Ulu torpağa bağlı sənətkar

 

Yuran uşaqlıq çağlarından  Naxçıvanın Şahab məhəlləsində böyüyüb.  Hər səhər  evlərinin   eyvanından baxanda işıqlı aləmi, Yusif  Küseyir türbəsini,  bağ-bağatlı, gül-çiçəkli  həyətləri, qızıl gül ətirli bağçaları, söyüd ağaclarının çətirlədiyi  küçədən axıb keçən su arxını, milli memarlıq üslubunda tikilmiş binaları görüb. Məhəllənin digər səmtində isə  əzəmətli Mömünə Xatun məqbərəsini, XII əsrin böyük memarı Əbubəkr Əcəminin yaratdığı yadigarları—əzəmətli abidələri görüb.  Səhərlər vüqarlı  dağların başı üzərindən nur saçan, axşamlar zirvəsi qarlı Ağrı dağının ətəyində qürub edən Günəşi  seyr etdikcə  qəlbində sönməz  bir yurd sevgisi oyanıb. Bu maraqla balaca Yuran  əlinə qələm alıb onları vərəqlər üzərinə köçürməyə başlayıb: Günəşi, dağları, bağçalarında ətir saçan gülləri, qədim tikililəri,  adamları...

Məktəb illərində  çəkmək həvəsi coşduqca   Yuranın qeyri-adi istedadı üzə çıxıb. Qəlbində  coşqun həvəs, sönməz Vətən, təbiət, torpaq sevgisi ilə rəsmlər çəkib və  nəhayət, arzusuna qovuşub.  Bakıya gəlib Əzim Əzimzadə adına Rəssamlıq Məktəbinə qəbul olunub, beləcə sənət dünyasına qədəm qoyub.

Bu sənət dünyasının kəşməkəşli yolu ilə irəliləməyə başlayıb.1955-ci ildə Əzim Əzimzadə adına Bakı Rəssamlıq Məktəbini bitirib, orada  müəllimlik fəaliyyəti və yaradıcılığı ilə məşğul olub. Sonra  Leninqradda (Sankt-Peterburq) İ.Y. Repin adına Rəssamlıq Akademiyasında təhsilini davam etdirib. Akademiyanı bitirdikdən sonra bir neçə il bu şəhərdə ixtisası üzrə işləyib.“Lenfilm” studiyasında, A.S. Puşkin adına Akdemik Dram Teatrında baş rəssamın assistenti olub. Bu qədim mədəniyyət beşiyində  özünün ilk rəssamlıq avtobioqrafiyasının  səhifələrini  yazıb, əsərlərini yaradıb.  Bakıda və  Sankt- Peterburqda  təhsil alması onun rəssam kimi formalaşmasına səbəb olub. Vətən, xalq, doğma yurd  sevgisi ilə bir gün Bakıya, oradan da Naxçıvana qayıdıb. Ömrünün axırınadək  bu qədim, ulu torpaqda yaşayıb- yaradıb.

Yuran Məmmədov həyatı boyu  Naxçıvan torpağının ecazkarlığından  ilham alaraq  bu gözəl məkanı öz əsərlərində məhəbbətlə təsvir etmişdir. O, tez-tez təbiətin qoynunda olur, əsrarəngiz  gözəlliklərdən zövq alıb mənəvi duyğulara qovuşur, geniş vadilərin,əzəmətli monumetlərə bənzəyən dağların,  axar-baharlı dərələrin qoynunda, kükrəyib daşan çayların sahilində fırçasını əlinə alıb saatlarla malbertin önündə  dayanıb  bu  mənzərələri  kağız, kətan üzərinə köçürürdü. Bir-birindən baxımlı, görümlü, uğurlu tablolarını, natürmortlarını, etüdlərini, mənzərə janrında əsərlərini   bu ecazkar  aləmin qoynunda  yaratmışdı:Haçadağ”,“Batabat”, “Araz”, “Mömünə-xatun”, “Yusif  Küseyir”, “Şahab  məhəlləsi”,"Əlixan məhəlləsi", “Naxçıvanda bahar”,"Əlincə qalası" “Vayxır kəndi”, “Arpaçay”, “Ordubadın bağları”, “Şahbuz  mənzərələri”, “Bizim ailə”, “Vətən uğrunda...

Naxçıvanda olduğu kimi, Azərbaycanın bir çox yerlərində, Bakıda, habelə Moskvada, Sankt-Peterburqda, Riqada, digər şəhərlərdə  onun çoxlu sənət  dostları vardı. Yuran dəfələrlə  onun qonağı olan sənətkarlarla bu yerləri, dağları,  çölləri,  gölləri gəzmişdi. Görkəmli fırça ustası,təbiət aşiqi Səttar Bəhlulzadənin məşhur “Naxçıvan dağları”,"Mənim anam"  adlı  əsərləri bu dağlara Yuran ilə səfəri zamanı yaranmışdı.Səttar   deyirdi ki, Yuran bu yerlərin gözəlliklərini dərindən duyur  əks etdirir.Onun təbiət mövzusunda çəkdiyi tablolar ən yaxşı sənət nümunələridir.

Görkəmli rəssam Toğrul Nərimanbəyovu  öz ustadı, müəllimi və böyük qardaşı sayan Yuran  uzun  illər onunla dostluq edirdi. Bakıya gələn kimi ona zəng vurur, görüşür və məsləhətləşirdi. Sənət dostu, özünə  ideal hesab etdiyi Toğrulun əsərlərindən mənəvi zövq  ilham alırdı. Onu və digər dostlarını Naxçıvana dəvət edər və  bu diyarın görməli yerlərini, gözəlliklərini iftixar hissi ilə onlara göstərib qürur duyardı. Toğrul Nərimanbəyov söyləyirdi ki,Yuranın rənglər dünyası insanı heyrətə gətirir.

SSRİ Rəssamlar İttifaqının üzvü, istedadlı boya ustası Yuran Məmmədov  uzun illər Cəlil  Məmmədquluzadə adına Naxçıvan Dövlət  Musiqili  Dram Teatrında   çalışaraq tamaşaya qoyulan  bir sıra səhnə əsərlərinin quruluşçu rəssamı olmuşdu.  Mirzə  Cəlilin “Ölülər”, “Dəli yığıncağı”, Cəfər Cabbarlının “Oqtay Eloğlu”, Nəcəf  bəy Vəzirovun “Yağışdan çıxdıq, yağmura düşdük”, Şıxəli Qurbanovun “Sənsiz”, Hüseyn Razinin “Günəş”, Həsən Elsevərin “Alınmaz qala”, Əziz NesininToros canavarı” və digər dünya klassiklərinin dram əsərlərinə bədii tərtibat vermişdi.

Söz vaxtına çəkər, deyirlər. 30 il öncə  bir yay günü dünyasını dəyişdi. Hər ilin uyun ayının 18-i Yuran Məmmədovun anım günüdür. 1984-cü ildə həmin gün Riqada dünyasını dəyişmişdi. Yuran Əli oğlu Məmmədov həyatdan vaxtsız getdi, cəmi 50 il yaşadı.1934-cü ilin aprel ayının 15-də   bahar fəslində Naxçıvan şəhərində dünyaya gəlmişdi və uzaq Riqa şəhərində  qəfil ürək çatışmamazlığından dünyasını dəyişdi. Azərbaycanda və İttifaqda tanınan  rəssamın cənazəsi  Naxçıvana gətirilərək ata-anasının məzarları yanında torpağa tapşırıldı. Özü aramızdan  vaxtsız getsə də onun şirin, duzlu, məzəli söhbətləri, yaratdığı sənət yadigarları, həyata keçirə bilmədiyi arzuları, yarımçıq işləri qaldı. 

2004- ildə Azərbaycan Respublikası  Mədəniyyət Nazirliyi və Azərbaycan Respublikasının Rəssamlar İttifaqının təşkilatçılığı  ilə  Bakıda Vəcihə  Səmədova adına sərgi salonunda Yuran Məmmədovun  70 illik yubileyi  münasibətilə anım günü  əsərlərinin sərgisi keçirildi. Sənət dostları onun xatirəsini hüznlə yad etdilər, yaradıcılığını yüksək qiymətləndirərək bir-birindən maraqlı əsərlərinə baxıb onun rəssamlıq dünyasına səyahət etdilər.

 2005- ci ildə tanınmış Azərbaycan  rəssamının  Moskvada Dekorativ-Tətbiqi İncəsənət Muzeyində “Narın rəngi”, 2010- cu ildə Krokus-EkspodaÜslubmüasirlik”, 2012- ci ildə  Mərkəzi Rəssamlar Evində “Tütək səsi”, 2013- ildə “Səmanın ənginliyində” adlı sərgiləri təşkil olundu. 2014-cü ilin   iyun ayında  Yuran Məmmədovun 80 illik yubileyi münasibətilə Moskvada və Bakıda əsərlərinin fərdi sərgiləri  açıldı.

Yuranın qızı Günel  rəssamdır, Moskvada yaşayır, atasının adını özünə təxəllüs götürüb: Günel Yuran. Onun yaradıcılıq yolunu davam etdirir. Atasını ilk müəllimi adlandıraraq  onun  yaradıcılıq dəsti-xəttini özünə ideal seçib, bu minval ilə yeni-yeni əsərlərini yaradır. Atası barədə xatirlərində yazır ki,  Naxçvanda balaca olanda atamın emalatxanasına  getməyi  xoşlayırdım. Onun çəkməyinə, işləməsinə tamaşa edərdim. Atam bu vaxtlarda öz söhbətləri ilə məni dünya incəsənəti ilə tanış edər, rəssamların həyat və yaradıcılığı, onun xoşladığı, sevdiyi  rəssamlar–Anri Matiss,Van  Qoq, Modilyani... və  başqaları haqqında danışardı..

Yuran  Məmmədovun  əsərləri  Türkiyə, İran, Macarıstan, Rusiya, Almaniya, Fransanın və digər ölkələrin muzeylərində, R. Mustafayev adına Azərbaycan Dövlət İncəsənət Muzeyində, Naxçıvan Dövlət Tarix Muzeyində və şəxsi kolleksiyalarda  saxlanılır.

2014-cü ildə  Naxçıvan MR  yaradılmasnın 90 illiyinə həsr olunmuş sərgidə Azərbaycan Rəssamlar  İttifaqının sədri Fərhad Xəlilov dedi ki, Azərbaycan incəsənətində   realist dəzgah boyakarlığının təşəkkülü, portret və mənzərələrin müstəqil janr kimi formalaşması  Bəhruz Kəngərlinin adı ilə bağlıdır. Onun kimi görkəmli sənət xadimləri  milli mədəniyyətimizin xəzinəsinə qiymətli töhfələr vermişlər. Azərbaycanda, onun ayrılmaz hissəsi olan  Naxçıvanda Bəhruz Kəngərli sənətinin davamçıları, Naxçıvan torpağının yetirdiyi məşhur rəssamlar—İbrahim Səfi, Hüseyn Əliyev, Elmira Şahtaxtinskaya, Əyyub Hüseynov  bu kimi  rəssamların  sırasında istedadlı  boyakarlar Yuran Məmmədov, Mircəlil Seyidov, Məmməd Şirzadov və başqaları layiqli yer tuturlar.

Bu günlərdə yaxınları, doğmaları, övladları,  sənət dostları onun  anım gününü qeyd etdilər, həmişə olduğu kimi, xatirəsini əziz tutdular.O, qısa ömür yaşasa da, yaratdığı və yadigar qoyub getdiyi əsərləri ilə nəsillərin qəlbində sənətə məhəbbət yaradıb, özünəməxsus bir sənət yolu qoyub gedib.

 

Afət SADIQOĞLU

 

Xalq qəzeti.- 2015.- 28 iyul.- S.6.