Tək adam - Tənha adam
Kamal
Abdullaya ithaf olunur
Loğman RƏŞİDZADƏ
yazıçı-publisist
Tənhalığı sevməyənlər
- azadlığı sevməyənlərdir,
çünki yalnız
tənhalıqda azad olmaq mümkündür.
Artur Şopenhauer
Azadlıq
Özünüdərk, öz potensialını reallaşdırmaq
imkanı, özünü
və ətrafını
təhlil edib qiymətləndirmə zəngin
mənəviyyat və
azad düşüncədən
qaynaqlanır. İnsan
fitrətən, təbiətcə,
doğuluşdan azad həyata, azad təbiətə, azad yaşam tərzinə meyillidir. Cəmiyyət nə qədər öz "qanunlarını"
diktə etsə də, insanın canının, qanının,
həyat və yaşam fəlsəfəsənin
cövhəri azadlıqdır.
Bunu cəmiyyət daxilində reallaşdıra
bilməyən insan daxilən, hisslərinin və duyğularının
uzaq vadisində azad səyyahdır. Cəmiyyət onu sıxır, rəngini və təbiətini dəyişir, arzu və ideallarında sxematiklik yaradır, düşüncə və
fəaliyyətinə özünün
boz rəngini əlavə edir. Lakin ruhuna toxuna bilmir.
İnsanın azadlıq
duyğularının açarı
da bu ruhi dayanıqlıqdadır. Lev Tolstoyun
qızı Aleksandra Tolstoya
yazırdı: "Hər
şeydən çox
azadlıq istəyirəm.
Ac olum, susuz olum, təki azad olum". Bu hiss, bu yaşantı az-çox, aşağı-yuxarı
hamıya xasdır. Hamı azadlığa təşnədir. Şərəfli
və rahat həyat insan azadlığındadır.
İnsan
fitrətən, təbiətən
təkdir. Doğuluşdan
tək yaranır, hələ ana bətnində
formalaşanda bioloji və fizioloji parametrlərilə, özünəməxsus
cəhətlərilə seçilir.
Bəzən insanlar ekiz doğulur, üçəm, lap beşəm
dünyaya gələnlər
də olur. Lakin onlar da bəzi zahiri cizgilərinin oxşarlığını çıxmaq
şərtilə, bütün
hallarda, genetik proqramları, barmaq izləri, üz-bədən
cizgiləri, hətta qan qrupları ilə fərqli olur. Tur Xander demiş:
"Elm "alın yazısını"
qəbul etmədi, amma "genetik proqam" adı altında onu özü kəşf etdi". Odur ki, insan doğuluşdan fərdi genetik proqramla yaranır. Bu proqrama görə insan bütün parametrlərlə təkdir,
fərdi və fərqlidir. Bu, onun alın yazısıdır,
təbii koordinatlarının
təzahürüdür.
İnsanlar içində o, öz
potensialını reallaşdıra
bilmir, əriyib kütləyə qarışır,
çoxluğun donuq bir ünsürü kimi axına qoşulub itib-batır.
Lakin o, təklikdə, özgürlükdə
möhtəşəmdir, özü
ilə baş-başa
olanda özünü
kəşf edə bilir. Belədə o, Nizami, Füzuli, Bəhməniyar, Şah İsmayıl, Eynşteyn,
Platon, Aristotel, Balzak, Hüqo, Tolstoy, Dostayevski olur, dünyanı dərindən
dərk edən, onun inkişaf meyllərini müəyyən
edən sənət-elm
fədaisinə çevrilir.
Tənhalığı sevə
bilməyən həyatı
da sevə bilməz.
Adam özü özünün
qaraçuxasıdır. Yaxşılığı
da, pisliyi də hər kəs özünə edir. Doğuluşdan bütün
insanlar bərabər olur. Aşağı-yuxarı,
az-çox fərqli duyğu və düşüncələr, elmi
biliklər, dünyadərki
və ətraf aləmi hiss etmə insanlarda bərabər paylaşılır. Qaldı,
ondan istifadə, onu reallaşdırmaq, praktik müstəvidə sərvətə çevirmək,
bu, artıq fərdi çaba, şəxsi mübarizə
və özünüformalaşdırmaqla
həyata keçirilir.
Neçə-neçə istedadın
fəaliyyətsizliyi, laqeydliyi,
tənbəlliyi üzündən
gözümüzün qabağında
məhv olub getdiyinin azmı şahidi olmuşuq? İnsan ən çətin, ən fəlakətli anında belə, sınmamalı, mübarizədən çəkinməməli,
bir an ruhdan düşüb ayaq geri qoymamalıdır. İnsan ömrün hər anında, hər keçidində özü özünü
yenidən, dönə-dönə
yaratmalıdır. Hər
bir insan öz külündən doğulur. Nə qədər yansan, bir o qədər bərkiyər, müdrikləşər,
mətnləşər, dünyaya
daha ayıq-sayıq nəzər yetirərsən.
Budda: "İztirab-həqiqətdir",
- deyirdi. Bəli, həqiqətə məhz
iztirabla, əzab və çabalar ilə çatmaq olar. İnsan simurq quşu timsallı öz külündən yenidən
doğulanda möhtəşəm
olur. Əbu Turxan deyirdi: "Kömürün küldən
fərqi canında hələ də yanmaq potensialının qalmasındadır". İnsan
da nə qədər yansa, külündə bircə qor olsa belə, qalır. O, həmişə
bu sonuncu qordan (ümid işığı, arzu potensialı, yaşamaq, yaratmaq həvəsi) alışır, yenidən
doğulur, yeni nəfəslə,
enerji və güclə həyata atılır, mübarizəsinə
davam edir. Bu enerji onun daxili
imkanlarından, iç
dünyasından, yaradıcılığından
süzülüb gəlir.
İnsan ölənədək
tükənmir.
Düşünürəm - yaşayıram
Xoşbəxtlik, heç də
mücərrəd anlayış
deyil. O, bizim həyatımızda özümüzün
içən, mənən,
duyğu və düşüncələrimizlə yaratdığımız nəsnədir.
Bu, kənardan diktə
olunmur və yaxud həyatımıza qeyri-adi şəkildə daxil olmur. İnsan
həyatında şüursuz
şəkildə dolaşan
bir əbədiyyət
cövhəri də
var. Bunun adı taledir.
Lakin unutmaq olmaz ki, taleyimizi də biz çox vaxt özümüz öz əməllərimizlə yazırıq.
Düşüncələrimiz burada çox böyük rol oynayır. Hissi oyanış, ürəyədamma,
ruhi təbəddülatlar
son anda düşüncələrimizə
çevrilir. Düşüncələrimiz
həyat pilitələri
kimi yaşam istiqamətlərimizi hamar
yola çıxarır.
Mark Avreli necə də gözəl deyib: "Düşüncələriniz
necədirsə, həyatınız
da elədir. Həyatınızın
gedəsini dəyişmək
istəyirsinizsə, düşüncələrinizi
dəyişin". İnsan
tənhalıqda xoşbəxtdir.
Cəmiyyət içində
o, düşünə, özünü
reallaşdıra bilmir,
kütləvi psixozun sıxıntısında əziyyət
çəkir, yolunu itirir. Təklikdə o, özüdür və Allahla baş-başadır.
Bu, vəhy anıdır,
düşüncə məqamıdır,
şüur aktının
işlək momentidir.
Əsl möhtəşəm
qərarları insan özü ilə baş-başa olan anda verir. İnsan
özü olanda, cəmiyyət xıltından
təmizlənəndə möhtəşəmdir.
Ləyaqət fenomeni
Yaradıcı insanlar, dahi alimlər, incəsənət
xadimləri, yazıçılar,
feilən təkdir, tənha həyat yaşayır, sanki cəmiyyətdən təcrid
bir ömür sürürlər. Onlar insanlar içində, kütlə arasında bir sözlə, cəmiyyətdə həmişə
özləri öz dünyasında dolaşır,
öz ruhi və şüuri ampulasındadır, cəmiyyət
içərisində ayrıca
bir cəmiyyətdir. Düşünə bilən,
ruhən oyaq insanlar, başqa sözlə, yaradıcı
insanlar özləri
hiss eləmədən belə,
daim öz əməlləri ilə dünyanı işıqlandırırlar.
Onlar təkbaşına
bütöv insan kütləsinin bacarmadığı
işlərə imza atırlar. Məsələn,
Eynşteynlə cəmiyyəti
bir arada təsəvvür eləmək
olarmı? Bütün
ömrünü, şüurlu
həyatını təklikdə,
ən nəhayət tənhalıqda keçirən
bu insan cəmiyyət adımı
olsaydı, belə cahanşümul elmi kəşflərə imza
ata bilərdimi? Onun böyüklüyü,
intellektual potensialı
təkliyindən, tənhalığından,
ən nəhayət, fərdi azadlığından
süzülüb gəlirdi.
Cəmiyyət içində
ərisəydi, dost-tanışa,
qohum-əqrəbaya vaxt
ayırsaydı, cəmiyyətə
qarışıb adi adama çevriləcəkdi.
Onun böyük elmi kəşfləri tənhalığından qaynaqlanırdı.
Öz işinə, əməli fəaliyyətinə,
elmi kəşflərinə
son dərəcə aludə
olan Eynşteyn əynindəki paltarları
dəyişməyi belə,
unudurmuş. Bu, onun özü, cəmiyyət
və Allah qarşısında
məsuliyyət hissi idi. Onunçün yaşam Əbu Turxan demişkən: "Ancaq yaradıcılıq məqamları sözün
həqiqi mənasında
həyatdır", - sözlərilə
ifadə oluna bilər. Belə insanlar cəmiyyətdə
nadir rast gəlinən
personalardır - üç-beş
faiz. Lakin cəmiyyət
belələrinin çiynində
qərar tutur.
Məhəmməd Peyğəmbər (s.ə.s.)
deyirdi: "Ən böyük qələbə
insanın öz üzərindəki qələbədir".
Yalnız özünü
dərk edən insan öz üzərində
qələbə çala
və cəmiyyətdə
öz yerini tapa bilər. Özünüdərk
sənin həyata yönəlik iradə və məqsədlərini
təyin edir. İradəli insan hər şeyə qadir olur. Şüur
aktları da iradi gücə bağlıdır.
Bu, özü, şəxsiyyətin
üstün cəhətlərinin
formalaşmasından yaranır.
Ləyaqətli insan öz tənhalığıyla
mütləqdir. Abır-həya,
əxlaq, sevgi, hörmət - bütün
bunlar ləyaqətin simptomplarıdır. Bu, fitrətən
hamıda mövcuddur.
Onu qorumaq, daim var etmək, cilalamaq və son anda xarakterə çevirmək yaşam eleksiridir.
Təklik,
hətta, anatomik cəhətdən dünyanı
və insanları daha dərindən dərk etmə simptomplarının başlanğıcıdır.
Özünü dərk
edən insan cəmiyyətdə öz
yerini daha düzgün müəyyən
edir. Cəmiyyətin kütləvi psixozdan xilası da ayrı-ayrı
düşünə bilən
insanların varlığına
bağlıdır. Əbu
Turxan yazır: "Ancaq özünü tapan adam həyatını
istədiyi kimi idarə edə bilər". Təkcə
öz həyatınımı?
Özünü dərk
edən insan təkcə özünə
deyil mənəviyyatı,
ləyaqəti, intellektual
imkanlarıyla bütün
cəmiyyətə təsir
göstərə bilir.
Unutmaq hissi - xilas vasitəsi
Unutmaq, insan oğlunun genetik və ictimai yaddaşının
mühüm qatıdır.
Unutmaq, yaşamaq vasitəsidir. Unutmaq, şüurumuzu lazımsız
yükdən təmizləmək,
özünü mənəvi
təcriddən qurtarmaq
və yaşamağa
mane olan hisslərdən,
yaşantılardan silkinməkdir.
Yaddaş insan oğlunun həm xilası, həm də məhkumluğudur. Yaddaş, bəzən bizim yaşamağımıza,
həyatda yeni perspektivlərə
mane olur, əzab verir, bioloji və ictimai dəyərlərə
kölgə salır.
Cəmiyyət yaddaşı
yükləyir: lazımlı-lazımsız
hadisələr, olaylar
yaddaşda ağırlıq
yaradır. Düzdür,
insan beyninin imkanları genişdir. Alimlərin hesablamalarına
görə, biz yaddaşımızın
cəmi 10 faizindən
istifadə edirik (Qeyd edək ki, beynin imkanlarından ən çox istifadə edən canlı delfinlərdir - 20
faiz. Onlar ən uzaq məsafələrdən
hadisələrə reaksiya
verə bilirlər. Bu
əlaqə ulturasəs
vasitəsilə baş
tutur). Odur ki, informasiya axınından qaynaqlanan hədsiz yükləmələr xaosu
beyində də qarmaqarışıqlığa səbəb olur, yaddaş çaşqınlığı
törədir, son anda
düşüncələrimizin effektini zəiflədir, qərarvermə əmsalında
çaşqınlıq yaradır.
İnsan, təklikdə
daha dərindən düşünür, daha
dəqiq qərarlar verir, nəticələr çıxarır və həyatda yaşam normalarını daha səlis müəyyən
edir.
Unutmaq hissi fərdi azadlığın yaratdığı
yaşantıdır. Özünü
dərk edən insan unutmağa daim meyilli olur.
Çünki: "Unutmaq
- insanın əsas bacarığıdır" (A.Kamyu). Yaşamaq, duyğu və düşüncələrini reallaşdırmaq
üçün lazımsız
informasiyalardan, biliklərdən,
xatirələrdən, bir
sözlə, yükə
donmuş yaşantılardan
xilas olmaq lazım gəlir.
İnsanlar, adətən iki
qrupa bölünür:
ekstravert (hamıya açıq olan) və intravert (qapalı) adam. Ekstravert adam cəmiyyət üçün,
heç də həmişə maraqlı
olmur. Açıq adam topluma mənasız
və maraqsız təsiri bağışlayan
oxunmuş kitab kimidir.
İntravert adam isə qapalılığı,
sirli və mənalı mübhəmliyi
ilə hamının maraq dairəsindədir. Onu kəşf etməyə çalışırlar,
öyrənməyə can atırlar,
duyğu və düşüncələrini müəyyən
etməyə cəhd göstərirlər. İşığın
parlaqlığı üçün
qaranlığın daha
da qatılaşması lazımdır.
Qapalı insanın işığı içindədir,
nə qədər çox gizlində qalsa, işığı
o qədər də parlaqlaşar. İnsan öz içində səmimi və azaddır, öz içində mübhəmliyi
ilə möhtəşəmdir.
Oskar Uayld bu mənada deyir: "İnsanın ən az səmimiliyi öz adından danışanda olur. Sən ona maska
ver, həqiqəti desin". Bəli, insan içində, təklikdə, görünməyəndə
daha azad və səmimidir. Cəmiyyət içərisində
hamı özünü
gizlədir, kütləvi
şüurun tələblərinə
tabe olur. Bu, bəzən əks-nəticələrə
səbəb olur.
Mehmet Akif Ərsoy bu mənada deyir: "Avropalıların yaşayışı
bizim dinimiz, dinləri isə bizim yaşayışımız
kimidir". Bəli, çox vaxt belə olur, düşüncə ilə
həyat tərzi bir-birinə ziddiyyət təşkil edir. Narazılıqlar, ictimai etirazlar, kütləvi iğtisaşlar, inqilablar bu zaman qaçılmaz olur. Odur ki, Qoca Şərq daim çalxalanıb, bu gün də
çalxalanır. Çünki
ideyalarla, mənəvi
konsepsiyalarla, düşüncə
aktları ilə yaşam tərzi uyğun gəlmir. Belədə də ən çox əzab çəkən,
məşəqqətlər yaşayan düşüncə
sahibləri, tənha adamlar, alimlər, mütəfəkkirlər, yaradıcı
şəxslər olur.
Çünki onlarla cəmiyyət arasında bu zaman uçurumlar, yarğanlar, daha da dərinləşir. Məsələ
burasındadır ki, kütləvi
iğtisaşlar, inqilablar
bu fikir sahiblərinin iradəsi, düşüncəsi əleyhinə
baş verir. Bu isə onları yeni məşəqqətlərə salır. Onlar azadlıq axtardığı
yerdə cəhənnəm
qaranlığına düşürlər,
daha çox əzab çəkirlər.
Çünki: "Mənəvi
tərəqqi ancaq fərdi azadlığın
işi ola bilər, hüququn ən ali təyinatı isə bu yaradıcılığı
təyin etməkdir"
(İ.A.Pakrovski, rus hüquqşünası).
Yaxın Şərqdə
bu paradoks reallıqdır. Burada insanın fərdi azadlığı ilə kütlə düşüncəsi
bir-birinə ziddiyyət
təşkil edir. Başqa sözlə, Şərqdə insanın
fərdi azadlığı
kütləvi şüurda
qəbul olunmur. Odur ki, ictimai problemlər zaman-zaman təbii
ahəngə çevrilir.
Fərdin
üsyanı
Cəmiyyət zaman-zaman azad və
düşüncəli insanlara
qarşı olub və hər dəfə də adekvat reaksiya görüb. Həmişə
interavert (sxematik), idarə olunan, ipə-sapa yatan, tabe edilə bilən, normalardan kənara çıxmayan adamlar qəbul edilib. Cəmiyyət ruhunu ona təslim
edənləri sevir. Odur ki, özünü dərk edən, fərqli yaşantılı
insanlar cəmiyyət
üçün yad element sayılmışdır.
1864-cü ildə katolik
kilsəsi Viktor Hüqonun
romanlarını inanclılar
üçün zərərli
hesab edərək yasaqlı kitablar siyahısına saldı. Yasağın mahiyyəti aydın idi. V.Hüqo insanin şəxsiyyət kimi müstəqil düşüncə,
özəl əxlaq və azadlığını
təbliğ edirdi. Bu
da kilsənin ekspansion
siyasətilə uyğun
gəlmir, onu qane etmirdi. Kilsə
kütləvi şüuru
və ümumi dərketməni, bəsit düşüncə, boz,
eyni, rəngsiz (birrəngli) şüuru qəbul edirdi. Fərdi azad düşünən insanı
ram etmək, idarə etmək müşküldür.
İnsan kütlə içində ram olur, sakit və zərərsiz
həyat sürür.
Sürünü idarə
etmək asandır. Vay odur, düşünə
bilən, azadlığı
sevən, kütləvi
şüurun simptomlarını
başa düşüb
onu inkar edən, axına qarşı gedən insanları idarə etməyə cəhd göstərəsən. Bu xüsusda
rus fiziki Sergey Kapitsanın bir sözü yada düşür.
O, deyir: "Qoyunlardan
sürü düzəltmək
asandır, oğul istəyirəm ki, pisiklərdən
sürü düzəltsin".
V.Hüqonun qəhrəmanları fərdi düşüncəli,
daxilən azad insanlardır. Bu da kilsənin
arzusuna zidd, istəyinə qarşı
idi. V.Hüqonun qəhrəmanları kilsə
qəliblərinə sığmırdı.
Jan Valjan, Javer, Qavroş, Marius barədə
başqa cür yozum vermək mümkün deyil. Hələ Qvazimoda, onun üsyankar ruhu, daxili barışmazlığı,
mənəvi çabaları,
ictimai etiraz səviyyəsinə qalxmış
fərdi narazılığı.
Bu qəhrəmanlar ilk növbədə
özləri özlərinə
qələbə çalmış
insanlardır. Fərdi
azadlıq, cəmiyyətin
fövqünə yüksəlmək
özünəqaliblikdən keçir. İnsanın öz üzərindəki
qələbəsi, əslində
dünya üzərindəki
qələbədir. İnsan
dünyaya özü ilə bağlanır və qırılma nöqtəsi də özüdür. Özü
özünü yaradan
insan, həm də dünya nizamını tarazlayır,
ətraf aləmi idarə edir, yaranmışların və
yaradılmışların yönləndiricisinə çevrilir.
V.Hüqonun qəhrəmanları
da öz fiziki və ruhi mövcudluğu
ilə cəmiyyəti
idarə edirdi. Bu da kilsə normalarına uyğun gəlmirdi. Kilsə, müti, iddiasız, norma və qaydalar çərçivəsində yaşayanları sevir. Sərbəst düşüncəli,
inqilabi fikirli insanlar, kütləvi axına qoşulmayanlar, axına qarşı gedənlər kilsə normalarına sığmırlar.
V.Hüqonun qəhrəmanları
bu mənada kilsə ilə antiqonizmdəydi. Bu antiqonizm,
əslində təəkiyyə
(özünütəmizləmə) əmsalıydı. Belədə
insan cəmiyyətin ruporuna çevrilir, təcərrüd (Allaha qovuşma və sığınma) mərtəbəsinə
qalxır. Bu ruhi hal üsyankar insanların mənəvi örtüyünə, qaraçıxasına
çevrilir.
Özünütanıyan adam cəmiyyətin donuqluğu,
durğunluğu ilə
barışmır. Düşünə
bilən, ruhi təlatümlərlə yaşayan
insan cəmiyyətin eybəcərliklərinə daim
müxalif olur. Yaşanan naqisliklər, nizamsızlıqlar onda üsyankar bir xarakter formalaşdırır.
"Xaç atası"
filmində deyildiyi kimi: "Şüur əziyyət çəkəndə
bədən üsyan eləyir". Bu mənada
Höte dünyanı
həssas qəlblər
üçün cəhənnəm
adlandırır. Beləliklə,
getdikcə insan öz uca taxtından
salınır, cəmiyyətdə
yad ünsürə çevrilir
və əzab yaşayır. Kütləvi
şüur və hissiyatların hakim olduğu
cəmiyyətdə rasional
fikir və düşüncəyə yer
qalmır. Vaqif Səmədoğlu bu xüsusda deyir:
İndi hər səsdən, hər küydən
Sükuta
dönmək vaxtıdır.
Millət,
dövlət zirvəsindən
İnsana
enmək vaxtıdır.
Mövlanə Cəlaləddin isə
duyğularını belə
ifadə edir: "…izdihamlarla birlikdə getmək lazım olduğu fikrinə vardım. Sonra da əsl gedişin izdihamlara qarşı olması lazım olduğunu anladım". Möhtəşəmlik
izdihama qarşı getməkdir, seçkin insan təklikdə əzəmətlidir. Küləyə
qarşı uçan
quş təbii şəkildə daha yüksəyə qalxır.
Məhkumluq
"Yaradanın əlindən çıxan nə varsa, gözəldir. Hər şey insanın əlində pozulur". Russonun bu sözləri insan-təbiət-cəmiyyət əlaqələrinin sərrast
təlimidir. İnsanın
içində yaranan insan daha mükəmməl
və gözəldir.
Cəmiyyətdə hər
şey dağılır,
bərbad olur, ilkin gözəlliyini itirib eybəcərləşir.
Doğulan bütün
uşaqlar zərif və məsum olur. İlkin təbiətində hamı
sevimli, hətta, demək olar ki, müqəddəsdir. Böyüdükcə,
cəmiyyət öz izini qoyduqca bu müqəddəs varlıqlar ruhən və əqlən çirklənir, qarışıq
konqlemerata çevrilir,
ilkin gözəlliyini
itirib eybəcərləşirlər.
Bu, artıq insanın
məhkumluğudur. Cübran
deyir: "Həyatın
qəlbinə çatanda
sən gözəlliyi
hər şeydə görəcəksən, hətta
gözəlliyə kor
olan gözlərdə
belə". Gözəllik,
Allahın fəzilətidir.
Mütləq gözəllik,
mütləq varlığın
ifadəsidir. Bu, ən
çox mükəmməl
insan mənəviyyatında,
gözəl əxlaqda,
ləyaqətli şəxsiyyətdə,
xeyirxah ürəkdə,
təmiz niyyətdə
yaşayır. Filosoflar
dünyanın xilasını
müxtəlif yaşantılarda
axtarırlar. Kimi, dünyanı
gözəllik xilas edəcək, - deyir, kimi sevgi, kimi
də vicdan... Şübhəsiz, bunlardan
heç biri dünyanı xilas etmək gücündə
deyil. Biz bütün bunları bilə-bilə,
yenə də həmin yaşantılara
can atmalıyıq. Bu amillər
dünyanı xilas etməsələr də,
onun nizamına töhfə verə bilər. İnsan təbiətən bu sifətlərə malikdir:
həm gözəlliyi
qiymətləndirir, həm
sevgindir, həm də vicdanlıdır. Yaşadıqca cəmiyyət
ondan bu sifətləri silməyə
başlayır. Gözəlliyə
kor olur, sevgi hissləri korşalıb nifrətlə
əvəzlənir, vicdan
qanunlarını unutmağa
başlayır. Bu mənada:
"İnsan ruhunun ən ülvi təzahürləri də
bəzən keçici
olur - həqiqət yolunda xeyir şərə
çevrilə bilir"
(Teodor Momzen).
Bu, yaşandıqca daxili azadlığın tədricən
itirilməsinə gətirib
çıxarır. Sən
cəmiyyətin diktəsilə
bilə-bilə ağa
qara deyirsən, həqiqətə göz yumursan, gözəlliyə
biganələşir, onu
görmürsən, dünya
malına susayıb mənəvi aləmə əlvida edirsən. Çox vaxt insanlar cəmiyyətin diktəsi ilə öz azadlıqlarından
könüllü şəkildə
imtina edirlər. Bu instinq sonralar tam şüurlu fəaliyyətə
çevrilir. Biz daxilən
azad ola, içimizdə
yaşayan əsl
"mən"imizi oyada,
zəngin mənəviyyatımızı
diktə edə bilmirik. Cəmiyyətin yaratdığı axın
bizi də istər-istəməz öz
ağzına alıb aparır. Var-dövlət
uğrunda əsl marafon başlayıb. Zəngin olmaq istəyi, artıq, xarakterə çevrilib.
Bu yerdə Şopenhauerin
bir sözü yerinə düşür:
"Var-dövlət dəniz
suyudur. İnsan onu içdikcə daha çox susayır". Bəli, sərvət, mal-dövlət
hərisliyi bütün
mənəvi-əxlaqi, etik-estetik
məziyyətləri üstələyib.
Bu hərislik insanı
özündən alıb
aparıb, fərdi təmiz, pak, bakirə ilkinliyindən qoparıb. Mal-dövlət
hərisliyi insanı qaniçən vəhşiyə
çevirib. Belələri
unudur ki, bunun sonu yoxdur. Bir türk misalında deyildiyi kimi: "Mal sahibi, mülk sahibi, hanı bunun ilk sahibi?"
Var-dövlət, hədsiz zəngin həyat insanın mənəvi inkişafına əngəl
törədir, daxili aşınmaya və deqredasiyaya səbəb olur. Məsələ burasındadır ki, silah uşaq əlində təhlükəli olduğu
kimi bu gün
var-dövlət, sərvət
işbazların, savadsız,
mənəviyyatsız, içi
boş insanların əlində toplanıb.
Bu da cəmiyyətə bir
təhdiddir. Əxlaq,
mənəviyyat, izzəti-nəfs
və başqa bu kimi dəyərlər
rahatlıqla alınıb-satılır.
Mal-dövlət hərisliyi,
əslində savadsızlıqdan,
küt, solğun mənəviyyatdan irəli
gəlir. İnsan öz içində yaratdığı insanda,
çirklənməmiş, pak qalmış varlıqda daha mükəmməl və gözəldir. Cəmiyyətdə
hər şey dağılır, bərbad
olur, ilkin gözəlliyini itirib eybəcərləşir. Vəhşi
ehtiraslar, cilovsuz istəklər, baş alıb gedən şəxsi ambisiyalar ilahi gözəlliyi və nizamı məhv edir.
Bu gün dünyanın hər yerində əxlaq, mənəviyyat arxa plana keçib. Dünya fəlakətlə
üz-üzədir. Əxlaq,
mənəviyyat yerini
şit, mənasız
əyləncələrə verib, dünya şəxsi ehtirasların
girdabında inildəyir.
Müharibələr baş
alıb gedir, insan insanı öldürməkdən həzz
alır. Bəli, dünya insanın xəbis xisləti əlində inildəyir. Məşhur aktyor Alen
Delon ömrünün son illərində
yana-yana deyirdi: "Bu
epoxadan zəhləm gedir. O, məndə ikrah doğurur. Ətraf büsbütün
saxta və yalandır. Başqa fikrə diqqət və hörmət qalmayıb. Hamı pula sitayiş edir". Alen
Delon cəmiyyətin bu
iyrəncliklərinə qarşı
son anda passiv etiraz etmişdir - özünütəcridlə. Uzun
illər öz şəxsi qəsrində
insan üzü görmədən yaşamış
və ölənə
qədər də özünü insanlarla münasibətdən təcrid
etmişdir. Bu da cəmiyyətlə
barışmazlığın, ona qarşı üsyanın, tənhalığın
bəxş etdiyi azadlığın bir növ, etirafıdır.
İşığa doğru
Özündəyaşam özünüetirafın,
mənəvi inqilabın
əsası, içindəki
işığın kəşfinin
ilkin simptomudur. Təklikdə nəzərlərin
içinə yönəlir,
qaranlığı görür,
işığı kəşf
edirsən. Məhəmməd
Peyğəmbər (s.ə.s.)
Hira dağındakı qaranlıq
mağaranın işığıdır.
O ilahi əlaqəyə,
məhz bu qaranlıq mağarada girmişdi, Allahla ünsiyyət qurmuşdu.
Ş.Təbrizi "mağaranı Həzrəti
Məhəmmədin məktəbi"
adlandırırdı. Həzrəti
Məhəmməd (s.ə.s.)
qaranlıq mağaranın
işığında Peyğəmbərlik
mərtəbəsinə yüksəlmişdi.
Təklikdə, tənhalıqda
insan Tanrıyla baş-başa qalır, içində gizlənmiş
ən mübhəm duyğuları oyadır. Dünyanı dərk, məhz bu özünüdərkdən
başlayır. Bu ənənə
sonralar da davam etmiş, sufilər, övliyyalar, dərvişlər
"mağara məktəbi"ni
keçmişlər. Övliyyalarda
qırx gün inzivaya çəkilmə
ənənəsi vardı.
Buna çillə çıxarmaq,
- deyilirdi. Onlar qırx gündə cüzi qidayla (demək olar ki, ac-susuz) daxili aləmini
cilalayır, son anda, qaranlıq mağaradan mənən mükəmməlləşmiş,
içindəki işığı
kəşf edərək
çıxırdılar. Didro
təsadüfən demirdi
ki, hər bir mağaranın dərinliyində
"işıq olacaq".
İnsan
yarandığı gündən
işığa can atır.
İşığa, aydınlığa
aparan yol isə hər kəsin içindən, mənəviyyat, əxlaq və düşüncəsindən
keçir. Bu işıqlı
həyatı hər kəs özü üçün özü
yaratmalıdır. Belədə,
cəmiyyət də asudə nəfəs alar, həyatımız, yaşayışımız
ritmik olar. Lakin çox təəssüf
ki, bu gün yaşamaq uğrunda mübarizə var-dövlət,
sərvət uğrunda
mübarizə ilə
ekvivalentləşib. Mənəviyyat,
əxlaq, daxili zənginlik, insanı münasibətlər unudulub
gedir. İnsanlarda aqressiya, kin-küdurət,
düşmənçilik hissləri
günü-gündən artır.
Amma əslində xoşbəxt
yaşamaq üçün
elə də çox böyük, qeyri-adi şeylər tələb olunmur. Gözəl insana yaşam üçün bir əlçim gün işığı,
bir insan təbəssümü, xeyirxah
bir əməl də kifayət edər. Bu dərəcədə
sadə və rahat həyatımızı
özümüz öz
əməllərimizlə, düşüncə və
hisslərimizlə mürəkkəbləşdirir,
cəhənnəmə çeviririk.
Hans Xristian Andersen insan
həyatının yaşam
modelini sadə və anlaşıqlı dillə çox gözəl ifadə edib: "Yaşamaq üçün Günəş,
azadlıq və xırda bir çiçək bəs
edər".
Sufi şair Yunis Əmrə yazırdı:
Məni
məndə demə, məndə deyiləm,
Bir mən vardır məndə, məndən
içəri.
İnsan
oğlu! Öz içinə çəkil,
bir az da dərinə get, içindəki
"mən"inə güvən,
daxilində yatmış
fil gücünü oyat,
gizlində közərən
işığı alovlandır!..
525-ci qəzet 2025.- 15 oktyabr
(№187).- S.12-13.