Heydər Əliyev strategiyasında Azərbaycan faktoru

 

Biz təbiəti özümüzə lazım olan kimi idarə edə bilmərik. Onun bizdən asılı olmayan öz qanunları, fəaliyyət mexanizmləri vardır. Unutmamalıyıq ki, çoxlu neft gəlirlərindən formalaşan yüksək iqtisadi artım tempi həmişəlik deyildir. Neft məhsullarının yüksək dünya qiymətinə əsaslanan iqtisadi artım potensialı tükənə bilər.

Dünya bazarında neftin qiymətinin həddindən ziyadə yüksəlməsi inflyasiyaya, manatın alıcılıq qabiliyyətinin möhkəmlənməkdə davam etməsi isə milli istehsalın rəqabət qabiliyyətinə mənfi təsirin güclənməsi ilə nəticələnə bilər.

Problemin həlli təkcə pul-kredit siyasətini təkmilləşdirməyi deyil, iqtisadiyyatda struktur və idarəetmə islahatlarının şaquli və üfiqi istiqamətlərinin daha da dərinləşməsini, elm tutumlu, rəqabət qabiliyyətli mürəkkəb texnoloji sistemlərin, rabitə və informasiya texnologiyalarının tətbiqini sürətləndirməyi zərurətə çevirir.

Mütəxəssislərin fikrincə, informasiya və kommunikasiya texnologiyaları sistemi, turizm, nəqliyyat, yerli xammalla işləyən rəqabət qabiliyyətli, ixrac yönümlü emal müəssisələri, onların istehsal və sosial infrastruktur sahələrinin inkişafı birlikdə neft sektorunun yükünü daşıya bilər.

Cənab İlham Əliyev “Regionların sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı”nın üç illiyi ilə əlaqədar konfransda demişdir: “Mənim informasiya-kommunikasiya texnologiyaları sahəsində dünyanın aparıcı şirkətlərinin rəhbərləri ilə görüşlərim də məhz bundan qaynaqlanır ki, onlar Azərbaycana gəlsinlər. Azərbaycana yeni investisiyalar gəlsin, biz özümüz dövlət tərəfindən, Dövlət İnvestisiya Şirkəti tərəfindən bu investisiyaları qoyaq. Texnoparklar yaradaq, Azərbaycanda çox güclü informasiya-kommunikasiya mərkəzi yaradaq. Bu, gələcəkdir, gələcəyin inkişafıdır.”

Rəqabətə əsaslanan qloballaşan dünyada ölkənin intellektual potensialını müntəzəm olaraq yüksəltmədən və ondan maksimum səmərəli istifadə olunmasını təmin etmədən sosial-iqtisadi inkişafı sürətləndirmək mümkün deyildir. Elə ölkələr var ki, onların təbii sərvətləri yoxdur. Xammal, material və enerjiyə tələbatın 95-97 faizini idxalla ödəyirlər. Heç tranzit imkanları da olmadığı halda belə onlar çox sürətli inkişaf səviyyəsinə yüksəlmişlər.

Bu ölkələrdə dinamik inkişafın nüvəsi intellektual potensialın yüksək səviyyəsi, insan amilindən səmərəli istifadə olunmasıdır. Bütün bunları nəzərə alan ölkə Prezidenti informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının geniş miqyaslı tətbiqini sosial-iqtisadi inkişafın prioritet sahəsi elan etmişdir.

Azərbaycanın informasiya-kommunikasiya texnologiyaları üçün çox cəlbedici ölkəyə çevriləcəyinə əmin olduğunu bildirən ölkə Prezidenti, bu texnologiyaları tam şəkildə tətbiq etmək üçün təhsilin, bilik və bacarığın ilkin şərt olduğunu qeyd etmişdir. Ölkə Prezidenti xüsusilə gənclərə bu texnologiyalara yiyələnməyi, kompyuterlə mükəmməl işləməyi, dünya təcrübəsini respublikamızda tətbiq etməyi tövsiyə etmişdir.

Ölkə Prezidenti “qara qızılı insan qızılına çevirmək” siyasəti yeridir. Təhsilin, elmin, səhiyyənin, idmanın inkişafına dövlət büdcəsindən, Dövlət Neft Fondundan ayrılan vəsaitləri artırmaqla yanaşı, onların təyinatı üzrə və maksimum səmərəli istifadə olunmasına nəzarəti gücləndirməyi tövsiyə edir.

Respublikamızda son 5 ildə 2 mindən çox məktəb tikilmiş, əsaslı təmir olunmuş, yeni avadanlıqlarla təchiz edilmişdir. Onların yarıya qədəri Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, Milli Məclisin üzvü Mehriban xanım Əliyevanın təşəbbüsü ilə inşa edilmişdir.

Mehriban xanım Əliyevanın təşəbbüsü ilə tikilən məktəblərin əksəriyyəti respublikamızın müxtəlif regionlarındadır. O, həmçinin müasir tipli uşaq bağçaları, xəstəxanalar tikilməsini, əsaslı təmir edilməsini və ən yeni avadanlıqlarla təchiz olunmasını təmin etmişdir. Mehriban xanım Əliyevanın bu nəcib təşəbbüsü və onun uğurla reallaşması üçün sistemlə görülən işlər respublikamızda insan kapitalının inkişafına, intellektual potensialın daha da zənginləşməsinə təsir edir.

ABŞ və Avropa iqtisadçılarının fikrincə, bilik istehsalı və infrastruktur müasir iqtisadiyyatın nüvəsidir. Onsuz informasiya və kommunikasiya texnologiyalarını nə tətbiq etmək, nə də ondan yüksək səmərə əldə etmək mümkün deyil. Ölkə Prezidentinin tapşırığı ilə dövlət büdcəsinin vəsaiti hesabına sosial-iqtisadi inkişafın prioritet sahələrinə aid yüksək ixtisaslı mütəxəssislərin dünyanın ən qabaqcıl ali məktəblərində hazırlanması ildən-ilə artır.

Dünya təcrübəsinin sübut etdiyi kimi, təhsilin inkişafına göstərilən maliyyə dəstəyi səmərəli istifadə olunduğu və idarə edildiyi şəraitdə sosial-iqtisadi inkişafın sürətlənməsinə təkan verir. Qloballaşan dünyada Azərbaycanın yeri, multiplikativ (kvadrata yüksəldilmiş) effekt verən intellektual potensiala yiyələnməsindən və ondan nə dərəcədə səmərəli istifadə edilməsindən asılı olacaqdır.

Azərbaycan faktiki olaraq Avropa ilə Asiya arasında körpüyə çevrilir. Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft və Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz kəmərləri, Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu xəttinin çəkilişi Avropa və Asiya ölkələrinin stabil iqtisadi əlaqələrinin inkişafında çox mühüm əhəmiyyət kəsb edəcəkdir.

TRASEKA Proqramı ilə Qərb-Şərq (Avropa regionlarını, Çin və Uzaq Şərq ölkələri ilə bağlayan), habelə Şimal-Cənub nəqliyyat dəhlizi ilə (Finlandiyadan başlamış Hindistan və Çinin ən ucqar rayonlarına) sərnişin və yükdaşımalarını təmin etməklə respublikamıza külli miqdarda və ən başlıcası isə tükənməyən gəlir gətirən mənbəyə çevriləcəkdir. Ekspertlərin fikrincə, Azərbaycanın təkcə tranzit potensialı, onun istehsal və sosial infrastruktur obyektləri ilə birlikdə ölkə əhalisinin 25-30 faizə qədərini işlə təmin edə, hər il dövlətimizə milyardlarla dollar gəlir gətirə bilər.

Bunlardan əlavə, Frankfurt-Şanxay optik sürətli xəttin Xəzər dənizinin dibi ilə çəkilişi Azərbaycanın qlobal proseslərdə rolunu əhəmiyyətli dərəcədə artıracaqdır.

Dövlət öz fəaliyyətini məqsədli proqramlar əsasında qurur. Bu, maddi, material və maliyyə resurslarından istifadənin səmərəliliyini yüksəltməyə, ən az məsrəflə praktiki nəticələr əldə etməyə şərait yaradır. “Regionların sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı (2004-2008-ci illər)”, “Rabitə və informasiya texnologiyalarının inkişafı üzrə (2005-2008-ci illər) Dövlət Proqramı”, “Neft və qaz gəlirlərinin idarə olunması üzrə uzunmüddətli strategiya”nın təsdiq edilməsi barədə Azərbaycan Respublikası Prezidentinin fərmanı (27 sentyabr 2004-cü il), “Azərbaycan Respublikasında yanacaq-energetika kompleksinin inkişafı haqqında Dövlət Proqramı” (2005-2015-ci illər), “Xüsusi iqtisadi zonalar” yaradılması haqqında Azərbaycan Respublikası Prezidentinin fərmanı (mart 2007-ci il), elmin, təhsilin, səhiyyənin, mədəniyyətin və s. inkişafı ilə bağlı məqsədli proqramlar və eləcə də hazırlanmaqda olan “Turizmin inkişafı üzrə (2007- 2015-ci illər)Dövlət Proqramı” deyilənlərə misal ola bilər. Bir sözlə, Azərbaycan dövlətinin yeni fabriklər, zavodlar, elektrik stansiyaları, yollar, turizm, təhsil, səhiyyə, ekologiya və s. bütün bu istiqamətlərdə 40-a qədər Dövlət Proqramı vardır və onlar icra olunur. Əsas odur ki, xüsusilə bölgələrdə bu proseslər daha da sürətlə, yüksək keyfiyyətlə icra olunsun və praktiki nəticələr versin.

 

İstehsal və sosial infrastruktur sahələrinin, turizmin inkişafı

 

Dünya dövlətlərinin əksəriyyətinin hazırladıqları yeni iqtisadi inkişaf ssenarilərində turizmin inkişafına geniş yer verilir. O, həmçinin ölkənin xarici iqtisadi əlaqələrinin fəallaşması və inkişafında mühüm rol oynayır. Turizm investisiya qoyuluşlarının gəlir gətirməsində iqtisadiyyatın aparıcı sahələri sırasında ilk yerlərdən birini tutur.

Turizm işsizlik probleminin həllində ciddi rol oynayır. Bir turistə 6-7 adam xidmət edir. ABŞ-ın kənd təsərrüfatında çalışanlar cəmi 2,6 milyon nəfər təşkil etdiyi halda, turizm sektorunda işləyənlər 9 milyon nəfərdən çoxdur. Meksika, Tayland və Sinqapurun büdcə gəlirlərinin 60-80 faizi turizmdən daxilolmalarla formalaşır. Türkiyədə də turizmdən daxilolmalar dövlət büdcəsi gəlirlərinin formalaşmasında böyük rol oynayır.

Mütəxəssislərin hesablamalarına görə, hər il Fransanın təkcə Paris şəhərinə 14 milyon turist gəlir. Hər turistin Parisdə azı 2 gün qaldığını və bir gündə minimum 200 dollar xərclədiyini (elə mehmanxana ən azı 100 dollardır) nəzərə alsaq, onda təkcə bu şəhərə turist axınından ölkənin ildə milyonlarla dollar gəlir götürdüyü aydın olar.

Azərbaycan unikal turizm imkanlarına malikdir. Müalicəvi dağ-meşə və dəniz sahili 825 kilometr qumlu, bəzi yerlərdə müalicəvi qum zolağı, dünyada yeganə müalicəvi neft mədənləri və sanatoriyası olan, iqlim rəngarəngliyi, tez-tez dəyişən flora və fauna zolaqları, rəngarəng heyvanat aləmi, təbiət abidələrinin, müxtəlif tarixi dövrlərə aid arxitektura abidələrinin çoxluğu turizmin inkişafı üçün əlverişli şərait yaradır. Onların iqtisadi inkişafa və xalqın rifahının yüksəlməsinə xidmət etməsi təmin edilməlidir.

“Regionların sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı”nın üç illiyi ilə bağlı konfransda “Turizm sahəsi həm regionların inkişafı, həm də ölkənin iqtisadi potensialının möhkəmlənməsi üçün, Azərbaycanın imici, dünyaya inteqrasiyası üçün çox mühüm bir vasitədir. Bizim çox gözəl təbiətimiz var. Bəlkə nadir ölkələrdən biriyik ki, burada istənilən təbii şərait, istənilən iqlim vardır”- deyən ölkə Prezidenti bu əlverişli şəraitin xalqın güzəranı və dövlətin daha da güclənməsi üçün səmərəli istifadə edilməsi, nəqliyyat və digər infrastruktur obyektlərinin dünya standartları səviyyəsinə qaldırılması, bu sahənin yüksək ixtisaslı mütəxəssislərə tələbatının ödənilməsi haqqında öz tövsiyələrini vermişdir.

“Regionların sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı”nın (2004-2008-ci illər)" reallaşması respublikamızda qeyri-neft sektorunun inkişafına, kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalı və emalının sürətlənməsinə, təbii sərvət ehtiyatlarının kəşf olunması və istismarını (alunit, mis, sink, gümüş, qızıl, duz) təşkil etməyə, infrastruktur sahələrinin inkişafına, bütün potensial imkanların təsərrüfatçılıq dövriyyəsinə cəlb olunmasına təsir edəcəkdir.

Yüksək dinamikanı saxlamaq üçün emal sənayesinin hasilat sənayesini üstələyən templə artımı, uzunmüddətli investisiya qoyuluşları artımının ÜDM-in artımını qabaqlaması, xidmət sektorunun istehsaldan üstün sürətli artımını, əmək məhsuldarlığının, əməkhaqqının artımını qabaqlaması və s . təmin edilməlidir.

Hazırda regionlarda emal sahəsi hasilat bölməsi ilə rəqabət aparmaq qabiliyyətinə malik deyil. Əslində isə əksinə olmalıdır. Rəqabətqabiliyyətli, ixrac yönümlü emal müəssisələrinin lazımi dərəcədə olmaması ucbatından regionlarda ağır zəhmətlə istehsal edilmiş kənd təsərrüfatı məhsullarının xeyli hissəsi zay olub gedir, mal-qara yeminə çevrilir. Kənd regionlarında iş yeri tapmadığından minlərlə adam Bakı-Sumqayıt şəhərlərinə üz tutur. Bu, öz növbəsində, yeni problemlər yaradır. Qeyri-neft sektorunda iqtisadiyyatın rəqabətqabiliyyətliliyini təmin etmək üçün maliyyə resursları axınının istiqamətini xammal istehsalı sahəsindən emal sahəsinə əhəmiyyətli dərəcədə keçirilməsi təmin edilməlidir.

Hasilat və emal sənayesinin inkişafı aqrar sektorda istehsalla emal arasında disproporsionallığın aradan qaldırılması, yerli xammal bazasında fəaliyyət göstərən, rəqabət qabiliyyətli, ixrac yönümlü müasir emal müəssisələri yaradılmasının aktuallığını daha da artırır. Ölkə Prezidenti bu sahədə son illər regionlarda (Qəbələ, Şamaxı, Xaçmaz, Göyçay, İmişli və s. rayonlarda) görülmüş işlərə yüksək qiymət verməklə yanaşı, digər regionlarda işlərin sürətləndirilməsi üçün ciddi göstərişlər vermişdir.

Dövlət büdcəsindən qeyri-neft sektoruna güzəştli şərtlərlə kredit verilməsi, aqrar sektora vergi güzəştlərinin davam etməsi, infrastruktur obyektlərinin, yolların, o cümlədən rayondaxili yolların abadlaşdırılması sosial-iqtisadi inkişafın sürətlənməsinə təsir edir.

Regionların sosial-iqtisadi inkişafında son illər baş vermiş irəliləyişlərin əhəmiyyətini qeyd etməklə yanaşı, Bakı və Sumqayıt regionunun da öz yerində saymadığı, sürətlə inkişaf etdiyi göz qabağındadır.

Bakı və Sumqayıtla müqayisədə regionlarda quruculuq və yaradıcılıq tempinin daha sürətli baş verməsi üçün, fikrimizcə, regionlar üzrə iqtisadiyyatın “oyun qaydaları” dəyişdirilməlidir. Üstün şərait yaradılmadan üstün inkişafı təmin etmək olmaz. Bu, adi həqiqətdir. Onu hamımız dərk etməliyik.

Heç kim investora öz vəsaitini respublikanın hansı regionuna, iqtisadiyyatın hansı sahəsinə qoymağı diktə edə bilməz. Seçim investorundur. Biz seçim şərtlərini dəyişdirməklə, iqtisadi idarəçilik qaydalarını, prinsiplərini, normalarını dəyişdirməklə, diferensial qaydalar tətbiq etməklə investoru öz vəsaitlərini regionlara yönəltməyə stimullaşdıra bilərik. Bakı və Sumqayıta nisbətən investor Ucarda, Ağdaşda, Göyçayda və s. rayonlarda qazanc əldə etmək üçün daha əlverişli şərait olduğuna əmin olduqda sərmayəsini həmin rayonlara yatırar. Burada vergi, gömrük, kredit və s. siyasətinin, enerji daşıyıcıları tariflərinin unifikasiyalılığı deyil, diferensiallığı stimullaşdırıcı rol oynaya bilər. Bu sahədə dünya təcrübəsinin müxtəlif formaları mövcuddur.

Dünyanın 120 ölkəsində 3 mindən çox Xüsusi İqtisadi Zonalar (XİZ) yaradılmışdır. Onların olduqca müxtəlif formaları, tipləri mövcuddur. Hamısının ümumi prinsipi yüksək infrastruktur, vergi, gömrük dərəcələrinin əhəmiyyətli dərəcədə aşağı olması, servis xidmətlərinin yüksək səviyyəsi, idarəetmədə bürokratik əngəllərin aradan qaldırılması və s. diferensial yanaşmadır.

XİZ vergi dərəcələrinin səviyyəsi ilə deyil, vergi bazasının genişliyi, vergi ödəyicilərinin sayı və yığım əmsalının yüksək olması hesabına yüksək gəlir götürür.

Azərbaycan Respublikasının Prezidenti 2007-ci ilin martında “Xüsusi İqtisadi Zonaların yaradılması” haqqında fərman vermiş və bu zonaların yaradılması sahəsində görüləsi işləri İqtisadi İnkişaf Nazirliyinə tapşırmışdır. Fərmanda müvafiq icra hakimiyyəti orqanlarına qısa müddət ərzində “Xüsusi İqtisadi Zonalar haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununu hazırlamaq tapşırığı verilmişdir. Dünya təcrübəsinə əsaslanaraq, Azərbaycan gerçəkliyini ehtiva edən bu qanun keyfiyyətlə hazırlanarsa və tətbiq edilərsə, respublikamızın dinamik inkişafının sürətlənməsinə, regionların, həqiqətən, üstün inkişafının təmin edilməsinə xidmət edə bilər.

İlham Əliyev ölkə qarşısında duran strateji məqsədlərin reallaşmasına sinergetik yanaşma metodundan istifadə edir və yüksək nəticələrə nail olur. İqtisadiyyata sinergetik səmərəlilik ideyasını Ştutqart universitetinin professoru, Nəzəri Fizika və Energetika İnstitunun direktoru Qerman Xaken gətirmişdir.

Sinergetikanın mənası müəyyən məqsədə nail olmaq üçün qüvvələrin birləşdirilməsindən, qarşılıqlı, birgə təsirdən, koordinasiyalı fəaliyyətdən ibarətdir. Sinergetikanın iqtisadi məzmunu məcmu amillərin gücünün onu təşkil edən ayrı-ayrı tərkib hissələrin gücündən dəfələrlə çox olmasıdır. Ayrı-ayrı güc daşıyıcılarının birgə gücünün onların ədədi gücünü üstələməsidir. İqtisadi inkişafa ayrı-ayrı amillərin koordinasiya olunmuş birgə fəaliyyəti ilə əldə edilən səmərənin, onların hər birinin (büdcə, vergi, qiymət, pul, kredit, tarif, rüsum və s.) ayrılıqda, öz orbitində fəaliyyət göstərməklə, iqtisadi proseslərə avtonom təsirinin verdiyi nəticələri dəfələrlə üstələməsidir. Rəqabət mübarizəsinin doğurduğu dinamik inkişaf imkanları nə qədər çox olarsa, sinergetik üsulun səmərəsi də bir o qədər yüksək ola bilər.

Bu, sosial-iqtisadi proseslərin məcmu nəticələrinin onların ayrı-ayrı tərkib hissələrinin cəmindən üstün səmərə verməsidir. Sinerqizm minimum maddi, material və maliyyə xərcləri hesabına iqtisadi səmərəliliyin yüksəlməsinə şərait yaradır. Sinerqizm innovasiyaların tətbiqinə, istehsal avadanlıqlarının optimal yüklənməsinə, istehsal və idarəetmə xərclərini azaltmağa, iqtisadi səmərəliliyi yüksəltməyə təsir edir.

Ulu öndərimizin hazırladığı iqtisadi siyasət strategiyasına kristallaşmış, dəyişməz mexanizmlər, alətlər yığımı kimi statik halda deyil, daim dəyişən, yeniliklərə reaksiya verən, yeniləşmə prosesi keçirən bir proses kimi baxırıq. Müasir iqtisadi düşüncəli, yeni iqtisadi təfəkkürlü Prezidentimiz cənab İlham Əliyev ulu öndərimizin strategiyasını yaşatmaqla və onun daim zənginləşməsini təmin etməklə Azərbaycanın gələcəyini, xalqın rifahını müntəzəm olaraq yüksəltməyi qarşıya məqsəd qoymuşdur. Bizim hər birimiz və hamımız bu məqsədin tezliklə reallığa çevrilməsinin ən fəal iştirakçısı olmalıyıq.

 

Səttar SƏFƏROV,

Azərbaycan Respublikası Prezidenti

yanında Dövlət İdarəçilik

Akademiyasının professoru, iqtisad

elmləri doktoru

 

Xalq qəzeti.-2008.- 14 dekabr.- S.3.