Aktyor taleyinin

unudulmaz cizgiləri

 

İlk dəfə bu böyük  sənətkarı  “O olmasın, bu olsun” filmində  Qoçu Əsgər  rolunda  görmüşdüm.   Bu,  çox  qəribə bir obrazdır. Bilmirəm,  Möhsün Sənani Bakı  qoçularını  görmüşdü, ya yox, amma  onun   filmdəki qəhrəmanı  belə təəssürat yaradır ki,  aktyor  bu  qoçuları  yaxşı tanıyırmış və ona  görə də  obraz  çox canlı  və təbii alınmışdı. Əslində,  onun  bütün rolları insanda  pozitiv  hisslər  doğurur. Çünki Möhsün Sənani  nikbin insan  idi  bu  xarakteri  rollarına da sirayət etmişdi. Tamaşaçı onun  rollarına baxanda  istər-istəməz  yüngülləşirdi, yumşaq komizmi  yaratdığı  rolların   təsir  gücünü artırır,  tamaşaçıya   qəribə bir yüngüllük  gətirirdi. Bu, teatrda da, kinoda da  belə idi.

Möhsün Sənani (Cəfərov)  çox şərəfli  bir həyat yolu keçmişdir.  O, 1900-cü ildə  Tiflisin  Şeytanbazar məhəlləsində, ruhani ailəsində anadan olmuşdur.  O, dövr Tiflisin  mədəni  mühiti  yüzlərlə azərbaycanlı kimi,  onun da  taleyində əhəmiyyətli  rol oynamışdır.  Ata-anasını  kiçik  yaşlarında  itirmiş  balaca Möhsün nənəsinin himayəsində böyümüşdü.  Nənəsi onu  mədrəsəyə qoyub, gələcəkdə  atası kimi mərsiyəxan eləmək istəyirdi. Lakin Möhsün nə mədrəsəni oxuyub başa çatdıra bilir, nə də ki, nənəsinin arzusunu yerinə yetirir. Nənəsi vəfat edəndən  sonra  xalası, Xalq artisti Əli Qurbanovun  anası molla Zinyət onu öz himayəsinə götürür.  Uşaqlığı  çətinliklər içərisində keçsə də, bütün bu ağrılara   dözür. Həyat isə  davam edirdi.

Uşaqlıq yaşlarından  onda  səhnəyə, teatra   böyük  həvəs baş qaldırmışdı. Yerli teatrların və Tiflisə qastrola gələn artistlərin tamaşalarına böyük həvəslə baxırdı. Möhsün həm teatr aktyorlarının oyununa, həm də meydanlarda oxuyan dərvişlərin səsinə fikir verir və onları təqlid edirdi. Bu minvalla özünün oxumaq qabiliyyətini inkişaf etdirirdi. 1911-ci ildə Möhsün birinci dəfə geniş izdiham qarşısına çıxır. Böyük həyəcan keçirsə də, çıxışı dinləyicilərə, tamaşaçılara dərin təsir bağışlayır. Möhsün 1912-ci ildə kiçik həvəskarlar dərnəyinə qoşulurbu dərnəklərdə  özünü  birpərdəli povestlərdə sınamağa başlayır. Beləliklə, Mirzəxan Quliyev  və Möhsünə tamaşa edən Mirzəli Abbasov, Mustafa Mərdanov, İbrahim İsfahanlı  kimi Tiflis  aktyorları  onun istedadına umid edirlər. Bu ümid Möhsünün səhnəyə olan eşqini daha da artırır. Amma onun sənətinə paxıllıq edən və həvəsini söndurmək istəyənlər də vardı. Bunlar əsasən atası Molla Sadığın dostları idi. Bununla belə, Möhsünü sevənlər də çox idi.

Dövrünün ziyalı və tanınmış adamları Tiflisdə yaradılmış  teatr dərnək və cəmiyyətlərinə yardım olaraq tez-tez müşavirələr keçirərdilər. Belə müşavirələr, adətən,  Mustafa Mərdanovun atası Hacı Həşim Mərdanovun bəzzaz dükanında olurdu.

Gürcüstanın mütərəqqi fikirli xadimləri və maarifpərvər azərbaycanlı ziyalılar bu teatraaktyorlara bina xərclərini ödəmək və tamaşaları təşkil etmək işində səmərəli yardım göstərirdilər. Nəriman Nərimanov, Əli Tağızadə,  Əşrəf  Yüzbaşiyev, Həsənbəy Zərdabi, Üzeyir bəy Hacıbəyov,  Səməd və  Mustafa Mərdanov qardaşları teatr sənətinin tərəfdarları və təbliğatçıları olmuşlar.

1915 -ci ildə Möhsün Sənani, Mirzəli Abbasov, Mirseyfəddin Kirmanşahlı, Mirzəxan Quliyev, Mustafa Mərdanov  və başqaları Tiflis  truppasına cəlb edilirlər. Həmin ildə Hüseyn Ərəblinskinin  iştirakı ilə hazırlanmış “Kaveyi-Ahəngər” tamaşasında Möhsünə dəmirçi Kavənin oğlunun rolunu tapşırırlar. O, bu rolu çox böyük ustalıqla ifa edir. Vəziyyətinin ağırlığına, maddi ehtiyac içərisində yaşamasına baxmayaraq bütün peşələrdən əl çəkir, ancaq aktyorluqla məşğul olur. Bu dövrdə Tiflis teatr truppasında çox məşhur sənətkarlar fəaliyyət göstərirdi. Bunlardan Mirzəli Abbasov, Mirzəxan Quliyev, Əşrəf Yüzbaşıyev, Mirseyfəddin Kirmanşahlı, İbrahim İsfahanlı, Tərlan xanım, Əli Əskərov, Həsən Səbri, Paşa Mahmudov, Kaftaradze, Panfiliya Tanailidi, Əli Qurbanovu və başqalarını göstərmək olar.  Möhsün Sənani onların arasında ən gənc aktyor idi.

Buna baxmayaraq, tezliklə ona Heydər bəy  (“Hacı Qara”), Süleyman bəy, Vəli (“Arşın mal alan”), hambal  (“O olmasın, bu olsun”), Rzaqulu (“Nadir şah”), Kasio (“Otello”) kimi məsul rollar tapşırılmışdır. Həmin rollar M.Sənaninin aktyorluğunda bir sıçrayış yaradır, ona həqiqi aktyor şöhrəti qazandırır. M.Sənani 1915-ci ildən 1920-ci ilə kimi Tiflis  teatr truppasında çalışır, 1921-ci ildən  isə Bakının teatr səhnələrində parlamağa başlayır. “Hamlet”də Laert, “Otelloda  Kasio, “Şeyx Sənan”da  Serqo,  Uzaq  sahillərdə”də  Mixaylo, “Xoşbəxtlər”də  Sadiq, “Göz həkimi”ndə  Həsənağa  onun  teatr  yaradıcılığında  əhəmiyyətli yer tutur. O, nəinki teatrda, eləcə də kino sənətində də çox yaddaqalan, təkrarolunmaz rollar ifa etmişdir. 30-a  yaxın  filmdə yaratdığı müxtəlif  xarakterli  rollar ona əsl mənada şöhrət qazandırmışdır. BunlardanBismillah”, “Səbuhi”, “O olmasın, bu olsun”, “Sehrli

xalat”, “Arşın mal alan”, “Koroğlu”, “Qara daşlar” və s. filmləri qeyd etmək kifayətdir. Onun rollarındakı lirik  motivlər tamaşaçıda  yaxşı  əhval yaradır, bu aktyorun rollarını izləməyə  sövq edirdi.

O, sanki sənət üçün doğulmuşdu. Bütün mənalı  ömrünü  sənətə həsr etdi. 50 il ərzində bir günolsun səhnədən ayrılmadı.  Onun  haqqında  neçə-neçə kitab  və məqalə yazılmışdır. Yaradıcılığı yüksək  qiymətləndirilmiş,  Qırmızı Əmək Bayrağı,  Xalqlar dostluğu”, “Şərəf nişanı” ordenləri ilə təltif olunmuş, 1943-cü ildə  Əməkdar artist, 1949-cu ildə isə  Xalq artisti  fəxri adlarına layiq  görülmüşdür.

Möhsün Sənani 1981-ci il  fevral ayının 11-də  dünyasını dəyişmiş və II Fəxri xiyabanda  dəfn olunmuşdur.

 

M. MÜKƏRRƏMOĞLU

 

Xalq qəzeti.- 2015.- 26 iyul.- S.8.