Azərbaycanda müasir
nəqliyyat
infrastrukturu
yaradılır
Ümummilli lider Heydər Əliyev xalqın təkidli tələbi ilə yenidən hakimiyyətə qayıtdıqdan sonra ölkədə siyasi sabitlik yaradıldı, atəşkəs əldə edildi və irimiqyaslı iqtisadi islahatlara start verildi. Həmin dövrdə reallaşdırılan iqtisadi siyasətin mühüm istiqamətlərindən biri də müasir nəqliyyat-kommunikasiya infrastrukturunun yaradılması idi. Azərbaycanın nəqliyyat sisteminin gücləndirilməsi və ölkənin tranzit imkanlarından səmərəli istifadə edilməsi üçün Şərq-Qərb, Şimal-Cənub nəqliyyat dəhlizləri üzrə layihələrin həyata keçirilməsinə başlanıldı. Tarixi İpək Yolunun bərpası ideyasının əfsanədən reallığa çevrilməsi istiqamətində həyata keçirilən kompleks tədbirlər respublikamızın geostrateji və coğrafi əhəmiyyətini daha da artırdı.
1993-cü ilin
sonlarında Bakıda Avropa Birliyinin MDB ölkələrinə
texniki yardım proqramı nümayəndəliyinin (TASİS)
açılması ilə Azərbaycan iqtisadiyyatının
bütün sahələrinin Avropa modeli üzrə yenidən
qurulması prosesi başlandı. Məhz həmin proqram
çərçivəsində 1993-cü ildə Brüsseldə
Avropa İttifaqının təşəbbüsü ilə
“Avropa-Qafqaz-Asiya Transqafqaz Nəqliyyat Dəhlizi” (TRASEKA) layihəsi
irəli sürüldü. Müzakirələrin yekunu olaraq
“Brüssel bəyannaməsi” adlı iki rəsmi sənəd
imzalandı və qədim Şərq-Qərb İpək Yolu
dəhlizinin yeni şəraitdə bərpası, nəqliyyat-kommunikasiya
infrastrukturlarının yenidən qurulması və inkişaf
etdirilməsi qərara alındı. 1998-ci ilin sentyabrında
ümummilli lider Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə
Bakıda TRASEKA layihəsi üzrə ən mühüm tədbir
- beynəlxalq konfrans keçirildi.
İpək Yolu
iqtisadi zonası Mərkəzi, Cənubi və Qərbi
Asiyanın ərazisindən və digər regionlardan keçərək
iki iri iqtisadi birliyi - Asiya-Sakit okean regionunu və Avropa
İttifaqını birləşdirəcək, 3 milyard əhalisi
olan 40 ölkəni əhatə edəcəkdir. Ekspertlərin
fikrincə, İpək Yoluna bitişik olan ölkələrin
iqtisadi qurumları bir-birini yaxşı tamamlayır,
onların qarşılıqlı faydalı əməkdaşlıq
etməsi üçün böyük zəmin vardır.
Heç şübhəsiz, illər ötdükcə əməkdaşlığın
hələlik bizə məlum olmayan potensialı üzə
çıxacaq, ikitərəfli, çoxtərəfli və
qarşılıqlı fayda əldə olunacaq.
Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyev Türkdilli Dövlətlərin Əməkdaşlıq
Şurasının III Zirvə toplantısında
çıxışı zamanı bildirmişdir ki, Şərq-Qərb
İpək Yolunun bərpası artıq reallıqdır.
Dövlət başçısının sözlərinə
görə, bu layihə xalqları, iqtisadiyyatları birləşdirir:
“Bu layihənin icrasında bütün ölkələr
uğurla fəaliyyət göstərir, uğurla əməkdaşlıq
edir. Müxtəlif nəqliyyat layihələrinin icrası əlbəttə
ki, böyük vəsait tələb edir. Ancaq ölkəmizdə
iqtisadi inkişaf çox sürətlidir və bizim maliyyə
durumumuz da yaxşıdır. Belə olan halda mütləq gələcəkdə
də böyük nəqliyyat layihələrinə vəsait
ayırmalıyıq. Onların içində, xüsusilə
Avropa ilə Asiyanı birləşdirən Bakı-Tbilisi-Qars
dəmir yolunu qeyd etmək istəyirəm. Bu dəmir yolu vasitəsi
ilə qitələr birləşəcək, ölkəmiz tranzit ölkəsinə çevriləcəkdir.
Bu dəmir yolu bundan sonra yüzilliklər ərzində
insanlara xidmət edəcək. Bu böyük geosiyasi,
geoiqtisadi və əməkdaşlıq layihəsidir”.
Dünyanın 100
layihəsi siyahısına daxil edilmiş Bakı-Tbilisi-Qars dəmir
yolu xəttinin layihəsinin nəzərdə tutulan vaxtda
başa çatdırılması üçün tikinti
işləri uğurla davam etdirilir. Layihənin Marabda-Kartsaxi
hissəsində tikinti işlərini sürətləndirmək
məqsədilə 2011-ci ilin iyulunda Gürcüstanda “Azəryolservis”
ASC-nin filialı yaradılıb. Tikinti işlərinin səmərəliliyini təmin etmək
üçün layihə 4 mərhələ üzrə -
Marabda-Tetritskaro, Tetritskaro-Tsalka, Tsalka-Axalkalaki, Axalkalaki-Kartsaxi
hissələrində aparılır. Ərazidə hökm
sürən əlverişsiz hava şəraitinə baxmayaraq
çətin təbii relyefdən, dağlıq və meşəlik
ərazilərindən keçən yolun tikintisi tərtib
olunan gərgin iş qrafikinə uyğun olaraq demək olar ki,
bütün gün ərzində həyata keçirilir.
Mütəxəssislərin
fikrincə, BTQ layihəsi Bakı-Tbilisi-Ceyhan xəttindən
sonra Azərbaycan iqtisadiyyatının inkişafına təkan
verən ikinci böyük layihədir. Belə ki,
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu layihəsi region ölkələrinin
tranzit potensialının artmasına, Avropaya inteqrasiya prosesinin
sürətlənməsinə, Avropa Qonşuluq Siyasəti
çərçivəsində əməkdaşlığın
daha da inkişaf etdirilməsinə, ölkəmizin xarici
iqtisadi əlaqələrinin genişlənməsinə xidmət
edəcək. Layihənin iqtisadi səmərəlilik və
siyasi dividend, sürət və vaxt tezliyi, təhlükəsizlik
və etibarlılıq baxımından da böyük əhəmiyyəti
var. Gələcəkdə Avropa və Asiya ölkələrinə
məxsus yüklərin bu dəmir yoluna cəlb edilməsi hər
iki istiqamətdə intermodal və konteyner
daşımalarının həcmini dəfələrlə
artıracağı da şübhəsizdir.
Prezident İlham
Əliyevin ötən il oktyabrın 16-da keçirilən “Bakı-Tbilisi-Qars
dəmir yolu xətti - İpək Yolu dəhlizinin
inkişafında yeni imkanlar” adlı Beynəlxalq
konfransının iştirakçılarına göndərdiyi
təbrik məktubunda deyilir ki, Şərq-Qərb və
Şimal-Cənub beynəlxalq nəqliyyat dəhlizlərinin kəsişməsində
yerləşən, əlverişli coğrafi mövqeyə
malik Azərbaycan nəqliyyat xidmətlərini inkişaf
etdirir, müasir infrastrukturlar qurur, daşımaların idarə
olunması mexanizmini təkmilləşdirir və beynəlxalq
nəqliyyat sisteminə inteqrasiyanı genişləndirir.
2015-ci ildə istifadəyə
verilməsi nəzərdə
tutulan Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu xətti iqtisadi
baxımdan səmərəli, dayanıqlı, təhlükəsiz
və ekoloji normalara tam cavab verən bir layihədir .Bu dəmir
yolu bağlantısı nəqliyyatın inkişafında yeni
mərhələnin başlanması deməkdir. Həmin xətt
öz növbəsində multimodal nəqliyyat
imkanlarını genişləndirəcək, eləcə də
sərnişin və yük daşımalarının həcminin
artmasını təmin edəcəkdir.
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir
yolu layihəsi nəinki region ölkələri, eyni zamanda, bu
xəttə qoşulacaq digər ölkələr
üçün də çox mühüm əhəmiyyətə
malik layihə kimi dəyərləndirilir. Dəmir yolunun Asiya
və Avropa arasında yük və sərnişin
axınının artmasına gətirib
çıxaracağı, onun
turizm potensialına əlavə töhfə verəcəyi,
Xəzər və Qara dəniz arasında bağlantını
təmin edəcəyi bildirilir. BTQ dəmir yolu xəttinin
istismara verilməsi ilə həm bərə, həm də
konteyner-vaqon daşımaları daha da inkişaf edəcək.
Bu isə beynəlxalq daşımalarda mühüm rol
oynayır. Digər ölkələrin də bu layihəyə
qoşulması nəticə etibarilə tarixi İpək
Yolunun inkişafına xidmət edəcək.
Layihənin
reallaşması nəticəsində Azərbaycan,
Gürcüstan və Türkiyənin Orta Asiya, Çin və
Avropa ilə etibarlı və sərfəli nəqliyyat əlaqəsi
yaranacaq. Artıq bir sıra dövlətlər bu nəqliyyat
dəhlizinə maraq göstərirlər. BTQ dəmir yolu
istismara verildikdən sonra Çindən Avropaya yüklər
12-15 günə, yəni dəniz nəqliyyatına nisbətən
azı iki dəfə tez çatdırılacaq.
İndiyədək Azərbaycan
dəmir yolunun Bakı-Gürcüstan sərhədi istiqamətində
347 kilometr dəmir yolu yenidən qurulub, Kür çayı
üzərində ikinci yeni Poylu körpüsü inşa
edilib və iki istiqamətli hərəkət təmin olunub.
Əsaslı təmir edilən xətlərdə maksimal
sürətin saatda 140 kilometrə çatdırılması
nəzərdə tutulur. Dəyişən cərəyana
keçidlə əlaqədar enerji və rabitə sisteminin
tam yenilənməsi, yeni lokomotiv və vaqonların
alınması, mərkəzi dispetçer idarəetmə
sisteminin yaradılması istiqamətində işlər davam
etdirilir.
Yeri gəlmişkən,
onu da deyək ki, İpək Yolu nəqliyyat dəhlizi ilə
yükdaşımaların həcmi ilbəil artır. Dövlət
Statistika Komitəsinin son məlumatına əsasən,
2014-cü ilin yanvar-oktyabr aylarında bu dəhlizin Azərbaycan
ərazisindən keçən hissəsindən 48 milyon ton
yük, 254,8 milyon nəfər sərnişin
daşınmışdır. Yük daşımaları fəaliyyətindən
420,4 milyon manat, sərnişin daşımalarından isə
88,9 milyon manat gəlir əldə edilmişdir.
Müstəqillik illərində
Azərbaycanda aparılan iqtisadi islahatlar ölkə
iqtisadiyyatına qoyulan xarici investisiyanın həcmini qat-qat
artırmışdır. Son illərdə Azərbaycan
iqtisadiyyatına 160 milyard dollar investisiyanın cəlb edilməsi
heç də adi fakt deyil. Sevindirici haldır ki, ölkəmizə
yatırılan sərmayənin həcmi ilbəil
artmaqdadır. Təkcə ötən il ölkə
iqtisadiyyatına 27 milyard dollar sərmayə
yatırılmışdır. Azərbaycan Prezidenti cənab
İlham Əliyev bu vacib məsələdən
danışarkən demişdir:
“Çalışmalıyıq ki, xarici investisiyaları sənaye
inkişafının artırılmasına, kənd təsərrüfatına,
turizm, xidmət, İKT sektorlarına cəlb edək. Əlbəttə
ki, bu, o qədər də əsas məsələ deyildir...
Ancaq Azərbaycanda islahatlarla, biznes mühitinin
yaxşılaşdırılması və ümumi
inkişafla bağlı mənzərə çox müsbət
olduğu üçün hesab
edirəm ki, əgər bu məsələləri
düzgün təşkil etsək, biz xarici investisiyaları
daha çox lazım olan sahələrə yönəldə
bilərik...”.
Son illərdə Azərbaycanda
həyata keçirilən nəhəng layihələrdən
biri də Yeni Bakı Beynəlxalq Dəniz Ticarət
Limanının tikintisidir. Keçən ilin sentyabrında
limanın tikintisinin 1-ci mərhələsi çərçivəsində
bərə terminalı istismara verilib. Körpüdə eyni
vaxtda 2 bərənin yüklənib-boşaldılması
mümkündür. İlk mərhələdə limanın
daşıma imkanları 10 milyon ton yük və 50 min ədəd
irihəcmli konteyner olacaq. Növbəti mərhələlərdə
liman 25 milyon ton quru yük və 1 milyon ədəd konteynerin
daşınmasını təmin edəcək.
2020-ci ilə qədər
ölkəmizin regionun İKT
xidmətləri bazarına çıxışını təmin
etmək məqsədilə tranzit informasiya
magistrallarının, regional informasiya resurslarının və
şəbəkə idarəetmə sistemlərinin
qurulması kimi layihələr də gerçəkləşdiriləcəkdir.
Onu da əlavə edək ki, Azərbaycanın təşəbbüsü
ilə irəli sürülmüş və BMT Baş
Assambleyası tərəfindən xüsusi qətnamə ilə
yekdilliklə qəbul edilmiş Trans-Avrasiya Super İnformasiya
Magistralı (TASİM) layihəsinin də başa
çatdırılması nəinki ölkəmizdə, həmçinin,
böyük bir regionda yüksəksürətli internet
üçün geniş imkanlar yaradacaqdır. Eyni zamanda, Azərbaycan
bu gün Avropa-Yaxın Şərq İnformasiya Magistralı
(EPEG - Europe Persia Express Gateway)
layihəsində həm əsas, həm də ehtiyat
marşrut olaraq iştirak edir.
Azərbaycanda
müasir avtomobil yollarının tikintisi istiqamətində də
çox böyük işlər
görülmüşdür. Dünya əhəmiyyətli
İpək Yolu layihəsinin reallaşdırılması
ölkə Prezidenti İlham Əliyevin daim diqqətindədir.
Həmin layihə Şərq-Qərb nəqliyyat dəhlizinin
Azərbaycandan keçən hissəsi olmaqla, Avropa-Asiya və
Yaxın Şərq ölkələri ilə, həmçinin respublika ərazisində
nəqliyyat əlaqələrinin inkişafında
mühüm rol oynayır. Artıq Bakıdan Gürcüstan sərhədinədək
513 kilometr məsafəni əhatə edən magistralın Bakı-Ələt
hissəsinin yenidən inşa edilmiş 4-14-cü kilometrlik
sahəsinin, Ələt-Hacıqabul, Hacıqabul-Kürdəmir,
Kürdəmir dairəvi, Kürdəmir-Ucar, Ucar-Yevlax, Yevlax-Gəncə,
Gəncə-Qazax, Qazax-Gürcüstan ilə dövlət sərhədi
hissələrinin dövlətimizin
başçısının iştirakı ilə
açılışı olmuşdur. Hazırda həmin yolun
bəzi hissələrinin əlavə 2 hərəkət
zolağı tikilməklə, birinci texniki dərəcəyə
çatdırılması işləri davam etdirilir. Eyni
zamanda, 2016-cı ilə qədər
Bakı-Gürcüstan dövlət sərhədi və
Ələt-Astara-İran dövlət sərhədi avtomobil
yolları istifadəyə veriləcəkdir.
Şimal-Cənub nəqliyyat
dəhlizi üzərində dəmir və avtomobil yolları
infrastrukturunun yenilənməsi işləri də
aparılmaqdadır. Bakını Rusiya dövlət sərhədi
ilə birləşdirən avtomobil yolu hərəkətin
intensiv olduğu magistrallardan biri sayılır. Bu magistral
Avropa və Asiya marşrutlarına daxil olmaqla, respublikanın
şimal sərhədinə çıxışı təmin
edir. Ümumi uzunluğu 208 kilometr olan magistralın artıq əsas
hissəsi, eləcə də
Masazır dairəsində yol
ötürücüsünün və Dəvəçi
çayı üzərində uzunluğu 540 metr olan
körpünün tikintisi işləri başa
çatdırılmışdır. Gəndov-Samur-Rusiya
Federasiyası ilə dövlət sərhədi hissəsinin 4
zolaqlı hərəkət üzrə tikintisi işləri
davam etdirilir.
Şimal-Cənub və
Şərq-Qərb nəqliyyat dəhlizlərinin Azərbaycan
ərazisindən keçən hissələrinin əsasını
təşkil edən Bakı-Quba-Rusiya Federasiyası ilə
dövlət sərhədi, Bakı-Ələt-Qazax-Gürcüstan
dövlət sərhədi
avtomobil yollarını əlaqələndirən və tranzit
daşımaları üçün müstəsna əhəmiyyət
kəsb edən H.Z.Tağıyev-Sahil avtomobil yolunun 2
zolaqlı olmaqla yenidən qurulmasına
başlanılıb. Bu yol
respublikanın cənub və qərb istiqamətlərindən
gələn nəqliyyat vasitələrinin Bakı şəhərinə
daxil olmadan Bakı-Rusiya Federasiyası dövlət sərhədi
avtomobil yolunun 36-cı kilometrinə
çıxışını təmin etməklə, hər
iki istiqamətdə məsafəni 100 kilometrədək
qısaldacaq.
Müasir yol şəbəkəsinin
yaradılması ilə bağlı beynəlxalq əhəmiyyətli
magistral avtomobil yollarının birinci texniki dərəcə
səviyyəsində tikintisinin 2017-ci ildə başa çatdırılması
nəzərdə tutulur. Şərq-Qərb dəhlizinin bir
hissəsi üzərində görülən bütün bu
işlərin tamamlanması, heç şübhəsiz, Azərbaycanın
nəqliyyat daşımalarında böyük tranzit və
logistika mərkəzinə çevrilməsinə imkan verəcəkdir.
Əlipənah BAYRAMOV
Xalq qəzeti.- 2014.- 9 yanvar.- S.4.