Konstitusiyamız
Azərbaycanda demokratik, hüquqi
və dünyəvi dövlət quruculuğu
prosesində misilsiz rola
malikdir
Bu Konstitusiya
Azərbaycanın ərazi bütövlüyünün
tam təmin olunmasına əsas verən bir sənəddir. Azərbaycan ərazisinin
bölünməzliyini dünyada bir daha təsdiq edən,
Azərbaycanda hakimiyyətin hansı bir qrup tərəfindən olursa-olsun,
mənimsənilməsinin qarşısını alan bir sənəddir. Ona görə də bu bizim Qarabağ məsələsini,
Ermənistanla Azərbaycan arasında olan
münaqişə məsələsini də həll etməyə
kömək edəcəkdir.
Heydər ƏLİYEV,
Ümummilli lider
Azərbaycan Respublikasının
dövlət müstəqilliyini bərpa etməsindən sonra
keçirilən ilk demokratik və ədalətli parlament
seçkilərinin və eyni zamanda ilk milli
Konstitusiyamızın qəbul edilməsinin növbəti
ildönümü bütün soydaşlarımız tərəfindən
böyük məmnunluq və iftixarla qeyd olundu. Çünki
ölkəmizdə dövlət quruculuğu prosesinin
uğurla başa çatdırılmasında həmin hadisələrin,
xüsusən müasir dövrün tələblərinə
tam cavab verən Konstitusiyanın nə qədər
böyük rol oynadığını izah etməyə
ehtiyac yoxdur.
Heç
kəsə sirr deyil ki, müstəqil Azərbaycan dövlətinin
hüquqi əsaslarının formalaşdırılması,
dövlətçiliyin milli-ideoloji düşüncə tərzinə
çevrilməsi prosesi ulu öndər Heydər Əliyevin
müəllifi olduğu Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının prinsipial müddəaları əsasında
həyata keçirilmişdir. Əsas Qanun müasir dünyada
geniş yayılmış hakimiyyət bölgüsü,
Konstitusiya nəzarəti, siyasi plüralizm, insan
hüquqlarının qorunması prinsiplərinə əsaslanır.
Əsas Qanun yüksək və birbaşa hüquqi qüvvəyə
malik olmaqla ölkəmizdə qanunların aliliyinə hörmətlə
yanaşma prinsipini müəyyənləşdirmişdir.
Sürətli
iqtisadi inkişafı, qətiyyətli, müstəqil xarici
siyasəti ilə diqqəti özünə cəlb edən Azərbaycanın
bugünkü uğurları ulu öndər Heydər Əliyevin
siyasi müdrikliyi nəticəsində ərsəyə gəlmiş
ilk milli Konstitusiyamızın mükəmməlliyinin,
müasirliyinin və möhtəşəmliyinin nəticəsidir.
Bütün bunların belə olacağını sanki, əvvəldən
bilən ulu öndər ümidvar olduğunu bildirmişdi ki,
1995-ci ildə qəbul edilən Konstitusiya uzunömürlü
olacaq və bir çox illər, onilliklər boyu Azərbaycan
Respublikasının, Azərbaycan xalqının demokratiya yolu
ilə, hüquqi-demokratik dövlət quruculuğu yolu ilə
inamla irəliləyişini, iqtisadi-siyasi inkişafını
müəyyən edəcəkdir. Və zaman ulu öndərin
həmin ümidlərini doğrultdu. Müstəqil Azərbaycan
bütün dünyada əsas insan hüquqlarının tam
şəkildə qorunmasını təmin edən ölkə
kimi, mətbuat üzərindən senzuranı götürən
dövlət kimi yeni nüfuz qazandı və sürətli
inkişaf yoluna qədəm qoydu. Müstəqil Azərbaycan
ölüm hökmünün ləğvinə nail olan ilk
Şərq ölkəsi olaraq Əsas Qanunda insan hüquq və
azadlıqlarına əbəs yerə böyük önəm
vermədiyini sübut etdi. Bütün bu amillər Azərbaycanın
Avropa ailəsinə inteqrasiyasını sürətləndirdi
və yeni əsrin ilk ilində Azərbaycan Avropa
Şurasının tamhüquqlu üzvlüyünə qəbul
edildi, insan hüquqları ilə bağlı əsas beynəlxalq
konvensiyalara qoşuldu, bu sahədə üzərinə
mühüm öhdəliklər götürdü.
Bu məqamda
xatırladaq ki, 1993-cü ilin iyun ayına qədər bəzi
avropalı mütəxəssislər Azərbaycanın sivil,
demokratik, dünyəvi və hüquqi dövlət
quruculuğu kursu götürəcəyinə böyük
şübhə ilə yanaşırdılar. Ancaq həmin
tarixdən sonra onlar çox böyük etiraflar səsləndirmək
məcburiyyətində qalmışdılar. Heydər Əliyevin
parlament sədri seçilməsindən etibarən, xüsusən,
dövlət başçısı vəzifəsinə
seçildikdən dərhal sonra dəfələrlə bəyan
etdiyi fikirlər ölkə əhalisi və xaricdəki
dostlarımız tərəfindən böyük səmimiyyətlə
qəbul edilirdi. Hamı birmənalı şəkildə
inanırdı ki, ulu öndərin "Biz sivil, hüquqi,
dünyəvi və demokratik dövlət quruculuğu kursu
götürəcəyik" - deyə verdiyi bəyanatlar
günün reallığına çevriləcək. Ancaq
yuxarıda qeyd etdiyimiz bəzi xarici dairələr bu qənaətdə
idilər ki, uzun müddət SSRİ rəhbərliyində
işləmiş Heydər Əliyev demokratik dövlətçilik
prinsiplərini yaxına buraxmayacaq. Tarix onların
yanlış mövqedə olduğunu tez bir zamanda sübuta
yetirdi. 1995-ci ilin dekabrında Almaniya parlamentinin ən
tanınmış simalarından olan Villi Vimmer açıq
şəkildə etiraf etdi ki, Heydər Əliyevin demokratik
dövlətçilik yolu tutacağına inanmayanlardan biri də
mən idim. Ancaq onun rəhbərliyi ilə işlənib
hazırlanan və şəxsi nəzarəti altında qəbul
edilən Azərbaycan Konstitusiyası sübut etdi ki, Heydər
Əliyev əksər Avropa siyasətçilərinə nisbətən
qat-qat üstün demokratik dünyagörüşünə
malik bir siyasətçidir.
1996-cı
ilin fevral ayında Azərbaycanda rəsmi səfərdə
olan digər avropalı parlamentarilər də etiraf etmişdilər
ki, əski qitədəki ölkələrin heç birinin
konstitusiyasında Azərbaycan Konstitusiyasında olduğu qədər
humanist prinsiplər yoxdur. Əsas insan hüquq və
azadlıqlarının qorunmasına aid bütöv bir fəslin
(50-dək maddə) yer tutduğu bu mükəmməl sənədi
oxuyan avropalılar səmimiyyətlə bildirirdilər ki, bu
ölkə cəmiyyət həyatının bütün sahələrində
həqiqi bir inkişaf yoluna çıxacaqdır.
Çünki bu ölkəyə yeni qəbul edilmiş Azərbaycan
Konstitusiyasının müəllifi olan bir insan rəhbərlik
edir və o sənəddə sivil, hüquqi, demokratik, dünyəvi
dövlət quruculuğu kursunun icrası üçün zəruri
olan bütün müddəalar vardır. "Əgər bu
Konstitusiya bu şəkildə icra edilərsə, Azərbaycan
tezliklə beynəlxalq ictimaiyyətin ən nüfuzlu subyektlərindən
birinə çevriləcəkdir". Avropalılar tamamilə
haqlı idilər. Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə
hazırlanan Konstitusiya Azərbaycanı çox qısa bir
müddətdə beynəlxalq aləmin ən layiqli üzvlərindən
birinə çevirdi.
Konstitusiyamız
haqqında avropalıların qeyd etdikləri fikirlər, əslində,
elitar cəmiyyətin xüsusiyyətlərini öz müdrik
kəlamları ilə ifadə edən böyük
filosofların dediklərini əks etdirir. Məsələn, cəmiyyətdəki
qanunların və qaydaların ədalətli, ali səviyyəli
olmasını arzu edən Sokrat öz tələbələrinə
demişdi: "Təkcə bizim gördüyümüz səma
və yer deyil, eləcə də görmədiyimiz insan təfəkkürü
də Tanrının iradəsini əks etdirməlidir ki,
yazılan qanun və qaydalar ədalətli olsun". Yəni,
istənilən qanun bir şəxsin arzusu ilə yaranarsa və
ya hansısa bir qrupun, zümrənin maraqlarına uyğun
işlənərsə, deməli, həmin qanunun müəllifləri
tanrının iradəsinə zidd getmiş olurlar.
Çünki insan xəlq edilərkən ona çoxsaylı
hüquq və azadlıqlar da bəxş olunmuşdur. Həmin
hüquq və azadlıqların təmin edilməməsi isə
qeyd etdiyimiz kimi artıq fərdin və ya fərdlərin
deyil, bütövlükdə haqqın-ədalətin iradəsinə
qarşı çıxmaqdır. Bu baxımdan Azərbaycan
Konstitusiyası yüksək ali keyfiyyətlərə malikdir.
Həm
yerli ekspertlərin, həm də əcnəbi qanunvericilərin
Azərbaycan Konstitusiyasını bu qədər yüksək
qiymətləndirmələrinin əsaslı səbəbləri
vardır. Əvvəla ona görə ki, yuxarıda qeyd
etdiyimiz kimi, bu Əsas Qanunun layihəsini işləyib hazırlayan
xüsusi komissiyanın sədri uzun illər dünyanın ən
aparıcı dövlətlərindən birinin ali idarəetmə
sistemində çalışmış müdrik dövlət
xadimi idi. O, "xalq - dövlət", "dövlət -
xalq", eləcə də "qanun-vətəndaş",
"vətəndaş-qanun" münasibətlərini ən
incə məqamlarına qədər bilirdi. Bundan başqa, ulu
öndər Heydər Əliyev Azərbaycan
Konstitusiyasının layihəsinin hazırlanması zamanı
Qərb dövlətlərinin müvafiq təcrübəsinin
əsas götürülməsinə, Şərq müdriklərinin
idarəetmə və qanunvericilik haqqında çoxsaylı
nümunələrinə əsaslanmağı vacib
saymış və konstitusiya layihəsi hazırlanarkən bu
prinsipə əməl edilmişdi. Azərbaycan
Konstitusiyasında Avropa demokratiyasını və
türk-müsəlman ədalətini özündə əks
etdirən prinsiplər cəmləşdirilmişdi. Eyni
zamanda, "Biz Şərqdən bəhrələnərək,
Qərbdən öyrənərək, öz milli-mənəvi
dəyərlərimizə əsaslanaraq inkişaf edəcəyik"
- deyən Heydər Əliyev ilk Azərbaycan
Konstitusiyasının daha çox öz milli-mənəvi dəyərlərimiz
əsasında qurulmasını vacib saymışdı.
Digər
bir məqam ondan ibarətdir ki, 1995-ci ildə qəbul
edilmiş Azərbaycan Konstitusiyası ona görə dünya
qanunvericilik təcrübəsi səviyyəsində ərsəyə
gəlmişdi ki, bu sənədin layihəsini hazırlayan
komissiyanın sədri bir dəfə Azərbaycan
Konstitusiyasının işlənib hazırlanmasının və
qəbul edilməsinin müəllifi olmuşdu. Heydər Əliyev
1978-ci ildə qəbul edilmiş Azərbaycan
Konstitusiyasının da o zamankı qanunların əsas istiqamətindən
fərqli olaraq sırf milli mənafeyə xidmət edən
şəkildə qurulmasına nail olmuşdu. Həmin
Konstitusiyaya Azərbaycan Respublikasının dövlət
dilinin Azərbaycan dili olması barədə müddəanın
daxil edilməsi Heydər Əliyevin o dövr üçün
çox böyük uğuru idi.
Müstəqil
respublikamızın ilk Konstitusiyasının hüquqi
baxımdan və siyasi-mənəvi aspektdən ən ali səviyyədə
qurulmasının əsas səbəblərindən biri də
ölkəmizdə 1918-20-ci illərdə baş verən
ictimai-siyasi proseslərə dərindən istinad etməyimiz
idi. Yəni o zaman qazanılmış müsbət təcrübələr
öyrənilir, buraxılmış səhvlərin təkrar
edilməməsi üçün yollar, variantlar
axtarılırdı. Milli tariximizdəki istənilən hadisəyə
böyük həssaslıqla yanaşan ulu öndər
bütün hadisələrdən müvafiq dərs
almağı tövsiyə edirdi və 1995-ci ildə
Konstitusiya layihəsi işlənib hazırlanarkən də həmin
dərslər nəzərə alınmışdı.
Bütün
bunları nəzərə alan ulu öndər yeni qəbul
edilmiş Azərbaycan Konstitusiyasının dünyanın
heç bir analoji sənədinə bənzəmədiyini
söyləyirdi: "Mənim fikrimcə, bu layihə demokratik
prinsipləri əks etdirən sənəddir. Biz demokratiya,
dövlətçilik istiqamətində müstəqil
dövlət qurmaq sahəsində böyük yol
keçmiş ölkələrin konstitusiya yaratmaq, konstitusiya
inkişafı təcrübəsindən istifadə etməyə
çalışmışıq. Bir çox ölkələrin,
o cümlədən Qərb ölkələrinin, Müstəqil
Dövlətlər Birliyinə daxil olan ölkələrin
konstitusiyalarını çox diqqətlə öyrənmişik.
Təbii ki, həm də tarixi, milli adət və ənənələri
əsas tutaraq, milli və tarixi keçmişimizə dərin
hörmətimizi ifadə edərək, öz
konstitusiyamızın layihəsini hazırlamışıq.
Bu, bizim - müstəqil Azərbaycanın
Konstitusiyasıdır və belə hesab edirəm ki, dünya
təcrübəsində olan bir çox şeyləri əks
etdirsə də, heç bir başqa konstitusiyaya bənzəmir.
Bu, bizim konstitusiyamız, Azərbaycan Konstitusiyasıdır və
mən bunu çox mühüm, tarixi nailiyyət hesab edirəm.
Bu konstitusiyanın yaradılmasına öz töhfəmi verməyə
imkanım olduğuna görə sevinir və özümü
xoşbəxt sanıram". Ulu öndər ümidvar
olduğunu bildirirdi ki, bu konstitusiya uzunömürlü olacaq və
bir çox illər, onilliklər boyu Azərbaycan
Respublikasının, Azərbaycan xalqının demokratiya yolu
ilə, hüquqi-demokratik dövlət quruculuğu yolu ilə
inamla irəliləyişini, inkişafını müəyyən
edəcəkdir. Zaman ulu öndərin həmin ümidlərini
doğrultdu.
Türk
dünyasının böyük oğlu onu da qeyd edirdi ki,
dünyanın bütün konstitusiyaları kimi Azərbaycan
Konstitusiyası da daimi deyildir və ölkəmiz, dövlətimiz
inkişaf etdikcə əsas qanunumuzda bəzi dəyişiklik
və əlavələrin edilməsi tamamilə təbiidir. Həqiqətən
də müstəqillik dövründə ilk
Konstitusiyamızın qəbul edilməsindən keçən
illər ərzində cəmiyyət və dövlət həyatının
müxtəlif sahələrində köklü dəyişikliklər
baş vermiş, hərtərəfli demokratik islahatlar
aparılmış, o cümlədən ölkənin
bütün hüquq sistemi yenidən qurulmuş, insan
haqlarının daha etibarlı qorunması üçün
yeni üçpilləli məhkəmə hakimiyyəti
yaradılmış, hüquq-mühafizə sisteminin fəaliyyətinin
demokratik dəyərlərlə uzlaşdırılması
üçün göstərildiyi kimi, beynəlxalq standartlara
uyğun qanunlar və məcəllələr qəbul
edilmişdir. İctimai-siyasi həyatda baş vermiş
bütün bu yeniliklər milli qanunvericiliyimizin konstitusion
prinsipləri ilə bilavasitə bağlı olduğu
üçün ölkəmizin Konstitusiyasına da müvafiq
dəyişikliklər edilməsi mühüm və labüd
olmuşdur. Buna görə də referendum yolu ilə 2002-ci il
avqustun 24-də müəyyən dəyişikliklər
edilmiş Konistitusiyamız, sözün həqiqi mənasında,
beynəlxalq standartlara cavab verən normativ-hüquqi bir sənəd
oldu. Həmin referendumla Konstitusiyaya insan hüquq və
azadlıqlarının daha səmərəli təminatına
xidmət edən, obyektiv reallıqdan irəli gələn bir
sıra mütərəqqi dəyişikliklər
edilmişdir.
2009-cu
ilin martın 18-də baş tutan Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasına əlavələr və dəyişikliklər
edilməsi ilə bağlı ümumxalq səsverməsi də
ölkədə həyata keçirilən islahatların
mahiyyətindən irəli gəlirdi. Respublikamızda
gerçəkləşdirilən iqtisadi-siyasi islahatlar
müasir dövrün tələbləri səviyyəsində
yeni reallığın ortaya çıxmasını və nəticədə
qanunvericilik bazasının daha da təkmilləşdirilməsini
tələb edirdi. Referendum nəticəsində 29 maddədə
41 əlavə və dəyişikliyin aparılması, Əsas
Qanunda insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarına əlavə təminat yaratdı.
Konstitusiyadakı əlavə və dəyişikliklərin
mühüm bir qismi Azərbaycan dövlətinin insan və
şəxsiyyət amilini yüksək tutaraq yeritdiyi sosial
yönümlü siyasətin daha dolğun, hərtərəfli
ifadəsinə, vətəndaşların bu sahədə
hüquq və səlahiyyətlərinin genişləndirilməsinə,
dövlətin sosial məsuliyyətinin artırılmasına
xidmət edirdi. Məsələn, Konstitusiyanın 12-ci maddəsində
"İnsan və vətəndaş hüquqlarının və
azadlıqlarının təmin edilməsi dövlətin ali məqsədidir"
göstərilmişdir. Referendum nəticəsində bu maddəyə
"İnsan və vətəndaş hüquqlarının və
azadlıqlarının Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarına
layiqli həyat səviyyəsinin təmin edilməsi dövlətin
ali məqsədidir" formasında mühüm dəyişiklik
edilmişdir. Bununla Azərbaycan dövləti hər bir vətəndaşın
layiqli həyat səviyyəsinin təmin edilməsini
mühüm öhdəlik kimi üzərinə götürərək
həyata keçirdiyi sosial yönümlü islahatların
konstitusion təminatını gücləndirir.
Konstitusiyanın 15-ci maddəsinin 2-ci hissəsinə edilən
dəyişikliyə görə dövlət sosial
yönümlü iqtisadiyyatın inkişafına şərait
yaradır, azad sahibkarlığa təminat verir. Referendum
aktı lahiyəsində Konstitusiyanın 25-ci maddəsinin
3-cü hissəsində göstərilir ki, "Dövlət
irqindən, milliyətindən, dinindən, cinsindən, mənşəyindən,
əmlak vəziyyətindən, qulluq mövqeyindən, əqidəsindən,
siyasi partiyalara, həmkarlar ittifaqlarına və digər
ictimai birliklərə mənsubiyyətindən asılı
olmayaraq hər kəsin hüquq və azadlıqlarının
bərabərliyinə təminat verir. İnsan və vətəndaş
hüquqlarını və azadlıqlarını irqi, milli,
dini, dil, cinsi, mənşəyi, əqidə, siyasi və
sosial mənsubiyyətə görə məhdudlaşdırmaq
qadağandır". Bu, hər kəsin insan hüquq və
azadlıqlarının bərabərliyinə təminat verən
ümumi norma şəklində verilmişdir. Bunun kimi onlarca
misal göstərmək olar.
Bütün
bunlar bir daha göstərir ki, müasir dünyanın ən
nüfuzlu siyasətçilərindən olan Prezident İlham Əliyev
öz dövlətçilik və idarəçilik təcrübəsində
Heydər Əliyev siyasi kursunun bütün istiqamətləri
kimi hüquqi islahatları və xüsusən, Konstitusiya
hüququ məsələsində əldə edilmiş
bütün uğurları yaradıcılıqla davam etdirir.
Müasir Azərbaycanın dünya miqyaslı,
çoxsaylı uğurlar qazanmasının əsas səbəbi
də məhz Heydər Əliyev siyasi kursunun uğurla və
müasir dövrün tələblərinə uyğun, yeni
çalarlarla zənginləşdirilərək davam etdirilməsidir.
Rauf KƏNGƏRLİ
Xalq qəzeti.- 2012.- 13 noyabr.- S. 4.