
real durumunu və perspektivlərini əks etdirən yeni bir
termin "keçid iqtisadiyyatı ölkələri"
terminini də gətirdi. "Keçid"
anlayışı yalnız iqtisadi termin deyildir və cəmiyyətin
bütövlükdə mövcud siyasi, iqtisadi və sosial
quruluşundan imtina edildiyi və hələlik yenisinin
yaradılmadığı bir vəziyyəti ifadə edir, cəmiyyətin
sosial-iqtisadi strukturunun transformasiya prosesində olduğunu
göstərir. Problemin çətinliyi bir də onda idi ki,
totalitar rejimin 70 illik despotik hakimiyyəti dövründə cəmiyyət
demokratiya, sərbəst bazar iqtisadiyyatı, azad sahibkarlıq,
siyasi plüralizm və bu kimi digər çağdaş dəyərlərdən
uzaq məsafədə saxlanılmışdır, üstəlik
əhalidə uzun illər boyu xüsusi mülkiyyət, bazar
iqtisadiyyatı, sahibkarlıq anlayışlarına mənfi
münasibət formalaşdırılmışdır. Həyat
isə bütün kəskinliyi ilə tələb edirdi ki, cəmiyyət
"dövlət, demokratiya, millət, kimlik, ideologiya, siyasət
və iqtisadiyyat kimi həyati əhəmiyyətli məsələlərin
yenidən qurulmasını bir vəzifə kimi qarşıya
qoysun" və uğurla həll etsin.
Akademik Ramiz Mehdiyevin
göstərdiyi kimi: "1993-cü ilin ortalarında, Heydər
Əliyev ölkəyə rəhbərliyə
qayıtdıqdan sonra milli transformasiyanın dördüncü
mərhələsi başlandı - modernləşdirmə mərhələsinə
başlamağın əsası qoyuldu. Onun mahiyyəti Azərbaycanın
tənzimlənən bazar iqtisadiyyatına keçməsində
və demokratik islahatların həyata keçirilməsində
idi ki, bu da beynəlxalq aləmdə ölkənin dünya
siyasətinin subyekti kimi tanınması ilə nəticələndi".
Doğma Azərbaycan
dövlətinin qarşısında duran ali məqsədə
nail olunması, ilk növbədə iqtisadi sabitliyin də təmin
olunmasını tələb edirdi. Çünki
1992-1994-cü illərdə mövcud olmuş hiperinflyasiya
iqtisadiyyatın əsaslarını sarsıdır və əhalinin
maddi və sosial vəziyyətini getdikcə
ağırlaşdırırdı. Birmənalı şəkildə
aydın idi ki, həyata keçirilən iqtisadi siyasətin
müvəffəqiyyəti genişmiqyaslı sabitləşdirmə
tədbirləri ilə inflyasiyanın cilovlanmasından və
makroiqtisadi səviyyədə maliyyə sabitliyinin təmin
olunmasından asılıdır. Həyat bütün kəskinliyi
ilə iqtisadi islahatların da sürətləndirilməsini
tələb edirdi. Ona görə də ölkə
iqtisadiyyatında bazar prinsiplərinin bərqərar
olmasını təmin etmək üçün onun liberallaşdırılması
istiqamətində radikal addımlar atıldı. 1994-1995-ci
illərdə xarici ticarət əməliyyatlarının
liberallaşdırılmasına başlandı. Xarici ticarət
sahəsində liberallaşdırma tədbirlərinin önə
çəkilməsi qısa bir zamanda açıq qapı
siyasətinin tətbiq edilməsi zərurətindən
doğurdu.
İqtisadi
liberallaşdırma qiymət islahatlarının da radikal
şəkildə davam etdirilməsini tələb edirdi. Bununla
əlaqədar olaraq 1995-1996-cı illərdə qiymətlərin
formalaşması prosesinin inzibati-amirlik sisteminin
qalıqlarından azad olunması başa
çatdırıldı. Bununla da bazar iqtisadiyyatının əsas
prinsiplərindən birinin, yəni qiymətlərin bazarda sərbəst
şəkildə tələb və təklif amillərinin
qarşılıqlı təsiri altında formalaşması
prosesinin başlanması üçün yol
açılmış oldu. Bu proses bazar iqtisadiyyatının
digər vacib elementi olan valyuta rejiminin sərbəstləşdirilməsi
prosesi ilə tamamlandı.
Heydər Əliyevin rəhbərliyi
ilə həyata keçirilən qətiyyətli iqtisadi
islahatlar az bir zamanda geniş beynəlxalq dəstək
aldı. Beynəlxalq Valyuta Fondu və Dünya Bankı Azərbaycanda
iqtisadi islahatlar haqqında xüsusi proqram hazırladılar və
ölkəmizə maliyyə yardımı göstərdilər.
Həmin təşkilatlarla sıx əməkdaşlıq
şəraitində hazırlanmış sabitləşdirmə
proqramına uyğun olaraq iqtisadiyyatın liberallaşdırılmasına
yönələn radikal islahatlar həyata keçirildi. Sərt
və çevik pul-kredit, büdcə, vergi, gömrük siyasətinin
aparılması, qiymətlərin, xarici iqtisadi fəaliyyətin
və valyuta bazarının liberallaşdırılması və
xarici kapitalın cəlb olunması nəticəsində tezliklə
ölkədə makroiqtisadi səviyyədə maliyyə
sabitliyinin təmin edilməsinə nail olundu.
Ölkədə özəlləşdirmə
proqramının həyata keçirilməsi azad
sahibkarlığın və şəxsi təşəbbüskarlığın
inkişafını sürətləndirdi. 1998-ci ilə qədər
28 mindən çox kiçik müəssisə özəlləşdi
və demək olar ki, kiçik özəlləşdirmə
başa çatdırıldı. 1997-ci ildən isə özəlləşdirmənin
həlledici mərhələsi olan böyük özəlləşdirməyə
- orta və iri dövlət müəssisələrinin səhmdar
cəmiyyətlərinə çevrilməsi prosesinə
başlandı. Təkcə 1998-ci ildə 800-dən çox
orta və iri dövlət müəssisəsi səhmdar cəmiyyətlərə
çevrildi.
Beləliklə, ölkədə
iqtisadi tənəzzülün qarşısı nəinki
alındı, hətta 1996-cı ildə onun artımına
nail olmaq mümkün oldu. 1996-cı ildən 1,3% olan iqtisadi
artım 1997-ci ildə 5,8%-ə çatdırıldı. Real
sektordakı bu canlanma Cənubi-Şərqi Asiyada və
qonşu Rusiyada baş vermiş dərin maliyyə
böhranına baxmayaraq 1998-ci ildə daha da inkişaf etdi. 1998-ci
ilin yekunları respublikanın sosial-iqtisadi inkişafında
müsbət meyllərin ildən-ilə möhkəmləndiyi,
bu prosesin dönməz xarakter almasını göstərirdi. Az
bir zamanda Azərbaycan iqtisadi inkişafın artım sürətinə
görə postsovet respublikaları arasında qabaqcıl
mövqe tutmağa və lider olmağa başladı.
Azərbaycanda iqtisadi
artım sürəti 1995-ci ildən başlayaraq MDB üzrə
orta göstəricidən xeyli yüksək olmuşdur. Deyilənləri
yekunlaşdıraraq göstərmək lazımdır ki,
ümummilli lider Heydər Əliyevin əsasını
qoyduğu və Prezident İlham Əliyev tərəfindən
daha da inkişaf etdirilən strateji kurs Azərbaycanı qlobal
zirvələrə doğru gedən ölkələr qrupunda
öncül mövqeyə çıxarmışdır. Ölkənin
inkişaf səviyyəsində ciddi kəmiyyət və
keyfiyyət dəyişiklikləri baş vermiş və verməkdə
davam edir.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev
demişdir: "Ümummilli lider Heydər Əliyevin
uzaqgörən siyasəti nəticəsində Azərbaycan
beynəlxalq təcriddən çıxdı. Bu gün Azərbaycan
beynəlxalq aləmdə çox görkəmli yer tutur, beynəlxalq
təşkilatların üzvüdür, onlarda fəal
iştirak edir. Bütün dövlətlər tərəfindən
tanınır. Azərbaycanın böyük hörməti
var. Artıq demək olar ki, regional məsələlərdə
Azərbaycanın sözü həlledici sözdür. Azərbaycanın
iştirakı olmadan bölgədə heç bir regional layihə
keçirilə bilməz. Beləliklə, Azərbaycan region
üçün mərkəzə çevrilibdir. Bizim
nüfuzumuz artır, gücümüz artır. Bu, bizə
imkan verəcək ki, qarşımızda duran bütün məsələləri
öz xeyrimizə həll edək. Bütün bunlar Heydər Əliyevin
xidmətləridir".
Ölkəmizin iqtisadi
inkişaf səviyyəsi yaxın perspektivdə daha da yüksələcəkdir.
İqtisadi inkişaf sürəti baxımından dünyada
analoqu olmayan Azərbaycan Respublikası bir çox inkişaf
parametrlərinə görə inkişaf etmiş ölkələr
arasında olan fərqi azaltmaqdadır. Möhkəm iqtisadi təməl
demokratik proseslərə dinamizm qazandırmış, əhalinin
sosial-rifah halının daha da
yaxşılaşdırılması üçün
geniş perspektivlər açmışdır.
Beləliklə, iqtisadi
inkişafın tarixdə analoqu olmayan Azərbaycan modelinin
formalaşması və inkişafı nəticəsində
uzunmüddətli perspektivdə Azərbaycanın sosial-iqtisadi
inkişaf trayektoriyası yüksək dərəcədə
perspektivlidir. Belə ki, ölkəmizdə:
1. İnzibati-amirlik
sistemi ləğv edilərək bazar iqtisadiyyatı prinsipləri
bərqərar olmuşdur;
2. müstəqil,
demokratik, hüquqi dövlətin əsasları qoyulmuş və
ölkə yüksək inkişaf mərhələsinə
daxil olmuşdur;
3. transformasiya prosesi
uğurla aparılmış və özünün son mərhələsinə
qədəm qoymuşdur;
4. qapalı sosial-iqtisadi
sistem xaricə açılmış və "açıq
qapı" siyasətinin tətbiq edilməsi nəticəsində
bərabərhüquqlu dövlət kimi qlobal iqtisadi sistemə
inteqrasiya prosesi sürətlənmişdir;
5. xarici kapital geniş
miqyasda cəlb edilərək, resurs amillərindən intensiv
istifadə edilməsinə başlanmışdır;
6. ölkədə
yaradılmış yeni imkanlar daxili mənbələrin hərəkətə
gətirilməsi, iqtisadiyyatın strukturunun yenidən
qurulması, informasiya texnologiyalarının sürətli
inkişafı və bütün sahələrdə modernləşdirmə
xəttinin həyata keçirilməsi məqsədlərinə
xidmət edir və bu sahədə ciddi irəliləyişlər
mövcuddur;
7. həyata keçirilən
qlobal əhəmiyyətli infrastruktur layihələri Azərbaycanın
Avrasiya məkanında mərkəzi nəqliyyat dəhlizinə
çevrilməsi üçün geniş imkanlar
yaratmışdır;
8. siyasi müstəqillik
iqtisadi müstəqilliklə möhkəmləndirilmişdir.
Tam müstəqil və balanslaşdırılmış
iqtisadi siyasət yeritməklə ölkənin milli təhlükəsizliyini
və onun mühüm tərkib hissələri olan iqtisadi təhlükəsizliyini,
enerji təhlükəsizliyini və ərzaq təhlükəsizliyini
qısa zaman kəsiyində təmin edə bilmişdir;
9. ölkə qısa
tarixi dövr ərzində kapital idxal edən ölkədən
ixrac edən ölkəyə, təbii qaz idxal edən ölkədən
ixrac edən ölkəyə çevrilmiş, bir çox həyati
əhəmiyyətli məhsullarla öz ehtiyaclarını təmin
edir;
10. ölkənin əlverişli
geosiyasi vəziyyətindən məharətlə istifadə
edilməsi Azərbaycanın regionda lider dövlətə
çevrilməsinə və qabaqcıl dünya dövlətləri
arasında mövqeyinin möhkəmləndirilməsinə səbəb
olmuşdur.
Yaradılmış
möhkəm iqtisadi təməl siyasi və sosial-mədəni
proseslərə də dinamizm verir, Azərbaycanın "mənliyinin
dünya miqyasında təsdiq edilməsinə imkan
yaradır".
Sürətli iqtisadi
inkişaf Azərbaycanın beynəlxalq aləmdə diqqət
mərkəzində olmasını təmin etmişdir. Bütün
dünyanı sarsıdan qlobal böhran zamanı ölkəmizdə
iqtisadi artım sürətinin 9,3 faiz səviyyəsində
olması Azərbaycanın milli iqtisadi inkişaf modelinin, onun
perspektivli inkişaf trayektoriyasının uğurlu olduğunu
əyani şəkildə bir daha sübut etdi. Mürəkkəb
böhran dövründə Azərbaycan modelinin uğurunun
sirrini cənab İlham Əliyev özü belə izah edir:
istehlak qiymətlərinin aşağı
salınmasının vacibliyi və inflyasiyaya nəzarət;
milli bankların dəstəklənməsi də daxil olmaqla
maliyyə monitorinqi, kreditlərə və faiz dərəcələrinə
nəzarət; təkcə neft sektoruna deyil, real iqtisadiyyata
daimi sərmayə axınının təmin edilməsi;
sosial öhdəliklərin qətiyyətlə yerinə yetirilməsinə
yönəldilmiş siyasət; sənaye müəssisələrinin
fəaliyyət istiqamətinin daxili bazara yönəldilməsi;
ərzaq təhlükəsizliyi probleminə daimi nəzarət
və sair.
Beləliklə, akademik
Ramiz Mehdiyevin qeyd etdiyi kimi: "Bu gün biz fəxrlə
deyirik ki, Azərbaycan iqtisadiyyatı keçid
dövrünü başa çatdıra bilmişdir. Hazırda
bu, liberal, müstəqil, davamlı, öz ehtiyatlarına əsaslanan
iqtisadiyyatdır".
Dünyamalı VƏLİYEV,
Azərbaycan Universiteti ümumi
iqtisadiyyat kafedrasının müdiri,
iqtisad elmləri namizədi, dosent
Xalq qəzeti.- 2010.- 22 may.- S. 3.