İctimai və humanitar elmlərin prioritet istiqamətləri

 

Tarixiliyin kəşfindən sonra məlum oldu ki, hər bir elmi problem konkret zaman kontekstində həll olunur. Dünyada hər şey öz zamanına möhtacdır. Xüsusilə yer həqiqətlərini dərk etmək imkanına məxsus insan zəkası zaman hüdudundan çıxdıqda ictimai və humanitar fikirdə bir hərc-mərclik yaranır. Zamanın qüdrəti ondadır ki, o, çərçivə deyil, ehkam olaraq qalmır, tarixin gedişatı isə dəyişir. Tarixin təcrübəsi tarixiliyin əsası, onun genetik mənşəyidir. Zaman tarixiliyin “arşını”, onun ölçü vahididir. İnsan təfəkkürü də məhz zamana görə dəyişir və dəyişməlidir. Azərbaycan Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin “İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində baxış, (”Xalq qəzeti" 9 dekabr 2009)" adlı konseptual məqaləsi tarixin gedişatı nəticəsində ictimai və humanitar elmlərin zamanla uyarlığını tənzimləyən olduqca dəyərli bir araşdırmadır.

 

Efir məkanı ilə bağlı yazısında olduğu kimi, bu məqalədə də hörmətli akademik müstəqil Azərbaycanın dövlətçilik mənafelərinə istinad edərək, əsl vətəndaş və alim təəssübkeşliyi ilə ictimai və humanitar elmlər sahəsində mövcud olan ciddi problemləri xalqın və ziyalı elitasının müzakirəsinə təqdim edir. Yüksək milli mənlik şüuru, zəngin dövlətçilik (idarəçilik) təcrübəsi, tutarlı elmi faktlar və ictimai müşahidələr əsasında yazılmış bu yazının gücü bundadır ki, o, Azərbaycan reallıqlarını obyektiv, tam aydınlığı və prinsipiallıqla əks etdirir. Hörmətli akademik belə bir düzgün metodoloji başlanğıcdan çıxış edir: “Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev bu il noyabr ayının 2-də Bakı Dövlət Universitetinin yubiley mərasimindəki çıxışında ölkəmizin iqtisadiyyatında keçid dövrünün artıq başa çatdığını bəyan etdi. Hər bir Azərbaycan vətəndaşı və bütövlükdə ölkəmiz üçün tarixi əhəmiyyət kəsb edən bu bəyanat elmi və intellektual elita qarşısında xeyli mürəkkəb və strateji əhəmiyyətli məsələlər qoyur”. Beləliklə də akademik R.Mehdiyev həm başa çatmış keçid dövrünün təcrübələrini təhlil edir, həm də və daha çox yeni tarixi dövrdə ictimai və humanitar elmlərin inkişaf istiqamətlərini, strategiyasını müəyyənləşdirir. Doğru olaraq belə qənaətə gəlinir ki, SSRİ imperiyası çökdükdən, onun totalitar ideologiyası tənəzzülə uğradıqdan sonra postsovet məkanına daxil olan respublikalarda, o cümlədən də Azərbaycanda ideologiya böhranı yarandı. Bir müddət faktiki olaraq papaqlar dəyişdi, başlar olduğu kimi qaldı: elmi ateizm - dinşünaslıq, elmi kommunizm - politologiya donunda çıxış etdi.

1993-cü ildə xalqın iradəsi və istəyi ilə yenidən hakimiyyətə qayıtdıqdan sonra ümummilli lider Heydər Əliyev Azərbaycanın inkişaf strategiyasını hazırladı. Onun ən böyük xidmətlərindən birisi bu idi ki, Heydər Əliyev tarixin gedişatı qarşısında çaş-baş qalmış regional kataklizmlərdən vahiməyə düşmüş xalqı təşkil etdi və ona rəhbərliyi əzmlə öhdəsinə götürdü. İkinci çox vacib cəhət, siyasi baxımdan qeyri-sabit, müxtəlif fikir cərəyanlarının mövcud olduğu ölkəyə xarici şirkətlərin investisiya qoyuluşuna inam yaratdı. Tarixə “Əsrin müqaviləsi” kimi daxil olan beynəlxalq neft kontraktları ilə yeni Azərbaycanın və onun ideologiyası olan azərbaycançılığın iqtisadi təməllərini yaratmağa nail oldu.

Keçid dövründə meydana çıxmış problemlərdən bir çoxu qloballaşma (kürəsəllik!) ilə bağlıdır. Məqalənin müəllifi doğru olaraq diqqəti belə bir cəhətə yönəldir: “Bütün yer kürəsini əhatə etmiş qloballaşma milli məkana bəzən birmənalı olmayan şəkildə ciddi təsir göstərir”. Bu gün bütün xalqlar öz qapılarını mədəniyyətlərin üzünə açıblar. Və öz elm və mədəniyyətlərini başqa dövlətlərə ötürməyə maraq göstərirlər. Lakin qloballaşma eyni zamanda dağıdıcı bir prosesdir. O, bəzən əsrlərlə formalaşmış mənəvi dəyərlərlə hesablaşmaya, onları məhv edə bilər. Bu baxımdan ən vacib problem milli varlığın qorunması, milli kimliyin saxlanılmasıdır. Biz bu fikirdəyik ki, qloballaşma eyni zamanda rəqəmsal dünya ilə ruhi aləm arasında ziddiyyətlərin əsasını qoydu, daha doğrusu onları formalaşdıraraq ortaya çıxartdı. Şərq xalqlarından biri olmaq etibarilə Azərbaycan xalqı humanitar təfəkkürə malikdir. Avropada isə texnokrat düşüncə tərzi üstünlük təşkil edir. Ona görə də biz rəqəmsal dünyanın yox, ruhi aləmin tərəfindəyik. Mədəniyyət və ədəbiyyatımızın xarakterinə gəldikdə isə: Avropada mədəniyyət mərhələləri, bədii-fəlsəfi cərəyanlar sıçrayışlı xarakterdə olub, biri-digərini inkar üzərində bərqərar olur. Şərqdə (və Azərbaycanda) mədəni-tarixi mərhələlərin, bədii-fəlsəfi cərəyanların əvəzlənməsi təkamülü (evolyusiyası!) xarakter daşıyır, bir mərhələ özündən sonrakı mərhələni hazırlayaraq onun üçün zəminə çevrilir. Bu baxımdan akademik R.Mehdiyevin məqaləsi ictimai və humanitar elmlər sahəsində Şərq və Qərb dəyərlərinin vəhdətini saxlamaqla prioritet istiqamətlərin müəyyənləşdirməsini təmin edən fundamental bir tədqiqatdır.

Akademik R.Mehdiyevin məqaləsi ictimai və humanitar elm sahələrini yeni tarixi şəraitdə həll etməli problemləri sistemləşdirir: “Əsas məqsədimiz bundan ibarətdir ki, yaxın illərdə təhsildə, elmdə, ümumən intellektual sahələrdə ciddi dönüş yaradılmalı və biliklərə əsaslanan iqtisadiyyatın qurulması prosesi intensivləşməlidir”. Bu məqsəd yönümündə də məqalədə milli elita ilə birlikdə həyata keçirilməsi vacib olan strateji planlar müəyyənləşdirilir. Onlardan birincisi “idarəçilik sistemində qəbul olunan siyasi qərarların elmi bazasının yaradılması”dır. Bu müasir Azərbaycan elminin qarşısında duran ən aktual problemlərdəndir. Göstərilir ki, belə baza yaratmaq üçün: a) problemin mahiyyəti; b) onu necə və hansı alternativ yollarla həll etmək; v) alternativ həllərdən ən aktualını tapmaq kimi məsələlər müəyyən olunmalıdır. Obyektiv tənqid olunan cəhətlərdən biri də ictimai elmlərin qeyri-fəallığı, ətalət, gözləmə və passiv seyrçi mövqeyi tutmasıdır. Məqalədə deyilir: “Bizdə siyasi anlayışlardan və politologiyanın müasir problemlərindən heç olmasa, baş çıxara bilən mütəxəssis də yoxdur”.

Bizim fikrimizcə, ictimai elmlərin zamanın tələbindən geri qalmasının səbəblərindən biri də kadr problemi ilə bərabər, həm də bu elmlərin vahid konsepsiyaya malik olmamasıdır. Sovet dövründən qalma marksist metodlara dayaqlanaraq formalaşmış ictimai elmlər lazımi çevikliklə o zaman “burjua” deyə cəfəng-cəfəng yamanladığımız dünya fəlsəfi, sosial-psixoloji nəzəriyyələrini öz tədqiqatlarının arsenalına çevirə bilmədilər. Dünya Freydi, Nitşeni, Şopenhaeri, hind-Çin və Tibet fəlsəfəsini əldə çıraq axtaranda biz onları nəinki inkar etmək, hətta söyməklə məşğul olmuşuq. Hələ mən, bu gün rəqəmsal dünyaya, qloballaşmanın hələ gözlənilən dağıdıcı nəticələrinə qarşı əzmlə dura biləcək ruhi aləm nəzəriyyəsini - sufizmi (təsəvvüfü!) demirəm... Bu xüsusi bir söhbətin olduqca zəruri mövzusudur. Qloballaşmanın doğurduğu problemlərə müstəqil Azərbaycanın real tarixi-siyasi mövqeyindən deyil, “başqalarının fikirlərinə əsasən şərhlər verməsi” Azərbaycan ictimai və humanitar elmlərinin nəzəri-metodoloji gücsüzlüyü hesab olunur. Müəllif tamamilə haqlıdır: “Bizdə hələ də inkişafın Azərbaycan modeli ilə bağlı fundamental təhlillər aparılmır. Bu da tamamilə doğrudur ki, əcnəbi, xüsusilə rus alimlərinin əsərlərinin zəif şərhi üzərində qurulmuş (yazılmış yox!) iqtisadiyyat, fəlsəfə, sosiologiya, kulturologiya, hüquq kitabları ən qalın cildləri çap olunur. Fəqət min cür xırdavatı xatırladan bu kitablarda ən gərəkli olan - Azərbaycanın tarixi, fəlsəfi, hüquqi, kulturoloji reallıqları, onun dili, ədəbi-bədii təfəkkürü, milli-mənəvi durumu, gələcəyə fəlsəfi baxışlar sistemi yoxdur. Başlıcası isə yazılan kitablardan “müəllif”lərin özlərinin xəbəri yoxdur".

R.Mehdiyev üçüncü prioritet istiqamət olaraq Azərbaycan mentalitetinin öyrənilməsi məsələsini irəli sürür. “Milli dəyərlərin qorunub saxlanılmasından danışarkən biz heç də onların konservasiyasını nəzərdə tutmuruq... Yeni inkişaf yolunu müəyyən edən strategiyada, sözsüz ki, varisliklə novatorluq vəhdət təşkil etməlidir. Bəs bu vəhdətin mahiyyəti nədən ibarətdir? Fikrimizcə, novatorluq ənənəyə münasibətin, onu konkret şəraitdə dərk etməyin formasıdır. Novatorluğun gücü ənənəyə yaxınlığında, ona konkret münasibətindədir. Bu gün varisliklə (ənənə ilə!) novatorluğun vəhdəti ən yüksək tərzdə Heydər Əliyevin həm nəzəri şəkildə formalaşdırdığı, həm də dövlətçiliyə tətbiq etdiyi azərbaycançılıq məfkurəsində tapıb. Akademik R.Mehdiyev başqa bir yazısında onu belə ümumiləşdirir: “Azərbaycançılıq xalqımızın çox əzab-əziyyətlə nail olduğu tarixi sərvətdir. O, real müstəqilliyə nail olmaq, vahid, bölünməz Azərbaycanı qoruyub saxlamaq və möhkəmləndirmək üçün vasitədir. Bu gün azərbaycançılıq milli həyatın, kontessiyaların harmoniyasının çoxəsrlik ənənəsi, ölkədə yaşayan bütün millətlərin və etnik qrupların qardaşlığı, qarşılıqlı əlaqə və təsirinin tarixi, onların ümumi taleyi və müstəqil Azərbaycanın bütövlüyü uğrunda birgə mübarizəsinin tarixi təcrübəsidir”.

Azərbaycançılıq milli istiqlal ideologiyasıdır. O, türkəsilli Azərbaycan xalqının milli ideologiyasıdır. Azərbaycançılıq türkçülüyün vətən əxlaqı müstəvisində dərkidir. Azərbaycançılıq bu ölkədə yaşayan bütün xalqlar üçün müqəddəs olan vətənçiliyin ifadəsidir. Azərbaycançılıq dünya azərbaycanlılarını birləşdirən, onlara kimliyini tanıdan milli ideologiyadır. “Türk millətindənəm, İslam ümmətindənəm, Azərbaycan məmləkətindənəm!” - Azərbaycançılıq bu üç təməl üzərində bərqərar olur. Akademik R.Mehdiyev Azərbaycan dili problemini məhz ulu öndər Heydər Əliyevin irəli sürdüyü tərzdə - azərbaycançılığın təməl problemi kimi qoyur və gələcəyə yönəlmiş mülahizələr irəli sürür: “Azərbaycan dilinin cəmiyyətimizdəki mövqeyi çox güclüdür. Həyata keçirilən iri miqyaslı layihə ədəbi irsimizi kütləvi surətdə latın qrafikası ilə çap etməyə imkan verdi. Bu mədəni həyatımızda çox böyük hadisədir. Digər tərəfdən dövlətin dilə və ədəbiyyata olan qayğısının təzahürüdür.

Hamıya məlumdur ki, latın qrafikası ilə çap olunmuş Azərbaycan və dünya klassik irsi dövlətin sərəncamı ilə təkcə şəhər kitabxanalarına, o cümlədən ali məktəb kitabxanalarına deyil, ən ucqar rayonlarımızın kənd kitabxanalarına göndərilib. Akademik R.Mehdiyev ictimai və humanitar elmlər sahəsində gənc mütəxəssislərin yetişməməsini ciddi narahatlıqla qeyd edir. Axı necə yetişsin? Səmimiyyətlə deyirəm, mən test üsulu ilə imtahan götürülməsinin əleyhinə deyiləm. Bir çox sahələr, xüsusilə fizika, riyaziyyat, kimya, biologiya, coğrafiya və s. üçün bu çox vacib və optimal yoldur. Lakin bədii təfəkkürlə bağlı yaradıcılıq sahələri, musiqi, rejissorluq, aktyor sənəti, jurnalistika, filologiya, ədəbi yaradıcılıq və s. sahələrdə bu üsul özünü doğrultmur. Bu gün tələbələr orta məktəbdən, özü də orta məktəbdən yox, müəllim (repetitor!) hazırlığından əzbərçi kimi gəlirlər.

Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, bu gün Azərbaycanda məhz ictimai və humanitar elmlərin ilkin bazası olan orta məktəbdə bilikli müəllim və nəzəri-pedaqoji cəhətdən mükəmməl dərslik problemi mövcuddur. Bu gün hər bir ali məktəb auditoriyasında, hər bir orta məktəb sinfində hər müəllim vətən, millət, xalq haqqında, akademik R.Mehdiyevin ifadəsi ilə desək, öz siyasi baxışlarına uyğun bir söz danışır. Məsələn, orta məktəblər üçün 10-cu sinif Ədəbiyyat dərsliyi ciddi pedaqoji prinsiplərlə yazılmış dərslikdən daha çox zəif məqalələr məcmuəsinə bənzəyir. Halbuki, dərsliyin öz aydın dili, dəqiq ifadə tərzi, şagirdin psixoloji durumunu nəzərə alan məlumat-informasiya yükü olmalıdır. Bütün bunlar ona görə belədir ki, dərs proqramları və dərs vəsaitləri, dərsliklər vahid milli ideologiya - azərbaycançılıq konsepsiyası əsasında yazılmır, ali məktəblərdə müəllim hazırlığı səthi xarakter daşıyır. Akademik R.Mehdiyev doğru olaraq yazır: “Biz ümumən Azərbaycan elmini əyalət ab-havasından xilas edərək, onun dünya elm məkanına inteqrasiyasına can atmalıyıq”.

Vaxtilə biz (70-ci illərdə) tələbə ikən, əvvəla orta məktəbdə Azərbaycan roman, povest, hekayə və poemalarını, nağıl və dastanları, ali məktəbdə isə dünya, xüsusilə rus klassiklərinin əsərlərini oxuyur, təhlil mədəniyyətini, müqayisələr aparmaq vərdişlərini öyrəndik. Bu isə dil və nitqimizi, yazı (inşa) mədəniyyətimizi, başlıcası isə ictimai düşüncə və humanitar təfəkkürümüzü inkişaf etdirirdi. Bu gün test üsulu məhz ictimai və humanitar təfəkkürümüzün inkişafına ciddi əngəl törədir.

Mən 25 ildir ki, ali məktəbdə Azərbaycan ədəbiyyatı, rus ədəbiyyatı, ədəbiyyat nəzəriyyəsi fənlərindən dərs deyirəm və hesab edirəm ki, heç bir imtahan üsulu müəllimlə şagird arasındakı canlı ünsiyyəti əvəz edə bilməz. Biz nə qədər ki, gec deyil bu məsələ üzərində ciddi surətdə düşünməliyik. Bu gün ali məktəblərin ictimai və humanitar fakültələrinə test üsulu ilə qəbul olunmuş tələbələr mexaniki olaraq istədiyi ixtisasa deyil, balı çatan ixtisasa qəbul olunur. Bu halda isə analitik təfəkkür səviyyəsindən söhbət gedə bilməz. Bu baxımdan olduqca acınacaqlı bir cəhəti R.Mehdiyev belə ümumiləşdirir: “Xarici ölkələrdə təhsil alan tələbələrimizlə söhbətlərin təhlili göstərir ki, onlar vətən tarixini və mədəniyyətini yaxşı bilmirlər. Bu səbəbdən də gənclərimizin bir qismində öz ölkəsinə biganə münasibət formalaşır”. Bu çox düzgün müşahidə və olduqca təhlükəli meyldir. Halbuki, ümummilli lider Heydər Əliyev 29 dekabr 2001-ci ildə dünya azərbaycanlılarına müraciətində demişdi: “Azərbaycanlılar dünyanın bütün ölkələrində Azərbaycan mədəniyyətinin, dilinin, adət-ənənələrinin, mentalitetinin layiqli daşıyıcıları kimi çıxış etməlidirlər”. Dünya Azərbaycanlılarının I qurultayındakı (10 noyabr 2001) parlaq və böyük perspektivlərə malik tarixi nitqində isə o demişdi: “Biz istəyirik ki, müxtəlif ölkələrdə yaşayan azərbaycanlılar həmin ölkələrin vətəndaşı kimi istədikləri kimi yaşasınlar. Ancaq heç vaxt öz milli köklərini, milli mənsubiyyətlərini itirməsinlər. İnsan hansı ölkədə yaşamasından asılı olmayaraq gərək öz milliliyini qoruyub saxlasın. Bizim hamımızı birləşdirən azərbaycançılıqdır... Hər bir insan üçün onun milli mənsubiyyəti onun qürur mənbəyidir. Həmişə fəxr etmişəm, bu gün də fəxr edirəm ki, mən azərbaycanlıyam.

Müstəqil Azərbaycan dövlətinin əsas ideyası azərbaycançılıqdır. Hər bir azərbaycanlı öz milli mənsubiyyətinə görə qürur hissi keçirməlidir və biz azərbaycançılığı - Azərbaycanın dilini, mədəniyyətini, milli-mənəvi dəyərlərini, adət-ənənələrini yaşatmalıyıq".

Artıq qeyd etdiyimiz kimi, azərbaycançılığın əsasında duran bədii-fəlsəfi sahələrdən ümdəsi dil və ədəbiyyatdır.

Min ildən artıq bir dövr ərzində bizim fəlsəfəmiz də, sosiologiyamız da, fiqhimiz də, təbii ki, dilimiz də məhz ədəbiyyatın bətnində, bədii formalarda mövcud olub. Orta əsrlərdə “ülumi-ədəbi”yə 14-17 elm daxil idi. Akademik R.Mehdiyev vətəndaş yanğısı ilə yazır: “Bu gün canlı danışıq dilimizdə müşahidə olunan bəsitlik, müasir ədəbi əsərlərin qıtlığı, kütləvi informasiya vasitələrinin dilindəki üslub pozuntuları və qəlizlik bizim dilçilərin və ədəbiyyatşünasların araşdırmalarında lazımi yer tutmur. Heç kəsə elə gəlməsin ki, dilin dövlət dili elan olunması ilə dillə əlaqəli olan bütün problemlər aradan qaldırılır. Daim dilin keşiyində dayanmalı olan insanlar, təəssüf ki, müasir dövr üçün zəruri, sanballı tədqiqatları həyata keçirmirlər. Məni bir sual düşündürür: Azərbaycanda son illərdə yazılan heç olmasa bir roman, hekayə və poema adı çəkmək mümkündürmü ki, o cəmiyyətimizdə böyük maraq doğursun? Yaxud Azərbaycan teatrında elə bir yeni əsər tamaşaya qoyulubmu ki, ictimaiyyətin diqqət mərkəzində olsun? Həqiqi söz ustası, əsl ədib zamanın ruhunu duymalı və ona uyğun əsərlər meydana gətirməyi bacarmalıdır.

Ədəbiyyat və teatr tənqidçilərimiz hələlik gizli, latent formada cərəyan edən narahatedici proseslərin təhlilini aparmalı və öz missiyalarını yerinə yetirməlidirlər".

R.Mehdiyevin bu mülahizələri də digər iradları kimi Azərbaycan reallığını əks etdirir. Güman edirəm ki, Yazıçılar Birliyi qarşıdan gələn növbəti qurultayında bu yazıda qoyulan suallara cavab axtarmalı olacaq. Mən həmişə demişəm ki, ədəbiyyatında Füzulisi olan xalqın şairi olmaq çox çətindir. Bu gün nəinki içindən 2-3 şeir tapılmayan qalın-qalın kitablar, hətta çoxcildliklər çap olunur. Şairlər və şeir kitabları var, fəqət poeziya yoxdur. Əlbəttə, bu olduqca düşündürücüdür. Görünür, həm Yazıçılar Birliyi, həm də cari ədəbi tənqid tək-tük ələ gələn kitabları da ədəbi ictimaiyyətə lazımi səviyyədə təqdim edə bilmir. Bu baxımdan peşəkar bir tənqidçi kimi mən də özümü günahkar hesab edirəm, başım qarışıb müxtəlif bədii-fəlsəfi nəzəriyyələrə, bir də yubiley yazılarına, cari ədəbi proseslə məşğul ola bilməmişəm. Bununla belə tənqidçi hissim və ədəbi-tarixi proses qarşısında vətəndaş duyğum mənə imkan verir ki, bir neçə əsərin adını çəkim: V.Səmədoğlunun “Mən burdayam, İlahi!”, R.Rövşənin “Nəfəs” şeir kitabları, Z.Yaqubun “Peyğəmbər” poeması, M.Yaqubun, Ç.Əlioğlunun, Ə.Salahzadənin fəlsəfi poeziyası, Anarın “Ağ qoç, qara qoç”, Elçinin “Mahmud və Məryəm” romanları, A.Abbasın “Dolu”, Elçin Hüseynbəylinin “On üçüncü havari”, H.Mirələmovun “Xəcalət” və “Cəza” povestləri, həmin müəllifin siyasi publisistika nümunəsi olan, Moskvada JZL seriyasından (J.Andrianovla birlikdə) çap olunan “Heydər Əliyev” və “İlham Əliyev” kitabları müasir ədəbi prosesin yadda qalan nümunələri sayıla bilər. Lakin bütün bunlar ayrı-ayrı faktlardır və bütövlükdə Azərbaycanda ədəbi proses, xüsusilə teatr prosesi böhran keçirir. Teatr həm orijinal repertuar sarıdan, həm peşəkar aktyor baxımından çətinliklər qarşısındadır. Dünya və Azərbaycan klassik dramaturgiyasını müasirlik müstəvisində səhnəyə gətirə bilən rejissor kadrlara ciddi ehtiyac var. Belə bir cəhət həqiqətən düşündürücüdür ki, bədii ədəbiyyat Azərbaycan insanının düşdüyü psixoloji durumu kifayət qədər dərindən əks etdirmir. Yazıçılar oturub xalqımızın ən böyük tarixi dərdinin — Qarabağ probleminin tarixçilər tərəfindən həlli və izahını gözləyirlər. Halbuki, bədii ədəbiyyat, vətəndaş yazıçı fəhmini bu müəmmalı düyünün tarixini və taleyini irəlicədən açmağı bacarmalıdır. Ədəbiyyat tarixi proseslərin yedəyində yox, önündə getməlidir. Dil yaradıcılığı baxımından da ədəbiyyatımızın novator axtarışları xeyli zəifdir.

Mətbuat ən böyük milli sənəddir. Mətbuat xalqla dil arasında ünsiyyət vasitəsi, xalqla dili hər gün görüşdürən imkandır. O, gündəlik həqiqətləri xalq üçün, gələcək üçün hifz edən məxəzdir. Ona görə də mətbuatda yalan dilin ürəyini üzən, iliyini vuran amildir. Dilin qüdrəti həm mətbuatda, həm də bədii ədəbiyyatda həqiqəti ifadə imkanı ilə ölçülür. Fəqət bunu bir çox qəzet və jurnallar, habelə kütləvi informasiya vasitələri haqqında demək olmaz. Xüsusilə gecə-gündüz xalqla üz-üzə oturmuş aparıcıların ana dilimizlə ata malı kimi sərbəst rəftar etməsi dözülməzdir. Bəzi radio və televiziya kanallarında aparıcılar müqəddəs sərvətimiz olan dilimizi cırmaqlayır, əzib tökür, urvatdan salırlar.

“Millətləri mühafizə edən qalalar, istehkamlar deyil, zəngin lisan ilə zəngin ədəbiyyatdır” (A.Şaiq). Vaxtilə milli mətbuatımızın banisi H.Zərdabi yazırdı: “Hər kəsi çağırıram - gəlmir, göstərirəm - görmür, deyirəm - qanmır. Axırda gördüm ki, onları haraylayıb çağırmaqdan başqa bir əlac yoxdur”. 1875-ci ildə “Əkinçi” məhz bu haraydan yarandı...

Məqalədə elmi kadrların hazırlanması mexanizmi ciddi tənqid olunur, yazılan əsərlərin “ölkənin gələcək inkişaf strategiyasının elmi əsaslandırılması baxımından” yararsız olduğu qeyd edilir. Ciddi problemlərdən biri kimi “cəmiyyətdə elmi fəaliyyət sahəsində laqeydliyin olduğu” həm də “Böyük həyəcan doğuran fakt” kimi düzgün qeyd olunur. Müəllif yazır: “Mövcud elmi şuralar öz iclaslarında elmin müxtəlif sahələrinə həsr olunmuş müzakirələr keçirmir. Beynəlxalq tərkibli elmi şuralar isə yoxdur. Müdafiə şuraları səviyyəsiz araşdırmalara, dissertasiyaların müxtəlif yollarla yazılmasına, müdafiəsinə və elmi adların verilməsinə ciddi və tələbkarlıqla yanaşmır, nöqsanlara göz yumur. Müdafiə olunan dissertasiyaların böyük bir qismində sanballı elmi tutum və yeni elmi qənaətlər yoxdur. Belə faktların sayı isə nəinki azalmır, əksinə artır.

Elm bir biznesə çevrilib və istənilən şəxs — dövlət məmuru, yaxud iş adamı müxtəlif yollarla elmi ad almağa nail olur.

“... Son beş ildə Azərbaycanda müdafiə edilmiş dissertasiyalar arasında elələri vardır ki, tragikomik təsir bağışlayır. Xüsusilə filologiya sahəsində hansısa yazıçının “yaradıcılıq yolu”na həsr olunmuş dissertasiyaları qeyd etmək istərdim. Adları qədər özləri də bəsit olan həmin dissertasiyalar elmi tədqiqatdan daha çox son dərəcə zəif yazılan publisistik yazıları xatırladır. Eyni mənzərə ictimai və humanitar elmlərin digər sahələrində də müşahidə olunur".

Bu sətirlərdə Azərbaycan elminin sabahı, xüsusilə bu elmin tarixi taleyimizdəki gücsüzlüyündən yana narahat bir fikir ifadə olunur. Təqribən il yarım öncə filologiya üzrə vaxtı ilə bizim inşa yazdığımız “Nizami yaradıcılığında məhəbbət” mövzusunda doktorluq dissertasiyası müdafiə olundu.

XX əsrin 80-ci illərində bizim institutun alimləri müdafiə şurasının üzvü kimi Türkmənistana, Aşqabada gedirdilər. Orada müdafiələr keçirir və SSRİ AAK-ı bu əsərləri problemsiz təsdiq edirdi. 1986-cı ildə 31 yaşında doktorluq işini tamamlayıb müzakirəyə vermişəm, akademik Məmməd Cəfər işin müzakirəsinin təşkilinə sərəncam verib. Lakin işimi oxumuş doqquz elmlər doktoru ayrı-ayrılıqda işi tərifləsə də müzakirə günü - 6 iyun 1986-cı ildə heç kəs müzakirəyə gəlməyib, məni baykot ediblər. Təkcə ustadım akademik K.Talıbzadə xəstəxanadan gəldi və bu vəziyyətə təəssüf etdi. Üç ildən sonra mən müdafiə edəndə rəsmi opponentlərimdən biri Qazaxıstan Universitetinin professoru Tursunbek Kakuşev idi... Bu qeydləri ona görə edirəm ki, həm gənclərə nümunə olsun, həm də beynəlxalq dissertasiya şuralarının zəruriliyini vurğulayım.

Nə qədər ki, əsl ziyalının, savadlı və vicdanlı alimin normal yaşaması üçün ona şərait yaradılmayıb, elm biznes, özü də ən ucuz biznes bazarına çevriləcək. Xalq şairi, akademik B.Vahabzadənin 1968-ci ildə yazılmış məşhur “Baş” şeirində aşağıdakı misralar var:

 

Böyrəyi, ürəyi dəyişmək asan

Bəs başı?

Bu yerdə bir qədər dayan!

Hər şeyi dəyişir, axı, baş, beyin

Baş özü başları necə dəyişsin?

İnsanın adına, şərəf-şanına,

Deyirəm, gəlməzmi bundan bir ləkə?

Bir nadan güvənib öz imkanına

Dahinin başına göz dikdi, bəlkə?

 

Bu gün, dahi demirəm, ağıllı başlara göz dikənlər çoxdur. İndi elə şərait yaranıb ki, başı transplantasiya etmək lazım deyil, boş cib ağıllı başı özü gətirir imkanlı nadanın qabağına. Ona görə də ictimai və humanitar elmləri Azərbaycanın inkişaf strategiyasının əsasına gətirmək üçün yalnız istedad prinsipi əsas götürülərək əsl alimlərə layiq olduğu dəyəri vermək, onları iqtisadi iflic məngənəsindən azad etmək lazımdır. Bu gün Azərbaycan cəmiyyətində vəzifəli, pullu nadan görkəmli alimə istehza etməklə məşğuldur. Belə mühitin bütün ehkamları rəsmi surətdə dağıdılmalıdır.

Müəllif son dərəcə düşündürücü, onun öz ifadəsi ilə desək “çox təhlükəli mövqe” aşkara çıxarır: “Digərləri isə açıq-aydın yazırlar ki, bizim bütün problemlərimiz adımızın “azərbaycanlı” olmağından və ya bizə kiminsə “azərbaycanlı” adını verməyindən irəli gəlir”. Mən başqa bir cəhəti də qeyd etmək istəyirəm: bu gün Azərbaycanda “mən şəxsiyyət vəsiqəsində azərbaycanlı sözünü görəndə dəli oluram” deyən adamlar (özü də müəyyən vəzifə sahibləri!) peyda olub və onların sayı getdikcə artmaqdadır. Bax, bu əsl təhlükədir.

Akademik R.Mehdiyev səmimiyyət və tələbkarlıqla yazır: “Daim axtarışda olan insanlara geniş meydan verilməli, yeni fikirlər və ideyalar, novator yanaşmalar dəstəklənməlidir”. Bu yerdə xalq belə deyir: “Allah ağzınızdan eşitsin!”... Məqalənin mühüm bir hissəsi hörmətli akademikin belə bir fikrinin açımına xidmət edir: “İctimai elmlər sahəsində vəziyyətin yaxşılığa doğru kəskin surətdə dəyişməsi son dərəcə mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Biz ictimai və humanitar elmi qurumların strukturlarını müasir tələblərə uyğun təkmilləşdirməliyik”. Bu istiqamətdə məqalədə Fəlsəfi və Hüquqi Tədqiqatlar İnstitutunun dünya fəlsəfəsindən uzaqlığı, Tarix İnstitutunda tədqiqatların faktoqrafiya səviyyəsində aparılması və institutun çap etdirdiyi 7 cildlik “Azərbaycan tarixi”nin birmənalı qarşılanmaması, Şərqşünaslıq İnstitutunun sovet dövrü ehkamlarından xilas ola bilməməsi, Folklor İnstitutunun öz profilinə uyğun tədqiqat istiqamətindən tamamilə uzaq düşməsi, Memarlıq və İncəsənət İnstitutunda kadrların yeniləşdirilməsi zərurəti, tarix və ədəbiyyat muzeylərinin eksponat nümayişi ilə məşğul olmaqdan əl çəkib dünya muzey mərkəzləri ilə əlaqələr yaratmasının vacibliyi. Dilçilik İnstitutunda tədqiqatların köhnə üsullarla aparılması, İnsan Hüquqları İnstitutunun bilavasitə öz vəzifələri ilə məşğul olmaması kimi ciddi, konseptual məsələlər obyektiv surətdə tənqid və qeyd olunur. Ədəbiyyat İnstitutu haqqında deyilir: “Ədəbiyyat İnstitutu ötən illərdə ciddi kadr itkilərinə məruz qalmışdır. Tanınmış tədqiqatçıların bir çoxu dünyasını dəyişmişdir. Son zamanlar institut öz araşdırmalarını yalnız XX əsri əhatə edən dövrlə məhdudlaşdırmağa cəhd göstərir. Hazırkı vəziyyəti bu institutu vaxtı çatmış problemlərin tədqiqindən uzaq qoyur. İnstitutun əvvəlki elmi nüfuzu bərpa olunmalıdır”. Hal-hazırda Ədəbiyyat İnstitutunda 6 cildlik ədəbiyyat tarixi intensiv surətdə hazırlanaraq çap olunur. Artıq üç cild çapdan çıxıb. Ayrı-ayrı alimlərin sanballı monoqrafiyaları çap olunub. Fəqət görülən işlərin təqdimatı istənilən səviyyədə deyil. Təəssüf ki, savadsız kadrların həm ədəbi tənqid, həm də filoloji fikir sahəsində təməlsiz iddiaları kadr hazırlığının vəziyyətini təsəvvür etməyə imkan vermir. Ümumiyyətlə, elmdə birbaş feminizasiya prosesi baş verməkdədir. Əlbəttə, həm tarix elmində, həm də filoloji fikir sahəsində “orta əsrlər” xüsusi problem kimi öyrənilməli, sovet dönəmində yasaq edilmiş, yaxud yanlış və birtərəfli araşdırılmış dövrlər və şəxsiyyətlərin irsi yeni istiqlal məfkurəsi - azərbaycançılıq fəlsəfəsinə dayaqlanan metodlarla yenidən araşdırılmalıdır.

Məqalədə ciddi narahatlıq doğuran problemlərdən biri kimi ali məktəb elminin akademiya elmindən uzaq düşməsi qeyd olunur. Ali məktəblərlə müqayisədə akademiya elmi xeyli dərəcədə şükürlüdür. Faciə burasındadır ki, ali məktəb alimləri təvazökar akademiya işçilərindən qat-qat təkəbbürlü və iddialıdır.

Əlbəttə, elmlərin hər birinin cəmiyyət tarixində öz yeri var. Fəqət bizim, yəqin hər bir millət üçün önəmli olan məhz o millətin öyrənməli olduğu sahələrdir. Məsələn, hansısa bir riyazi problemi, fiziki və kimyəvi postulatı rus alimi də, yapon və ya ingilis alimi də aça bilər və bundan dünyanın bütün xalqları bəhrələnər. Lakin Azərbaycan tarixini, dil və ədəbiyyatını, mədəniyyətini bizim əvəzimizə yapon alimi araşdırmayacaq. Akademik R.Mehdiyevin məqaləsində ictimai və humanitar elmlərin taleyi üçün vətəndaş narahatlığının əsasında məhz belə bir tarixi səbəb dayanır: prioritetlərin Azərbaycan reallıqlarına uyğun müəyyənləşdirilməsi. Bu gün ictimai və humanitar elmlərin taleyində Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında AAK anlaşılmaz rol oynayır. Hər cür məntiqə görə doktorluq dissertasiyasının real məzmunu monoqrafiyada əksini tapmalıdır. Lakin AAK tələb edir ki, monoqrafiya dissertasiya ilə eyni olmasın, dissertant eyni mövzuda yeni monoqrafiya təqdim etsin. Monoqrafiya əslində dissertasiyanın aprobasiyasını, sovet dövründə deyildiyi kimi, onun tətbiqi (vnedrenie) formasıdır. Əgər monoqrafiya dissertasiyanın əsas məzmunu, heç olmasa dissertantın gəldiyi tədqiqat nəticələrini əks etdirmirsə onda o nəyə lazımdır?...

XX əsrin önlərində Azərbaycan ziyalıları tarixi durumu nəzərə alaraq belə suallar qoyurdular: “Kimdir müqəssir?”, “Nədədir nicat?”. Yeni əsrin və üçüncü minilliyin başlanğıcında da biz belə suallar qarşısındayıq. “Müqəssir” biz özümüzük, hamımızıq. “Nicat” isə vahid milli ideya, milli ideologiya - azərbaycançılıq kontekstində birləşməkdədir. Biz ziyalılar ən böyük sərvətimiz olan azad, müstəqil Azərbaycanın tarixi mövqelərini möhkəmlətmək üçün onun iqtisadi, sosial-fəlsəfi, ədəbi-mədəni və ictimai elmlərini yeni prioritetlər əsasında inkişaf etdirməli, xalqımızın “Yol böyüyündür!” kəlamının nüfuzunu qorumaqla bərabər ”Yol istedadındır!" həqiqətini qəbul etməliyik.

Akademik R.Mehdiyevin “İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində baxış” məqaləsi bu istiqamətdə strategiya və taktikamızı, başlıca prioritetləri müəyyən edən, yeni metodları formalaşdıran konseptual nəzəri-tarixi əsərdir.

 

 

Nizaməddin ŞƏMSİZADƏ,

filologiya elmləri doktoru, professor

 

Xalq qəzeti.- 2009.- 26 dekabr.- S. 8.