Radio mədəniyyətin virtual tirajlama vasitəsidir

 

İnsanlığın yaratdığı iki mədəniyyət forması var: bəşəri mədəniyyət və milli mədəniyyət. Bəşəri mədəniyyət milli mədəniyyətlərin seçilmiş toplusudur. Hər bir xalq, millət etnos öz mədəniyyətini inkişaf etdirərək kamil mərhələyə gətirir. Əgər o mədəniyyət digər xalqların da diqqətini cəlb edə bilirsə, onlara da lazım olursa, ayrı-ayrı xalqlar bundan bəhrələnirsə, artıq bəşəri sərvətə çevrilir. Demək, bəşəri mədəniyyət öz-özünə yaranmır. Onun əsasında ayrı-ayrı xalqların üstün mədəniynyətləri dayanır. Amma bəşəri mədəniyyətə qatılmaq, dünya çevrəsinə çıxmaq hər xalqa nəsib olmur.

Hər xalq mədəniyyət yarada bilirmi? Milli mədəniyyəti, yəqin ki! Çünki, toplumun xalqa çevrilməsi məhz mədəniyyət amili ilə bağlıdır. Fransız romançısı və filosofu Balzak deyirdi: “Xalq ədəbiyyatı olan topluluqdur!». Ədəbiyyat və mədəniyyət toplumu xalqa çevirən amillərdəndir. Bu baxımdan mədəniyyət nadir mənəvi dəyərdir.

Milli mədəniyyət millətin düşüncə sistemi, maddi - mənəvi dəyərlərin və yaşayış tərzinin hərtərəfli inikasıdır. Hər birini ayrıca açıqlayaq. Düşüncə sistemi toplumun dünyanı dərk etməyə istiqamətlənmiş fəlsəfi dünya görüşüdür.

Maddi-mənəvi dəyərlər düşüncə sisteminə uyğun yaratdığı maddi-mənəvi dəyərlərin cəmidir. Buraya mədəniyyət abidələri, incəsənətin bütün növləri, folklor, tarix, dil, din, döyüş vərdişləri, milli idman növləri, qədim, özgür nəqliyyat vasitələri və s. daxildir.

Həyat tərzi davranış qaydalarını müəyyənləşdirən və düşüncə sistemi ilə maddi-mənəvi dəyərlər arasında uyğunluq, əlaqə yaradan yaşama üslubudur. Adətən, maddi-mənəvi dəyərlərə aid etdiyimiz adət-ənənə, məişət davranışları, təlim-tərbiyə metodu, mətbəx və geyim mədəniyyəti həyat tərzini xarakterizə edir. Başqa sözlə, bunlar həyat tərzinin göstəricisidir.

Milli mədəniyyət tiraclanma yolu ilə bəşəri mədəniyyətin tərkib hissəsinə çevrilə bilir.

Tiraclanmanın üsulları müxtəlifdir: ədəbiyyat, kino, elm, beynəlxalq festivallar, olimpia idman oyunları, beynəlxalq müsabiqələr, televiziya, müasir elektron informasiya texnologiyaları və s.

Radio mədəniyyətin virtual tiraclanma vasitəsidir. Radio həm dilimizin təbliğat tribunasıdır. Yerli verilişlər bu dilin cilalanmasına, xarici verilişlər isə dilin yayılmasına xidmət edir. Akademik Tofiq Hacıyev haqlıdır: “Azərbaycan dilinin indiki şəraitdə dövlət dili, elm, mədəniyyət, təhsil, bədii ədəbiyyat dili olması, ana dilimizin ünsiyyət, ictimai mübadilə, kütləvi informasiya başqa vəzifələri yerinə yetirməsi, bu gün orfoepiya normalarının da müəyyənləşdirilməsini tələb edir. Aydındır ki, şifahi ədəbi dilin mükəmməl, sabit normaları o zaman yarana bilər ki, bu dil ən yüksək inkişaf pilləsinə çatsın, milli ədəbi dil mərhələsi tamamlansın.

Artıq Azərbaycan dilinin “milli ədəbi dil mərhələsi tamamlanmış”dır demək mümkündür. Belə bir dili dünyaya çıxartmaq isə təbliğatdan asılıdır.

Radio dilinin təbliğaçıları göstərirlər ki, durğu işarələri, abzas, kursiv, həfrlərin ölçüsünə, şəklinə və rənginə görə fərqləndirilməsi kimi spesifik ifadə vasitələrinə malik qəzetdən fərqli olaraq, şifahi nitqdə ritmik quruluş, səs tonunun dəyişdirilməsi, səsin gücünün, tempin, pauzanın artırılıb-azaldılması tətbiq olunur. Radio ilə hər hansı çıxış həmsöhbətə - dinləyiciyə müraciətdir. Radionun gücü, auditoriyaya böyük, birbaşa təsir imkanları da xeyli dərəcədə bununla bağlıdır. Radio bütövlükdə milyonlarla dinləyici ilə eyni vaxtda ünsiyyət yaradır. Bunu dinləyici də bilir. O bilir ki, istənilən radio verilişini milyonlarla insan dinləyir. Bununla belə, hər bir dinləyici onu şəxsən lözünəməxsus» hesab edir. Radionun əvəzedilməzliyi, şüurlara birbaşa təsir imkanı həm də bu amillə bağlıdır.

6 noryabr 1993-cü il tarixli “Respublika” qəzetində oxuyuruq yazır: “Radio informasiya blokadasını yarmağa qismən də olsa nail ola bilib. Bu yaxınlarda Azərbaycan radiosunun daimi dinləyicisi Bernard Klinq Avropa televiziyasının keçirdiyi Şərq ölkələrinin ədəbiyyatı və mədəniyyəti ilə bağlı müsabiqədə I yeri tutub və mükafatlındırılıb. Bernard bu bilikləri Azərbaycan radiosundan aldığı üçün onun ünvanına minnətdarlıq məktubu göndərib». Göründüyü kimi, əcnəbi dinləyici Şərq ədəbiyyatına və mədəniyyətinə dair bilikləri radiodan öz müəllimindən öyrənən kimi öyrənib. Mədəniyyətin tiraclanmasında - yayılmasında radio böyük vasitədir.

Filologiya elmləri doktoru, professor Rafael Hüseynov yazır: “Radio insanlarımıza ana dilimizin saflığını aşılayıb, sözümüzün üstün yaradıcılarını millətimizin qəlbinə yavuq edib, muğamatımızı, el havacatımızı yaşadıb, onların təranələri ilə xalqın ruhunu zərifləşdirib, qəlbini həssas edib. Radio onilliklərlə ən əsas və ən vacib ”Vətən rərsliyi" vəzifəsini yerinə yetirib». Bu, radionun ölkə daxilində mədəni sərvəti şüurlara çatdırmaq funksiyası hesab edilə bilər. Bəs xaricdə, ən yaxın Güney Azərbaycanda radionmuz nələrə yardımçı olub:

“Güney Azərbaycanda yaşayan, ana dilində yazı-pozusu, dərsliyi, məktəbi olmayan yüz minlərlə, milyonlarla soydaşımıza Azərbaycan radiosu, sadəcə, Müəllim olmayıb, doğma dilində layla çalan, nağıl söyləyən, dastan danışan, tarixi anladan, yaşamağı öyrədən Ata olub, Ana olub, Baba olub, Nənə olub». Bu sözlər də professor, millət vəkili Rafael Hüseynovun yazısınndandır və o fikrinin davamında qeyd edir: l1990-cı illərin əvvəllərində İngiltərədə, Mançestrdə cənublu dostum Əbülfəz Bahadurinin evində 1960—70-ci illərdə Azərbaycan radiosunda səslənmiş ədəbi, musiqili verilişlərin kassetnlərini, o sırada özümün lap ilk verilişlərimin yazıldığı lentləri dinləyəndə bərk təəccübləndim. Dostum aydınlıq gətirdi: ”Bu kasetləri Təbriz bazarından alırdıq. Xüsusi adamlar vardı ki, bu işlərlə məşğul idilər. Azərbaycan radiosundan verilişləri izləyər, lentə köçürər, nüsxələyib satışa çıxarardılar. Səslənişi xırıltılı olsa da, bəzən dalğaların qarışması hansısa parçaları eşidilməz etsə də, o kasetlərin hər səsini, hər sözünü gözümüzə təpirdik».

Şəxsiyyətin yetişməsində, formalaşmasında iki mühüm amil əsas rol oynayır: mühit və genetika. Radio mühit yaratmaq kefiyyətinə malikdir. Bu da insanların şüuruna və mənəviyyatına təsir edir. XX əsrin sonu — XXI əsrin əvvəllərində Avropa curnalistika nəzəriyyəçiləri və praktikləri istər yazılı, istərsə də virtiual və vizual informasiya vasitələrindən yalnız bilgiləndirmə və əyləndirmə funksiyalarını tələb etsələr də, maarifləndirmək funksiyası hələlik öz yerini asanlıqla təhvil vermək istəmir. Curnalistikanın maarifləndirmək xüsusiyyəti bəzən ayrıca, bəzən də bilgiləndirməyin və əyləndirməyin tərkibində şüurlara təsir edir, dünyada mədəniyyətlərin tiraclannmasına - yayılmasına yardım göstərir. Bunun yüksək səviyyədə aparılnması professionallıq tələb edir. “... curnalist olmaq üçün... dərin akademik hazırlıq, erudisiya və müxtəlif sahələri bilmək zəruridir» — İsveç curnalisti Erik Fichntelius da iki funkisyanı müdafiə edənlərdəndir. Amma o da curnalistə lakandemik hazırlıq, erudisiya və müxtəlif sahələri bilmək zəruridir» deyir.

Curnalistika, o sıradan radiocurnalistika xəbərin və musiqinin yayılmasının və mədəniyyətlərin tiraclanmasının vasitələrindəndir.

“Azərbaycan radiosu zəngin və şərəfli tarixi yol keçmiş, xalqımızın mədəniyyətinin, dilinin, milli-mənəvi dəyərlərinin inkişafına layiqli töhfəsini vermişdir» deyən ulu öndər Heydər Əliyev həm də bu dəyərlərin yayılmasını - tiraclanmasını nəzərdə tuturdu.

Bu gün Azərbaycan Radiosunun beynəlxalq areanada eşidilməsinin qeydinə qalmaq qarşıda vəzifə kimi durur.

 

 

Natəvan DƏMİRÇİOĞLU,

Azərbaycan Beynəlxalq Radiosunun

şöbə müdiri, BDU-nun jurnalistika

fakültəsinin müəllimi

 

Xalq qəzeti.- 2009.- 3 aprel.- S. 7.