Bal—minbir dərdin dərmanı

 

Bal Uca Yaradanın insanlara bəxş etdiyi ən qiymətli və möcüzəli nemətlərdəndir. Xalq təbabətinin sirlərinə yaxından bələd olan mütəfəkkir el həkimləri qədim zamanlardan arı balını insan ömrünü uzadan, iş qabiliyyətini, fiziki-zehni fəaliyyətini artıran qiymətli qida və eləcə də bir çox xəstəliklər üçün gözəl müalicə vasitəsi hesab edirdilər. Bal loğmandır, min bir dərdə dərmandır, — deyib ulu babalarımız. Bal, sözün əsl mənasında, can dərmanıdır, zəifə qüvvət, gözlərə işıq, gücsüzə güc, sağalmaz dərdlərə şəfa verir.

 

Bəs, hanı dağlarımızın, yaylaqlarımızın gül-çiçək ətirli, sağalmaz dərdlərə şəfa verən təbii balı. Dağ balının ləzzəti indi də damağımızdadır. Hələ dadmamışdan ətrindən, qoxusundan məst olardın. Onun bir qaşığı adamım dilini, ağzını alışdırıb yandırar, boğazını göynədərdi. Təəssüflə qeyd etmək lazımdır ki, son vaxtlar qədim ənənəvi təsərrüfatı yaşadanların bəziləri arıçılığa bazar, özü də çox ucuz bazar gözü ilə baxmışlar. Tanrının bizə bəxş etdiyi bu əvəzsiz neməti təbii halından çıxarır, süniləşdirir, arıları zorən yemləyirdilər. Alverlə məşğul olurdular. Müalicə əhəmiyyətinə görə neçə-neçə bal növü arasında şahanə yer tutan dağ balı nə üçün keyfiyyətsiz süni bal ilə əvəz olunsun. Bütün bunlara görə arıçılığın hərtərəfli inkişafını təmin etmək, zəngin ballı bitkiləri çoxaltmaq, arı məhsullarının istehsalını artırmaq, arıçılıq təsərrüfatını tənzimləyən qanunun hazırlanması zərurəti yarandı.

Arıçılıq qədim zamanlardan azərbaycanlıların təsərrüfat həyatında və məişətində əhəmiyyətli yer tutmuşdur. Azərbaycanın əlverişli coğrafi mövqeyi, nisbətən mülayim iqlimi, zəngin bitki aləmi burada arıçılığın meydana gəlməsi və inkişafı üçün lazımi zəmin yaratmışdır. Bu sahə Azərbaycanın dağ və dağətəyi rayonlarında, xüsusilə alp çəmənlikləri və meşə ilə zəngin ərazilərində daha çox inkişaf etmişdir. Quba-Xaçmaz, Şəki-Zaqatala, Lənkəran-Astara, Şirvanın dağ və dağətəyi bölgələri, Qarabağ, Naxçıvan və Kəlbəcər — Daşkəsən arıçılığın qədim mərkəzləri idi.

Az zəhmət tələb edən, çoxlu gəlir verən arıçılığın inkişafında azərbaycanlıların nəsildən-nəslə çatdırdığı zəngin təcrübəsi, bacarığı da əhəmiyyətli rol oynamışdır. Arıçılıqla məşğul olan kəndlilər arıların həmişə qədrini bilmiş, onların möcüzəli aləmini maraq və diqqətlə izləmişlər. Görünür, bu, arıların həyatının və arı balının lap qədim zamanlardan insanın diqqət mərkəzində olmasından irəli gəlmişdir. Arıçılar deyirlər ki, arı yaxşı dövlətdir, gərək ondan yaxşı da muğayat olasan. Arı da insan kimi qulluq, qayğı istəyir. Görünür, xalq arasında deyilmiş “Arını qoy bağçaya, balın getsin axçaya”, “Arının zilləti, balın ləzzəti”, “Balı süfrəmizdə, zəhməti torpağımızda” və digər müdrik el məsəlləri məhz bunun nəticəsidir.

Azərbaycanda arıçılığın qədim forması kimi bal və mum istehsalı XX əsrin əvvəllərinədək mövcud olmuşdur. Meşələrdəki ağac koğuşlarında, qayalarda, mağaralarda çoxlu arı olmuş, ayrı-ayrı şəxslər müxtəlif üsul və vasitələrlə bal və mum toplanmasını özlərinə peşə etmişdilər. Bu qədim formanın hələ ibtidai icma quruluşu dövründə məlum olduğu ehtimal edilir.

Azərbaycanda mənşəcə arıçılıqla bağlı coğrafi adların (Ballıqaya, Balçılı, Apıtəpə, Arıqaya, Arıxana, Arıdamı, Arıqıran və s.) olması da bu ərazidə arıçılığın qədimliyini sübut edir. Öz toponimikasında arıçılığın qalıqlarını saxlayan, yaxınlığında çoxlu arı məskəni salmış qayalar olan Balçılı adlı yer Tunc dövrünə təsadüf edilir. Bu materiallar qədim zamanlardan, məhdud da olsa, bal və mum əldə edildiyini söyləməyə əsas verir. Qədim azərbaycanlılar arasında yayılmış bal və mum əldə edilməsinin bu ilkin forması nağıllarda, əfsanələrdə və digər şifahi xalq yaradıcılığı nümunələrində də öz əksini tapmışdır.

Aşkara çıxarılmış arxeoloji materialların təhlili, xüsusilə mum qəliblər vasitəsilə metal əşyaların hazırlanma texnikası arıçılığın əhəmiyyətini təsdiq edir. Azərbaycan ərazisində eramızdan əvvəl 3-2-ci minilliklərdə arı mumundan sənətkarlığın müxtəlif sahələrində istifadə olunmuşdur. İnsan və heyvan fiqurları, şəbəkəli xəncər başları, bəzək əşyaları, möhürlər və s. mum qəliblər vasitəsilə hazırlanırdı.

Qazax rayonunda Sarıtəpə adlı yaşayış yerindən tapılmış qabın içərisindən sarı rəngli məhlul-bal aşkar edilmişdir. Bu tapıntı Azərbaycan ərazisində hələ eramızdan qabaq 1-ci minilliyin əvvəllərində arı bəslənməsini və müəyyən səviyyədə inkişaf etməsini göstərir.

Mənbələrdəki məlumatlardan aydın olur ki, qədim və orta əsrlərdə bal və mum yerli əhalinin ehtiyacını ödəməklə yanaşı, ipək, duz, neft və s. məhsullarla bərabər xarici ölkələrə də ixrac olunurdu. Orta əsr tarixçiləri və Avropa səyyahları Azərbaycanda yüksək keyfiyyətli yerli baldan geniş istifadə edilməsi, ondan müxtəlif növ şirniyyat məhsulları hazırlanması haqqında məlumat vermişlər. Orta əsrlərdə arı saxlayan kəndlilərdən ildə hər pətəkdən 12 axça gümüş pul alınırdı. Xanlıqlar dövründə kəndlilərdən “arı pulu” vergisi toplanırdı. Bəzi yerlərdə vergi balla ödənilirdi.

XIX əsrin əvvəllərində Cənubi Qafqazda ən böyük arıçılıq təsərrüfatı hesab olunan Quba qəzasında 15000 arı ailəsi vardı. Bu dövrdə Gəncə qəzasında 3000-dən çox, Ordubad qəzasında 3500, Şirvanda 3000, arı pətəyi mövcud idi.

Azərbaycanda arıçılığa dair biliklərin yayılmasında Həsən bəy Zərdabinin böyük xidmətləri olmuşdur. O, arıçılığın kəndli təsərrüfatında çox xeyirli sahələrdən biri olduğunu qeyd edir. Arıların həyat tərzindən, çoxalıb artmasından, qiymətli məhsullar hazırlanmasından maraqlı faktlar və misallar gətirərək bal arılarının saxlanması qaydalarından, arı xəstəliklərinə qarşı mübarizə üsullarından ətraflı söhbət açır, avropalıların arı bəsləmək üsullarını təqdir edirdi. Həsən bəy Zərdabi balın keyfiyyət məsələsi üzərində də dayanır, gül-çiçəklərdən bal hazırlayan zəhmətkeş və xeyirxah arılara qayğı ilə qulluq etməyin vacibliyini göstərirdi.

Mənbələrdən aydın olur ki, Azərbaycan balı Praqada, Parisdə də böyük şöhrət qazanıb. Hər il Tiflis bazarlarında minlərlə pud bal və mum satılırdı. Azərbaycan balının uzaq ölkələrə aparılmasına, şübhəsiz ki, onun yüksək keyfiyyəti səbəb olmuşdur. Bu keyfiyyətli, ətirli balı arıçılar Azərbaycanda geniş yaylmış Qabaqtəpə arısından alırdılar.

Qafqaz arıçılığı üzrə görkəmli mütəxəssislər belə hesab etmişlər ki, Azərbaycanın yerli Qabaqtəpə arısı xarici görünüşü, bioloji xüsusiyyətləri və bir sıra əlamətlərinə görə Boz dağ Qafqaz arısı ilə eynidir. Qeyd etmək lazımdır ki, dağ şəraiti bu arılarda yüksək uçuş qüvvəsi inkişaf etdirmiş, onların çalışqanlığı, işgüzarlığı, məhsuldarlığı üçün şərait yaratmışdır.

Qabaqtəpə arısı Azərbaycanın Daşkəsən rayonundan başqa, Kəlbəcər, Şəmkir, Göygöl rayonlarında, həmçinin və Şəki-Zaqatala bölgələrində İsmayllı, Qonaqkənd və s. yerlərdə yayılmışdır. Bu arılar meşəli dağların üst zonalarında və yüksək dağ çəmənliklərində məskən salırlar.

Mütəxəssislərin Qabaqtəpə arısı üzərində apardıqları təcrübə göstərmişdir ki, dağ şəraitində bəslənilən arılar yaxşı inkişaf edir, bir sıra mühüm xüsusiyyətləri ilə başqa arılardan fərqlənir. Akademik A.A.Qrossheym yazır: “Qabaqtəpə arıları bir sıra üstünlüklərə malikdir. Bu arılar Şimal arılarına nisbətən 10-11 faiz ağır, çevik və çox cəfakeşdir. Onlar daha həssas və uzağa uçandırlar. Bu səbəblərə görə Qabaqtəpə arıları başqa arılara nisbətən çox məhsuldardır”.

Qocaman arıçı Əhməd Rəsulov yazırdı ki, yalnız bizim şəraitimizdə deyil, başqa ölkələrdə də (məs. Amerikada) aparılmış tədqiqat Boz dağ Qafqaz arısının İtaliya arısından 70 faiz artıq bal verdiyini göstərmişdir. Qabaqtəpə arısı təxminən səhər saat 3-4-ün yarısında, İtaliya arıları 4-5-in yarısında, Opra Rusiya arıları isə saat 6-da işə başlayır. Qabaqtəpə arısı işini hava tamam qaraldıqda (aylı gecələrdə gecə yarısınadək), İtaliya arıları axşam saat 9-un yarısı - 9-da, Şimal arıları isə 8-9-un yarısında qurtarır. Nəticədə Şimal arıları 19 kq, İtaliya arıları 41 kq, Qabaqtəpə arıları 52 kq bal verir.

Qabaqtəpə arısı dəniz səviyyəsindən 2000 metr yüksəklikdə, Kiçik Qafqazın şimal-şərq yamacı olan Şahdağın qarlı zirvəsi yanında yerləşmiş Daşkəsən rayonundakı Qabaqtəpə kəndinin adı ilə bağlıdır. Burada qış uzun sürür, çoxlu qar yağır, 15-18 dərəcəyə çatan şaxtalar olur, havanın temperaturu gündə bir neçə dəfə dəyişir, yazda günəşli gündüzlərdən sonra soyuq gecələr gəlir.

Qabaqtəpə şirəli bitkilərlə də zəngindir. Çəmənlərdə zəncirotu, ətirli əjdaha çiçəyi, çəmən və çöl zəfəranı, müxtəlif növ nanə, gicitkən, cürbəcür yoncalar, meşələrdə armud, alma, zoğal, alça, yemişan, qaratikan, cökə, çiyələk, böyürtkən, moruq və s. bitir.

Sakit, zəhmətsevər, soyuğa və xəstəliyə dözümlü, həmçinin məhsuldarlığı ilə seçilən Qabaqtəpə arısı haqlı olaraq mütəxəssislər tərəfindən “qızıl arı” adlandırılmışdır. Bir çox müsbət xüsusiyyətlərinə görə Qabaqtəpə arısı uzun müddət dünya arıçılarının nəzərini cəlb etmiş və ona həmişə böyük tələbat olmuşdur. Fransa, ABŞ, Çexoslovakiya, Rumıniya, Bolqarıstan, Rusiya və başqa ölkələrin arıçı mütəxəssisləri bu arı haqqında indi də yüksək rəy söyləyirlər.

Vaşinqtonda Əkinçilik Departamentinin arıçılıq şöbəsinə rəhbərlik edən doktor Frenk Benton uzunxortumlu arı sorağı ilə bir sıra ölkələri gəzmişdir. O, 1905-ci ildə Qafqaza gələrkən Qabaqtəpəyə aparılmasını xahiş etmişdi. Qabaqtəpədə Amerika alimi yerli arı növü ilə tanış olmuş, onun bioloji və təsərrüfat xüsusiyyətlərini qiymətləndirmiş, buradan 10 arı ailəsi alıb Amerikaya aparmışdır.

Qabaqtəpə arısını əldə etmək məqsədilə isveçrəli Düma XX yüzilliyin əvvəllərində Tiflisə gəlmiş, bu şəhərin yaxınlığında yurd salaraq arıxana təşkil etmişdi. O, Qabaqtəpə arısını buradan Poti və Batumi limanlarına çatdırır, dəniz vasitəsilə Avropaya göndərirdi.

Təəssüf ki, vaxtilə dağ çəmənlərimizin, meşələrimizin yaraşığı, təsərrüfatımızın şöhrəti olan bu qiymətli arı növü son illər xeyli azalmış, kökü kəsilmək təhlükəsinə məruz qalmışdır. Boz dağ arısının əvvəlki şöhrətini qaytarmaq, yaşatmaq üçün münasib yollar axtarmaq, dünya bazarında qiyməti ildən-ilə qalxan Qabaqtəpə arısının bərpası və artırılması barədə düşünmək lazımdır. Həm Qabaqtəpə arısı, həm də ondan alınan təbii dağ balı tələbat olan qiymətli ixrac məhsullarıdır.

Azərbaycan ərazisində yayılmış sarı İran və ya Lənkəran arısı da qədim arı cinsinə mənsubdur. Adından da göründüyü kimi, bu arı tünd sarı-qızılı rəngdə olub, bədəni sarı zolaqlarla örtülüdür. Bu arı cinsi əsasən respublikamızın Lənkəran-Astara bölgəsində, həmçinin Yardımlı, Lerik, Cəbrayıl, Zəngilan rayonlarında yayılmışdır.

Subtropik iqlim şəraitinə uyğunlaşan Lənkəran arısı özünəməxsus əlamətlərə malikdir. Bu arı ailəsində ana arının tez yetişməsi xarakterikdir. Bu növ arılar Qabaqtəpə və Orta Rusiya arılarından çox beçə verməsi ilə də fərqlənir. Hələ XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində Lənkəran arıçıları mütərəqqi üsullardan istifadə edərək bu arı cinsindən keyfiyyətli, ətirli bal və mum ala bilmişdilər. Məhz buna görə də 1910-cu ildə Tiflisdə açılan arıçılıq sərgisində Lənkəran kəndinin bir arıçısı gümüş medalla təltif edilmişdi.

Təcrübəli arıçılar arıçılığın inkişafı üçün hansı arı cinsinin saxlanılmasına böyük əhəmiyyət verirdilər. El arasında söylənilən “bir dolu sağlam pətək, yüz yarımçıq pətəkdən yaxşıdır,” - məsəli də bununla əlaqədardır.

 

 

Tofiq BABAYEV,

tarix elmləri namizədi,

əməkdar mədəniyyət işçisi 

 

Xalq qəzeti.- 2009.- 20 iyun.- S. 7.